فایل ورد کامل تحقیق تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم ۴۶ صفحه در word
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم ۴۶ صفحه در word دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
لطفا نگران مطالب داخل فایل نباشید، مطالب داخل صفحات بسیار عالی و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم ۴۶ صفحه در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم ۴۶ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم ۴۶ صفحه در word :
بخشی از فهرست مطالب فایل ورد کامل تحقیق تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم ۴۶ صفحه در word
مبحث اول : تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم
گفتار اول: تعریف عناصر
گفتار دوم:حقوق متهم
مبحث دوم : سیر تحول حقوق متهم
گفتار اول:پیشینه حقوق متهم درآموزه های دینی
الف)حقوق متهم در آیین یهود و مسیحیت
ب)پیشینه حقوق متهم در اسلام
۱- دادرسی و حقوق متهم در دوران جاهلیت
۲-حقوق متهم در نظام دادرسی اسلامی
۱-۲- حق دسترسی به محکمه و مرجع قضایی و اقامه دعوا در مرجع صالح:
۲ـ ۲-حق انتخاب وکیل مدافع:
۲-۳-حق تفهیم اتهام
۲-۴-حق دفاع:
۲-۵ـ علنی بودن محاکمه
۲- ۶ـ حق داشتن حریم خصوصی
۲ـ۷ـ موقعیت بازداشت موقت در نظام دادرسی اسلامی
۲- ۸ـ حق داشتن مترجم:
۲ـ۹ـ منع اکراه و شکنجه در حقوق اسلام
گفتار دوم: پیشینه حقوق متهم در حقوق موضوعه
۱- پیشینه حقوق متهم در اروپا
۲-پیشینه حقوق متهم در ایران
۲-۱- در ایران باستان
۲-۱-۱-دوره هخامنشیان و اشکانیان
۲ـ۱ـ ۲-دوره ساسانی:
۲- ۲- در دوران معاصر
۲-۲-۱- دوره مشروطیت
۲ـ۲ـ ۲-دوره جمهوری اسلامی ایران:
فهرست منابع و مآخذ:
بخشی از منابع و مراجع فایل ورد کامل تحقیق تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم ۴۶ صفحه در word
۱- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، چاپ اول، تهران : چاپخانه مجلس(۱۳۲۵)، جلد
۲- ساکت، محمدحسین، دادرسی در حقوق اسلام، پیشین
۳- شهرزادی موبد، رستم ،قانون مدنی زرتشتیان در زمان ساسانیان، تهران، انجمن زرتشتیان ایران،
۴- فضائلی، مصطفی، دادرس عادلانه : محاکمات کیفری بین المللی، چاپ اول ( تهران : موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش، ۱۳۸۷)،
۵- قاسمی، ناصر، جزوه درسی حقوق جزای عمومی ۱، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری، دوره کارشناسی، ۱۲۸۳،
۶- کاتوزیان، ناصر،فلسفه حقوق، چاپ اول( تهران : شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۷) ، جلد
۷- کتاب مقدس ،ترجمه انجمن کتاب مقدس ،چاپ سوم ،تهران ،ایران ، ۱۹۸۷ م.،ص
۸- بند ریگی ، محمد، منجد الطلاب، ( ترجمه) ، ج۳، تهران، اسلامی ،
۹- پروفسور آزنوز کریستین سن، وضع ملت و دولت و دربار در دوره شاهنشاهی ساسانیان ، ترجمه مجتبی مینوی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به نقل از آوا واحدی نوایی، نظام جزایی ایران در عصر ساسانیان، تهران، میزان، چاپ اول،
۱۰- جان کلی،تاریخ مختصر تئوری حقوق در غرب ، محمد راسخ ،تهران طرح نو،
۱۱-ثابت سروستانی ، محمد امین ،«ارزیابی حقوق متهم در فرایند دادرسی کیفری با نگرشی بر قانون حقوق شهروندی »، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم قضایی،
۱۲- راوندی، مرتضی، سیر قانون و دادگستری در ایران، سرچشمه ۱۳۶۷، ص۱۴ به نقل از علی مسلمی، حق دفاع متهم در فقه امامیه و قوانین موضوعه ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق، ۱۳۷۹،
مبحث اول : تعریف عناصر و عبارت حقوق متهم
گفتار اول: تعریف عناصر
الف: حقوق : حقوق جمع حق است . بنابراین برای تعریف حقوق ابتدا بایدواژه حق را معنا کنیم . کلمه حق در لغت به معنای ضد باطل ، عدل، واجب ، موجود ثابت، راحت، درست، سزاوار مال، ملک، بهر معین کسی و یقین بعد از شک آمده است .[۱]
در همه معانی یاد شده، معنی ثبوت به اعتبار وجه مصدری و ثابت به لحاظ وجه وصفی که مترادف با پایداری و پابرجایی است، نهفته به نظر می رسد . [۲]
استاد ابوالقاسم گرجی در معنای کلمه حق می گوید:« حق توانایی خاصی است که برای کس یا کسانی نسبت به شخص یا چیزی و اعم از عقد ،عین و غیره، اعتبار شده و به مقتضای این توانایی آن کس یا کسان می توانند در آن چیز یا شخص تصرفی نموده یا بهره ای گیرند . [۳]
در باب معنای اصطلاحی حق دکتر عبدالرزاق سنهوری حقوقدان مشهور مصری می گوید :« حق منفعتی است مالی که قانونگذار از آن حمایت می کند .»[۴]
حق در اصطلاح فقهی در معنای سلطنت به کار رفته است . این معنی از آیه شریفه « و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا »[۵] نیز استفاده می شود . زیرا مراد از سلطنت در این آیه شریفه سلطنت و حقی است که ولی دم در قصاص از قاتل و یا اخذ دیه از او می تواند اعمال کند و حق در حقوق مدنی نیز به همین معنی است . مثلا وقتی گفته می شود حق خیار، مقصود از آن سلطنتی است که صاحب حق بر فسخ معامله پیدا می کند . در حقوق نوین اروپایی کلمه حق چنانچه در بعضی نوشته های آنان آمده است، نیز در معنای سلطنت و حکومت به کار رفته است و آن را مترادف با کلمه حکومت کردن گرفته اند . در کتب اسلامی در تعریف حق گفته اند؛ حق عبارتست از قدرت یک فرد انسان، مطابق قانون بر انسان دیگر یا بر یک مال و یا بر هر دو .[۶]
طرفداران حقوق طبیعی می گویند برخی از حقوق نیازی به اعطای دولت ندارند . این حقوق جزء لاینفک ذات و خمیرمایه شخصیت انسانی است . حق حیات و به تبع آن حق دفاع از ارزش های آن در برابر تجاوز که از جمله حقوق یا آزادی های مدنی محسوب می شود از این قبیل هستند . با این حال دولت باید از طریق نظام حقوقی خود حقوق مزبور را به رسمیت شناخته و مورد حمایت قرار دهد . در غیر این صورت مانند یک توجیه اخلاقی فاقد ضمانت اجرایی کافی باقی می ماند . از نظر دکتر موذن زادگان در یک تعریف جامع از اصطلاح حق می توان گفت :« حق سلطه یا توانایی خاصی است که قانونگذار در هر کشور در یک نظام حقوقی به فرد داده یا از آن حمایت می کند ، تا بدین طریق دارنده حق بتواند در شیء یا شخص معین تصرف نموده با بهره ای بگیرد ». [۷]
از تمام این تعاریف میتوان چنین نتیجه گیری کرد که برای حق رکن سلطنت و اقتدار دارنده ی آن و همچنین شناسایی توسط شارع یا قانون از درجه ی اهمیت بالا برخوردار است همچنین باید گفت وقتی که چنین سلطه و اقتداری ایجاد میشود و از آن حمایت می شود در مقابل آن برای مخاطبان آن حق این تکلیف ایجاد میشود که به آن احترام بگذارند و از آن تخلف نکنند و الا با ضمانت اجرا روبرو خواهد شد
و در تعریف حقوق می توان گفت که :« مجموعه ای از قواعد الزام آور و کلی است که به منظور ایجاد نظم و استقرار عدالت بر زندگی اجتماعی انسان حکومت می کند و اجرای آن از طرف دولت تضمین می شود .» [۸]
ب: متهم : این کلمه در لغت از ریشه وهم به معنی گمان و خیال آمده و جمع آن اوهام است .[۹] دکتر لنگرودی در معنای متهم می نویسد :« کسی که تهمت متوجه اوست و هنوز رسیدگی به جرم مورد تهمت شروع نشده و اگر هم شروع شده باشد با رای لازم الاجرا پایان نیافته است .»
قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری از متهم تعریفی بدست نداده است لذا برای تعریف آن باید به منابع دیگررجوع کنیم . در نظام دادرسی اسلامی کلمه متهم مترادف با مدعی علیه ذکر شده است . آن گاه ضمن تعریف مدعی، مدعی علیه در مقابل آن قرار داده شده است . مدعی کسی است که قول او خلاف اصل است و یااگر دعوی را تعقیب نکند، مخاصمه خاتمه می یابد و مدعی علیه دربرابر این مفاهیم است . [۱۰]
ماده ۱ قانون اصول محاکمات کشور سوریه در تعریف متهم اشاره می دارد : هر شخصی که دعوای عمومی علیه او جریان یابد مدعی علیه نامیده می شود . در دادگاه های کیفری بین المللی نیز لحظه آغاز دوره اتهام هنگامی است که یک کیفرخواست معتبر علیه شخص صادر می گردد و سبب تبدیل وضعیت شخص از مظنون به متهم می شود . در مورد پایان دوره اتهام از مقررات دادگاه های کیفری بین المللی موجود می توان استفاده کرد که پس از صدور حکم در شعبه بدوی چه دایر بر برائت و چه محکومیت متهم، شخص همچنان بر این وصف باقی است تا آنکه یا مهلت تجدید نظرخواهی منقضی شود یا در صورتی که تجدید نظر خواسته شده است، دادرسی در این مرحله نیز به پایان برسد .[۱۱]
[۱]– دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، چاپ اول، تهران : چاپخانه مجلس(۱۳۲۵)، جلد ۲۰ ،صص ۷۳۷-۷۳۹ و سعید الخوزی الشرتونی البنانی،؛ اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد،( قم : کتابخانه آیت اله مرعشی، ۱۳۰۳ ه.ق ) جلد۱، صص ۲۱۱-۲۱۵و احمد المقدی الضومی ، مصباح المنیر، چاپ اول، (قم : موسسه دارالجهره، ۱۴۰۵ه.ق)، صص۱۴۳-۱۴۴
[۲] -محمدی گیلانی، محمد، حقوق کیفری اسلام، چاپ اول، ( انتشارات مهدی، ۱۳۶۱ ه.ش)، ص۱ و ابوالقاسم گرجی، « حق و حکم و فرق میان آنها » مجله فصل نامه حق دادگستری جمهوری اسلامی ایران، دفتر یکم (فروردین وخرداد۱۳۶۴)، ص ۳۹
[۳]– همان منبع، ص
[۴] -سنهوری ، عبدالرزاق، مصادرالحق فی الفقه الاسلامی؛ (بیروت : دارالفکر، بی تا )، جلد ۱، ص ۹
[۵]– سوره اسراء، آیه ۳۳
[۶]– آقایی جنت مکان، حسین، « تضمین حقوق متهم در قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب۱۳۷۳» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۷۵، ص ۱۳
[۷]– موذن زادگان، حسنعلی ،« حق دفاع متهم در آئین دادرسی کیفری و مطالعه تطبیقی آن » رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۷۳، ص۱۷
[۸] -کاتوزیان، ناصر،فلسفه حقوق، چاپ اول( تهران : شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۷) ، جلد ۱، ص ۶۶۶
[۹] -بند ریگی ، محمد، منجد الطلاب، ( ترجمه) ، ج۳، تهران، اسلامی ، ۱۳۷۹، ص ۶۹۵
[۱۰]– موسوی اردبیلی، عبدالکریم، فقه القضا ، چاپ اول (قم : کتابخانه امیرالمومنین، ۱۴۰۸ ه.ق)، ص ۳۶۹
[۱۱] -فضائلی، مصطفی، دادرسی عادلانه : محاکمات کیفری بین المللی، چاپ اول ( تهران : موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش، ۱۳۸۷)، صص ۴۱۲و۴۱۳
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 