پاورپوینت کامل خنثی (فقه) ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خنثی (فقه) ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خنثی (فقه) ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خنثی (فقه) ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل خنثی (فقه) ۳۶ اسلاید در PowerPoint

خنثی‏ شخصی که هم آلت تناسلی مرد و هم زن را دارد. از احکام آن در بابهای طهارت، صلات، حج، جهاد، حجر، نکاح، ارث، حدود، قصاص و دیات سخن گفته‏ اند.

فهرست مندرجات

۱ – معنی خنثی
۲ – جنسیّت خنثی
۳ – اقسام خنثی
۴ – علائم خنثی
۵ – احکام خنثای مشکل
۵.۱ – طهارت
۵.۲ – صلات
۵.۳ – حج
۵.۴ – جهاد
۵.۵ – حجر
۵.۶ – نکاح
۵.۷ – ارث
۵.۸ – حدود
۵.۹ – قصاص
۵.۱۰ – دیات
۶ – پانویس
۷ – منبع

معنی خنثی

خنثی‏ دارنده آلت تناسلی مرد و زن می‌باشد.

جنسیّت خنثی

خنثی‏ از نظر جنسیت یا مرد است و یا زن؛

[۱] جواهر الکلام ج۳۹، ص۲۷۷.

هرچند برخی احتمال وجود جنس سومی را که نه مرد باشد و نه زن، بلکه مصداق هر دو عنوان باشد، مطرح کرده‏ اند.

[۲] حاشیه المکاسب (یزدی) ج۱، ص۱۶.

[۳] العناوین ج۱، ص۳۸.

[۴] مصباح الفقاهه ج۱، ص۲۱۱.

اقسام خنثی

خنثی‏ دو قسم است: مشکل و غیر مشکل. خنثایی که در پرتو علائم تعیین شده در شرع و یا- بنا بر قول برخی- قراین و مرجّحات دیگر، به یکی از دو جنسِ مرد یا زن ملحق می‏گردد، خنثای غیر مشکل و محکوم به احکام همان جنس است و خنثایی که دارای علائم و قراین چنینی نیست، خنثای مشکل خواهد بود.

[۵] تحریر الوسیله ج۲، ص۳۹۹.

[۶] ریاض المسائل ج۱۲، ص۶۴۲.

علائم خنثی

نشانه‏ هایی که با آنها می‏توان خنثی‏ را به یکی از دو جنسیّت مرد یا زن ملحق کرد عبارتند از:

۱. خروج دائمی یا غالبی بول از یکی از دو آلت تناسلی وی و حکم به جنسیّت او بر اساس همان آلت. در فرض خروج غالبی، خروج بول از مخرج دیگر باید بسیار نادر باشد.

۲. پیشی گرفتن دائمی یا غالبی خروج بول از یکی از دو آلت در فرض خروج آن از هر دو.

۳. دیرتر قطع شدن بول از یکی از دو آلت در فرض خروج همزمان آن از هر دو. بر علامت بودن این ویژگی ادعای اجماع شده است؛ هرچند برخی قدما آن را نپذیرفته‏ اند.

۴. شمردن دنده‏ های سمت راست و چپ قفسه سینه که در صورت برابر بودن آنها، زن و در صورت نابرابری، مرد خواهد بود. در ملاک بودن این نشانه اختلاف است.

در اینکه تنها نشانه‏ های یاد شده- که در روایات آمده- ملاک تشخیص و ملحق کردن خنثی‏ به یکی از دو جنس مرد و زن است یا دیگر امارات و قراین اطمینان آور همچون روییدن موی صورت و عادت ماهانه می‏تواند ملاک باشد، محلّ بحث است.

[۷] جواهر الکلام ج۳۹، ص۲۸۰-۲۸۱.

[۸] تحریر الوسیله ج۲، ص۳۹۹-۴۰۰.

احکام خنثای مشکل

احکامی که بر عنوان مکلف با قطع نظر از جنسیّت وی مترتب می‏شود، مانند وجوب نماز، روزه و حج بر خنثای مشکل نیز بدون اشکال جاری است؛ لیکن در اینکه خنثای مشکل در احکامی که اختصاص به زن یا مرد دارد- مانند وجوب پوشاندن بدن از نامحرم بر زن یا حرمت پوشیدن لباس زرباف یا ابریشمی بر مرد- ملحق به جنس مرد است یا زن، اختلاف می‏باشد.

نمونه ‏هایی از این احکام در ابواب مختلف عبارتند از:

طهارت

آمیزش کردن خنثی‏ با زن و نیز مرد با وی موجب جنابت نیست؛ زیرا در هر دو صورت، اصلی یا زاید بودن آلت خنثی‏ محلّ تردید است. البته اگر خنثی‏ با زنی آمیزش کند، سپس مردی با او آمیزش نماید، جنابت وی محقق می‏شود؛ هرچند حکم جنابت بر مرد و زن بار نمی‏شود.

[۹] جواهر الکلام ج۳، ص۳۶.

[۱۰] منهاج الصالحین (سیستانی) ج۱، ص۶۳.

با خروج منی از هر دو آلت خنثی‏ یا به طور عادت و غالب از یکی، جنابت تحقق می‏یابد. برخی، صرف خروج منیّ از هریک از دو آلت را موجب تحقق جنابت دانسته‏ اند.

[۱۱] جواهر الکلام ج۳، ص۸.

صلات

ستر هر دو عورت در نماز بر خنثی‏ واجب است؛ لیکن در وجوب ستر سایر بدن همچون زن اختلاف است.

[۱۲] جواهر الکلام ج۸، ص۲۲۱.

خنثی‏- بنابر قول به ملزم بودن وی به رعایت احتیاط- نمازهای اخفاتی (ظهر و عصر) را آهسته و نمازهای جهری (صبح، مغرب و عشا) را بلند می‏خواند.

[۱۳] جواهر الکلام ج۹، ص۳۸۵.

بنابر قول به عدم جواز تقدّم زن بر مرد در نماز، پیشی گرفتن خنثی‏ بر مرد و نیز مقدّم شدن زن بر او در نماز، جایز است.

[۱۴] جواهر الکلام ج۸، ص۳۳۰.

نماز جمعه بر مردان واجب است نه زنان. در اینکه در این مسئله خنثای مشکل ملحق به مرد است یا زن، اختلاف است.

[۱۵] الحدائق الناضره ج۱۰، ص۱۴۸.

امامت خنثی‏ برای زنان جایز است؛ لیکن برای مردان- به جهت احتمال زن بودن وی- جایز نیست. همچنین بنابر قول مشهور امامت خنثی‏ برای خنثی‏- به جهت احتمال زن بودن او و مرد بودن مأموم- جایز نیست.

[۱۶] جواهر الکلام ج۱۳، ص۳۴۰-۳۴۱.

قضای نماز و روزه میت بر فرزند ارشد او در صورت خنثی‏ بودن وی واجب نیست.

[۱۷] جواهر الکلام ج۱۷، ص۴۶.

پوشیدن لباس زرباف و نیز زینت کردن به طلا بر زن جایز و بر مرد حرام است. در الحاق خنثای مشکل به یکی از زن و مرد در این حکم، اختلاف است.

بنابر قول به الحاق وی به زن، خنثی‏ می‏تواند در لباس زرباف و نیز همراه با طلا نماز بخواند؛ هرچند برخی آن را جایز ندانسته‏ اند.

[۱۸] جواهر الکلام ج۸، ص۱۲۲.

حج

بعضی محرمات احرام مشترک میان زن و مرد است؛ لیکن بعضی دیگر اختصاص به مرد یا زن محرم دارد، مانند حرمت پوشیدن لباس دوخته، پوشاندن سر و استظلال که مخصوص مرد و حرمت پوشاندن صورت که مختص زن است. در الحاق خنثای مشکل به مرد یا زن اختلاف است.

[۱۹] جواهر الکلام ج۱۸، ص۳۴۳.

البته پوشاندن سر و صورت باهم بر او جایز نیست و موجب ثبوت کفاره است.

[۲۰] جواهر الکلام ج۱۸، ص۳۹۴.

حج گزار مرد در اعمال منی بین حلق و تقصیر مخیّر است، لیکن بر خنثی‏ تقصیر متعیّن است. البته اگر وی از سه گروهی به شمار رود که- به قول برخی- حلق بر آنان متعیّن است، بنابر احتیاط باید بین حلق و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.