پاورپوینت کامل انقلاع ۲۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل انقلاع ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل انقلاع ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل انقلاع ۲۲ اسلاید در PowerPoint :
قلع (مفرداتنهجالبلاغه)
منبع: قلع (مفردات نهج البلاغه (جلد ۲))
مقالات مرتبط: قلع (مفرداتقرآن).
قَلع (به فتح قاف) از واژگان نهج البلاغه به معنای کندن است.
اِقلاع (به کسر الف) به معنای امساک و نگاه داشتن است.
اِنقلاع (به کسر الف) به معنای کنده شدن است.
قِلع (به کسر قاف) به معنای بادبان کشتی است.
قُلعَه (به ضم قاف) به معنای ساکن نشدن و برخاستن است.
موردی از این ماده در نهج البلاغه آمده است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای قَلع و اِقلاع و اِنقلاع و قِلع و قُلعَه
۲ – کاربردها
۲.۱ – نامه ۱
۲.۲ – خطبه ۱۴۳
۲.۳ – خطبه ۱۶۵
۲.۴ – حکمت ۳۵۷
۲.۵ – خطبه ۱۱۲
۳ – تعداد کاربردها
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – معنای قَلع و اِقلاع و اِنقلاع و قِلع و قُلعَه
قَلع
[۱] قرشی بنابی، علیاکبر، مفردات نهج البلاغه، ج۲، ص۸۷۵.
[۲] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین ت-الحسینی، ج۴، ص۳۸۳.
به معنای کندن آمده است. «قَلَعَهُ قَلْعاً: انتزعهُ من اصلهِ»
[۳] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۴، ص۴۰۰.
اِقلاع به معنای امساک، نگاه داشتن و خوددارى آمده است. «اقْلَعَ عن الامر: کفّ عنهُ»
[۴] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۴، ص۴۰۱.
اِنقلاع به معنای کنده شدن است.
قِلع (مثل جسر)به معنای بادبان کشتی است.
قُلعَه (به ضمّ اوّل) به معنای ساکن نشدن و برخاستن است.
[۵] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۴، ص۴۰۲.
۲ – کاربردها
به برخی از مواردی که در نهج البلاغه بهکار رفته است، اشاره میشود:
۲.۱ – نامه ۱
امام علی (علیهالسلام) به اهل کوفه درباره دعوت به جهاد اهل بصره مىنویسد: «وَ اعْلَموا اَنَّ دارَ الْهِجْرَهِ قَدْ قَلَعَتْ بِاَهْلِها وَ قَلَعوا بِها وَ جاشَتْ جَیْشَ الْمِرْجَلِ… فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِیرِکُمْ.»
[۶] السید الشریف الرضی، نهج البلاغه ت الحسون، ص۵۸۳، نامه ۱.
[۷] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۳، ص۳، نامه۱.
[۸] صبحی صالح، نهج البلاغه، ج۱، ص۳۶۳، نامه۱.
«یعنى بدانید که مدینه اهل خود را از جا کنده و به جنگ حرکت داده و آنها خود را از مدینه کنده و حرکت کردهاند و همچون دیگ جوشیده است، … به طرف امیر خود بشتابید.»
[۹] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۵۶۵، نامه۱.
[۱۰] ابن میثم بحرانی، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۴، ص۵۷۴.
(شرحهای نامه:
[۱۱] ابن میثم بحرانی، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۴، ص۵۷۹.
[۱۲] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیرالمؤمنین، ج۹، ص۳۱-۳۲.
[۱۳] هاشمی خویی، حبیب الله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۱۷، ص۳.
[۱۴] ابن ابیالحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص۷.
)
ابن ابی الحدید گوید: باء در «قلعت باهلیها» زاید است و در «قلعوا بها» به معناى «من» است.
۲.۲ – خطبه ۱۴۳
در رابطه با بلاها فرموده است: «إِنَّ اللهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الاَْعْمَالِ السَّیِّئَهِ بِنَقْصِ الَّثمَرَاتِ،…، لِیَتُوبَ تَائِبٌ، وَ یُقْلِعَ مُقْلِعٌ، وَیَتَذَکَّرَ مُتَذَکِّرٌ»
[۱۵] السید الشریف الرضی، نهج البلاغه ت الحسون، ص۳۰۷، خطبه ۱۴۳.
[۱۶] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۲، ص۳۴، خطبه ۱۴۱.
[۱۷] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۱۹۹، خطبه ۱۴۳.
یعنى خدا در وقت اعمال بد، بندگان را به نقص ثمرات امتحان میکند تا توبه کننده توبه کند، و خودداری کننده از گناه، خودداری کند، و پند گیرنده پند گیرد.
[
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 