پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint :
روح (مفرداتنهجالبلاغه)
منبع: روح (مفردات نهج البلاغه (جلد ۱))
مقالات مرتبط: روح (مفرداتقرآن)، رُوح (لغاتقرآن)، روح.
رُوح (به ضم راء) از واژگان نهج البلاغه به معنای یک حقیقت مستقّل و غیر مادى است.
این کلمه پانزده بار به طور مفرد و جمع در نهج البلاغه آمده است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای رُوح
۲ – کاربردها
۳ – خطبه ۱۰۸
۴ – خطبه ۱۱۱
۵ – خطبه ۱۶۵
۶ – خطبه ۱
۷ – حکمت ۱۳۹
۸ – خطبه ۸۲
۹ – خطبه ۱۰۷
۱۰ – تعداد کاربردها
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
۱ – معنای رُوح
رُوح
[۱] قرشی بنایی، علیاکبر، مفردات نهج البلاغه، ج۱، ص۴۷۶-۴۷۸.
[۲] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۲، ص۳۵۳.
یک حقیقت مستقّل و غیر مادى است که در وجود هر یک از انسانها قرار دارد و به وقت خواب و بیدارى از بدن خارج و به بدن داخل مىشود و در وقت مرگ از بدن بیرون رفته و در جهان مىماند و در قیامت بعد از روییدن بدنها، باز به بدن بر مىگردد، عینیّت در دنیا و آخرت بسته به بقاء روح است و چاره دیگرى ندارد، وجود روح مستقل در بدن از ضروریّات اسلام است.
۲ – کاربردها
شواهدی که ذیلا در نهج البلاغه نقل مىشود همه حاکى از استقلال روح در بدن است. به برخی از این موارد اشاره میشود:
۳ – خطبه ۱۰۸
امام علی (علیهالسلام) درباره مرگ فرموده: «ثُمَّ ازْدادَ الْمَوْتُ الْتیاطاً بِهِ، فَقُبِضَ بَصَرُهُ کَما قُبِضَ سَمْعُهُ، وَ خَرَجَتِ الرّوحُ مِنْ جَسَدِهِ، فَصارَ جیفَهً بَیْنَ أَهْلِهِ، قَدْ أوْ حَشوا مِنْ جانِبِهِ، وَ تَباعَدوا مِنْ قُرْبِهِ»
[۳] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۲۴۸، خطبه ۱۰۸.
[۴] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۱، ص۲۱۲، خطبه ۱۰۷.
[۵] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۱۶۱، خطبه ۱۰۹.
یعنی: «سپس مرگ چسبیدن به او را زیاد کرد، پس چشمش گرفته شد مانند گوشش و روح از بدنش خارج شد و در میان خانوادهاش به صورت جیفهاى در آمد که از او مىترسند و از او دور مىشوند.»
[۶] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۲۳۷، خطبه ۱۰۹.
[۷] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۰۳.
(شرحهای خطبه:
[۸] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۱۴.
[۹] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین، ج۴، ص۵۹۰.
[۱۰] هاشمی خویی، حبیبالله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۳۵۶.
[۱۱] ابن ابیالحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۲۰۱.
) این جمله صریح است که روح یک موجود مستقلى است و به وقت مرگ از بدن خارج مىشود.
۴ – خطبه ۱۱۱
درباره ملک الموت فرموده:«أَمْ هَلْ تَراهُ إِذَا تَوَفّى أَحَداً؟ بَلْ کَیْفَ یَتَوفَّى الْجَنینَ فی بَطْنِ أُمِّهِ؟! أَیَلِجُ عَلَیْهِ مِنْ بَعْضِ جَوارِحِها؟ أَمِ الرّوحُ أَجابَتْهُ بَإِذْنِ رَبِّها؟»
[۱۲] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۲۵۸-۲۵۹، خطبه ۱۱۱.
[۱۳] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۱، ص۲۲۰، خطبه ۱۱۰.
[۱۴] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۱۶۷، خطبه ۱۱۲.
یعنی: «آیا او را مىبینى وقتى که کسى را قبض روح مىکند، بلکه چطور جنین را در شکم مادرش قبض روح مىکند، آیا از بعضى اعضاء مادر وارد بچه مىشود و یا روح را مىخواند و روح با اجازه حق او را اجابت مىکند.»
[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۲۴۷، خطبه ۱۱۲.
[۱۶] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۵۷.
(شرحهای خطبه:
[۱۷] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۵۷-۱۵۸.
[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین، ج۵، ص۶۰.
[۱۹] هاشمی خویی، حبیبالله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۸، ص۴۰.
[۲۰] ابن ابیالحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۲۳۷.
) این جمله نیز در خروج روح از بدن صریح است.
۵ – خطبه ۱۶۵
درباره حتمى بودن مرگ فرموده است: «فَسُبْحانَ مَنْ… وأَى عَلى نَفْسِهِ أَلاّ یَضْطَرِبَ شَبَحٌ مِمّا أَوْلَجَ فیهِ پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint، إِلاّ وَ جَعَلَ الْحِمامَ مَوْعِدَهُ، وَ الْفَناءَ غایَتَهُ»
[۲۱] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۳۶۹-۳۷۰، خطبه ۱۶۵.
[۲۲] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۲، ص۹۲-۹۳، خطبه ۱۶۳.
[۲۳] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۲۳۹، خطبه ۱۶۵.
یعنی: «پاک و منزّه است خدایی که بر خود وعده کرده که حرکت نکند موجودى از آنچه روح را در آن داخل کرده مگر آنکه مرگ را وعده او و فنا را عاقبت او قرار داده است.»
[۲۴] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۳۶۵، خطبه ۱۶۵.
[۲۵] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۵۵۶.
(شرحهای خطبه:
[۲۶] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۵۶۷.
[۲۷] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین، ج۶، ص۳۹۱-۳۹۳.
[۲۸] هاشمی خویی، حبیبالله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۱۰، ص۶۳.
[۲۹] ابن ابیالحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۲۷۵.
) این سخن صریح است در اینکه روح یک شىء خارجى است و به بدن داخل مىشود.
۶ – خطبه ۱
درباره حضرت آدم (علیهالسلام) فرموده: خداوند اوّل گل او را سرشت «ثُمَّ نَفَخَ فیها مِنْ روحِهِ فَمَثُلَتْ إِنْساناً»
[۳۰] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۳۲، خطبه ۱.
[۳۱] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۱، ص۱۴، خطبه ۱.
[۳۲] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۴۲، خطبه ۱.
یعنی: «آنگاه از روح خود در او
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 