پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

روح (مفردات‌نهج‌البلاغه)

منبع: روح (مفردات نهج البلاغه (جلد ۱))

مقالات مرتبط: روح (مفردات‌قرآن)، رُوح (لغات‌قرآن)، روح.

رُوح (به ضم راء) از واژگان نهج البلاغه به معنای یک حقیقت مستقّل و غیر مادى است.
این کلمه پانزده بار به طور مفرد و جمع در نهج‌ البلاغه آمده است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای رُوح
۲ – کاربردها
۳ – خطبه ۱۰۸
۴ – خطبه ۱۱۱
۵ – خطبه ۱۶۵
۶ – خطبه ۱
۷ – حکمت ۱۳۹
۸ – خطبه ۸۲
۹ – خطبه ۱۰۷
۱۰ – تعداد کاربردها
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

۱ – معنای رُوح

رُوح

[۱] قرشی بنایی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، ج۱، ص۴۷۶-۴۷۸.

[۲] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۲، ص۳۵۳.

یک حقیقت مستقّل و غیر مادى است که در وجود هر یک از انسان‌ها قرار دارد و به وقت خواب و بیدارى از بدن خارج و به بدن داخل مى‌شود و در وقت مرگ از بدن بیرون رفته و در جهان مى‌ماند و در قیامت بعد از روییدن بدن‌ها، باز به بدن بر مى‌گردد، عینیّت در دنیا و آخرت بسته به بقاء روح است و چاره دیگرى ندارد، وجود روح مستقل در بدن از ضروریّات اسلام است.

۲ – کاربردها

شواهدی که ذیلا در نهج البلاغه نقل مى‌شود همه حاکى از استقلال روح در بدن است. به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

۳ – خطبه ۱۰۸

امام علی (علیه‌السلام) درباره مرگ فرموده: «ثُمَّ ازْدادَ الْمَوْتُ الْتیاطاً بِهِ، فَقُبِضَ بَصَرُهُ کَما قُبِضَ سَمْعُهُ، وَ خَرَجَتِ الرّوحُ مِنْ جَسَدِهِ، فَصارَ جیفَهً بَیْنَ أَهْلِهِ، قَدْ أوْ حَشوا مِنْ جانِبِهِ، وَ تَباعَدوا مِنْ قُرْبِهِ»

[۳] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۲۴۸، خطبه ۱۰۸.

[۴] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۱، ص۲۱۲، خطبه ۱۰۷.

[۵] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۱۶۱، خطبه ۱۰۹.

یعنی: «سپس مرگ چسبیدن به او را زیاد کرد، پس چشمش گرفته شد مانند گوشش و روح از بدنش خارج شد و در میان خانواده‌اش به صورت جیفه‌اى در آمد که از او مى‌ترسند و از او دور مى‌شوند.»

[۶] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۲۳۷، خطبه ۱۰۹.

[۷] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۰۳.

(شرح‌های خطبه:

[۸] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۱۴.

[۹] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین، ج۴، ص۵۹۰.

[۱۰] هاشمی خویی، حبیب‌الله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۳۵۶.

[۱۱] ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۲۰۱.

) این جمله صریح است که روح یک موجود مستقلى است و به وقت مرگ از بدن خارج مى‌شود.

۴ – خطبه ۱۱۱

درباره ملک الموت فرموده:«أَمْ هَلْ تَراهُ إِذَا تَوَفّى أَحَداً؟ بَلْ کَیْفَ یَتَوفَّى الْجَنینَ فی بَطْنِ أُمِّهِ؟! أَیَلِجُ عَلَیْهِ مِنْ بَعْضِ جَوارِحِها؟ أَمِ الرّوحُ أَجابَتْهُ بَإِذْنِ رَبِّها؟»

[۱۲] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۲۵۸-۲۵۹، خطبه ۱۱۱.

[۱۳] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۱، ص۲۲۰، خطبه ۱۱۰.

[۱۴] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۱۶۷، خطبه ۱۱۲.

یعنی: «آیا او را مى‌بینى وقتى که کسى را قبض روح مى‌کند، بلکه چطور جنین را در شکم مادرش قبض روح مى‌کند، آیا از بعضى اعضاء مادر وارد بچه مى‌شود و یا روح را مى‌خواند و روح با اجازه حق او را اجابت مى‌کند.»

[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۲۴۷، خطبه ۱۱۲.

[۱۶] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۵۷.

(شرح‌های خطبه:

[۱۷] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۵۷-۱۵۸.

[۱۸] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین، ج۵، ص۶۰.

[۱۹] هاشمی خویی، حبیب‌الله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۸، ص۴۰.

[۲۰] ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۲۳۷.

) این جمله نیز در خروج روح از بدن صریح است.

۵ – خطبه ۱۶۵

درباره حتمى بودن مرگ فرموده است: «فَسُبْحانَ مَنْ… وأَى عَلى نَفْسِهِ أَلاّ یَضْطَرِبَ شَبَحٌ مِمّا أَوْلَجَ فیهِ پاورپوینت کامل الرّوحَ ۳۵ اسلاید در PowerPoint، إِلاّ وَ جَعَلَ الْحِمامَ مَوْعِدَهُ، وَ الْفَناءَ غایَتَهُ»

[۲۱] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۳۶۹-۳۷۰، خطبه ۱۶۵.

[۲۲] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۲، ص۹۲-۹۳، خطبه ۱۶۳.

[۲۳] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۲۳۹، خطبه ۱۶۵.

یعنی: «پاک و منزّه است خدایی که بر خود وعده کرده که حرکت نکند موجودى از آن‌چه روح را در آن داخل کرده مگر آن‌که مرگ را وعده او و فنا را عاقبت او قرار داده است.»

[۲۴] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۳۶۵، خطبه ۱۶۵.

[۲۵] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۵۵۶.

(شرح‌های خطبه:

[۲۶] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۵۶۷.

[۲۷] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین، ج۶، ص۳۹۱-۳۹۳.

[۲۸] هاشمی خویی، حبیب‌الله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۱۰، ص۶۳.

[۲۹] ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۲۷۵.

) این سخن صریح است در این‌که روح یک شى‌ء خارجى است و به بدن داخل مى‌شود.

۶ – خطبه ۱

درباره حضرت آدم (علیه‌السلام) فرموده: خداوند اوّل گل او را سرشت «ثُمَّ نَفَخَ فیها مِنْ روحِهِ فَمَثُلَتْ إِنْساناً»

[۳۰] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۳۲، خطبه ۱.

[۳۱] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۱، ص۱۴، خطبه ۱.

[۳۲] صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۴۲، خطبه ۱.

یعنی: «آن‌گاه از روح خود در او

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.