پاورپوینت کامل استنصار ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل استنصار ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل استنصار ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل استنصار ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
نصر (مفرداتنهجالبلاغه)
منبع: نصر (مفردات نهج البلاغه (جلد ۲))
مقالات مرتبط: نصر (مفرداتقرآن)، یَنْتَصِرُونَ (لغاتقرآن)، نصر.
نَصْر (به فتح نون و سکون صاد) از واژگان نهج البلاغه به معنای یاری است.
از مشتقات این کلمه؛
• اِنْتِصار (به کسر الف و تاء و سکون نون) به معنای انتفام در صورتى که با «من» متعدى مىشود.
• تَناصُر (به فتح تاء و ضم صاد) به معنای یاری کردن یکدیگر است. تَناصُر بین الاثنین است.
• اِسْتِنْصار (به کسر الف و تاء و سکون سین و نون) به معنای طلب یاری است.
موارد زیادى از آن در نهج البلاغه آمده است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای نَصْر
۲ – کاربردها
۲.۱ – النَّصْرُ – نامه ۳۷ (شیطنت معاویه)
۲.۲ – انْتِصارُ – خطبه ۹۲ (بنی امیه)
۲.۳ – نامه ۲۸ (حمزه سیدالشهدا )
۲.۴ – الْأَنْصارِ – نامه ۲۸ (جریان سقیفه)
۲.۵ – نامه ۲۸ (طبقه طلقاء)
۲.۶ – الاَْنْصارِ – نامه ۶ (تهدید معاویه)
۳ – تعداد کاربردها
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – معنای نَصْر
نَصْر:
[۱] قرشی بنایی، علیاکبر، مفردات نهج البلاغه، ج۲، ص۱۰۴۲.
[۲] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ت الحسینی، ج۳، ص۴۹۵.
به معنای یاری است. «نَصَرَ المظلومَ نَصْراً : اعانهُ»
[۳] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۵، ص۴۱۴.
از مشتقات این کلمه؛
• اِنْتِصار به معنای انتفام در صورتى که با «من» متعدى مىشود. «انْتَصَرَ منه: انتقم»
[۴] جوهری، ابونصر، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، ج۲، ص۸۲۹.
[۵] فیروزآبادی، مجدالدین، قاموس المحیط، ج۲، ص۱۴۳.
[۶] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۵، ص۴۱۴.
• تَناصُر (به فتح تاء و ضم صاد) به معنای یاری کردن یکدیگر است. تَناصُر بین الاثنین است.
[۷] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۵، ص۴۱۴.
• اِسْتِنْصار (به کسر الف و تاء و سکون سین و نون) به معنای طلب یاری است.
[۸] شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج۵، ص۴۱۴.
۲ – کاربردها
به برخی از مواردی که در «نهجالبلاغه» بهکار رفته است، اشاره میشود:
۲.۱ – النَّصْرُ – نامه ۳۷ (شیطنت معاویه)
امام علی (صلواتاللهعلیه) به معاویه مىنویسد:
«فإِنَّکَ إِنَّما نَصَرْتَ عُثْمانَ حَیْثُ کانَ النَّصْرُ لَکَ، وَ خَذَلْتَهُ حَیْثُ کانَ النَّصْرُ لَهُ.»
[۹] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۶۶۴، نامه ۳۷.
[۱۰] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ج۳، ص۷۰، نامه ۳۷.
[۱۱] صالح، صبحی، نهج البلاغه، ص۴۱۰، نامه ۳۷.
«تو عثمان در جایى یارى کردى که یارى به نفع تو بود و هر جا که به نفع او بود، او را خوار کرده و ترک کردى.»
[۱۲] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۶۴۱، نامه ۳۷.
[۱۳] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۵، ص۱۲۹.
(شرحهای نامه:
[۱۴] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۵، ص۱۳۱.
[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین(ع)، ج۱۰، ص۷۹.
[۱۶] هاشمی خویی، حبیبالله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۶۲.
[۱۷] ابن ابیالحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۱۶، ص۱۵۴.
)
۲.۲ – انْتِصارُ – خطبه ۹۲ (بنی امیه)
حضرت درباره بنیامیه فرموده:
«وَ لا یَزالُ بَلاؤُهُمْ حَتَّى لا یَکونَ انْتِصارُ أَحَدِکُمْ مِنْهُمْ إِلاّ مثل انْتِصارِ الْعَبْدِ مِنْ رَبِّهِ.»
[۱۸] سید رضی، محمد، نهج البلاغه، ت الحسون، ص۲۱۱، خطبه ۹۲.
[۱۹] عبده، محمد، نهج البلاغه – ط مطبعه الاستقامه، ص۱۸۴، خطبه ۹۱.
[۲۰] صالح، صبحی، نهج البلاغه، ص۱۳۸، خطبه ۹۳.
«یعنى یارى خواستن شما از آنها یارى خواستن ذلیلان است و آن یارى نیست بلکه ذلّت است، همانطور که غلام نمىتواند از مولاى خود انتقام بگیرد شما هم نخواهید توانست.»
[۲۱] مکارم شیرازی، ناصر، نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان، ص۱۹۹، خطبه ۹۳.
[۲۲] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۸۱۴.
(شرحهای خطبه:
[۲۳] بحرانی، ابن میثم، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۸۲۳.
[۲۴] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المومنین(ع)، ج۴، ص۲۳۴.
[۲۵] هاشمی خویی، حبیبالله، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۹۰.
[۲۶] ابن ابیالحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۷، ص۵۵.
)
منظور از «ربّه» ظاهرا مولاى عبد است.
ظاهرا انتصار به معنى انتقام است.
انصار: اهل مدینه را گویند، در مقابل مهاجرین که اهل مکه و جاهاى دیگرند ظاهرا منظور از آن انصار و یاران اسلام است، آن نوعا در مقابل مهاجران گفته مىشود که آن شش بار در «نهج البلاغه» آمده است.
۲.۳ – نامه ۲۸ (حمزه سیدالشهدا )
حضرت علی (علیه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 