پاورپوینت کامل ابومنذر هشام کلبی ۲۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابومنذر هشام کلبی ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابومنذر هشام کلبی ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابومنذر هشام کلبی ۲۲ اسلاید در PowerPoint :

هشام بن محمد کلبی

مقالات مرتبط: هشام بن محمد کلبی (مقالات مرتبط).

هشام بن محمد کلبی (م ۲۰۴ق)، از راویان و محدثان موثق و مورد اعتماد شیعه و از اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام) بود.
هشام نزد امام صادق (علیه‌السّلام) از جایگاه و منزلت خاص برخوردار بود. امام (علیه‌السّلام) او را از نزدیکان خود ساخته و با گشاده‌رویی با وی برخورد می‌کرد.
وی علاوه بر حدیث، در تاریخ و نسب‌شناسی توانا بود و در شعر نیز دستی داشت.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی هشام کلبی
۲ – اساتید و شاگردان
۳ – شخصیت
۴ – وفات
۵ – تالیفات
۶ – پانویس
۷ – منبع

۱ – معرفی هشام کلبی

ابومنذر هشام بن محمد بن سائب بن بشر کلبی کوفی، اهل کوفه

[۱] خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، ج۱۶، ص۶۸.

و از اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام) بود.

[۲] حلی، حسن بن علی، رجال ابن داود، ص۳۶۸.

نجاشی می‌نویسد: وی از محدثان امامیه بود و نزد امام صادق (علیه‌السّلام) از جایگاه و منزلت خاص برخوردار بود. امام (علیه‌السّلام) او را از نزدیکان خود ساخته و با گشاده‌رویی با وی برخورد می‌کرد. بر پایه روایتی مشهور که از خود هشام نقل شده، وی به دلیل عارضه‌ای حافظه خود را از دست داد و دچار فراموشی مطلق شد، اما هنگامی که به محضر امام صادق (علیه‌السّلام) شرفیاب شد با نوشیدن آبی از دست امام حافظه خود را باز یافته و دانش از دست رفته را دوباره به دست آورد.

[۳] نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، ص۴۳۴.

۲ – اساتید و شاگردان

هشام نزد بزرگانی چون پدرش محمد بن سائب، مجالد و ابومخنف لوط بن یحیی دانش آموخت و از آنها روایاتی را نقل کرده است.

[۴] ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج۱۴، ص۴۱۹.

وی زمانی راهی بغداد شد و در همان‌جا مجلس درسی برپا ساخت.

[۵] خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، ج۱۶، ص۶۸.

از شاگردان و راویان برجسته وی باید از فرزندش عباس، خلیفه بن خیاط و محمد بن سعد واقدی که هر دو از مورخان مشهور قرن دوم و سوم بودند، نام برد.

[۶] ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۶، ص۸۲.

۳ – شخصیت

هشام علاوه بر حدیث، در تاریخ و نسب‌شناسی توانا بود

[۷] ابن ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، ص۱۲۴.

و در شعر نیز دستی داشت.

[۸] سمعانی، عبدالکریم بن محمد، الانساب، ج۵، ص۸۷.

گفته شده که وی از حافظه بسیار قوی و سرشاری برخوردار بود و بنا به گفته خود، در مدت سه روز تمام قرآن را حفظ کرد.

[۹] خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، ج۱۶، ص۶۸.

اهل سنت وی را موثق نمی‌دانند.

[۱۰] ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج۱۴، ص۴۲۰.

سمعانی او را از غالیان امامیه برشمرده است.

[۱۱] سمعانی، عبدالکریم بن محمد، الانساب، ج۱۱، ص۱۳۵.

۴ – وفات

هشام در نهایت به سال ۲۰۴ یا ۲۰۶ق از دنیا رفت.

[۱۲] ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۶، ص۸۴.

۵ – تالیفات

کلبی آثار و تالیفات فراوانی از خود بر جای گذاشت. ذهبی بنا بر قولی آثار وی را بالغ بر ۱۵۰ کتاب دانسته و برخی از آنها را چنین ذکر کرده است: کتاب الجمهره حلف الفضول حلف عبدالمطلب و خزاعه حلف تمیم و کلب بیوتات قریش فضائل قیس عیلان بیوتات ربیعه الموردات الکنی ملوک الطوائف و ملوک کنده.

[۱۳] ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج۱۴، ص۴۲۰.

نجاشی نیز آثاری را به وی نسبت داده که از این قر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.