پاورپوینت کامل کتاب اسلام ایرانی ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل کتاب اسلام ایرانی ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کتاب اسلام ایرانی ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل کتاب اسلام ایرانی ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
تصویری از جلد چهارم اسلام ایرانی، چاپ سال ۱۹۹۱م.
اطلاعات کتابنامهای دیگر
En Islam iranien: aspects spirituels et philosophiques
نویسنده
هانری کربن
تاریخ نگارش
۱۹۷۱–۱۹۷۳م
موضوع
تحلیل تحول اندیشههای فلسفی و معنوی در ایران
زبان
فرانسوی
تعداد جلد
۴
تعداد صفحات
۱۷۴۶
قطع
پالتویی
ترجمه به دیگر زبانها
فارسی • عربی • بوسنیایی • بلغاری
اطلاعات نشرناشر
گالیمار
محل نشر
پاریس
تاریخ نشر
۲۴ اکتبر ۱۹۹۱م
شابک
۹۷۸-۲-۰۷-۰۷۲۴۰۷-۹
ترجمه فارسینام کتاب
چشماندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی
مترجم
انشاءالله رحمتی
مشخصات نشر
تهران • نشر سوفیا
اسلام ایرانی (به فرانسوی: En Islam iranien: aspects spirituels et philosophiques) کتابی به زبان فرانسوی درباره تحول اندیشههای فلسفی و معنوی در ایران با محوریت تبیین نقشی خاص برای ایرانیان در تفسیر شیعی و باطنی از اسلام. نویسنده این کتاب هانری کُرْبَن، شیعهپژوه و ایرانشناس فرانسوی، است. سید حسین نصر کتاب اسلام ایرانی را یکی از برجستهترین آثاری میداند که درباره ایران نوشته شده است.
کتاب اسلام ایرانی را مفصلترین و مهمترین کتاب کربن دانستهاند. قسمت عمدهای از این کتاب درباره جایگاه تشیع در پیدایش اسلام ایرانی و چگونگی بازتاب معارف شیعی در آن است؛ به طوری که در شش دفتر از هفت دفتر آن به وجهی از وجوه این بازتاب پرداخته شده است. کربن هدفش از نگارش این کتاب را معرفی نبوغ معنوی روح ایرانی برای تأسیس جهانبینیهای فلسفی و معنوی برشمرده است؛ نبوغی که تشیع و فلسفه اشراق دو جلوه مهم آن هستند.
هانری کربن زمینه پیدایش ایده کتاب اسلام ایرانی را عدم یکپارچگی در چشماندازهای مختلف نسبت به اسلام دانسته است. از نظر او، در جهان اسلام، جهان ایرانی مجموعهای از اندیشههای معنوی خاص را عرضه کرده که مورد نیاز انسان در جهان جدید خواهد بود. این اندیشهها حاصل ترکیب فلسفه و عرفان و حاصل نبوغ معنوی ایرانی است.
کتاب اسلام ایرانی شامل هفت دفتر است که در چهار جلد سامان یافته است. «تشیع دوازدهامامی»، «سهروردی و افلاطونیان پارس»، «خاصّان عشق»، «تشیع و تصوف»، «مکتب اصفهان»، «مکتب شیخیه» و «امام دوازدهم و فتوت» عناوین این هفت دفتر هستند.
از جمله نقدهایی که بر کتاب اسلام ایرانی وارد شده درباره رویکرد اصلی این کتاب است که در عنوان آن بازتاب یافته است: اینکه عنوان اسلام ایرانی میتواند بهمعنای نوع خاصی از اسلام باشد که ایرانیان آن را ساختهاند؛ اینکه این عنوان میتواند معنایی نژادگرایانه و مبتنی بر برتریدادن به یک جغرافیای خاص داشته باشد. همچنین، برخی نظرات کربن در اسلام ایرانی، برای نمونه نظراتش درباره شیخیه، همراه با تعصبورزی قلمداد شده است. از سوی بعضی محققان، به برخی از این نقدها پاسخ داده شده است.
جایگاه
کتاب اسلام ایرانی را مفصلترین[۱] و مهمترین[۲] کتاب هانری کربن (۱۹۰۳–۱۹۷۸م)، شیعهپژوه و ایرانشناس فرانسوی، درباره تحول اندیشههای فلسفی و معنوی در ایران قلمداد کردهاند.[۳] کار کربن در این کتاب را تبیین نقشی خاص برای ایران در تفسیر شیعی و باطنی از اسلام دانستهاند.[۴] به همین دلیل، قسمت عمدهای از این کتاب درباره جایگاه تشیع در پیدایش اسلام ایرانی و چگونگی بازتاب معارف شیعی در آن است؛ به طوری که از میان هفت دفتر این کتاب، بهجز دفتر سوم (خاصان عشق)، در باقی دفترها به وجهی از وجوه این بازتاب پرداخته شده است.[۵]
کربن هدف خود از نگارش این کتاب را معرفی نبوغ معنوی روح ایرانی برای تأسیس جهانبینیهای فلسفی و معنوی برمیشمرد؛[۶] نبوغی که از نظر او تشیع و فلسفه اشراق دو جلوه مهم آن هستند.[۷] از نظر کربن عدم توجه به این نبوغ معنوی خسارتی برای فرهنگ معنوی جهانی، بهخصوص برای غربیان، خواهد بود.[۸]
سید حسین نصر کتاب اسلام ایرانی را یکی از برجستهترین آثاری میداند که درباره ایران نوشته شده است.[۹] او اسلام ایرانی را چکیده چهل سال پژوهش کربن در زمینه عرفان و حکمت در ایران قلمداد کرده است.[۱۰] کربن نگارش این کتاب را حاصل کوششی بیستساله شمرده است؛[۱۱] کوششی که بهدلیل دشواری تسلط بر منابع و اصطلاحات عرفانی و فلسفی اسلام ایرانی و انتقال آن به زبانهای غربی از سوی او جانکاه تلقی شده است.[۱۲]
کتاب اسلام ایرانی شامل هفت دفتر است که در چهار جلد سامان یافته است.[۱۳]
زمینه پیدایش و روش پژوهش
هانری کربن زمینه پیدایش ایده کتاب اسلام ایرانی را عدم یکپارچگی در چشماندازهای مختلف نسبت به اسلام دانسته است:[۱۴] از نظر او، همانگونه که میتوان درباره اسلام ترکی یا اندونزیایی صحبت کرد، میتوان از اسلام ایرانی نیز سخن گفت.[۱۵] به نظر کربن، در جهان اسلام، جهان ایرانی مجموعهای از اندیشههای معنوی خاص را عرضه کرده که مورد نیاز انسان در جهان جدید خواهد بود.[۱۶] از نظر او، این اندیشهها حاصل ترکیب فلسفه و عرفان و حاصل نبوغ معنوی ایرانی است.[۱۷]
کربن روش کار خود در کتاب اسلام ایرانی را روشی پدیدارشناسانه[یادداشت ۱] برمیشمرد.[۱۸] از نظر او، پژوهش درباره اسلام ایرانی مواجهه با واقعیت دینی اسلام است آنچنان که برای انسان ایرانی پدیدار شده است.[۱۹] کربن برای این نوع مواجه از مفهوم زیارت در فرهنگ شیعی استفاده میکند.[۲۰] او تأکید میکند که منظورش از این زیارت «زیارت ایرانی» است؛ زیارتی که در آن «جان آدمی» توسط انسان زیارت میشود.[۲۱]
«
هانری کربن: آنچه در کتاب اسلام ایرانی عمدتاً سعی در معرفیاش دارم، اهلیت و استعداد مخصوص و منحصر به فرد چیزی است که برخی نبوغ ایرانی و برخی دیگر قریحه زوالناپذیر جان ایرانیاش میخوانند. منظورم اهلیت و استعدادی است که بهراستی صلاحیت تأسیس یک جهانبینی فلسفی را داراست، بی آنکه هرگز تخلق شخصی به حقایق روحانی را از نظر دور بدارد.[۲۲]
»
جلد اول: تشیع دوازدهامامی
جلد اول کتاب اسلام ایرانی حاوی دفتر اول این کتاب با عنوان «تشیع دوازدهامامی» است که در آن برخی وجوه اصلی این مذهب که از ابتدای ورود آن به ایران رسوخ کرده، تحلیل شده است؛[۲۳] از جمله اینکه در تشیع، بر اساس تأویل باطنی، وجود ملکوتی چهارده معصوم تجلی خداوند است.[۲۴] به همین دلیل، وجه دنیایی چهارده معصوم دارای نوعی حکمت است که ارائه تأویل باطنی از قرآن را ممکن میکند؛ تأویلی که باب آن برای شیعه، برخلاف اهلسنت، تا زمان ظهور امام دوازدهم باز است.[۲۵] این موجب شده که، برخلاف تسنن که طریقتهای صوفیانه وجه معنوی آن است، معنویت شیعه دایرهای وسیعتر از تصوف پیدا کند و حکیمان شیعه بدون عضویت در طریقت دارای معارف باطنی و معنوی باشند.[۲۶] این دفتر بهلحاظ ارائه تفسیر حکمی و عرفانی از مفهوم ولایت بهصورت توأمان بسیار برجسته تلقی شده است.[۲۷]
ترجمه فارسی اسلام ایرانی
جلد دوم: سهروردی و افلاطونیان پارس
جلد دوم کتاب اسلام ایرانی حاوی دفتر دوم این کتاب با عنوان «سهروردی و افلاطونیان پارس» است.[۲۸] در این دفتر به وجه دیگری از معنویت اسلام ایرانی پرداخته شده که با تشیع بسیاری از حکیمان ایران بهطوری مبنایی عجین شده است.[۲۹] این وجه نوعی حکمت مشرقی یا اشراقی است که در آثار شهابالدین سهروردی تکوین کامل یافته است.[۳۰] این حکمت که تلاشی است برای ایجاد ارتباط میان معنویت حکیمان ایران باستان با معنویت اسلامی بعداً در نظامهای حکمی شیعی ایران، چون حکمت متعالیه، ادامه پیدا میکند.[۳۱]
جلد سوم: خاصان عشق و تشیع و تصوف
جلد سوم کتاب اسلام ایرانی مشتمل بر دو دفتر است:[۳۲]
دفتر سوم (خاصان عشق): در این دفتر با اتکا بهمیراث
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 