پاورپوینت کامل زن مرجع تقلید ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل زن مرجع تقلید ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زن مرجع تقلید ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل زن مرجع تقلید ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

نماز

نماز واجب
نمازهای یومیه
نماز مستحبی
نماز جمعه
نماز عید
نماز جماعت
نماز آیات
نماز میت
ارکان نماز
واجبات نماز

دیگر عبادت‌ها

روزه
خمس
زکات
حج
جهاد
امر به معروف و نهی از منکر
تولی
تبری

احکام طهارت

وضو
غسل
تیمم
نجاسات
مطهرات

احکام مدنی

وکالت
وصیت
ضمانت
کفالت
ارث
غصب

احکام خانواده

ازدواج
ازدواج موقت
تعدد زوجات
نشوز
محارم
طلاق
مهریه
شیردادن
آمیزش
استمتاع
صیغه ازدواج
ام ولد
ظهار
لعان
ایلاء
خلع
مبارات

احکام قضائی

قضاوت
دیات
حدود
قصاص
تعزیرات

احکام اقتصادی

عقود

تجارت
مضاربه
اجاره

محرمات

رشوه
ربا
احتکار
مکاسب محرمه

احکام وابسته

مجهول المالک
وجوهات شرعی
کفاره
جزیه

احکام دیگر

حجاب
صدقه
نذر
تقلید
خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها
وقف
قسم
فسخ
ابراء
اقاله
وقف
حق شفعه

بلوغ
فقه
احکام شرعی
توضیح المسائل
واجب
حرام
مستحب
مباح
مکروه
نیت
قصد قربت
مسائل مستحدثه

نبو

این مقاله یک نوشتار توصیفی درباره یک مفهوم فقهی است و نمی‌تواند معیاری برای اعمال دینی باشد. برای اعمال دینی به منابع دیگر مراجعه کنید.

مرجعیت زن به‌معنای تقلید احکام از مجتهدِ زن است. براساس فتوای مشهور میان فقهای امامی بعد از قرن دهم قمری، مرد بودن از شرایط مرجع تقلید است. شرط مرد بودن در مرجعیت را نخستین بار شهید ثانی مطرح کرد و پس از ذکر آن توسط سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (درگذشت: ۱۳۳۷ق) در کتاب عُرْوَه الوثقی، در رساله‌های مراجع تقلید رواج پیدا کرده است.

در مقابل، برخی فقها، به امکان تقلید از مجتهدِ زن با وجود شرایط، فتوا داده‌اند. از این گروه می‌توان به محمد صادقی تهرانی، یوسف صانعی و محمدابراهیم جناتی اشاره نمود. به نظر عبدالله جوادی آملی زنان می‌توانند از مجتهد اعلم زن تقلید کنند.

مخالفانِ تقلید از مجتهد زن، برای اثبات ادعای خود به اجماع، آیات قرآن، روایات، انصراف ادله تقلید به مردان و مذاق شارع استناد کرده‌اند. موافقان نیز به آیات دیگری از قرآن، سنت، اطلاق ادله تقلید، سیره متشرعه در رجوع به متخصصان زن و فهم بهتر موضوعات زنانه توسط فقیه زن استناد کرده‌اند.

درباره این موضوع، کتاب‌هایی از جمله: «مرجعیت زن در ترازوی نقد» توسط زهرا اکبرزاده و «زنان، افتاء و مرجعیت» توسط مهدی سجادی نگاشته شده‌اند.

تاریخچه بحث در فقه امامیه

شرط مردبودن در مرجعیت را نظر مشهور فقهای امامیه، مخصوصاً فقهای بعد از سده دهم هجری دانسته‌اند.[۱] شهید ثانی (۹۱۱-۹۵۵ یا ۹۶۵ق) مرد بودن را از شرایط مُفتی ذکر کرده است.[۲] گفته‌اند در کلمات فقیهان پیش از شهید ثانی چنین شرطی ذکر نشده است.[۳] درباره چرایی عدم تصریح فقهای متقدم بر شرط ذکوریت مرجع گفته شده، این شرط نزد آن‌ها واضح بود؛ چون قضاوت نیز مشروط به همین شرط بود. همچنین عدم وجود باب اجتهاد و تقلید در کتب فقهی آن دوران را دلیل نیاوردن این شرط دانسته‌اند.[۴] با ذکر شرط مردبودن توسط سید محمدکاظم طباطبایی در کتاب عُروه الوثقی،[۵] راه برای فقهای بعد از او در شرط دانستن این ویژگی برای مرجعیت هموار شد.[۶]

درمقابل، برخی از فقهای شیعه همچون محمد صادقی تهرانی[۷] (درگذشت: ۱۳۹۰ش)، یوسف صانعی (درگذشت: ۱۳۹۹ش)[۸] و محمدابراهیم جناتی[۹] به امکان مرجعیت زن فتوا داده‌اند. عبدالله جوادی آملی نیز بر این باور است که جواز تقلید زنان از زن مجتهدی که هیچ مجتهدی از او اعلم نباشد، بعید نیست.[۱۰]

از جمله فقیهانی که شرط مرد بودن در فتوا دادن را قبول نکرده یا در آن تردید کرده‌اند، می‌توان به سید محمد طباطبایی مجاهد[۱۱] (درگذشت: ۱۲۴۲ق)، علی کاشف‌الغطاء[۱۲] (درگذشت: ۱۲۵۳ق)، صاحب جواهر[۱۳] (درگذشت: ۱۲۶۶ق)، محمدحسین غروی اصفهانی[۱۴] (درگذشت: ۱۳۶۱ق)، سید محسن حکیم[۱۵] (درگذشت: ۱۳۹۰ق)، سید علی حسینی شبّر[۱۶] (درگذشت: ۱۳۹۳ق)، محمدعلی اراکی[۱۷][یادداشت ۱] (درگذشت: ۱۴۱۵ق)، سید رضا صدر[۱۸] (درگذشت: ۱۴۱۵ق)، مرتضی اردکانی[۱۹] (درگذشت: ۱۴۱۷ق) و سید تقی طباطبایی قمی[۲۰] (درگذشت: ۱۴۳۸ق) اشاره کرد. همچنین گفته شده مشهور فقهای اهل‌سنت فتوا دادن را مشروط به مرد بودن نمی‌دانند.[۲۱]

دلایل مخالفان مرجعیت زنان

مخالفان مشروعیت تقلید از زنان برای اثبات مدعای خود به دلایل زیر تمسک کرده‌اند:

آیات: آیاتی چون آیه ۳۴ سوره نساء که قیمومیت مردان بر زنان را ثابت می‌داند،[۲۲] ۲۲۸ بقره که بیان‌گر برتری مردان بر زنان است،[۲۳] ۳۳ احزاب که دستور به در خانه ماندن و تبرج نداشتن زنان می‌دهد[۲۴] و ۱۸ زخرف که نشان‌دهنده ضعف زنان در استدلال و اقامه برهان است[۲۵] را دلیل بر ممکن نبودن تقلید از زنان دانسته‌اند. محمد سند بحرانی (زاده: ۱۳۸۲ق) از فقهای شیعه آیات مرتبط با این مسئله در قرآن را به شش دسته تقسیم م

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.