پاورپوینت کامل تأثیر زمان و مکان در اجتهاد ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تأثیر زمان و مکان در اجتهاد ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تأثیر زمان و مکان در اجتهاد ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تأثیر زمان و مکان در اجتهاد ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
نقش زمان و مکان در اجتهاد نظریهای است در حوزه مبانی فقه اسلامی که زمینهساز تغییر برخی فتواها میشود. دخالتدادن زمان و مکان در اجتهاد را باعث افزایش توانمندی فقه در پاسخگویی به نیازها و حل چالشهای پیشِ روی فقه در دوران معاصر دانستهاند. براساس تحقیق برخی پژوهشگران، هر چند این نظریه با نام امام خمینی، مرجع تقلید شیعه در قرن چهارده و پانزده قمری، پیوند خورده، ولی پیشینهای کهنتر دارد و در آثار شهید اول، کاشفالغطاء و محمدباقر صدر نیز میتوان آن را ردیابی کرد. منظور از زمان و مکان، در واقع ویژگیهایی است که در موقعیتهای مختلف پیش میآید و باعث تغییر در موضوعات فقهی میشود. هرچند فقیهان شیعه زمان و مکان را در اصل اجتهاد، روشها و منابع آن بیتأثیر میدانند، با اینحال برخی از ایشان دایره این تأثیر را به برداشتها از متون دینی نیز گستردهاند. قضاوت غیرمجتهد، فروش اعضای بدن، حکم بازی شطرنج، مجموعه احکام اجتماعی و سیاسی و قربانی در حج از نمونههای تغییر حکم در اثر تغییر شرایط زمان و مکان است.
در سال ۱۳۷۴ش کنگرهای برای تبیین این نظریه برگزار شد و مجموعه مقالات این کنگره در ۱۵ جلد منتشر شد.
اهمیت
نظریه نقش زمان و مکان در اجتهاد به تأثیرگذاری تغییرات زمانی و مکانی در استنباط احکام اشاره دارد.[۱] این نظریه در حوزه مبانی فقه اسلامی قرار میگیرد. توجه به تأثیر زمان و مکان در اجتهاد میتواند در تنظیم احکام ثابت و متغیر شریعت مؤثر باشد[۲] و پذیرش آن میتواند معضلات فقهی متعددی را حل کند و راه را برای اداره بهتر جامعه باز کند و حتی بر تعداد مسائل فقهی بیافزاید.[۳]
ارائه این نظریه از سوی آیتالله روحالله خمینی در سال ۱۳۶۷ش که مرجع تقلید و نیز رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران بود، مهمترین عامل توجه فقیهان و پژوهشگران به این موضوع بوده است.[۴] برای تبیین چگونگی این تأثیر کتابها، مقالات و مصاحبههای متعددی از سوی فقیهان و پژوهشگران منتشر شده است.[۵] در سال ۱۳۷۴ش یک همایش علمی با همین موضوع برگزار شد[۶] و مجموعه مقالات رسیده به آن همایش در ۱۵ جلد با عنوان مجموعه مقالات کنگره بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی منتشر شد که در آن ۱۲۰ مقاله و ۳۱ گفتگو گردآوری شده است.[۷]
تأثیر در توانمندسازی فقه
گفته شده با تکیه بر این اصل، اصالت فقه شیعه، کمال بالقوه آن، قدرت پاسخگویی آن به تمام مشکلات و سؤالات، قدرت اداره جامعه به بهترین وجه، و برتری آن بر بسیاری از قوانین موضوعه روشن میشود؛ زیرا فقه میتواند به همه مسائل جدید و مستحدثه با دقت و صحت جواب بگوید و از این پاسخها به نتایجی بسیار مستحکمتر، عادلانهتر و منصفانهتر از قوانین موضوعه برسد. در حقیقت تمام اینها عظمت اسلام و فقه شیعه را روشن میسازد و شاید به این ترتیب، بسیاری از شبهاتی که امروز مطرح شده را حل کند.[۸]
منظور از زمان و مکان
منظور از زمان و مکان مفهوم فلسفی این دو مفهوم نیست؛ بلکه منظور، همان موقعیت تاریخی جامعه و شرایط و تحولات اجتماعی، سیاسی و… است که در ظرف زمان و مکان به وقوع میپیوندد. مجتهد باید آنها را خوب درک کرده و از آن در استنباط احکام بهره گیرد.[۹] سید کاظم حائری نیز تصریح میکند همان تغییراتی که در ظرف زمان و مکان در عرف مردم، در موضوعات فقهی و در مصلحت و ملاکات احکام پیش آمده است، در این بحث مدنظر است.[۱۰] به گفته هاشمی شاهرودی، تعبیر جامع «نقش زمان و مکان» کنایه از روابط جدید اقتصادی، اجتماعی و… است که در زمانها و مکانهای مختلف با تغییر اوضاع شکل میگیرد.[۱۱]
نمونههای تأثیرگذاری در فقه
مکارم شیرازی فقیه شیعه، فتوای خود درباره کشتن قربانی حج در مکانی دیگر را بر همین اساس تبیین کرده است.[۱۲] او همچنین تغییر جایگاه شطرنج از ابزار قمار به بازی فکری، کالبدشکافی و نیز استفاده عقلایی از خون را مثالهایی برای تأثیر زمان و مکان در فهم فقهی میداند.[۱۳] موسوی بجنوردی نیز پرداخت دیه از سوی عاقله، شهادت زنان در دادگاه و تأثیر تورم در ربا را از مثالهای این بحث میداند.[۱۴] حسین مهرپور حقوقدان شیعه، دادگاههای تجدید نظر را مثال روشن تأثیر زمان و مکان میداند.[۱۵] محمدحسن مرعشی قضاوت غیرمجتهد[۱۶] را افزوده است و محمدابراهیم جناتی در مقالهای هجده عنوان فقهی را برای نقش زمان و مکان در اجتهاد و تغییر حکم مثال میزند.[۱۷] خرید و فروش اعضای بدن، پیوند اعضای بدن، حلیت غناء، گرفتن اموالی بیش از جزیه از اهل ذمه، کنترل جمعیت، احیاء موات و چگونگی استفاده از انفال از آن نمونهاند.[۱۸]
تاریخچه
آیتالله خمینی مرجع تقلید و رهبر جمهوری اسلامی ایران در چند مورد از سخنان و پیامهایش بر نقش زمان و مکان در اجتهاد تصریح کرده است.[۱۹] او با وجود تصریح بر فقه جواهری، زمان و مکان را دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد میدانست. در پیامی که در سال ۱۳۶۷ش خطاب به روحانیت منتشر کرد بر این نکته تصریح کرد که ممکن است یک موضوع فقهی نسبت به گذشته تغییر ظاهری نکرده باشد ولی با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع موضوع جدیدی شده باشد.[۲۰]
مکارم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 