پاورپوینت کامل پتروشفسکی ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پتروشفسکی ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پتروشفسکی ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پتروشفسکی ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

از مشهورترین خاورشناسان روس در ایران

اطلاعات کلینام

ایلیا پاولوویچ پطروشفسکی

نام کامل

,

شهرت

تحقیق درباره اسلام و ایران با اتکا به ایدئولوژی مارکسیسم

زادروز

۱۸۹۸م

زادگاه

کی‌یف

محل زندگی

اتحاد جماهیر شوروی

وفات

۱۹۷۷م

محل دفن

سن‌پترزبورگ

اطلاعات علمیتحصیلات

تاریخ و ادبیات

آثار

اسلام در ایران • نهضت سربداران خراسان

اطلاعات دیگرتخصص

تاریخ اسلام • تاریخ روابط فئودالی در خاورمیانه و آسیای مرکزی • تاریخ جنبش‌های مردمی در ایران قرون وسطی

پیشه

مدرس دانشگاه و پژوهشگر

زمینه فعالیت

تاریخ

منصب

استاد کرسی تاریخ کشورهای خاورمیانه در دانشگاه سن‌پترزبورگ

پِطْرُوشِفْسْکی، ایلیا پاوْلوویچ، (به روسی: , ) (۱۸۹۸-۱۹۷۷م) خاورشناس روس که ترجمه آثارش درباره تاریخ اسلام و ایران با رویکرد مارکسیستی موجب شهرت او در ایران دانسته شده است. او عضو فرهنگستان علوم شوروی و استاد دانشگاه بود.

نوع نگرش پطروشفسکی به اسلام و تشیع را از منظری مارکسیستی گزارش کرده‌اند: پیدایش اسلام نه از وحی الهی، بلکه از رخدادهای اقتصادی و اجتماعی، به‌عنوان زیربنای همه امور، ناشی شده است. تشیع، به‌عنوان حزبی سیاسی و اقلیتی انقلابی، در جنبش‌های توده‌ای فعالیت چشم‌گیر داشته است؛ فعالیت‌هایی که از مناسبات تولید و تضاد طبقاتی ناشی می‌شده و تشیع پوششی برای آن بوده است.

اتکای فوق العاده پطروشفسکی بر ایدئولوژی مارکسیسم برای تحلیل تاریخ عمده‌ترین دلیل انتقاد بر آثار او شمرده شده است. نگاه پطروشفسکی به تشیع از این منظر عامل ایراد بخش بزرگی از انتقادات بر او در ایران دانسته شده است؛ امری که یکی از دلایل آن بیگانگی او با روح و جوهر مذهب شیعه و اصالت و ظرفیت‌های آن قلمداد شده است.

کتاب اسلام در ایران مهم‌ترین اثر پطروشفسکی در زبان فارسی خوانده شده که در کنار مرور تاریخ اسلام از صدر اسلام تا برآمدن صفویان در ایران به شرح تاریخ، تعالیم و منابع حقوقِ مذاهب و فرقه‌های اسلامی، از جمله شیعه، پرداخته است.

جایگاه و رویکرد پژوهشی

پطروشفسکی شرق‌شناس روس و عضو فرهنگستان علوم شوروی[۱] که به‌دلیل ترجمه برخی آثارش به زبان فارسی دارای شهرت خاص در میان ایرانیان دانسته شده است.[۲] تخصص او را تاریخ اسلام، تاریخ روابط فِئودالی (ارباب‌رعیتی) در خاورمیانه و آسیای مرکزی و تاریخ جنبش‌های مردمی در ایران قرون وسطی نوشته‌اند.[۳]

تکیه پطروشفسکی در آثارش بر اندیشه مادى و تحلیل پیدایش ادیان، اندیشه‌ها و اعمال انسانی براساس مناسبات اقتصادى و اجتماعى تحت تأثیر اصول خاص مارکسیسم دانسته شده است.[۴] گفته شده که تقریباً تمام کسانی که نظری به تحقیقات پطروشفسکی داشته‌اند به این مطلب اشاره کرده‌اند.[۵]

به‌رغم نگاه ایدئولوژیک پطروشفسکی، او را در تحقیقاتش متکی به روش تحقیقی دقیق بر اساس عمده منابع در دسترس (خطی و چاپی)، نقد منابع و تحلیل عمیق داده‌ها تاریخی و جغرافیایی قلمداد کرده‌اند.[۶] پطروشفسکی را در پرداختن به برخی مباحث تاریخ اسلام و ایران محققی پیشرو به‌شمار برده‌اند.[۷]

نگرش به اسلام و تشیع

نوع نگرش پطروشفسکی به اسلام و تشیع را هم از منظری مارکسیستی گزارش کرده‌اند.[۸] از نظر او پیدایش اسلام، مانند سایر ادیان، نه از وحی الهی، بلکه از رخدادهای اقتصادی و اجتماعی، به‌عنوان زیربنای همه امور، ناشی شده است.[۹] همچنین، او بسیاری از مظاهر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اسلامی، مانند تصوف[۱۰] و قیام‌های عدالت‌طلبانه،[۱۱] را پوششی برای مبارزات طبقاتی دانسته است.[۱۲]

پطروشفسکی:

«مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ‌نگاری شوروی در زمینه مطالعات ایرانی و به‌طور کلی تاریخ‌نگاری شوروی راجع به کشورهای شرق آنهایی هستند که بر اساس ایدئولوژی و روش‌شناسی مارکسیست بار آمده‌اند».[۱۳]

پطروشفسکی تشیع را به‌عنوان حزبی سیاسی[۱۴] و اقلیتی انقلابی معرفی کرده که در جنبش‌های توده‌ای فعالیت چشم‌گیر داشته است؛[۱۵] فعالیتی که از مناسبات تولید و تضاد طبقاتی ناشی می‌شده و تشیع پوششی برای آن بوده است.[۱۶] پطروشفسکی پایه‌گذار تشیع را عبدالله بن سبأ دانسته[۱۷] و آن را مذهب غالب روستاییان و اقشار ضعیف اجتماع بر شمرده است.[۱۸]

پطرشفسکی برخی عقاید امامیه، مانند عقیده به امام غایب و رد تشبیه، را برگرفته از دیگر مذاهب اسلامی، مانند زیدیه و معتزله، دانسته است.[۱۹] از نظر او، به‌رغم برخی فرقه‌ها مانند زیدیه، شیعه در دوره‌هایی مانند دوره امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) از نظر سیاسی غیرفعال بوده[۲۰] و همین موجب برخی انشعابات در شیعه امامیه شده است.[۲۱]

نقدها

اتکای فوق العاده پطروشفسکی بر ایدئولوژی مارکسیسم برای تحلیل تاریخ عمده‌ترین دلیل انت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.