پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint
جنبش دانشجویی از مسالههای مهم جامعهشناسی سیاسی ایران بوده و به معنای عمل جمعی، اختیاری، داوطلبانه و جهتدار دانشجویی برای ایجاد تغییر و تحول سیاسی – اجتماعی است. هر عمل جمعی دانشجویی، جنبش دانشجویی نیست بلکه جنبش دانشجویی، به یک حرکت جمعی گفته میشود که افراد آن، به قصد ایجاد تغییر و تحول سیاسی – اجتماعی پا پیش میگذارند، البته ممکن است، گاهی بخواهند در مقابل برخی تغییرات و تحولات سیاسی – اجتماعی بایستند.
جنبش دانشجویی را میتوان در ایران از سه زاویه تاریخی – سیاسی، اجتماعی – طبقاتی و فرهنگی – فکری یا جامعهشناختی مشاهده کرد که عبارتند از: چپگرایی در سالهای ۱۳۵۵-۱۳۲۲، اسلامگرایی در سالهای ۱۳۷۳- ۱۳۵۶ و راستگرایی در سالهای ۱۳۷۴ تا کنون.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – تعریف جنبش دانشجویی
۳ – تاریخچه
۳.۱ – چپگرایی در سالهای ۱۳۵۵-۱۳۲۲
۳.۱.۱ – اعتراضهای صنفی
۳.۱.۲ – تکاپوهای سیاسی
۳.۱.۳ – مبارزه مسلحانه و نظامی
۳.۲ – اسلامگرایی در سالهای ۱۳۷۳- ۱۳۵۶
۳.۳ – راستگرایی در سالهای ۱۳۷۴ تا کنون
۴ – اعلام
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
مقدمه
به منظور کنکاش جامعهشناختی در عرصه سیاسی درباره پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint با هدف، تاکید و تایید علمی بر مساله بودن پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint به عنوان یکی از مسائل جامعه سیاسی ایران، نخست چیستی مفهوم جنبش دانشجویی به میان میآید و آنگاه، جنبش دانشجویی در سه قالب: گذشته تاریخی – سیاسی، ساخت اجتماعی- طبقاتی و گفتمانهای فرهنگی – فکری مورد بررسی قرار میگیرد و سرانجام، نتایج به دست آمده از آن در چارچوب نظریههای جامعهشناختی سیاسی، قالببندی و در نظریه جامعه غیرمتقدم تحلیل میشود. جامعه غیرمتقدم یعنی جامعهای که عملکرد و رویکرد و حیات و ممات آن، حاصل تعامل بین افراد و گروههاست.
تعریف جنبش دانشجویی
هسته مرکزی مقاله حاضر، سخن از جنبش دانشجویی در ایران است، بنابراین، نخست باید چیستی مفهوم جنبش دانشجویی را دریافت تا درک صحیحتری از جنبش دانشجویی در ایران فراهم آید.
جنبش دانشجویی به معنای عمل جمعی، اختیاری، داوطلبانه و جهتدار دانشجویی برای ایجاد تغییر و تحول سیاسی – اجتماعی است، حتی جنبش دانشجویی به کوشش جمعی دانشجویان برای پیشبرد یا مقاومت در برابر دگرگونی اجتماعی در جامعهای که خود جزئی از آن هستند هم، اطلاق میشود. پس، هر عمل جمعیدانشجویی، جنبش دانشجویی نیست بلکه جنبش دانشجویی، به یک حرکت جمعی گفته میشود که افراد آن، به قصد ایجاد تغییر و تحول سیاسی – اجتماعی پا پیش میگذارند، البته ممکن است، گاهی بخواهند در مقابل برخی تغییرات و تحولات سیاسی – اجتماعی بایستند.
این افراد، جمع خود برانگیختهای هستند که تغییر و تحول سیاسی – اجتماعی را جستوجو میکنند. این تغییر و تحول، میتواند دامنه وسیعی داشته باشد که از تحول در فکر و اندیشه تا ایجاد تغییر در نظام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره را در برگیرد.
[۱] محمدباقر خرمشاد، جنبش دانشجویی در ایران: تاملی نظری، خردنامه، شماره ۷۹، ۱۷ آذر ۱۳۸۴، ص۶.
به بیان دیگر، جنبش دانشجویی یعنی از مجموعهای دانشجویان که در روند تغییر دادن و یا ندادن سیاسی – اجتماعی قرار میگیرند. جنبش دانشجویی به آن دلیل که از جنبش اجتماعی ناشی میشود، میتوان آنرا به مولفههای تعریف جنبش اجتماعی گره زد. همچنین، دانشجویان جزو قشر روشنفکر و جنبش دانشجویی جزو جنبش روشنفکری محسوب میشود، لذا، دانشجویان و جنبش دانشجویی از عناصری که در تعریف جنبش روشنفکری به کار میرود، برخوردارند و چون دانشجویان از طبقه متوسط جامعه هم به شمار میروند، میتوان از قواعد، مباحث و مصادیق مربوط به طبقه متوسط هم در جنبش دانشجویی، سخن گفت.
تام هایدن در تعریف جنبش دانشجویی چنین گفته است:
“جنبش دانشجویی، جنبش مستقلی است که از خاستگاه طبقاتی مردم متوسط شهری یعنی از دل همان درست کاریها و صداقتها برمیخیزد، جنبشی مدرن که اهداف اصلیاش را مقابله با نهادها، افکار و بنیانهای سنتی موجود در جامعه قرار میدهد لذا جنبش دانشجویی را میتوان جنبش مقاومت نامید. ”
[۲] احسان نراقی، جامعه، جوانان و دانشگاه، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی، ۱۳۵۴، ص۵۶-۵۵.
اساساً جنبش دانشجویی، پدیدهای خاص، جدید و جهانی است، از اینرو هانا آرنت در کتاب خشونت خود در ارائه تعریفی از جنبش دانشجویی مینویسد: ” طغیان دانشجویان اولا: پدیدهای جهانی است و تجلیات آن در کشورهای گوناگون و دانشگاههای مختلف، صورت متفاوتی داشته است. ثانیا: دو ویژگی اساسی، جنبش دانشجویی را از دیگر جنبشهای اجتماعی عمومی و نظیر جنبش کارگری و جنبشهای اجتماعی خاص نظیر جنبش ضد بردهداری و جنبش حمایت از حقوق زنان و غیره تفکیک میکند. این دو ویژگی عبارتند از:
الف- ویژگی پرسشگری و روحیه چون و چرا کردن در قبال هر قضیهای که منافع کوتاهمدت یا بلند مدتی را برای جامعه داشته باشد، یا چنین منافعی را به خطراندازد.
ب- دارای ویژگی آرمانخواهی، اصولگرایی و کمال پرستی در عین حال، برخوردار از ویژگی نفی مناسبات تبعیضآمیز اجتماعی است.
[۳] حسین بشیریه، ساختار جنبش دانشجویی، ماهنامه ایران فردا، سال ششم، شماره ۲۸، آبان و آذر ۱۳۷۶.
نتیجه اینکه: آنچه از جنبش دانشجویی در ایران مراد و منظور این مقاله است، از آنچه در تعاریف مذکور از جنبش دانشجویی آوردهایم، جدا نیست. جنبش دانشجویی به مفهوم پیش گفته را میتوان در ایران در سه برش و از سه زاویه تاریخی – سیاسی، اجتماعی – طبقاتی و فرهنگی – فکری یا جامعهشناختی زیر مورد بررسی قرار داد:
تاریخچه
همه تاریخ حیات پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی ایران ۹۹ اسلاید در PowerPoint را میتوان در سه مقطع یا در سه موج زیر دید:
چپگرایی در سالهای ۱۳۵۵-۱۳۲۲
سوسیالیستها و مارکسیستها کمی بعد از ملیگرایان و مذهبیون، پا به عرصه فعالیتهای سیاسی دوره پس از مشروطه نهادند اما کوشاتر و مصممتر از آن دو، در این عرصه، باقی ماندند لذا در عصر دیکتاتوری رضاخانی، گروهها و گرایشهای فکری مذهبی و ملی به اجبار زمانه به انزوا خزیدند و تنها برخی از آنان به ویژه گرایشهای مذهبی ماندند و به امور فرهنگی سرگرم شدند و یا ماندند و به استخدام دیکتاتور و یا دیکتاتوری درآمدند که اغلب گرایشهای ملی از این دسته بودند.
در چنین فضایی، تعدادی که سرانجام عدهشان به ۵۳ نفر رسید، علیرغم ممنوعیت فعالیتهای اشتراکی یا همان فعالیتهای کمونیستی و سوسیالیستی، به مبارزه زیرزمینی پرداختند که همگی دستگیر و به زندان رفتند و با فرار و یا عزل رضاخان دیکتاتور، به استثنای دکتر تقی ارانی که در زندان مرد و یا کشته گردید، مابقی آزاد شدند و حزب توده ایران را بنا گذاشتند.
حزب توده و گرایشهای چپ مدارانه ناشی از آن، در فضای باز نسبی سیاسی دهه ۱۳۲۰ و با حمایت آشکار و پنهان شوروی به سرعت رشد کرد و علیرغم احیای دوباره فعالیتهای سیاسی گروههای اسلامی و ملی که پس از یک وقفه ۲۰ ساله صورت گرفت، به گرایش غالب سیاسی نه فرهنگی در میان جنبش روشنفکری به طور عام و جنبش دانشجویی به طور خاص که به عنوان عناصر اصلی مخالفتهای ضد دولتی به شمار میرفتند، درآمد.
مستندات فراوانی چنین ادعاهایی را پشتیبانی میکند که اظهارنظر رئیس وقت دانشگاه تهران به سفیر انگلیس و نیز، اعتراف مهندس بازرگان به عنوان فعال برجسته سیاسی آن دوره و همچنین، اعلام حزب توده مبنی بر عضویت و گرایش نیمی از دانشجویان به حزب توده، از آن جمله است.
[۴] کیوان باژن، خصلت تودهای جنبش دانشجویی، مندرج در: ecaep4ruoj.com.
نفوذ تقریبا بالای چپ در جنبش دانشجویی از متینگهای متعددی که برگزار میکردند و از تحصنهای مختلفی که تشکیل میدادند و از اعتصابات متنوعی که سازماندهی مینمودند، همانند دعوت از کارکنان دانشگاه به اعتصاب و پاسخ مثبت آنان، به وضوح مشهود و هویدا بود، در حالیکه گرایشهای مذهبی به این شدت به کار سیاسی، اعتقادی نداشته و از اینرو، همانند گرایشهای غیردینی، در معرکه آشکار سیاسی علیه حکومت وقت حاضر نبودهاند، اما به تدریج و در واکنش به رشد فزاینده گروههای چپگرا به محوریت حزب توده، دولت و گروههای مذهبی و ملی با اهداف مستقل و مجزای از هم، به میدان آمدند که حاصل آن، تاسیس انجمن اسلامیدانشجویی دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۲، انحلال اتحادیه دانشجویی حزب توده و انحلال حزب توده توسط دولت در سال ۱۳۲۷ و ایجاد سازمان دانشجویی جبهه ملی در سال ۱۳۲۹ بود.
و این سازمان به همراه جبهه ملی و به رهبری مصدق نفوذ پررنگ اما موقتی در این دوره پیدا کرد که حاصل آن نهضت زودگذر، ملی کردن نفت در ایران بود. حزب توده که خود را ضعیف احساس میکرد با برقرارسازی ارتباط با انجمن بینالمللی دانشجویان در پراگ به این اقدامها و این وضعیت پاسخ داد و کوشید حیات سیاسی خود را در محیط دانشگاهی و در میان دانشجویان حفظ نماید ولی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ضربه محکمی را بر حزب توده و سیطره چپ در محیط دانشگاهی وارد ساخت تا حدی که تا اواخر دهه ۱۳۴۰ که جوانترهای حزب توده به تغییر نام و مشی مبارزه از سیاسی به مسلحانه روی آوردند اما با شکست در این عرصه، راه را برای استقرار موج دیگری از جنبش دانشجویی مهیا کردند. نتیجه این که جنبش دانشجویی با برتری گرایشهای سوسیالیستی و کمونیستی تا سال ۱۳۵۶ به سه شکل ظاهر شد:
اعتراضهای صنفی
برخی از اعتراضهای صنفی دانشجویان که گاهی نیز به خشونت کشیده شد، عبارت بود از: اعتراض به تدریس برخی از اساتید، عدم ارائه برخی از دروس، عدم کیفیت غذا، جمعآوری بعضی کتابهای مورد علاقه دانشجویان، دستگیری و اخراج بعضی اساتید و دانشجویان، واگذار نکردن خوابگاه در ترم تابستانی و لغو بعضی شهریهها که با اعتصاب و راهپیمایی، شکستن شیشهها، نوشتن شعارهایی بر روی دیوار دستشویی، تجمع در محوطه دانشگاه، عدمحضور در سر کلاس و خودداری از امتحان و غیره همراه بود.
تکاپوهای سیاسی
با وجود کنترل حضور پلیس در دانشگاهها، نیروهای فعال دانشجویی نسبت به نابسامانیهای سیاسی – اجتماعی درون دانشگاه و به بیرون از آن، حساسیت نشان میدادند و به مناسبتهای مختلف به آن اعتراض میکردند.
مبارزه مسلحانه و نظامی
از اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه، با حرکت نظامی در جنبش دانشجویی با گرایش چپ مواجهایم که از سال ۱۳۵۰ علنیتر شد و در این راستا، دانشگاهها محل جذب نیرو برای جنبشهای مسلحانه بودند و از این جهت، یک تحول محسوس در جنبش دانشجویی با گرایش چپ روی داد که البته قبل از آن میل به حرکتهای مسلحانه در گروههای اسلام چون حزب ملل اسلامی و گروههای ملی چون سازمان مجاهدین خلق ایران دیده شده بود.
[۵] یرواند آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی و ابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی، ۱۳۷۷، ص۴۱۰-۴۰۵.
اسلامگرایی در سالهای ۱۳۷۳- ۱۳۵۶
طلایههای تولد تفکر اسلامگرایی در میان دانشجویان و جنبش دانشجویی را باید از نخستین سالهای دهه ۱۳۲۰ یعنی از زمانی که انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی در سال ۱۳۲۲ شکل گرفت، دانست. این تفکر اسلامگرایانه سپس به دانشکدههای دیگر همانند دانشکده فنی گسترش یافت، اما ظهور و بروز نهضت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) موج جدیدی از گرایش به اسلام البته اسلام ناب را در بین دانشجویان برانگیخت به گونهای که آنان را به یکی از ارکان نهضت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) تبدیل کرد ولی برای تبدیل آن به گرایش غالب بر جنبش دانشجویی و کنار زدن کامل گرایشهای چپ کمونیست و راست ناسیونالیسم معتدل چون: حزب به انزوا رفته توده و جبهه سرکوب شده ملی و افراطیهای چپ و ملیگرا چون: سازمان چریکهای فدایی خلق ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران، راه درازی در پیش داشت.
موج دوم جنبش دانشجویی با به بن رسیدن مبارزات مسلحانه گروههای چپ در آغاز دهه ۱۳۵۰، جان تازهای میگیرد و به سرعت رشد میکند. این رشد در برگزاری سالگرد شهدای ۱۵ خرداد پیش و به ویژه پس از سال ۱۳۵۰، به وضوح مشهود است تا حدیکه نقش بارز آن در برگزاری سالگردهای ۱۵ خرداد به ویژه سالگرد شهدای ۱۵ خرداد در سال ۱۳۵۶ و در کوی دانشگاه تهران که همزمان با حرکت مشابه آن در مدرسه فیضیه انجام گرفت، غیرقابل کتمان است.
البته مرگ و کشته شدن دکتر شریعتی و سیدمصطفی خمینی، شعلههای اسلامگرایی جنبش دانشجویی را شعله ورتر کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس اتحادیه انجمنهای اسلامی (دفتر تحکیم وحدت) به موقعیت بلامنازعی دست یافت ولی آنچه این وضعیت را تقویت و تثبیت کرد، تسخیر سفارت آمریکا توسط هسته اولیه دفتر تحکیم وحدت چون: عباس عبدی، حبیبالله بیطرف، ابراهیم اصغرزاده، معصومه ابتکار، محسن میردامادی و غیره
[۶] هفتهنامه عصر ما، شماره ۱۰۷، ص۵.
بود و اشغال آن توسط کمونیستها را تحتالشعاع قرار داد.
۵ داستان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از سوی دانشجویانی که بعدها نام دانشجویان پیرو خط امام (رحمهاللهعلیه) به خود گرفتند، از این قرار بود:
[۷] محمدعلی وکیلی، تبارشناسی جنبش دانشجویی در ایران، “مندرج در: swenraketbe.com.
دانشجویان مسلمان چهار دانشگاه امیرکبیر تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی شریف با تشکیل جلسهای به برنامهریزی برای تصرف سفارت آمریکا پرداختند. یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح گروهی (حدود ۴۰۰ نفر) از دانشجویان که از یک چهار راه قبل از سفارت آمریکا شروع به حرکت کرده بودند و با شعار در خیابان آیتالله طالقانی به سوی دانشگاه (تهران) در حرکت بودند هنگامیکه جلوی در اصلی سفارت آمریکا رسیدند، مسیر خود را تغییر دادند و پس از گشودن زنجیرهای درب سفارت به داخل آن رفتند. در همان زمان گروهی از دانشجویان نیز از دیوار خود را به داخل سفارت رساندند و پیشروی به سوی ساختمانهای داخلی سفارت را آغاز کردند.
از همان لحظههای اول تصرف سفارت آمریکا، گروههای مختلف مردم مقابل در سفارت اجتماع کردند و به دادن شعارهای ضد آمریکایی پرداختند. دانشجویان در سه بیانیهای که تا ساعت ۱۸ همان روز از طریق بلندگو پخش شد، اعلام نمودند که ساختمان اصلی سفارت تا ساعت ۱۵ به تصرف کامل آنان درآمده است. هرچند تصرف ساختمان با مقاومت سه ساعته و همراه با پرتاب گاز اشکآور از جانب تفنگداران آمریکایی بود، اما هیچگونه آسیبی به طرفین وارد نیآمد.
از ساعت ۱۶ آزاد کردن گروهی از ایرانیانی که به عنوان ارباب رجوع یا کارمند در داخل سفارت بودند، آغاز شد اما آمریکاییان با چشم بسته به محل دیگری منتقل شدند. در جریان اشغال سفارت آمریکا، ۷۲ آمریکایی به عنوان گروگان به دست دانشجویان افتادند. سه تن از دیپلماتهای آمریکایی آن روز برای مذاکره با وزیر خارجه به وزارت امور خارجه رفتند. پس از تصرف سفارت تا شب به امید حل شدن موضوع، درهمان جا ماندند ولی بعد از آن، در اختیار دانشجویان قرار گرفتند.
دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، با صدرو بیانیههایی به تشریح علل، انگیزهها و چگونگی انجام این اقدام انقلابی پرداختند. در یکی از اولین بیانیهها آمده است: «ما دانشجویان مسلمان پیرو خط امام از موضع قاطعانه امام در مقابل آمریکای جنایتکار به منظور اعتراض به دسیسههای امپریالیستی و صهیونیستی، سفارت جاسوسی آمریکا در تهران را به تصرف درآوردیم تا اعتراض خو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 