پاورپوینت کامل عوامل منع تدوین حدیث ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عوامل منع تدوین حدیث ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عوامل منع تدوین حدیث ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عوامل منع تدوین حدیث ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

۲۳

مقدمه

از آنجا که دین مقدس اسلام آخرین و کامل ترین دین الهی می باشد، برای رشد و تعالی
انسان­ها، چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی، برنامه­ها و احکام جامعی را در نظر
گرفته است؛ که در این میان، سنت به عنوان دومین منبع معارف اسلامی علاوه بر اینکه
مبین و مفسر قرآن کریم به شمار می­رود، نقش مهمی نیز در تبیین و شناساندن احکام و
معارف اسلامی ایفا می­کند.

علی­رغم اینکه وجود سنت در کنار قرآن به خاطر تبیین حقایق قرآنی، ضرورتی انکار
ناپذیر است؛ و از سوی دیگر پیامبر اعظم علیه السلام و ائمه معصومین( همواره به فراگیری، حفظ و
نشر احادیث ترغیب و تشویق می فرمودند؛ متأسفانه بعد از رحلت پیامبر اعظم علیه السلام بنا به
دلایلی، نقل، کتابت و نشر احادیث ممنوع گشت و این امر ضربه ی سنگین و جبران ناپذیری
بر پیکره­ی امت اسلامی وارد نمود. به طوری که با گذشت قرن های متمادی هنوز هم امت
اسلامی از آن رنج می برد.

حال با توجه به اهمیت و جایگاه رفیع سنت، این سؤال مطرح می گردد که:

۱- چه عواملی موجب ممنوعیت تدوین و نقل احادیث گشت؟

۲- ممنوعیت احادیث چه پیامدهایی را به بار آورد؟

این مقاله در صدد است به طور گذرا به این دو پرسش پاسخ دهد.

مفهوم سنت

واژه­ی «سنّت» در لغت به معنای «روش و طریقه» به کار رفته است.[۲]

در قرآن کریم نیز کلمه­ی «سنّت» به همین معنی استعمال شده است: «سنّت الله الّتی قد
خلت من قبل و لن تجد لسنه الله تبدیلا»[۳]

خدا روشی ثابت و قطعی مقرر کرده است که از پیش جاری بوده است، و هرگز برای روش خدا
تغییر و تبدیلی نخواهی یافت.

در روایات متعددی نیز واژه­ی «سنت» به معنای روش و طریقه به کار رفته است؛ از جمله
در روایتی پیامبر اعظم علیه السلام می­فرمایند:

«من سنّ سنه حسنه فله أجرها و أجر من عمل بها الی یوم القیامه من غیر ان ینقص من
اجورهم شیء»[۴]

هرکس شیوه­ی نیکی بنیان بگذارد، پاداش عمل به آن و پاداش تمام کسانی که تا قیامت به
آن عمل کنند را خواهد برد، بی­آنکه از پاداش آنها کاسته شود.

واژه­­ی «سنّت» در اصطلاح فقهای اسلامی (اعم از شیعه و سنی) عبارتست از: قول، فعل و
تقریر پیامبر اعظم علیه السلام؛ اما از آنجای که شیعه، قائل به عصمت اهلبیت هستند و معتقدند
که امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام و فرزندان معصوم آن حضرت، از سوی خداوند به مقام امامت
تعیین و منصوب گردیده اند؛ لذا گفتار و اعمال آنان را همانند گفتار و اعمال پیامر
اعظم علیه السلام حجت و واجب الاتباع می­دانند؛ و دقیقا به همین جهت است که فقهای شیعه،
دامنه­­ی «سنّت» را گسترده و وسیع می دانند و می گویند: السنّه «قول المعصوم و فعله
و تقریره»[۵]

سنّت عبارتست از: قول، فعل و تقریر معصوم( «اعم از پیامبر اعظم علیه السلام و ائمه معصومین(».

اهمیت و جایگاه سنت در اسلام

سنّت، در اسلام از جایگاه ویژه و رفیعی برخوردار است؛ به گونه­ای که بعد از قرآن
کریم، دومین منبع و سرچشمه­ی احکام و معارف اسلامی به شمار می رود.

امام صادق علیه السلام درحدیثی به جایگاه رفیع سنت اشاره نموده و می فرمایند:

«ما من شیء الا (و قد ورد )فیه کتاب أو سنه»[۶]

هیچ چیزی نیست مگر آن که حکم آن در کتاب یا سنت بیان شده است.

شکی نیست که قرآن کریم به عنوان معجزه­ی جاوید پیامبر اعظم علیه السلام فقط کلیات را بیان
نموده است و نیاز به مفسر و مبین دارد، زیرا بسیاری از احکام اسلامی یا اصلاً در
قرآن بیان نشده «مانند: دیه عین، دیه نفس، تحریم جمع بین زوجه و عمه و خاله

وی، حرمت پوشیدن ابریشم بر مرد و… »[۷] و یا اگر بیان شده به طور کلی ذکر شده؛ از
باب نمونه، حکم وجوب صلاه در قرآن ذکر شده؛ اما اینکه چند رکعت باید به جا آورد؟ در
چه زمانی و با چه شرایطی باید آن را انجام داد؟ قرآن، متذکر این جزئیات نشده است؛
بلکه تبیین و تفسیر آن را به سنت محول نموده است.

سفارش پیامبر اعظم(ص) به حفظ و تدوین حدیث

از آنجا که سنت در رشد و تعالی جامعه اسلامی و به خصوص در استخراج احکام شرعی، نقش
مهم و چشمگیری ایفا می کند؛ لازم بود که تدبیری سنجیده شود که این منبع خروشان به
نسل های اینده نیز انتقال یابد تا آنان نیز از این منبع گرانبها، بهره­مند شده و با
تکیه بر آن در صراط مستقیم گام بردارند.

در همین راستا، رسول اعظم علیه السلام همواره به یادگیری و حفظ حدیث تأکید می فرمودند. احادیث
فراوانی که مسلمین را به این مهم، فراخوانده است، گواه بر این مسأله است.

قال رسول اللّه۶: «من حفظ من أمتی أربعین حدیثا، ینتفعون بها، بعثه الله یوم
القیامه فقیها عالما».[۸]

بسیاری از فقهای اسلامی، برای اینکه به مضمون این حدیث عمل کرده باشند، اقدام به
تألیف کتاب «چهل حدیث» می نمودند.

به خاطر سفارشات و توصیه های پیامبر اعظم علیه السلام و ائمه معصومین بود که مسلمانان نسبت به
حفظ حدیث، اهتمام می ورزیدند به گونه­ای که «برخی از راویان نزدیک به سی هزار حدیث
را حفظ کرده بودند که یکی از آنها محمد بن مسلم است.»[۹]

همچنین پیامبر گرامی اسلام۶ بر تدوین و کتابت حدیث نیز تأکید ویژه ای داشتند:

«شکا رجل إلی النبی۶ سوء الحفظ، فقال: استعن بیمینک».[۱۰]

مردی نزد پیامبر از ناتوانی خود در حفظ شکایت کرد؛ رسول خدا فرمود: حفظ را با دست
راست یاری کن! یعنی آنچه را می شنوی بنویس!

همچنین از حضرت رسول اکرم۶ نقل شده است که فرمودند:

«قیدوا العلم بالکتابه»[۱۱]

دانش را با نوشتن، در بند کشید.

عبد الله بن عمرو می گوید: من هرچه از پیامبر صلی الله علیه و آله می­شنیدم، یادداشت می کردم، تا اینکه
قریش مرا از این کار نهی کردند؛ جریان را به پیامبر صلی
الله علیه و آله عرض کردم و حضرت فرمود:

«اکتب، فوالذی نفسی بیده، ما خرج منی إلاّ حق.»[۱۲]

بنویس، قسم به کسی که جانم به دست اوست، چیزی به غیر از حق نمی گویم.

به پیروی از سفارشات و ترغیب­های پیامبر اعظم علیه السلام مبنی بر کتابت احادیث، صحابه قلم
بدست گرفته و کتابهای حدیثی متعددی را به رشته ی تحریر در آوردند. که در این میان
می توان از صحیفه امیرمؤمنان علیه السلام نام برد؛ «صحیفه ای که هم در منابع شیعه از آن سخن
گفته شده و هم در منابع اهل سنت به آن استتناد شده و بخشی از احکام فقهی آن در
ابواب مختلف منابع حدیثی فقه به عنوان احادیث منقول ازصحیفه امیرمؤمنان علی
علیه السلام ارائه
و نقل گردیده است.»[۱۳]

حتی بعضی از محققین نزدیک به پنجاه نفر صحابی را نام می برند که آنان به نوشتن و
کتابت احادیث اقدام نموده اند؛ از جمله: «فاطمه زهر سلمان فارسی، جابر بن عبدالله
انصاری، عبدالله بن عباس، أبو رافع، اسماء بنت عمیس، أنس بن مالک و…»[۱۴]

«دکتر نور الدین عتر» که از عالمان علوم حدیث است، در زمینه ی تدوین و کتابت حدیث
توسط صحابه می نویسد:

«روایات فروانی در حد تواتر از صحابه نقل شده است که همه، وقوع کتابت حدیث نبوی در
عصر پیامبر صلی الله علیه و آله را اثبات می کند.»[۱۵]

با توجه به منابع تاریخی به وضوح روشن می گردد که: کتابت و نوشتن احادیث در عصر
پیامبر۶ نه تنها امری رایج بوده است بلکه شخص پیامبر۶ به مسلمانان سفارش و توصیه
می فرمودند که احادیث را بنویسند.

بهانه های خلفا در رابطه با منع تدوین و نشر حدیث

علی رغم سفارشات و توصیه های پیامبر اعظم علیه السلام مبنی بر حفظ، نقل و کتابت احادیث،
متأسفانه بعد از رحلت آن بزرگوار، خلفا، نبرد خصمانه ای را با احادیث نبوی آغاز
کردند؛ سالهای متمادی «سنّت» متروک ماند و چنان جو خفقان و دهشتناکی بر جامعه­ی
اسلامی سایه افکنده بود، که بیان احادیث ناب محمّدی(ص) جرم محسوب می گردید و راویان
حدیث شکنجه و زندانی می شدند؛ و حتی هزاران حدیث مکتوب را در آتش سوزاندند، به
همه­ی ارگان­ها بخشنامه کردند که کسی حق نقل و تدوین احادیث را ندارد، حتّی برای
جلوگیری از نشر احادیث، به صحابه اجازه خروج از مدینه را نمی دادند.

اولی و دومی، اولین کسانی بودند که پرچم مبارزه با احادیث نبوی۶ را به دست گرفتند.

ذهبی می گوید:

«قالت عائشه: جمع ابی الحدیث عن رسول الله۶ و کانت خمسمائه حدیث…. فدعا بنار
فحرقها.»[۱۶]

عایشه می گوید: پدرم پانصد حدیث از رسول خدا۶ جمع کرده بود و همه را آتش زد!!!

خلیفه دوم نیز پس از به خلافت رسیدن، تمام تلاش خویش را در جهت ممانعت از نقل،
کتابت و نشر احادیث به کار بست؛ وی به ممنوعیت کتابت حدیث ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.