پاورپوینت کامل اشتغال خارج از منزل زن معاصر در غرب; تمایل شخصی یا اضطرار؟ ۶۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اشتغال خارج از منزل زن معاصر در غرب; تمایل شخصی یا اضطرار؟ ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اشتغال خارج از منزل زن معاصر در غرب; تمایل شخصی یا اضطرار؟ ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اشتغال خارج از منزل زن معاصر در غرب; تمایل شخصی یا اضطرار؟ ۶۳ اسلاید در PowerPoint :
۴۵
در آغازین روز آوریل ۱۹۹۶ م، خبر جنجال انگیزی، محافل مطبوعاتی و به دنبال آن افکار
عمومی بریتانیا را لرزاند.
این خبر حاکی از انتشار مقاله ی ده تن از پژوهشگران در
تأیید جنبش دفاع ازحقوق زنان»، موسوم به «فمینیزم» بود.این مقاله در یکی از
مشهورترین مجلات تخصصی علوم اجتماعی در بریتانیا، استشار یافت.در این مقاله،
پژوهشگری به نام «کاترین حکیم» به دلیلپژوهشیکه در یکی از شماره های گذشته ی همان
نشریه به چاپ رسانده بود، سخت به باد انتقاد گرفته شد.
موضوع پژوهش خانم حکیم
انعکاس نظرسنجی و پژوهشی میدانی خود در باره ی تمایلزنان انگلیسی به کار در داخل
یا خارج منزل بود.نتیجه ی پژوهش وی، حاکی از تمایل اکثریت زنان انگلیسی به ماندن
در منزل و رسیدگی و مراقبت از فرزندان به جای کار در خارج منزلبود،مگر آنکه شرایط
دشوار مالی، آنان را به کار در خارج منزل وادارد.نتیجه ی این پژوهش همه ی محافل
بریتانیا را بهت زده کرد و جریان های مربوط به فمینیزم را سخت آزرده ساخت.چرا کهبر یکی از مبانی اصیل فمینیزم یعنی «اشتغال زن در خارج از منزل جهت کسب شخصیت
مستقل» خط بطلان می کشید جالب آنکه انتقاد از خانم کاترین مربوط به صحت آمارهای
دقیقی نبود کهحاکی از جعلی بودن اطلاعات منتشر شده توسط گروه های فمینیزم بود،
بلکه انتقاد از وی، متعمد معرفی کردن این گره ها در نشر این اطلاعات با هدف خلق
اسطوره ای خیالی از اهداف وآرمان های زن در زندگی بود.بزرگترین دفاع این گروه ده
نفره از جنبش های گذشته ی فمینیزم این بود که گفته ها و آمارهای شان، جعلی نبوده و
فقط اشتباهات غیر عمد بوده است!..لذا از این پژوهشگرخواستند تا از ایراد اتهام
جعل عمدی اطلاعات بر علیه فمینیزم، دست بردارد.شگفت آنکه مقاله ی خانم حکیم که در
سپتامبر سال ۱۹۹۵ م منتشر شد، هیچ تکانی را در افکار عمومیبرنیانگیخت، چرا که در
نشریه ای تخصصی منتشر شده و خطاب عمومی نداشت، ولی مقاله ی ده هزار نفر منتقدان این
پژوهش که در شماره ماه مارس سال ۱۹۹۷ م ذر همان نشریه صورتگرفت، افقهای این پژوهش
را روشن تر نمایاند.هر چند هدف این گروه، استفاده از این فرصت برای اعلان
فعالیت ها و زیر سؤال بردن نتایج این پژوهش با استفاده از وسایل و امکانات عدیده یتبلیغاتی شان بود، ولی از آنچه که [عدو شود سبب اخیر اگر خدا خواهد.این جمله ترجمه
نیست، بلکه نوعی از معادل فارسی ضرب المثل عرب «رُبَّ ضارّه نافعه» که در متن
استعمال شدهاست ـ می باشد.] این انتقاد ایشان نتوانست چیزی از ارزش این پژوهش فرو
کاهد و تلاش گروه های فمینیزم برای نقد منفی این پژوهشگر ناکام و عقیم ماند و به
نتیجه ای نرسید.
ولی نکته ای که درسرانجام این جدال، بر ملا شد این بود که
حرکت های فمینیزم غربی که شرق و غرب جهان را در نور دیده اند ـ در تلاش اند تا
چهره ای کاملاً خیالی از زن و آرمان های او ارایه دهند [نه عینی وواقعی ] نقد غوغا
سالار این عده بر مقاله ی این پژوهشگر سبب طرح پرسش های متعددی گردید.از آن جمله:
چه دلایلی، سبب ترجیح منزل و مراقبت از فرزندان بر کار خارج از منزل توسط زنغربی
شده است آیا مطالبه ی برخی شرایط و حقوق محروم شده، منجر به بروز پاره ای امور فرعی
شده است که در طرح اولیه وجود نداشت؟ آیا فریادهای جریان های فمینیزم، فقط نمایانگرخواسته های گروه اندکی از زنان است و نه همه ی آنان؟ برای پاسخ گویی به این
پرسش ها، ناگریز از بازنگری پیشینه ی تاریخی جریان های فمینیزم در غربیم.
جایگاه زن
در دین مسیح زن غربی، در طی قرن های پی در پی، قربانی انواع جورها و ستم ها بوده
است.او حقّ آموزش و ورود در دانشگاه ها را نداشته است، او نه تنها حق مالکیت اموال
خود را پس از ازدواج از دست می داد، بلکه خود فراموش به بخشی از دارایی های زوج
تبدیل می شدند و با جدایی از همسر نیز، حق حضانت کودکان را نداشت.ادبیات دین مسیحی
نیز به تثبیت این جایگاه، دامی می زد.چنانکه قدّیس پولس، اسطوره ی جایگاه پست زن
را درین مسیح، ترسیم نمود و منشوری را برای امنا و خادمان کلیسا در آن دوره که حتی
تا عصر حاضر نیز ادامه دارد ـ بیان داشت ک موجب عدم پذیرش کار زنان در مراتب متعددی
از کلیسا و شؤون مربوط به مردان می شد.
پولس می گوید: «زنان شما باید در معابد ساکت
باشند، چرا که اجازه ی سخن گفتن به آنان داده نشده است.آنان باید چنانکه از سوی
پروردگار تشریع شده است، همیشه تابع و پیرو باشند» کورنثیوس: ۱۴، ۳۵ ـ ۳۴ گفته
می شود که پولس، بسیاری از دیدگاه های خود را به مرور تغییر داد ولی نگاه او نسبت
به زن فرقی نکرد و ثابت ماند او معتقد بود که مرد نمی تواند هم خدمتگزار پروردگار
خویش باشد و هم همسرش.رجال گذشته کلیسا بر این باور بودند که مرد، روحی در پوشش
جسم است ولی زن، جسمی عاری از روح است (۱۹۹۳).
به نظر می رسد که فعالان جنبش
فمینیزم، چنین دریافتند که وقت آن رسیده است که طومار دو هزار ساله ی سوء نگاه و
سوء همکنشی نسبت به زن، در هم پیچیده شود، و دانسته شود که این دیدگاه از اندیشه
مردانی سرازیر شده است که آراء نشان، بازتاب گذشته و زندگی شخصی شان است برای مثال
مبنای دیدگاه های قدّیس آگوستین ـ که از بزرگان نامی کلیسا و آخرین کسی است که در
تأیید اعلان آزادی زشت و ناثواب در مورد زنان، سهیم بود ـ پیشینه ی حیات شخصی و
احساس گناه وی نسبت به گناهان و خطاهایی بود که در جوانی مرتکب شده بود (۱۹۸۳).
همچنین هنگامی که قبل از ظهور اسلام، آکادمی رومیها مشغول بررسی اوضاع زنان بود،
ابراز داشت که زن، موجودی عاری از روح است، هرگز وارد بهشت نمی شود و هرگز ملکوت
آسمان ها درنمی یابد.زن، یکی از پلیدی های شیطان است (صالح، ۱۹۸۰) زن غربی در عصر
جدید در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی برخی از زنان بریتانیا، حرکتهایی را برای بدست
آوردن برخی از حقوق بازداشته ی خود، آغاز نمودند.خواسته ی نخست آنان داشتن حق رأی
برای مجلس بود، تا شاید بتوانند از این رهگذر، توان اثرگذاری بر حکومت را بیابند و
کم کم سایر خواسته هایشان را نیز به گوش زمامداران برسانند.این امر سبب بروز
درگیریها و زد وخوردهایی با پلیس بریتانیا در آغاز قرن بیستم گردید و تا شعله ور
شدن جنگ نخست جهانی، ادامه یافت باشروع جنگ، حکومت بریتانیا به دلیل اعزام مردان به
جبهه های جنگ، به نیروی کار جایگزین، نیازی مبرم یافت.
از این رو زنان را تشویق به
ورود به بازار کار کرد.پس از پایان یافتن جنگ نیز به دلیل بروز تلفات جانی در میان
مردان و ایجاد فرصتهای خالی در مشاغل، حضور زنان جهت پرساختن این فرصتها همچنان
ادامه یافت.و بدین ترتیب جنبش فمینیزم، مراحل مختلفی را از سر گذراند که کانون
آغازین آن دست یافتن بر حقوق مشروع زن در استقلال مالی از روح، حق طلاق، حق حضانت
کودکان، مساوات در آموزش، مساوات در دستمزدها و غیره بود.
در دهه پنجاه قرن بیستم،
جنبش حقوق مدنی، مشروع به فعالیت در جهت از بین بردن تبعیض نژادی و مطالبه ی ایجاد
مساوات در میان همه ی نژادهای ساکن در ایالات متحده ی آمریکا ـ اعم از آفریقایی،
آسیایی، و اروپایی ـ و مشمول این خواسته بر زنان نمود.
از این رو زنان آفریقایی
تباز به فعال ترین اعضای این جنبش، تبدیل شدند در دهه ی شصت، فعالان جنبش فمینیزم
در آمریکا.بهره کشی و سوء استفاده از زنان را در تبلیغات و مسابقه های موسوم به
ستاره ی زیبایی، محکوم نمودند.هر چند اصل این حرکت، بجا و شایسته بود ولی ادبیات
بکار گرفته شده در این برخوردها، بسیار هتّاک و رکیک بود.علاوه بر آن این خواسته
بحّق ایشان به سمت امور ناصوابی کشیده شده که در خواست اباحی گری اخلاقی، حق سقط
جنین و غیره از آن جمله بود.
خواسته هایی که آغازکنندگان جنبش فمینیزم، هرگز در
اندیشه آن نبودند.بدین ترتیب، دانشواژه «آزادی زن»، که در دهه ی شصت، معادل آزادی
از سلطه مرد بود، در اثنای دهه ی هشتاد ـ هنگامی که افراطی بودن موج دهه ی شصت ـ که
برخی از آثار تا همین امروز باقی مانده است ـ برملا شد ـ به آزادی از ستم های
اجتماعی ـ اقتصادی و حقوقی، بدل گشت حرکت افراطی فمینیزم در دهه ی شصت، منجر به
پیدایش جنبش هایی ضد آن موسوم به «آنتی فمینیزم»گردید، که رهبران آن از زنان
باورمند سنت های اجتماعی بودند.
در دهه ی نود گروههای آنتی فمینیزم قدرت و استحکام
بیشتری یافتند و در بسیاری از خواسته های خود از حمایت کلیسا ـ که مورد تبعیت و
پیروی توده های سنتی است ـ برخوردار شدند، لذا خواسته ها و مطالبات این دو گروه به
هم گره خورد و ضمن برخورد با خواسته های افراطی فمینیزم، منجر به تولید شکارهای
واحدی گردید که موارد ذیل از آن جمله است: اجباری شدن برپای دعای مسیحی، تدریس
کتاب های مقدس مسیحیان در همه مدارس آمریکا، تبعیض نژادی، منع سقط جنین به هر دلیل
و غیره که در نهایت منجر به فروکاستن ارزشها و مبانی فمینیزم در افکار عمومی گردید.
کدامیک از ایشان بر حقّند؟ با نگاهی به خواسته های فمینیزم، روشن می شود که برخی از
این خواسته ها، عادلانه و بحقّند، ولی آمیختگی آنها با نوعی اباحی گری، سبب تباه
شدنشان گشت.برای نمونه، سازمان های فمینیزم در تلاش بودند تا حق طلاق و حق حضانت
کودکان را برای زنان کسب نمایند، که البته این موارد اموری انسانی و مستحسن
است.همچنین تلاش های این عده برای برخورد با مسابقه هایی غیرانسانی، چون «ستاره
زیبایی» ستودنی و قابل تقدیر است.نیز فعالیت های ایشان برای تغییر چهره ی مبتذل زن
ـ که در طول قرن بیستم در اثر استعمار و سوءاستفاده از زن در تبلیغات بازرگانی برای
همه کالاها همانند مواد پاک کننده، شوینده، داروها، سیگار، نوشیدنی ها، کفش،
حشره کش و غیره ـ صورت گرفته است، ارج نهادنی است.استفاده از زن در این تبلیغات
چیزی جز زنده به گور کردن کرامت انسانی وی نیست، و دست کمی از زنده به گور کردن
دختران در دوره های جاهلی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 