پاورپوینت کامل رأیی در تنظیم خانواده ۸۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل رأیی در تنظیم خانواده ۸۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رأیی در تنظیم خانواده ۸۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل رأیی در تنظیم خانواده ۸۵ اسلاید در PowerPoint :

۵۸

در این نوشته به «تنظیم نسل» پرداخته شده و منظور از تنظیم نسل، برنامه ریزی صحیح و شرعی برای زن و شوهر ـ با توجه به توانایی شان در تربیت فرزند و نیز توانایی جامعه در فراهم آوردن نیازهای یک زندگی سعادتمند است ـ تا تعداد معینی فرزند داشته باشند.

با آوردن قید «شرعی» در تعریف تنظیم نسل، راه های حرام یا آنچه که مشهور به حرام است، مانند: «سقط جنین»، «عقیم سازی کامل» و… از موضوع این نوشته خارج می شود.

هم چنین این نوشته شامل اهدافی که شرع از آن روی گردانده، نمی شود و فقط به راه های مشروع و متعارف می پردازد.

سه قول در این مسئله وجود دارد؛ برخی تنظیم خانواده را به طور کامل پذیرفته اند، برخی آن را به طور کامل رد کرده اند و برخی بین جنبه فردی و قوانین حکومتی آن تفاوت قایل شده اند».

در اینجا برخی ادله این اقوال را بررسی می کنیم.

طرفداران عدم جواز تنظیم نسل

ادله این گروه بر چند امر متمرکز است.

نخست- نصوص مختلف شرعی که به اموری از این قبیل تاکید می کند.

ـ تقبیح رسوم جاهلیت در «زنده به گور کردن دختران» و «کشتن فرزندان از بیم فقر».

ـ نابود شدن کسی که بدون فرزند بمیرد.

ـ تاکید بر داشتن فرزند صالح.

ـ تأکید بر اختیار همسر زایا.

ـ فرزند را یکی از نعمت های الهی شمردن.

ـ ترویج بسیار فرزنددار شدن.

ـ نهی از ترک ازدواج و عدم فرزنددار شدن.

ـ آموزش دعاهایی به مسلمانان برای فرزنددار شدن.

و نیز نصوص دیگری که همگی بیانگر این نکته اند که اسلام به روشنی مسلمانان را به افزایش نفوس صالح فرا می خواند.

در اینجا به برخی از این روایات اشاره می کنیم:

۱- محمد بن مسلم در صحیحه خود آورده است که امام صادق علیه السلام فرمود: «ان رسول الله صلی الله علیه و آله قال: تزوجوا فانی مکاثر بکم الأمم غداً فی القیامه؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ازدواج کنید که من در قیامت به کثرت شما بر امت های دیگر مباهات می کنم.»[۱]

۲- جابر از امام باقر علیه السلام، نقل می کند: «قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ما یمنع المؤمن أن یتخذ أهلاً لعل الله یرزقه نسمه تثقل الأرض بلاإله إلاالله؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: چه چیز مومن را از اختیار همسر باز می دارد، شاید خداوند نسلی به او بدهد که زمین را با کلمه «لااله الاالله» سنگین کند»[۲]

۳- از امیرمؤمنان در اصول «اربعمأه» آمده است: «تزوجوا فإن رسول الله صلی الله علیه و آله کثیراً ما کان یقول: من کان یحب أن یتبع سنتی فلیتزوج، فإن من سنتی التزویج، واطلبوا الولد فإنی أکاثر بکم الأمم غداً؛ ازدواج کنید که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بسیار می فرمودند: هر کس می خواهد از سنت من پیروی کند ازدواج کند که ازدواج از سنت من است و طلب فرزند کنید، همانا من در قیامت به کثرت شما بر امت های دیگر مباهات می کنم.»[۳]

۴- جابر بن عبدالله می گوید: ما نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بودیم که ایشان فرمودند: «إن خیر نسائکم الولود الودود العزیزه فی أهلها الذلیله مع بعلها؛ بهترین زنان شما، زنان زایا، دوست داشتنی و عزیز در خانواده و مطیع همسرشان هستند»[۴]

۵- عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السلام نقل می کند: «جاء رجل إلی رسول الله صلی الله علیه و آله فقال: یا نبی الله، إن لی ابنه عمٍ قد رضیت جمالها و حسنها و دینها، لکنها عاقر. فقال: لاتزوجها أن یوسف بن یعقوب لقی أخاه فقال: یا أخی، کیف استطعت أن تزوج النساء بعدی؟ فقال: إن أبی أمرنی فقال: إن استطعت أن تکون لک ذریه تثقل الأرض بالتسبیح فافعل. قال: وجاء رجل من الغد إلی النبی (صلی الله علیه و آله) فقال له مثل ذلک فقال (صلی الله علیه و آله) له: تزوج سوآء ولوداً فانی مکاثر بکم الأمم یوم القیامه. قال: فقلت لأبی عبدالله [الصادق] علیه السلام: ما السوآء؟ قال: القبیحه؛ مردی نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: «ای پیامبر خدا، دختر عمویی دارم که از زیبایی، نیکویی و دیانتش را پسندیده ام ولی نازاست.» پیامبر فرمودند: با او ازدواج نکن که یوسف بن یعقوب برادرش را دید و به او گفت، چگونه توانستی بعد از من ازدواج کنی؟ برادرش جواب داد: پدرم مرا دستور به ازدواج داد و گفت: اگر می توانی نسلی داشته باشی که بر روی زمین تسبیح خدای را بگویند این کار را انجام بده. و نیز مردی از اهالی «غد» نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و مانند همین سخنان را گفت، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: با «سوآء زایا ازدواج کن که من در قیامت به کثرت شما بر امت های دیگر مباهات می کنم. در این هنگام من از امام صادق علیه السلام پرسیدم: سوآء چیست؟ فرمودند: زن زشت روی»[۵]

روشن است که ایشان صلی الله علیه و آله از ازدواج با زن نازا نهی فرمودند و به سخن یعقوب پیامبرعلیه السلام استناد کردند که فرمود: هر چه می توانید زمین را با تسبیح فرزندانتان سنگین کنید و نیز خود ایشان صلی الله علیه و آله امر به ازدواج با زن زشت رویِ زایا فرمودند، با اینکه از دیگر سخنان ایشان روشن می شود که زن زشت روی، مطلوب ایشان نیست مانند: «أفضل نساء امتی أصبحهن وجهاً و أقلهن مهراً؛ بهترین زنان امت من زیباروترین و کم مهریه ترین آنها هستند»[۶] اما باید گفت منظور ایشان این است که زن زشت رویِ زایا بسیار مطلوب است. حتی اگر خواستید بین دو زن، زیبا و نازا و دیگری زشت روی و زایا، یکی را انتخاب کنید، زشت رویِ زایا مقدم است. از سخن یعقوب پیامبر علیه السلام نیز این چنین برداشت می شود که کثرت فرزندان و پرکردن زمین با تسبیح فرزندان در همه آیین های آسمانی مطلوب بوده است.

۶- محمد بن مسلم در صحیحه خود به نقل از امام باقر علیه السلام می گوید: «قال رسول الله صلی الله علیه و آله: تزوجوا بکراً ولوداً و لاتزوجوا حسناء عاقراً فانی أباهی بکم الامم یوم القیامه؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: با زن باکره زایا ازدواج کنید و زن زیبای نازا را رها کنید که من در قیامت به کثرت شما بر امت های دیگر مباهات می کنم»[۷]

۷- محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نقل می کند: «قال رسول الله صلی الله علیه و آله: أکثروا الولد أکاثر بکم الأمم غداً؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: بسیار فرزند بیاورید که در قیامت به کثرت شما بر امت های دیگر مباهات می کنم»[۸]

۸- در سنن بیهقی به نقل از ابوامامه آمده است: «قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: تزوجوا فانی مکاثر بکم الأمم [یوم القیامه.خ] ولاتکونوا کرهبانیه النصاری؛ پیامبر خدا صلی الله علی و آله و سلم فرمودند ازدواج کنید که من به کثرت شما [در قیامت] بر امت های دیگر مباهات می کنم و مانند رهبانیت مسیحیان نباشید»[۹]

۹- در همین کتاب آمده که عمر بن خطاب گفت: «سوگند به خدا که من خود را بر نزدیکی با زنان مجبور می کنم، باشد که خداوند نسلی به من عطا کند که او را تسبیح کنند»[۱۰]

۱۰- نیز در همین کتاب از معقل بن یسار آمده است که گفت:« مردی نزد پیامبر خدا آمد و گفت، ای پیامبر خدا، من با زنی با اصل و نسب و ثروتمند برخورد کردم که فقط نازاست. آیا با او ازدواج کنم؟» پیامبر او را از این ازدواج نهی کردند. پس از آن، مرد دیگری آمد و همین سخنان را تکرار کرد و پیامبر او را نیز نهی کردند، سپس، مرد دیگری آمد و همان سخنان را تکرار کرد، در این هنگام پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «تزوجوا الولود الودود، فإنی مکاثر بکم الأمم؛ با زن زایا و دوست داشتنی ازدواج کنید که من به کثرت شما بر امت های دیگر مباهات می کنم»[۱۱]

حاکم در مستدرک این حدیث را با تقدیم «الودود» آورده و این حدیث را صحیح السند دانسته است. ذهبی نیز در التلخیص این حدیث را صحیح دانسته است. نسایی در سنن خود این حدیث را در باب «کراهیه تزویج العقیم» و ابوداود در سنن خود در باب «النهی عن تزویج من لم تلد من النساء» آورده است.

۱۱- باز در این کتاب به اِسناد انس آمده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ما را امر به زنان می فرمودند و از ترک ازدواج و بی نسل ماندن به شدت نهی می کردند و می فرمودند: «تزوجوا الودود الولود فانی مکاثر بکم الأنبیاء [الأمم، خ ل] یوم القیامه؛ با زنان دوست داشتنی و زایا ازدواج کنید که من به کثرت شما در قیامت بر پیامبران [امت های دیگر] مباهات می کنم»[۱۲]

۱۲- نیز در این کتاب به اسناد ابواذینه صدفی آمده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «خیر نسائکم الودود الولود المواتیه المواسیه اذا اتقین الله …؛ بهترین زنان شما، زنان با محبت و زایا و یاور و همدل هستند که تقوا پیشه می کنند …»[۱۳]

۱۳- در سنن ابن ماجه از ابوهریره نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «انکحوا فانی مکاثر بکم الأمم؛ ازدواج کنید که من به کثرت شما بر امت های دیگر مباهات می کنم»[۱۴]

البته در سند این روایت طلحه ابن عمرو مکی حضرمی آمده است که کتاب الزوائد او را به استناد اتفاق علما ضعیف دانسته است.

به این مقدار از نصوص بسنده می کنیم گرچه نصوص بسیاری در این زمینه باقی می ماند.

دوم- طرفداران این رأی به انگیزه فطری نیز تمسک جسته اند که نوع بشر را از طریق تولید مثل استمرار می بخشد، آنها هرگونه ایستادگی در برابر این انگیزه را به معنی مخالفت با فطرت دانسته، بلکه سوء ظن به خداوند تعالی می شمرند که این دین را بنابر فطرت فرو فرستاده است و روزیِ انسان را به روشنی ضمانت کرده است و تاکید کرده که طبیعت به طور کامل برای تمامی نیازهای انسان کفایت می کند و کمبودها ناشی از ستم و کفران انسان است «وآتاکم من کلّ ما سألتموه وإن تعدّوا نعمه الله لاتحصوها إنّ الإنسانَ لظلومٌ کفّارٌ؛ و از هر چه خواستید، به شما داده است؛ و اگر نعمت خداوند را بر شمارید، نمی توانید شمار کرد؛ بی گمان انسان ستمکاره ای بسیار ناسپاس است»[۱۵]

سوم- این دسته به فشارهای استعماری و صهیونیستی و اباحیگران نیز اشاره کرده اندکه محدودیت فرزنددار شدن را ترویج می کنند و در ورای آن میزان عددی مسلمانان را کاهش داده و باعث تضعیف قوای آنان می شوند.

چهارم- با مناقشه در نظریه «مالتس» به رد کلیه ادله ادعا شده برای تنظیم نسل می پردازند ـ نظریه مالتس رشد امکانات غذایی کره زمین را بسیار کمتر از نرخ رشد جمعیت می داند و پس از آن تلاش می کنند در دلالت روایات جواز «عزل» تشکیک کنند یا آنکه آن روایات را مربوط به حالات شخصی دانسته که کاربرد عمومی ندارد.

ادله طرفداران جواز تنظیم نسل

طرفداران جواز تنظیم نسل به این نکات استناد می کنند:

نخست، استناد به احادیثی که عزل را جایز می داند و پیشوایان مذاهب چهارگانه بر اساس آن احادیث حکم به جواز عزل با اجازه زن داده اند، حتی مالک و ابوحنیفه و شافعی بدون اجازه زن هم حکم به جواز عزل داده اند.

مشهور نزد امامیه جواز عزل است. امام خمینی (ره) می گوید: «اشکالی در جواز عزل نیست … در غیر همسر دائمیِ آزاد و در همسر دائمیِ آزاد با اجازه او، اما بدون اجازه او در حکم عزل دو قول است؛ قول مشهور جواز عزل با کراهت است. که اقوی همین قول است حتی بعید نیست در زن نازا و پیر و بدزبان و فحاش و زنی که کودک خود را شیر نمی دهد، کراهت هم نداشته باشد. همچنین دیه نطفه نیز بنابر اقوی به عهده مرد نمی باشد هر چند حکم به حرمت عزل در زن دائمیِ آزاد داده باشیم. البته گفته اند که دیه نطفه بر عهده مرد است و باید به زن بپردازد و میزان آن ده دینار است ولی این قول بسیار ضعیف است.»[۱۶]

در این موضوع روایاتی داریم که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

۱. صحیحه محمد بن مسلم که از امام صادق علیه السلام درباره عزل پرسید و امام پاسخ دادند: «ذاک الی الرجل یصرفه حیث شاء؛ آن در اختیار مرد است، هر جا بخواهد آن را می گرداند»

۲. محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام روایت می کند: «لا بأس بالعزل عن المرأه الحره ان أحب صاحبها، و إن کرهت لیس لها من الأمر شیء؛ عزل در زن آزاد اشکالی ندارد اگر شوهرش بخواهد و اگر زن ناراضی باشد هیچ اختیاری ندارد.»

۳. محمد بن مسلم از یکی از دو امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) روایت می کند که شخصی از ایشان درباره عزل پرسید. ایشان جواب دادند: «اما الأمه فلا بأس، فأما الحره فانی أکره ذلک، إلا أن یشترط علیها حین یتزوجها؛ در کنیز اشکالی ندارد. اما در زن آزاد من نمی پسندم، مگر آنکه هنگام ازدواج با او شرط کرده باشند»

۴. یعقوب جعفی می گوید از ابوالحسن (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: لابأس بالعزل فی سته وجوه: المرأه التی تیقنت انها لاتلد، والمسنه، والمرأه السلیطه، والبذیه، والمرأه التی لاترضع ولدها، والأمه؛ عزل در شش صورت اشکال ندارد: زنی که نازاست، زن پیر، زن بدزبان، زن فحاش، زنی که فرزند خود را شیر نمی دهد و کنیز.»

۵. در صحیحین از قول جابر آمده است: «ما عزل می کردیم در حالی که قرآن نازل می شد.»

دوم- استناد به اصالت الاباحه در اصل ازدواج و فرزنددار شدن به خصوص وقتی که زیانی به هر یک از دو طرف وارد نیاید و رضایت داشته باشند.

سوم- استناد به ضررهای فردی و اجتماعی احتمالی که ضررهای فردی را فرد و ضررهای اجتماعی را حاکم تشخیص می دهد.

این دسته تاکید می کنند که بدیهی است وقتی اسلام مسلمانان را به تکثیر نسل فرا می خواند، نسلی را در نظر دارد که پیامبر بتواند به آنها بر امت های دیگر مباهات کند و آن نسل، نسل صالح و طیّب است. پس اگر بسیار فرزنددار شدن منجر به عدم توانایی بر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.