پاورپوینت کامل معرفی، نقد کتاب «فراسوی حجاب» ۷۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معرفی، نقد کتاب «فراسوی حجاب» ۷۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معرفی، نقد کتاب «فراسوی حجاب» ۷۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معرفی، نقد کتاب «فراسوی حجاب» ۷۸ اسلاید در PowerPoint :

۶۰

یکی از مظاهر اسلامیت جوامع مسلمان، حجاب و پوشش زنان است که به عنوان سمبلی از آموزه های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان و بویژه زنان، موضوع چالش های فراوان داخلی و خارجی قرار گرفته است. در برخی از کشورها نیز از جمله فرانسه حجاب زنان مسلمان از سوی دولت ممنوع اعلام شد و دختران محجبه از حضور در برخی محافل، به دلیل داشتن حجاب محروم شدند. در پی این ممنوعیت ها، نظر صاحب نظران و اندیشمندان به این موضوع جلب گردید و ناخودآگاه حجاب به موضوعی نه تنها برای شناخت حجاب که موضوعی برای شناخت اسلام تبدیل شد.

کتاب «فراسوی حجاب» تلاشی از سوی خانم ها بهجت یزدخواستی و ماری کلود لوتراند دو جامعه شناس ایرانی و فرانسوی است. درباره انگیزه نگارش این کتاب، خانم لوتراند می گوید حجاب زنان ایران برای او نشانی از سلطه جنس مذکر و مردسالاری و بی عدالتی و زن محجبه موجودی کم ارزش و حجابش ضد ارزش بوده است. او از حجاب چیزی جز فقر ظاهر، محبوس شدن در غل و زنجیر های قدیمی و سنتی برداشت نمی کرده و حجاب را مانعی برای پیشرفت زنان در عصر حاضر می دانسته است اما از سویی دوستی وی با خانم بهجت یزدخواستی و مواجهه با زنانی که در عین ایفای نقش های مادری و همسری، در امور اجتماعی و انجمن های زنانه حضوری فعال دارند و حجاب برای آنها ورای جنبه های مادی و فراتر از موقعیت اجتماعی-سیاسی ایران و نشان دهنده نظام ارز ش های آنهاست، به این نتیجه می رسد که تصاویری که رسانه های غربی و تصورات جمعی از فضای ایران و حجاب زنان ایرانی ارائه می دهند، تصویری است که با واقعیت در تضاد است. پس از این تعارض و نگاه عمیق به واقعیت ها با همکاری خانم بهجت یزدخواستی تحقیقی را در زمینه حجاب زنان ایران آغاز می کنند. کتاب «فراسوی حجاب»، نتیجه تلاش این دو جامعه شناس است که توسط صفیه غایی ترجمه شده و از سوی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

این کتاب در دومین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر که از سوی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در سال جاری برگزار شد به عنوان پژوهش برتر در حوزه زنان انتخاب گردید.

در این تحقیق خانم ماری کلود لوتراند اذعان می کند که گذشتن از اصول فرهنگ خودی و توجه به فرهنگ دیگری و تعمق در آن، مهم ترین دستاورد این تحقیق بوده است. به نظر وی «آنچه که گاه مانع توانایی درک ما از واقعیت می شود و اغلب زاییده پیش داوری هاست، این است که ما «دیگری» را با یک سری عناوین و ویژگی ها به شیء یا جنس تبدیل می کنیم و واقعیت موجود زنده، آگاهی و محیط او را رها می کنیم. او را فی الحال منجمد و در زمان متوقفش می کنیم: «او همین است» و «او این گونه است».

رویکرد اصلی نویسندگان در این کتاب رویکرد جامعه شناختی است و سعی آنان بر این بوده است که علاوه بر رویکرد جامه شناختی، حجاب را در ابعاد و سطوح مختلف آن بررسی کنند از این رو با نگاهی عرفانی، تاریخی- مذهبی، مردم شناسی و جامعه شناسی به بررسی پدیده حجاب پرداخته اند.

کتاب در دو بخش اصلی تدوین یافته است. بخش اول رویکردی چند بعدی به حجاب را مطرح می کند و پیوند حجاب با ابعاد عرفانی مسیحیت و اسلام را با تکیه بر کتاب مقدس و قرآن کریم تبیین می نماید و مفهوم حجاب، ریشه های نمادین و حتی ریشه های اسطوره ای پدیده حجاب مورد بررسی قرار گرفته است.

در این فصل حجاب در کاربردهای مختلف بکار می رود که از آن جمله، قدم نهادن در راه سیر و سلوک و شکافتن حجاب های میان عبد و معبود، آنچه از انسان محافظت می کند و روحانیتی که خداوند برای نزدیک شدن انسان به او به این عشق الهی معنا می دهد.«عشق الهی منحصر به خداوند است و زن نمایان کننده این جنبه از عشق الهی است و باید نمایانگر جنبه انحصاری عشق الهی در ایجاد انسانی باشد.»

در توضیح بیشتر مفهوم حجاب، نویسندگان به آثار ابن عربی و دیدگاه وی درباره زن مراجعه کرده اند و با تمسک به این سخن از پیامبر (ص) که « من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم عطر، زن و روشنی چشم من در نماز است»، سعی کرده اند میان حجاب، معنویت و موقعیت هستی شناسانه ابن عربی درباره زن ارتباط برقرار کنند.

«زن در نگاه پیامبر همانند عالم برای خداست، خدایی که در وجود زنان قالب یا نرم جهان را پدیدار می سازد».

فصل دوم از بخش اول، هدف، شناخت ریشه های مردم شناسی برخی از تفاسیر و قوانین مربوط به پوشش زنان و ارتباط مرد و زن است و اینکه چگونه این ارتباط در فضای خانواده، اجتماع و سیاست اجرا شده است.

در این فصل عناوینی از قبیل پدرسالاری و کنترل جنسیت، حجاب زنان آزاد و متأهل در شرق، عادت ماهیانه- حجاب و انزوای زنانه، پوشیدگی- انزوا و حمایت از قانون چند همسری در عربستان قبل از اسلام، و حجاب و رسوم ازدواج مورد بررسی قرار گرفته اند. مباحث این فصل با نقد تلویحی رویکرد مردم شناسانه در توجیه حجاب پیگیری شده است.

در این قسمت تأکید شده است جنسیت در پژوهش های مردم شناسی مرجعی است که منشأ پیدایش پدرسالاری بوده و نوع آناتومی هر یک از دو جنس، نقش های زادآوری برای زنان و کشت و زرع برای مردان را رقم می زند. پدرسالاری نتیجه چنین تقسیم نقشی است. همین مسئله در ازدواج و نظام اجتماعی نیز تسری می یابد. منشأ چنین تفکری در مردم شناسی نگاه افلاطون به زن است که ضعف زن را ناشی از ماهیت فیزیولوژیک او می داند و ارسطو از جمله بزرگ ترین اندیشمندان فیلسوف، در نهایت ماهیت وجودی مردان را در روح و ماهیت وجودی زنان را در ماده دنبال می کند و نتیجه منطقی چنین تفکری به گفته لرد آینارد، تسلط مرد بر زن است زیرا روح بر جسم مسلط است و این تسلط در انزوا، زاد و ولد، حجاب، نحوه لباس پوشیدن و در همه مظاهر زندگی خانوادگی و اجتماعی تأثیر گذار بوده است.

حجاب زنان آزاد و متأهل در شرق عنوان قسمت دیگری از فصل دوم است که در واقع می توان آن را اصلاح نگرش مردمشناسانه به موضوع حجاب زنان شرقی دانست. در این قسمت مفهوم مردم شناسانه حجاب در حال نزدیکی و تداخل با سنت ها، آداب و رسومی است که خصوصاً در شرق غالب است. ادبیات قرون مختلف تمدن های شرقی، به انحاء مختلف زنان اصیل و شایسته را با حجاب نشان می دهد. حجاب نشانه آزادی، تأهل، شایستگی، آبرو و بی حجابی نشانه بردگی، روسپی بودن، ننگ و شرمساری زنان است. «بنابراین به نظر می رسد که حجاب، بیشتر نشانه تمایز، تشخص، برتری و اثبات توانایی زنان متأهل است نه علامت انقیاد و وابستگی زن. حجابداری برای زن شوهر دار عملی مؤدبانه و روشی برای حفظ وقار اوست. بنابراین پوشیدگی زنان و حجاب داری در اصل، بیشتر زاییده کاربرد سنتی ثبت شده و در آداب و رسوم محلی است نه رعایت محترمانه یک دستور مذهبی.»

برای مشخص کردن حجاب زنان قبل از ظهور اسلام در عربستان و بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص) تقسیم بندی مختصری صورت گرفته که تحت عنوان پوشیدگی، انزوا و حمایت از قانون چند همسری در عربستان قبل از اسلام در فصل دوم از بخش اول کتاب مشخص شده است.

زنان در جاهلیت قبل از اسلام هیچ ارزش و اعتباری نداشتند و همواره مورد ظلم و بی عدالتی مردان قرار می گرفتند و وجودشان مثل کالا بود و مردان می توانستند به صورت نامحدود همسران زیادی اختیار کنند و یا رابطه زناشویی را با زنان خود قطع کنند. اما بعد از ظهور اسلام و محدودیت ازدواج با زنان، وضع قوانین مربوط به ارث، حجاب و … ، قبایل مختلف برای اینکه ارث قبیله در همان قبیله باقی بماند خود را به راحتی با حجاب که یک دستور الهی بود وفق دادند تا زنان را بدین وسیله بیشتر تحت کنترل خود درآورده و برخلاف دوران جاهلیت نتوانند به راحتی در اجتماع حاضر شوند( زنان تا قبل از اسلام به راحتی در اجتماع حاضر می شدند و بسیار اتفاق می افتاد که مورد تعرض افراد مختلف قرار می گرفتند). در این قسمت نویسندگان کتاب به سخنی از ژرمن تیلیون استناد می کنند: « توزیع و گسترش جغرافیایی حجاب و انزوای زنان تقریباً با آداب و قوانین قرآنی در باب ارث زنان مرتبط است».

در فصل سوم که به بررسی بعد تاریخی- مذهبی حجاب می پردازد، دو رویکرد برون دینی از نگاهی جامعه شناسانه و رویکردی درون دینی و در قالب الهیاتی مورد بحث قرار می گیرد.

در این فصل، فضای اجتماعی و مذهبی حجاب در دین مسیحیت و دین اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.

در قسمت اول از این فصل که به مفهوم حجاب در دین مسیح می پردازد، در رساله های بر جای مانده از پولس مقدس و دیگران، حجاب اکثراً در زمان نیایش و در حال عبادت بر زن واجب بوده است و از آنجا که زن و مرد با هم فرق دارند، زن می بایست نشانه تمایز خود یعنی حجاب را بر سر داشته باشد.

«کلمان الکساندری»، که بعد از شرک از ایمان آورندگان به دین مسیح بود از حجاب، توجه خود را بر عدم جلب توجه زنان برای مردان معطوف کرده بود و در قسمتی از کتابش، بالا رفتن آستانه تحریک مردان را نتیجه دلربایی و جلب توجه کردن زنان می دانست و فروتنی، تواضع و سادگی و ریاضت در شهوات را می ستود و شهوت و اشتغال به امور دنیوی را باعث از بین رفتن و ویرانی حقیقت می دانست.

در نگاه برخی دیگر از بزرگان دین مسیح مثل «سنت سپرین» یا «ترتولیان»، حجاب به عنوان عامل حمایت و محافظت ارایه می شود و نشانه ای از تشخص، احترام و اکرام زن عفیف است.

رهبانیت و باکرگی از مفاهیمی است که از زمان قرون اول مسیحی و به تقلید از حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم(ع) در میان برخی از زنان و مردان وجود داشته و تعارض و مخاصمه میان ازدواج و تجرد، یک اصل ثابت و پایدار از اندیشه مسیحیان صدر اول بوده است و مفهوم حجاب هم در چنین فضایی محل اختلاف ظاهری زنان قرار می گرفت به این نحو، راهبه هایی که خود را وقف مسیح کرده بودند، تمایل داشتند تا از زنان دیگر متمایز باشند. اما این مسئله که همه زنان در هنگام نیایش در کلیسا می بایست حجاب داشته باشند تقریباً عمومیت داشته است. راهبه های کلیسای کارتاژ با این تفکر که حجاب مخصوص زنان شوهر دار است حجاب را معنایی کاملاً شهوانی می دانستند. اما ترتولیان با این تفکر مخالف بود و با ارایه چند شاهد از دستورات و احکام پولس مقدس و آیین مربوط به کشیشان، قائل به پوشیده گی زنان و دختران بود. در قرون چهارم و پنجم میلادی، دوشیزگانی که خود را وقف کلیسا می کردند طی مراسمی که به ازدواج با مسیح شهرت داشت، مراسم نیایش، تبرک نان و شراب و دعای خیر و مراسم حجاب و پوشش را به جا می آوردند و حجاب برای راهبه ها، سمبلی از ازدواج با مسیح بود.

در پایان این قسمت از فصل سوم، حجاب در دین مسیح، حجاب به عنوان مفهومی عرفانی، اجتماعی و اخلاقی و به عنوان سمبلی برای به جا آوردن عمل مذهبی و اخلاقی برای راهبه یا خواهر روحانی معرفی می شود.

قسمت دیگری از فصل سوم، به حجاب در اسلام اختصاص دارد. در این قسمت دو رویکرد درون دینی که بر پایه وحی الهی است و رویکردی برون دینی از نگاهی جامعه شناسانه بررسی شده است.

در بیان دیدگاه های جامعه شناسانه، ابتدا دیدگاه فاطمه مرنیسی، جامعه شناس مراکشی درباره موقعیت اجتماعی زمان پیامبر و عکس العمل خلیفه دوم به عنوان شخصیت نزدیک به پیامبر، درباره حجاب مطرح شده است. مرنیسی حجاب را ناشی از مشکلاتی می داند که پیامبر تحت تأثیر فشارهای عمر، به عنوان نماینده مرد مسلط در آن زمان به هدف محدود کردن زنان، مجبور به پذیرش آن می شود؛ اما نویسندگان کتاب با نقد دیدگاه های فاطمه مرنیسی، این مسئله را با عدالتخواهی و عصمت پیامبر در تضاد دیده و اضافه می کنند که هدف از وجوب حجاب، بهره گیری فرصت طلبانه به عنوان یک معضل اجتماعی آن زمان نبوده است از طرفی زیر سئوال بردن شخصیت و سنت پیامبر به عنوان شخصیتی معصوم و تحت حمایت الهی بودن وی خطاست.

در توضیح بیشتر این مطلب، با طرح این سئوال که آیا حجاب بیشتر از آنکه نتیجه وحی باشد، معلول آداب و رسوم بوده است؟ پاسخ هایی از افراد مختلف، مثل قاسم امین در کتاب «آزادی زن»، فاطمه مرنیسی د

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.