پاورپوینت کامل معرفی کتاب; مأخذ شناسی فمینیست ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معرفی کتاب; مأخذ شناسی فمینیست ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معرفی کتاب; مأخذ شناسی فمینیست ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معرفی کتاب; مأخذ شناسی فمینیست ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
۶۴
۱ انگلس، فریدریش
«منشاء خانواده ، مالکیت خصوصی و دولت»
چاپ اول، نشر جامی، تهران، ۱۳۸۰، ۲۷۲ ص.
کتاب حاضر برای اولین بار در سال ۱۸۸۴ بر مبنای تحقیقات انسان شناسی، مورگان در کتاب «جامعه باستان» (۱۸۷۷م) به نگارش درآمده و دستمایه اصلی فمینیسم مارکسیست، شد. نویسنده فرودستی زنان را ناشی از ماهیت زیست شناختی نمی داند؛ بلکه آن را ناشی از تقسیمات اجتماعی و رابطه مالکیت به شمار می آورد. وی طبیعی بودن نهاد خانواده را نمی پذیرد و با استناد به داده های انسان شناسی، نشان می دهد که در دوران های ماقبل تاریخ، مردان و زنان به صورت شبکه های گسترده ی خویشاوندی به گونه ای غیر از روابط موجود در خانواده های مرسوم زندگی می کردند. این نظام هم مادر تبار بود و هم مادر سالار، زیرا اثبات پیوند مستقیم فرزند با مادرش بسیار آسان تر از پیوند با پدرش بود و همچنین به علت اقتصاد کشاورزی، زنان به عنوان تولید کننده، ذخیره کننده و توزیع کننده از قدرت ویژه ای برخور دارند بودند.
۲ استورات میل، جان؛ ترجمه علاء الدین طباطبایی
«انقیاد زنان»
چاپ اول، تهران، انتشارات هرمس، ۱۳۷۹، ۱۹ + ۱۶۰ص
این کتاب در سال ۱۸۶۹ در زمانی منتشر شد که زنان انگلستان، هنوز از بسیاری حقوق از جمله حق رأ ی محروم بودند. نویسنده برتری مردان بر زنان را طبیعی ندانسته، معتقد است، جامعه ای که می خواهد بر برابری کامل زن و مرد بنیاد داشته باشد، باید روابط اجتماعی زن و مرد را تنظیم کند. در فصل نخست طبیعی بودن فرودستی زن را با رد ادلّه موافقان آن به چالش می کشد. در فصل دوم قوانین ازدواج انگلستان را مورد نقد قرار داده آن را نوعی بردگی می داند. در فصل سوم به اشتغال زنان می پردازد و در فصل چهارم فواید آزادی زنان را برمی شمارد. مترجم در مقدمه کتاب نوشته ای از «جین اُگریدی» آورده است که شامل گزارشی مختصر از زندگی میل و شرحی درباره کتاب حاضر است. این کتاب پیش از این تحت عنوان «کینزک کردن زنان» با ترجمه خسرو بیگی با مشخصات ذیل به چاپ رسیده است. چاپ اول، ۱۳۷۷، نشر بانو، تهران، ۱۶۵ص.
۳ رجبی، فاطمه، «فمینیسم در جامعه اسلامی، ص ۳۲۳ ـ ۲۸۷
«همایش اسلام و فمینیسم، جلد اول؛ مجموعه مقالات»
احمدزاده، سید مصطفی و اندیشه قدیریان (ویراستاران)
چاپ اول، تهران، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۱، ۳۷۲ ص
نویسنده، ابتدا مبانی اندیشه اسلامی و اندیشه غربی را بیان نموده، آبشخور های فکری فمینیسم و زمینه های شکل گیری آن را تحلیل می کند. سپس با دیدی انتقادی نسبت به فمینیسم، دعاوی این جنبش در مورد تاریخ را به نقد می کشد. ابزاری شدن زن در ایدئولوژی فمینیستی، ارزیابی دستاورد های فمینیسم و جایگاه زن در ارمغان فمینیستی، عناوین دیگر مباحث این مقاله اند. نویسنده در ادامه به چالش های فمینیسم با اسلام پرداخته، علل عدم پذیرش فمینیسم در جهان اسلام و ادعای فمینیسم درباره فقه اسلامی و تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار داده است. در پایان نویسنده با نامعلوم خواندن اهداف فمینیسم و غده بدخیم نامیدن آن، به نقد فمینیسم در دنیای غرب، جهان اسلام و ایران می پردازد.
۴ عطایی، فاطمه، «تاریخچه فمینیسم در ایران ، ص ۳۹۰-۳۷۵
«همایش اسلام و فمینیسم، جلد دوم؛ مجموعه مقالات»
احمد زاده، سید مصطفی و اندیشه قدیریان (ویراستان)
چاپ اول، تهران، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۱، ۳۶۸ ص
نویسنده، فمینیسم در ایران را در سه دوره بررسی می کند. دوره اول از تجدد طلبی تا دوره رضا شاه است که با اعزام دانشجویان به اروپا شروع می شود (۱۳۲۰ هـ.ش). دوره دوم، دوره رضا شاه و دوره سوم، دوره بعد از انقلاب اسلامی است. در دوره اول غرب گرایی با نماد ملی گرایی مورد بررسی قرار می گیرد. در دوره دوم تغییر نظام آموزشی، رفع حجاب و ایجاد موسسات و روزنامه های ویژه زنان و در دوره سوم، گرایش زنان به مفاهیم ارزشی و حضور آنان در دفاع مقدس و برنامه های توسعه کشور مورد بحث قرار گرفته است.
«گذری بر فمینیسم ایرانی» مجید کافی، ص ۴۱۸- ۴۰۳
نویسنده، با تشریح چهار رویکرد فمینیستی به معرفی افراد و جریان های فعال در هر رویکرد می پردازد. این رویکرد ها عبارتند از:
تأکید بر عدم تقابل میان زن و مرد
تأکید بر عدم تفاضل میان زن و مرد
فمینیسم جنیست گرا
فمینیسم علم گرا. در ذیل رویکرد دوم، جریان های فمینیسم سیاسی، فمینیسم اسلام گرا، فمینیسم متجددانه و فمینیسم سکولار را مورد بحث قرار می دهد. این مقاله با نقد و بررسی فمینیسم ایرانی به پایان می رسد.
«فمینیسم اسلامی، ترکیب پارادوکسیکال» جعفر مرادی، ص ۵۰۳-۴۸۷
نویسنده، پس از ارائه دور نمایی از فمینیسم به مهمترین اهداف این جنبش پرداخته و آن را مورد تحلیل قرار می دهد. مقایسه اسلام و فمینیسم در مسائل عقیدتی، روانی، سیاسی، حقوقی و خانواده موضوع دیگر این مقاله است. در ادامه مقاله، امکان تحقق فمینیسم اسلامی با تحلیل رویکرد های مختلف مطرح در این حوزه، بررسی می گردد. این رویکرد ها عبارتند از تغییر نصوص دینی با استناد به عقل، تحریف محتوایی نصوص دینی به روش های باطن گرایی، تحریف احکام الهی به روش سلیقه ای، دیدگاه های شناختاری و غیر شناختاری در زبان دین.
«زمینه های ظهور فمینیسم در غرب» حمیرا مشیر زاده، ص ۵۴۶-۵۰۶
گفتمان تجدد، نظام سرمایه داری و دولت لیبرال و دموکراتیک سه عامل اصلی زمینه ساز برای جنبش زنان در غرب بوده است. نویسنده در این مقاله به چگونگی تاثیر هر کدام از موارد فوق بر جنبش زنان می پردازد.
۵ دوبوار، سیمون، ترجمه قاسم صنعوی
«جنس دوم، ج اول و دوم»
چاپ دوم ، تهران، توس، ۱۳۸۰،ج اول ص۴۴۳، ج دوم ص ۷۲۸
کتاب جنس دوم در سال ۱۹۴۹ در فرانسه منتشر گردید و در نخستین هفته انتشار ۲۲ هزار نسخه از آن به فروش رسید. دوبوار در این کتاب از مفاهیم اگزیستانسیالیستی استفاده کرده، و بودن زن را مقدم بر ماهیت وی می داند. جمله معروف «زن، زن به دنیا نمی آید، زن می شود» از همین دیدگاه نشئت می گیرد. وی با پذیرش تفاوت های میان زنان و مردان، آن را طبیعی ندانسته؛ بلکه ساخته فرهنگ مرد انه ای می داند که زن را «دیگری» فرض می نماید. وی در این کتاب نشان می دهد که چگونه «واقعیت زنانه» تشکیل شده و چرا زن به عنوان «دیگری» تعیین شده است. این کتاب توانست شکافی که میان موج اول و دوم فمینیسم ایجاد شده بود. پر کند و محرّک پر قدرتی برای ایجاد موج دوم فمینیسم، شود.
۶ روباتام، شیلا؛ ترجمه حشمت ا… صباغی
«زنان در تکاپو، فمینیسم و کنش اجتماعی»
چاپ اول، تهران، نشر شیرازه، ۱۳۸۵، ۵۰۲ ص
کتاب حاضر مقدمه ای تاریخی بر اندیشه ها، سازماندهی و فعالیت هایی است که بر حوزه ای وسیعی از جنبش زنان از اواخر سده هیجدهم تا زمان حال، تاثیر گذاشته است. نویسنده سرچشمه های فمینیسم را در پیوند با تفکر و عمل سیاسی در بسیاری از کشور ها دنبال کرده و به توصیف جنبش های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دیگری که زنان نیز در آن ها شرکت داشته اند، می پردازد. یک مقدمه و شش فصل، اجزای تشکیل دهنده این کتاب است. مقدمه از ماهیت و تاریخچه شکل گیری فمینیسم بحث می کندد. فصول کتاب به تشریح فعالیت زنان به ترتیب تاریخی از اواخر سده هیجدهم و انقلاب فرانسه تا کنون می پردازد. در لابه لای این بحث های تاریخی به گرایش های فمینیستی و نظریات فمینیستی پرداخته می شود.
۷ میشل، آندره؛ ترجمه محمد جعفر پوینده
«پیکار با تبعیض جنسی»
چاپ اول، تهران، انتشارات نگاه، ۱۳۷۶، ۲۳۹ ص
آندره میشل در سال ۱۹۵۹ دکترای خود را در جامعه شناسی از دانشگاه پاریس گرفته است.
وی کلیشه های تبعیض جنسی را در جامعه، مدرسه، بازار کار، دنیای سیاست، رسانه های گروهی و زبان ، شناسایی و تحلیل می کند. سپس برای پاکسازی آنها از این کلیشه ها رهنمودهایی را ارائه می دهد. وی در این بحث توجه ویژه ای به نظام آموزشی می دارد.
۸ واترز، مری آلیس و اولین رید؛ ترجمه مسعود صابری
«فمینیسم و جنبش مارکسیستی؛ آیا سرنوشت زن را ساختار بدنش تعیین می کند؟»
چاپ اول، تهران، نشر طلایه پُرسو، ۱۳۸۳، ۱۱۱ ص
این کتاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول تحت عنوان «فمینیسم و جنبش مارکسیستی» نوشته ماری آلیس واترز از فعالان سوسیالیستی دهه ۶۰ به بعد است و بخش دوم «آیا سرنوشت زن را ساختار بدنش تعیین می کند؟» به قلم اولین رید می باشد که دارای آثار متعدد درباره ریشه های ستم کشیدگی زنان است و در هنگام مرگش در سال ۱۹۷۹ از رهبران حزب کارگران سوسیالیست بوده است. نویسنده بخش اول درصدد رفع اتهام کورجنسی به جنبش مارکسیسم و سوسیالیسم است، وی آزادی حقیقی زنان را در سرنگونی سرمایه داری می بیند و به تلاش مارکسیست ها در آزادی زنان با ذهنیت خاص خود اشاره می نماید. اولین رید در بخش دوم کتاب نشان می دهد که چگونه تحلیل های مرد سالارانه در ابعاد مختلف، ستم وارد بر زنان را طبیعی و ناشی از ساختار بدن او جلوه می دهد.
۹ ال دوالت، مارجوری؛ ترجمه هوشنگ نایبی
«روش رهایی بخش: مطالعات زنان و پژوهش اجتماعی»
چاپ اول، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران و موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۵، ص ۳۹۰
هدف نویسنده در بخش های شش گانه این کتاب، بیان ویژگی های روش شناسی فمینیستی و همسویی آن با دیگر رویکرد های رهایی بخش می باشد.
در فصل اول سرگذشت خود را به عنوان پژوهشگر فمینیست شدن و نسل دوم فمینیسم بیان می نماید. در فصل دوم با عنوان «روش شناسی فمینیستی چیست؟» ابتدا در خطاب با پژوهشگران جریان غالب، موجودیت روش شناسی فمینیستی را اثبات می نماید و سپس مباحثی را در روش شناسی فمینیستی ارائه می کند.
در بخش سوم از رویکرد «کند و کاو» برای کشف ستم های وارد بر زن را نام می برد و استراتژی های فمینیسم را برای مصاحبه و تحصیل بیان می کند.
«خود به منزله منبع پژوهش» عنوان بخش چهارم است. این عنوان برگرفته از دیدگاهی فمینیستی است که بر خلاف جریان اصلی علم دیدگاه های شخصی را عنصری معتبر و اساسی در شناخت جهان می داند. فصل های این بخش، بیان دو نوع رویکرد پژوهش شخصی / انعکاسی است که همانطور که خود را به عنوان آلاینده به کار می برد، به عنوان منبع نیز به کار می برد.
بخش پنجم اعتراضی است فمینیستی به جو حاکم بر متون پژوهشی. این متون، از آنجا که زبانی خشک و بی طرفانه وعاری از احساس دارد مانع بروز تجربیات شخصی می شود. بخش ششم و پایانی کتاب تلاشی است برای بیان بخشی از دانش فنی روش شناسی فمینیستی، نویسنده در این بخش رهنمودهایی عملی برای پژوهشگران حوزه فمینیسم مطرح می کند.
۱۰ آبوت پاملا و کلروالاس؛ ترجمه منیژه نجم عراقی
«جامعه شناسی زنان»
چاپ چهارم، تهران، نشر نی، ۱۳۸۵، ص ۳۷۱
نویسندگان این کتاب خانم ها پاملا آبوت و کلروالاس،ه سال ها در دانشگاه های انگلستان مقدمات جامعه شناسی تدریس کرده اند، با نگاهی انتقادی به جامعه شناسی رایج در این کتاب به بررسی موضوعات جامعه شناسی با نگرشی فمینیستی پرداخته اند. انتقاد اصلی ایشان جانب داری از جامعه شناسی رایج است.
این کتاب یک مقدمه و هشت فصل دارد که از این قرار است:
مقدمه؛ نقد فمینیستی جامعه شناسی مرد محورانه و اراده پیش روی
۱ـ زنان و قشر بندی ۲ـ دختران و زنان جوان ۳ـ خانواده و خانوار ۴ـ زنان، بهداشت و بیمار داری ۵ـ زنان و اشتغال ۶ـ زنان، جرم و خلافکاری ۷ـ زنان و سیاست ۸ـ تولید دانش فمینیستی.
در مقدمه به نقدهای فمینیسم بر جامعه شناسی اشاره کرده، ضرورت جامعه شناسی از دید زنان و رویکردهای مختلف فمینیست ها را در این مورد بیان می کند. در فصل اول به طبقه بندی جنسیت اشاره نموده، حذف زنان از پژوهش های طبقاتی را بررسی می کند.
در فصل دوم پس از تحلیل دوران کودکی و بلوغ دختران به موضوع آموزش دختران و دیدگاه های فمینیستی آموزش می پردازد. تلقی فمینیست ها از خانواده و جایگاه زن در آن موضوع فصل سوم می باشد.
در فصل چهارم به جایگاه زنان در پزشکی و خدمات بهداشتی و نقد فمینیسم پرداخته در فصل پنجم اشتغال زنان از دیدگاه فمینیستی تبیین می گردد. نویسنده مسئله جرم زنان و جرم علیه زنان و دیدگاه های فمینیستی جرم را در فصل ششم تحلیل می کند و در فصل هفتم به حضور سیاسی زنان پرداخته، سیاست ورزی فمینیستی و جنسیتی را بر شمرده و سه دیدگاه تجربه گرا، موضع گرا، و نسبی گرا در مورد روش شناسی را شرح می دهد. در پایان گرایش های فمینیستی لیبرال، مارکسیستی، رادیکال و سوسیالیستی را معرفی می کند. فرهنگ مختصری از واژه ها، اصطلاحات و نام های مطرح در بحث های فمینیستی که مترجم به کتاب افزوده است، پایان بخش مباحث این کتاب است.
۱۱ اعزازی، شهلا
«فمینیسم و دیدگاه ها»
چاپ اول، تهران، روشنگران، و مطالعات زنان، ۱۳۸۵، ص ۳۲۳
این کتاب حاوی سیزده مقاله از نظریه پردازان فمینیستی در حوزه های مختلفی چون جامعه شناسی مردم شناسی و روان شناسی است.
مقاله اول، «نگرش زنان، نقد رادیکال جامعه شناسی» درتی اسمیت، ترجمه نوشین احمدی خراسانی نویسنده در این مقاله به چگونگی تولید دانش مردانه، پرداخته و مشخص می کند که چگونه مردان به علت موقعیت ممتاز خود در جامعه قادرند این نوع از دانش را تولید کنند. توجه اصلی نویسنده به بیرون قرار داشتن زنان از ساختار تولید علم در جامعه شناسی است.
مقاله دوم «آیا نسبت زن به مرد مانند نسبت طبیعت به فرهنگ است» شری ب اورتنر؛ ترجمه فیروزه مهاجر
اورتنر انسان شناس آمریکایی، به ذاتی یا اکتسابی بودن تفاوت های میان زنان و مردان پرداخته، با پذیرش تفاوت زیستی میان آن دو، معتقد است تنها در چارچوب نظام ارزشی مشخص، تفاوت ها دارای معنای برتر یا پست تر می شوند.
مقاله سوم، «جنسیت، رابطه و تفاوت در نگرش روانکاوی» نانسی جولیا چودورف؛ ترجمه منیژه نجم عراقی
چودروف جامعه شناس نگاهی انتقادی به شکل گیری هویت از دید فروید دارد. وی شکل گیری هویت را از درونی کردن روابط بیماری زای اولیه، نه بر اساس جدا سازی و … می داند. از آن جا که مادران، اولین مراقبان کودک می باشند، شکل گیری هویت جنسی در پسران از طریق نفی زنانگی و از طریق هویت یابی با مردان شکل می گیرد.
مقاله چهارم «آیا هویت جنسی مردانه توجیهی است برای سلطه مردانه؟» آیرس ماریون یانگ؛ ترجمه فرخ قره داغی
نویسنده با این ادعا که تمایزهای جنسیتی به برقراری سلطه مردانه، منجر می شود به توضیح سلطه مردانه پرداخته و میان تفاوت های جنسیتی و سلطه تمایز قایل است.
مقاله پنجم «جامعه پذیری: زنان و مردان چگونه ساخته می شوند؟» بویگیته بروک و همکاران؛ ترجمه مرسده صالح پور.
این مقاله به معرفی دیدگاه های جامعه شناسان فمینیست آلمانی، درباره جامعه پذیری جنسیتی می پردازد نویسنده بر اهمیت نقش زنان و این که به کدام جنس تعلق دارند، تأکید می کند.
مقاله ششم «باز اندیشی در مفاهیم جنس و جنسیت» کریستین دلفی؛ ترجمه مریم خراسانی
دلفی در مقام فمینیست ماتریالیست فرانسوی توجه خاصی به تفاوت های زیستی به عنوان عامل ستم بر زنان ندارد، بلکه بیشتر متوجه مفهوم زنانگی در شرایط موجود اجتماعی است وی در این مقاله جنسیت و روابط آن با جنس را مورد توجه قرار می دهد.
مقاله هفتم «جامعه شناسی انتقادی و روابط جنسی» کتی دیویس؛ ترجمه فریده حمیدی
نویسنده به مقوله جنسیت و رابطه آن با قدرت می پردازد. نگاه وی به مفهوم قدرت در سلطه نظریه پردازی های فمینیستی است.
مقاله هشتم «جنسیت، طبقه و قشر بندی؛ رهیافتی نو» سیلویا والبی؛ ترجمه نیره توکلی انتقاد دیگر جامعه شناسان فمینیست، بر این محور هر چند که طبقه اجتماعی اساساً از طریق مشخص کردن موفقیت مردان در ساختار طبقاتی جامعه شکل گرفته است و باید توجه داشت که ملاحظه زنان در تحلیل های طبقاتی ضروری است.
مقاله نهم «سرمایه داری، مرد سالاری و تفکیک شغل بر اساس جنس» هایدی هارتمن؛ ترجمه آویده نهاوندی
هارتمن اقتصاد دان و فمینیست سوسیالیست آمریکایی است. وی در این مقاله وی بر نظارت مردان بر سازمان ها و اتحادیه هایی که زنان را از مشاغل به حاشیه رانده، تأکیده کرده و به این نکته اشاره می کند که استثمار سرمایه داران از نیروهای کار و نیز سلطه مرد سالارانه مردان بر زنان با یکدیگر تفاوت دارد.
مقاله دهم «سرمایه داری و رهایی زن» میشل بارت؛ ترجمه نسترن موسوی
بارت ساز و کارهایی را که ستم بر زنان را در عرصه های مختلف پابرجا نگه می دارند، تحلیل می کند. تاکید بارت بر اهمیت ایدئولوژی در تولید و باز تولید ستم بر زنان است.
مقاله یازدهم «گوناگونی کارهایی که همسران انجام می دهند» کریستین دلفی و دیانالئونارد، ترجمه فریده همتی
در این مقاله، تنها کارفرمایان را از کسانی می داند که از فعالیت های خانگی زنان سود می برند؛ بلکه شوهران را هم از این دسته می شمرد.
مقاله دوازدهم «کارگران خانگی» سامی و سترودن؛ ترجمه الهه غیاثوند
نویسنده در یک بررسی میدانی، نمونه هایی از کار زنان کارگر و نگرش آنان به کارهای خانه را توضیح می دهد.
مقاله سیزدهم «پوشش برای زنان، روش های فمینیستی» لنراکاسگر و موریس مک هیو؛ ترجمه ابوالقاسم پور رضا
این مقاله پس از انتقاداتی که به معرفت شناختی مردانه وارد می کند، به توضیح روش های پژوهشی از دیدگاه فمینیستی می پردازد و مستدلانه بیان می نماید که چرا بهتر است زنان پژوهش ها را انجام دهند و چرا پژوهشی فمینیستی برای زنان و نه دوباره زنان است.
۱۲ استر نباتی، دومینیک؛ ترجمه ثریا پاک نظر
«مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه»
چاپ اول، تهران، گام نو، ۱۳۷۹
در فصل فمینیسم و فرهنگ عامه، در صفحات ۲۸۸-۲۳۹ این کتاب نویسنده در صدد معرفی مطالعاتی است که سبب گسترش تحلیل فمینیستی از فرهنگ عامه شده است. در این راستا، نویسنده نقد هایی را که فمینیست ها بر برخی مقولات مرتبط فرهنگ عامه وارد نموده، بیان می نماید. تبلیغات و بازنمایی زنان در فرهنگ عامه، جایگاه زنان در فرهنگ عامه، تحلیل محتوایی و نشانه شناسی در مطالعه و فرهنگ عامه و رابطه بین ایدئولوژی فرهنگ عامه و پیام گیران از جمله این مقولات می باشد.
۱۳ بورک، رابرت، اچ؛ ترجمه الهه هاشمی حائری
«در سراشیبی به سوی گومورا؛ لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا»
چاپ اول، تهران، انتشارات حکمت، ۱۳۷۸، ۷۸۴ ص.
این کتاب که از نقش لیبرالیسم در انحطاط آمریکا پرده برمی دارد، در فصل یازدهم تحت عنوان «جنسیت و سیاست؛ ضربه فمینیسم افراطی بر فرهنگ آمریکایی» ص ۵۰۵-۴۳۷ به ارزیابی آراء فمینیسم رادیکال پرداخته و دیدگاه های این گرایش را به ویژه در مقولاتی مانند سیاست، خانواده، دین، آموزش عالی و نیروهای مسلح نقد می کند. این بخش از کتاب در کتاب نقد، ش ۱۷، ص ۱۲۵-۱۱۸ گزارش شده است.
۱۴ بستان (نجفی)، حسین
«نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام و فمینیسم»
چاپ اول، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۲، ص ۱۴۰
نویسنده در اولین فصل از بخش اول کتاب به معرفی گرایش های فمینیستی پرداخته، شخصیت های مطرح هر گرایش را نام می برد. فمینیسم لیبرال، مارکسیست، رایکال، سوسیالیست، اگزیستانسیالیست لیست، روان کاوانه، پست مدرنیسم گرایش های مطرح در این فصل هستند. نویسنده در بخش دوم کتاب و در فصل اول آن راهبردهایی را که گرایش های فمینیستی برای خروج از سلطه مردان ارائه می دهند تشریح می نماید. نظریه اسلام و راهبردهای آن برای رفع ستم جنسی در سایر فصول کتاب بیان می شود.
۱۵ پاسنو، دایانا؛ ترجمه محمد رضا مجیدی
«فمینیسم؛ راه یابی راه؟! کشف دوباره خواست خدا برای آزادی زنان»
چاپ اول، تهران، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۲، ص ۲۰۷
خانم پاسنو، زنی آمریکایی و مسیحی مومنی است که در دهه ۷۰ میلادی در دوران دانشجویی خود به جنبش فمینیسم علاقه مند می شود. ولی این علاقه هر روز کمتر شده تا جایی که از وی یک منتقد جدی می سازد. این کتاب حاصل نقدهای وی به جنبش فمینیسم، آموزه ها و دستاوردهای آن می باشد. گرچه این کتاب حاوی مباحث عمیق نظری نمی باشد ولی از آن جهت که جنبش فمینیسم ر از دید یک منتقد معتقد به مسیحیت حکایت می کند که در بطن واقعیت های اجتماعی آمریکا در اوج فعالیت های جنبش فمینیسم حضور داشته، با ارزش است. دیدگاه فمینیسم در مورد مادری، سقط جنین، مرد سالاری، هم جنس بازی، اشتغال زنان، از جمله موضوعاتی است که نویسنده فمینیسم را در مورد آنها به چالش می کشد.
۱۶ حسنی، حمید رضا (سرویراستار)
«فمینیسم و دانش های فمینیستی»
چاپ اول، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، زمستان ۱۳۸۲، ۳۸۴ ص
این کتاب حاوی یک مقدمه و ترجمه ۱۳ مقاله از «دایره المعارف فلسفی روتلیج» در مورد فمینیسم، جنسیت و دانش های فمینیستی است. به جز سه مقاله ۹، ۱۲، و ۱۳ بقیه مقالات در پایان هر یک مورد نقد قرار گرفته است.
در مقدمه ص۷۸-۱۱، محمد رضا زیبایی نژاد تحت عنوان «فمینیسم» به واژه شناسی و تاریخچه فمینیسم، فمینیسم در عرصه بین الملل، فمینیسم اسلامی و معرفی برخی اندیشه های فمینیسم می پردازد. محمود فتحعلی درباره اخلاق و الهیات فمینیسم بحث می نماید. معرفت شناسی فمینیستی، «فمینیسم و علم» و «فمینیسم و علوم اجتماعی» موضوعاتی است که مورد بررسی علیرضا قائمی نیا قرار گرفته است. محمد تقی سبحانی در مورد فمینیسم و زبان و فلسفه سیاسی فمینیسم توضیحاتی می دهد و محمد تقی کرمی موضوع فمینیسم در روانکاری را به بحث می گذارد. مقالات ترجمه شده عبارتنداز:
۱ـ «فمینیسم» سوزان جیمز، ترجمه عباس یزدانی، ناقد محمد رضا زیبایی نژاد، ص ۱۴۲-۷۹
این مقاله با نگاهی تاریخی به توضیح فعالیت جنبش فمینیسم و دیدگاه های آن از آغاز تاکنون می پردازد.
۲- «حقوق فمینیستی» ای. اف کینگدام، ترجمه عباس یزدانی، ناقد محمد رضا زیبایی نژاد، ص ۱۶۶-۱۴۳
در این مقاله دو نظریه معروف فمینیستی در مورد حقوق یعنی طرح تساوی و طرح تغییر، مطرح و مورد انتقاد قرار می گیرد.
۳- «اخلاق فمینیستی» از رزماری تونگ، ترجمه عباس یزدانی، ناقد محمود فتحعلی، ص ۱۸۰-۱۶۷
در این مقاله سه رهیافت اخلاق زنانه، اخلاق مادری و اخلاق هم جنس گرایی زنانه و تبیین ویژگی های اخلاق فمینیستی تشریح می گردد.
۴- «الهیات فمینیستی» از مارجوری ساشوکی، ترجمه بهروز جندقی، ناقد هادی صادقی، ص ۱۹۶-۱۸۱
این مقاله به تاریخچه الهیات فمینیستی و موضوعات فمینیستی مطرح در این حوزه می پردازد.
۵- «معرفت شناسی فمینیستی» از لوراین کد، ترجمه عباس یزدانی، ناقد علیرضا قائمی نیا، ص ۲۱۸-۱۹۷
در این مقاله زمینه شکل گیری معرفت شناسی فمینیستی، رابطه بین فمینیسم و تجربه گرایی، دیدگاه های معرفتی غیر تجربی فمینیستی و لوازم پذیرش انتقادات فمینیستی به معرفت شناسی مورد بحث قرار می گیرد.
۶- «جنسیت و علم» از ساندرا هاردینگ، ترجمه بهروز جندقی، ناقد علیرضا قائمی نیا، ص ۲۴۰-۲۱۹
این مقاله خاستگاه و گستره بحث های جنسیت و علم را بیان و تحلیل های گوناگونی را که برای نشان دادن تاثیر جنسیت در علم به کار رفته است، معرفی می کند.
۷- «فمینیسم و علوم اجتماعی» از آلیسون وایلی، ترجمه عباس یزدانی، ناقد علیرضا قائمی نیا، ص ۲۸۰-۲۵۷
نقدهای فمینیستی بر علوم اجتماعی، تحقیقات فمینیست ها در این علوم و لوازم فلسفی این نقد ها و تحقیقات، موضوعاتی است که نویسنده بدان پرداخته است.
۸- «زبان و جنسیت» از سالی مک کانل ـ جنیت، ترجمه عباس یزدانی، ناقد محمد تقی سبحانی، ص ۲۸۰-۲۵۷
تاریخچه مباحث زبانی ـ جنسیتی و نظریات مطرح در آن، رابطه رفتار اجتماعی با جنسیت و زبان با اشاره به نظریه چامسکی، مراد زبان شناسان و فمینیست ها از گفتمان و بررسی تغییرات زبان و جنسیت، موضوعات مطرح در این مقاله می باشد.
۹ـ «فلسفه جنسیت» از آلن سوبل، ترجمه بهروز جندقی، ص ۳۱۲-۲۸۱
نویسنده پس از تحلیل مفهومی فلسفه جنسیت و تعریف عمل جنسی، به بررسی دیدگاه ساختار گرایی درباره عمل جنسی می پردازد. تحلیل جنبه متافیزیکی در امور جنسی، تبیین نظریه حقوق طبییعی آکویناس، بررسی دیدگاه کانت و کانتی های معاصر درباره اخلاق جنسی، ارزیابی دیدگاه های مطرح درباره مسئله «رضایت و اعمال زور» در عمل جنسی و مسئله «شکنجه دهی در لذت جنسی» از دیگر موضوعات این مقاله می باشد.
۱۰ـ «فلسفه سیاسی فمینیستی» از سوزان مندوس، ترجمه عباس یزدانی، ناقد محمد تقی سبحانی، ص ۳۳۴-۳۱۳
حوزه فلسفه سیاسی فمینیستی، تاریخچه آن، دیدگاه گرایش ها ی فمینیستی لیبرال، مارکسیسم، سوسیالیسم، افراطی، پست مدرنیسم، و فمینیست های جدید، درباره فلسفه سیاسی مباحث اصلی این مقاله اند.
۱۱ـ «فمینیسم و روانکاوی» از مارگارت وتیفورد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 