پاورپوینت کامل بوستان کتاب;خودگردانی و مخاطب یابی در عرضه کتاب های دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بوستان کتاب;خودگردانی و مخاطب یابی در عرضه کتاب های دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بوستان کتاب;خودگردانی و مخاطب یابی در عرضه کتاب های دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بوستان کتاب;خودگردانی و مخاطب یابی در عرضه کتاب های دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint :

۳۶

با تشکراز پذیرش گفت وگو، در آغاز به فعالیت های انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اشاره ای داشته باشید؟

مؤسسه «بوستان کتاب» در حقیقت همان انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است . این مجموعه فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز و در همان سال هم ۱۵ عنوان کتاب را منتشر می کند این موسسه چاپخانه ای هم در اختیار دارد و کارهای مربوط به چاپ را خود انجام می دهد. در این زمینه سرمایه گذاری کرده، کارهای چاپی دیگر مراکز را هم انجام می دهد. اکنون ۲۵ سال از فعالیت این مرکز می گذرد و بالطبع با رشد روز افزونی مواجه بوده است.

این مجموعه به صورت خودگردان اداره می شود و هیچ گونه بودجه ای از طرف دفتر در اختیار آن قرار نمی گیرد و مجبور است از طریق درآمدهای خود، به فعالیت های خود سامان ببخشد. از نظر تعداد عنوان های چاپ شده، آثار چاپ اول اکنون به رقم بیش از ۱۵۰۰ عنوان رسیده است و به طور متوسط، هر کتاب یک بار فرصت تجدید چاپ داشته است. بعضی کتاب ها به چاپ چهل و سوم، سی پنجم، سی ام، بیستم و… هم رسیده است. بعضی هم فرصت تجدید چاپ نیافته اند.

در مورد پشتوانه های مالی انتشارات، چه وضعیتی وجود دارد و تا چه حد احساس رضایت می کنید؟

این موسسه به صورت خود گردان و مستقل از دفتر تبلیغات (از نظرمالی) فعالیت می کند. البته این مسئله به صورت یک تصمیم اولیه یا برنامه ریزی معین نبود، بلکه در طی کار چنین احساس شد که بهتر است به این صورت عمل شود. به طور کلی نیز بهتر است که صنعت نشر یا کار نشر، به صورت مستقل فعالیت کند. چون این کار مقوله ای فرهنگی است و طبیعتاً کارهای فرهنگی اگر از نظر مالی مستقل نباشد، با تغییر سیاست های سرمایه گذار، دامنه فعالیت ها تغییر می کند، زیرا با تغییر سیاست ها، نگرش ها نیز دستخوش تغییر می شود. در این صورت دیگر صنعت نشر نمی تواند، به یک کار دراز مدت مشغول شود و همواره در حال تغییر و تحول است.

البته ما در چار چوب کلی سیاست ها و اهداف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه حرکت می کنیم و براساس بیانیه مأموریت آن، به فعالیت های خود سامان می دهیم؛ ولی گاهی ممکن است بودجه های دفتر نیز با نوسان مواجه شود و بالطبع در این زمان بعضی اهداف و

برنامه های مهم تر مطرح شود که در برنامه ریزی بلند مدت انتشارات تأثیر بگذارد، چون انتشارات طبق برنامه های خود، بر روی یک کار سرمایه گذاری می کند و نمی تواند در آن تغییر ایجاد کند. به طور کلی در امور فرهنگی و انتشارات نباید تزلزل ایجاد شود. وقتی برای ما مشخص شد که باید برنامه ریزی کرده و این مقدار کتاب را باید منتشر کنیم و خودمان هم این کتاب را به فروش برسانیم، به تناسب فروش کار انجام می دهیم و گردش مالی هم داریم و طبیعتاً کار نشرمان را سامان می دهیم و می توانیم ورودی ها و خروجی ها منظمی داشته باشیم . از سوی دیگر موجب انباشت هم نمی شود. از آفت های دیگر کار این است که وقتی بودجه منظمی تزریق می شود و برای مثال گفته می شود، شما امسال باید ۵۰۰ میلیون تومان کتاب منتشر کنید، همین مقدار کتاب، بی توجه به خروجی های آن چاپ می شود.در نتیجه انبارها از کتاب پر شده ؛ وی به فروش نمی رسد.

ما برای هر کتاب دوره ای را قرار می دهیم که حداکثر دوره ما در چاپ اول دوره ۲ ساله است؛ یعنی وقتی کتابی را چاپ می کنیم، دوره ای ۲ ساله آن در نظر می گیریم، حال ممکن است در بعضی موارد دچار اشتباه شویم؛ ولی در بعضی موارد زودتر هم انجام می شود؛ برای مثال در سال گذشته سه عنوان از کتاب هایمان به چاپ دوم و سوم رسید. کتابی که پیش بینی می کنیم فروش خوبی دارد، با تیراژ بالاتر، ولی کتابی که احساس می کنیم خاص است و مخاطب های محدودتری دارد، با تیراژ پایین تر چاپ می کنیم.

آیا از انتشار کتاب های مذهبی حمایتی هم صورت می گیرد؟

از طریق بن هایی که توزیع می شود؛ یعنی همین کاری که در حال حاضر مرسوم است؛ اکنون سیاست وزارت ارشاد پس از حذف یارانه کاغذ همین است که از طریق خرید کتاب ها و توزیع در داخل کشور و بین کتابخانه ها، و افزایش مبلغ بُن ها که در اختیار طلاب و دانشجویان قرارمی گیرد، حمایت های خود را افزایش دهد. اگر قیمت کتاب ها نیز افزایش بیابد، طبیعتاً با افزایش مبلغ بن ها همراه خواهد بود. به این ترتیب مخاطبان اصلی کتاب ها می توانند، کتاب های بیشتری تهیه کنند؛ البته در اینجا ناشر باید بتواند خود را بیشتر معرفی کند.

با کتاب های عامه پسند مذهبی چه می کنید؟ آیا آن هم مشمول مخاطب گرایی است؟

مذاق مخاطب را نباید با نیاز مخاطب یکی دانست ؛ ما از این جهت در انتشارات کتاب ها دقت بسیاری داریم و از انتشار چنین کتاب هایی به شدت پرهیز می کنیم.

گرچه ممکن است کارهای عامیانه با استقبال مواجه شوند؛ ولی ما آن را مفید نمی دانیم. موضوعات ضروری تر را برای مخاطب تشخیص می دهیم. در این صورت با استقبال مخاطب نیز مواجه خواهیم شد. کتاب های عامیانه در بین راه، راهزنی می کنند؛ این مسئله هم در موضوعات دینی و هم در سایر عرصه ها سادق است. کسی که به کتاب علاقه دارد و جوانی که فرصت های خود را با خواندن کتاب پر می کند، حق دارد که از مطالب مفید بهره مندشود. اگر کارهای بدلی و موضوعاتی که به آنها نیازی نیست، در بازار عرضه شود، عمر مردم تلف می شود. معرفی آثار وزین، نیاز جوان امروز و جامعه را بر طرف می کند. انشاء الله با معرفی این آثار وزین بتوانیم، این مشکل را حل کنیم.

مخاطبان خود را در چه طبقه بندی هایی قرار می دهید؟

به طور کلی ما ۳ گروه مخاطب برای خود تعریف کرده ایم : گروه مخاطب تخصصی، گروه مخاطب عمومی و گروه مخاطب کودک و نوجوان. ما ناشری حوزوی به حساب می آییم و طبیعتاً به یکی از مراکز حوزوی وابسته ایم. از طرفی هم از مراکز وابسته به دفتر مقام معظم رهبری هستیم، پس ما باید پاسخ گوی این قشر و این گروه از مخاطبان باشیم، بنابراین طلاب، فضلاء ، اساتید حوزه، دانشجویان و اساتید دانشگاه در حوزه اندیشه اسلامی با ما سرو کار دارند و در این موضوع مخاطبان اصلی ما هستند. ما نیز تقریباً در چاپ اول، حدود ۴۰ درصد کتاب ها را برای این گروه در نظر گرفته ایم. حدود ۴۵ درصد کتاب ها هم برای مخاطب عمومی است؛ یعنی منتظر نیستیم که کتاب در اختیار مخاطب تخصصی قرار بگیرد و از طریق آنها به عامه مردم منتقل شود. ما به صورت مستقیم عموم مردم را هم مخاطب خود قرارداده ایم و حدود ۴۵ درصد آثارمان به مخاطب عمومی اختصاص دارد. ۱۵ درصد باقی مانده برای کودکان و نوجوانان

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.