پاورپوینت کامل اطلاع رسانی، نهاد نظارت و تنقیح منشورات ۱۰۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اطلاع رسانی، نهاد نظارت و تنقیح منشورات ۱۰۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اطلاع رسانی، نهاد نظارت و تنقیح منشورات ۱۰۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اطلاع رسانی، نهاد نظارت و تنقیح منشورات ۱۰۰ اسلاید در PowerPoint :

۲۸

فرصت ها و چالش های عرصه کتاب و کتابخوانی در حوزهدر گفت و گو با حجج الاسلام :

رضامختاری – مدیر موسسه کتابشناسی بزرگ شیعه

هادی صادقی – رئیس پژوهش های اسلامی صدا و سیما

سیدابوالقاسم حسینی ژرفا – از اساتید و پژوهشگران حوزه

به عنوان پرسش نخست، درخصوص بهره وری بهتر از کتابخانه های حوزه های علمیه چه پیشنهادهایی دارید؟

حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری: من هم از شما و همکارانتان تشکر میکنم. درباره بهره وری بهتر نخست باید به این مسئله پرداخت که چگونه می توان کتابخانه ها را بیشتر و بهتر در دسترس فضلا و طلاب قرار داد؟ اکنون برخی کتابخانه های حوزه به صورت قفسه باز اداره می شود که تعداد آن بسیار کم است. و پاسخ گوی نیازهای همه فضلا و طلاب نیست، پس تعداد کتابخانه های قفسه باز باید افزایش یابد .

تعدادی کتابخانه تخصصی نیز در قم راه اندازی شده است. کتابخانه های تخصصی علوم حدیث، کلام، قرآن، تاریخ و… ؛ لیکن به کتابخانه های تخصصی دیگری هم نیاز داریم ؛ برای مثال کتابخانه های تخصصی مرجع، یعنی دائره المعارف، کتاب شناسی ها، نسخه شناسی ها، کتاب های کلیات و… ما درمؤسسه کتاب شناسی شیعه، بخشی از کارمان، تأسیس کتابخانه مرجع است، چون در آغاز به آن نیاز داریم.

افزون بر زیادتر شدن کتابخانه های قفسه باز و تأسیس کتابخانه های تخصصی، کتابخانه های مدارس علمیه نیز باید توسعه بیابد. مدارس علمیه حوزوی از نظر تأمین منابع با مشکل مواجه اند. بسیاری کتاب های تحقیقی در این کتابخانه ها موجود نیست. بی شک توسعه و تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه، دربهره وری بیشتر طلاب از کتابخانه های حوزوی تأثیر به سزایی دارد.

نکته سوم به خود طلاب و فضلا باز می گردد طلاب و فضلا باید عطش کتابخوانی و مراجعه به کتاب را در خود بیفروزند. به نظر این عطش، در حد توقع نیست. باید حرص و ولع رفتن به سوی کتاب و کتاب خواندن و دیدن کتاب های جدید دستور العمل همیشگی طلاب باشد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی:در حوزه علمیه قم به خصوص و تا اندازه ای در حوزه مشهد و بعضی حوزه هایی دیگر، کتابخانه های غنی و ذخایر گران سنگی از میراث فرهنگی ما وجود دارد. بهره برداری از این کتابخانه ها چند حالت دارد: بخشی از آن به کتاب های منحصر به فرد

این کتابخانه ها، شامل نسخه هایی نایاب خطی هستند که هنوز به چاپ نرسیده اند، مربوط می شود. گام نخست این است که هر یک از این کتابخانه های بزرگ، یک نهاد کوچک پژوهشی یا مرکزی مخصوص پژوهش بر روی این نسخ در اختیار داشته باشند، تا این نسخ را به چاپ برسانند. البته بعضی کتابخانه ها مانند کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی چنین برنامه ای دارند که لازم است کمی کارهایشان را به روز برسانند.

دوم اینکه امکان بهره برداری محققان از این ذخایر را آسان کرد؛ در حال حاضر به دلایل مختلف، بهره برداری از این کتابخانه ها و ذخایر موجود در آن برای محققان آسان نیست و خدمات خوبی به محقق ارائه نمی شود و محقق به راحتی به کتاب دسترسی ندارد. معمولاً قفسه ها به روی محققان بسته است و بایدنادیده کتاب را انتخاب کنند. این یکی از اصلی ترین مشکلات کتابخانه های ماست؛ البته بعضی کتابخانه ها به روی بعضی محققان در یک رده خاص باز است؛ اما این کافی نیست، بنابراین باید کمی سخاوتمندانه تر کتاب را عرضه کرد. مسئولان کتابخانه ها باید نگاه بازتری نسبت به مسئله داشته باشند. این که کتاب سالم گوشه ای بماند و خاک بخورد، لطفی ندارد. اگر از همان کتاب استفاده بشود و بعداً ایرادهایی در اثر استفاده به آن وارد شود مطلوب تر است. برای حل مشکل می توان محققان را شناسایی کرد ؛ برای مثال کسانی را که صاحب آثار مورد تأیید باشند، یا نخبگان حوزه را به کتابخانه ها معرفی کنند و آنها کارت هایی مخصوصی داشته باشند که در همه کتابخانه ها از آن استفاده کنند.

پیشنهاد سوم، گسترش کتابخانه های تخصصی است. همین کتابخانه های موجود هم می توانند، برنامه آتی خود را توسعه و تخصصی کردن کتابخانه ها قرار بدهند. این کار چند سالی است که از سوی بعضی مراکز آغاز شده است؛ برای مثال آیت الله سیستانی این کار را در چند رشته خاص انجام داده است. به هر حال این کار بایدبه صورت گسترده تر دنبال شود. کتابخانه های تخصصی در واقع باید پایگاهی برای تجمع اهل فن باشد تا اهل یک رشته بتوانند به راحتی گردهم بیایند درکنار این کتابخانه ها باید یک باشگاه اندیشه هم وجود داشته باشد تا دیدگاه ها و آرای اندیشمندان در آنجا طرح شود. کتابخانه ها نیز باید با انجمن های علمی و تخصصی پیوند بخورند. تجهیزات مناسب کتابخانه ای، میز، صندلی، رایانه و… نیز از لوازم کتابخانه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم حسینی: ضمن تشکر از زحمات شما، من به طور مشخص سه پیشنهاد دارم: پیشنهاد نخست این است که نحوه مراجعه و دستیابی به کتاب یا مآخذ علمی آسان تر شود. متاسفانه محققان حوزوی ما درگیری هایی علمی و غیر علمی بسیار دارند که این درگیری ها و مشغولیات برای دانشگاهیان وجود ندارد؛ آنها یک برنامه معین و روشن دارند که آن را پی می گیرند. امکانات هم بسیار راحت تر در دسترس آنها قرار می گیرد. به نظر من مجاهده علمی یک محقق حوزوی بسیار بیشتر از مجاهده علمی یک محقق غیر حوزوی به توان و تلاش نیاز دارد. بنابراین لازم است حوزه، به عنوان کاری خدماتی علمی، زمینه دستیابی به اطلاعات، منابع و مأخذ را به صورت سهل و سریع فراهم کند؛ برای مثال آن لاین بودن یا بر خط بودن را بسیار بیش از این رواج بدهد. حوزویان باید بتوانند در کمترین زمان ممکن با صرف هزینه نزدیک به صفر، به تازه ترین اطلاعات در باب کتاب ها و مأخذ دست یابند، زیرا زمینه و انگیزه مطالعه برای یک محقق همین مسئله است، برای مثال من می خواهم در مورد قصه های قرآن مطالعه کنم. می دانید که کتاب مختصر و ناقابلی را هم درباره مبانی هنری قصه هایی قرآن نوشته ام. این کتاب در زمان خود نخستین تألیف مستقل به زبان فارسی در ابعاد فنی قصه هایی قرآن بود. من برای اینکه این کتاب را بنویسم، مجبور بودم، خانه به خانه، کتابخانه به کتابخانه، تک به تک بگردم و منابع و مآخذ را بیابم. این مسئله متاسفانه توان بسیاری از محقق می گیرد و گاهی موجب می شود که محقق به مرحله تحقیق و تحلیل نرسد.

اکنون بیشتر حوزویان ما با این مشکل مواجه اند. اگر کاری که زمانی مؤسسه باقرالعلوم انجام داد، استمرار داشت، بسیاری مشکلات حوزویان را از میان می برد یعنی مآخذ عربی و فارسی، مرتباً به شکل آن لاین یا برخط باشد و افراد بتوانند دست کم با فاصله یک ماه، از تازه ترین دستاورهایی علمی در زمینه مطالعاتی خود آگاه شوند. حال اگر با چکیده همراه باشد، بسیار بهتر است. اگر فقط فهرست بیاید، باز هم بسیار مفید است. من می بینیم که در این موضوع خاص می توانم، به این منابع مراجعه کنم و دیگر لازم نیست که ماه ها برای دستیابی به منابع زمان صرف کنم. این زمینه و انگیزه را برای مطالعه و بهره وری بیشتر از کتابخانه های حوزه فراهم کند.

پیشنهاد دوم مسئله اطلاع رسانی در میان حوزویان است. اطلاع رسانی درباره کتاب و کتابخانه در میان حوزویان بسیار کم توان و ناقص است. این مسئله در حوزه باید به طریقی رشد کند ؛ یعنی یک حوزوی که مثلاً به بحث ترجمه قرآن علاقمند است بداند که طی سه ماه اخیر، این تلاش ها در حوزه ترجمه قرآن انجام گرفته است.

بسیاری محققان حوزوی، به ویژه آنها که به هر دلیل به خانه بیشتر ملتزم هستند، ازبسیاری تلاش هایی که در عالم فرهنگ مکتوب در همین حوزه صورت می گیرد، با آگاهند؛ چه رسدبه تحقیقاتی که در شهرهای دیگر یا کشورهایی دیگر رخ می دهد.

بسیاری تلاش هایی که انجام می شود، یک نسخه آن به دفتر فرماندار، یک نسخه به دفتر استاندار، یک دفتر رئیس میراث فرهنگی و… ارسال می شود و خیلی وقتها این آقایان اصلاً فرصت نمی کنند که به آن نگاهی بیندازند. این تحقیقات در آرشیو شان خاک می خورد و بعد هم پس از مدتی خمیر می شود ؛ اما محققان خوب حوزوی ما گاه از همین تحقیقات با خبر نمی شوند. خودمن زمانی کتاب «کتاب شناسی هنر اسلامی» را مدت ها پس از نشر آن مشاهده کردم ؛ در حالی که به دنبال آن بودم. بعدها متوجه شدم این کتاب در بسیاری مراکز اداری وجود دارد و هیچ کس به آن نگاه نمی کند. ولی وقتی به دست من رسید، تا صبح نخوابیدم تا از آن بهره ببرم. اگر اطلاعات آنچه در باب فرهنگ مکتوب منتشر می شود، به صورت آسان و جامع در اختیار حوزویان قرار بگیرد، خدمت بسیار عظیمی صورت گرفته است.

چگونه می توان فضلا و طلاب جوان را با تازه های کتاب و نشر در ایران جهان آشنا کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری: از مشکلات اصلی ما این است که منابع ما ناشناخته است؛ حتی طلاب و فضلایی که سالها در حوزه به سر می برند، با بسیاری منابع ما نا آشنا هستند ما منابع کافی برای معرفی آثار مکتوب شیعه نداریم، بنابراین طبیعی است که به آنها دسترسی هم نداشته باشیم؛ به عبارت دیگر کتاب شناسی در عالم تشیع، به چند کتاب معروف و مشخص محدود می شود ؛ مثل الذریعه و… حجم عظیم و دقیق تألیفات شیعه از آغاز تکوّن تاکنون، حتی برخواص هم معلوم نیست. چون کار عملی دقیقی در این سطح انجام نشده است. هدف ما بی ارزش ساختن کارهای گذشتگان نیست؛ برای مثال الذریعه شیخ آغا بزرگ تهرانی یک کرامت و اعجاز است. ایشان حدود صد سال پیش این کار را یک تنه با نبود امکانات، وسائل، فهارس و…، به انجام رسانده است. این کارها در زمان خود ارزش بسیار داشته و اکنون نیز از بهترین منابع ما به حساب می آید. اما به هر حال یکی از موضوعات مورد نیاز ما بررسی مؤلفات شیعه از آغاز تکوّن تا حال است، زیرا اگر اکنون شما بخواهید از مؤلفات شیعه در مسائل کلامی، فقهی، اخلاقی و… آگاه شوید، هیچ منبعی به صورت دقیق و کامل برای معرفی آنها وجود ندارد، بنابراین با توجه به همین نیاز و جهات مختلف دیگر باید به این مسئله پرداخت. هدف اصلی مؤسسه کتاب شناسی شیعه معرفی تراث مکتوب شیعه، به شکل استاندارد و مطابق ضوابط جهانی است. دلیل عدم آگاهی ما معرفی نادرست منابع ما بوده است.

نکته دیگر اینکه ما باید با تازه های کتاب و نشر در مقیاس جهانی آشنا باشیم. یعنی در این زمینه به صورت دقیق اطلاع رسانی شود.

اکنون همه چیز در فضای رسانه ای تبلیغ می شود؛ لیکن در زمینه کتاب و تازه های نشر تبلیغات خاصی وجود ندارد. البته این مسئله هم دلایلی دارد.

منابع اطلاع رسانی ما درباره منشورات و کتابهای جدید کافی و به روز نیست. مجلات نقد کتاب کافی و تخصصی نیست. هنوز هم سیستم اطلاع رسانی به روز در باب کتاب، مجله و نشر جا نیفتاده است. طلاب و فضلا بایدبه مجله های معرفی و نقد کتاب، صفحات تبلیغ کتاب در روزنامه ها و نمایشگاه های کتاب کشوری و استانی مراجعه کنند و از نزدیک با تازه های نشر آشنا شوند. همچنین باید با اهل فن و اساتید متخصص درباره تازه های کتاب مشورت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی: این مسئله در سطح دنیا راههای شناخته شده ای دارد که در کشور ما هم تا اندازه ای رواج دارد متاسفانه اطلاع رسانی به طور کلی در کشور ما قوت چندانی ندارد. یکی از راه های عرضه کتاب، کتاب ها و مجلات ویژه معرفی کتاب است. چنین مجلاتی هم اکنون در کشور ما وجود دارد که هر هفته یا هر ماه منتشر می شودو اسامی کتابها و مشخصات آنها را به آگاهی عموم می رساند. متاسفانه چنین نشریاتی در سطح خوب بین طلاب توزیع نمی شود.

روش دیگر پایگاه های تخصصی اطلاع رسانی است. خانه کتاب ایران مکانی است که اطلاعات هر کتابی که چاپ می شود، نخست در آنجا ثبت می شود. اگر آنجا به روز شده و بعدهم در اختیار همه قرار بگیرد، بسیاری مسائل حل می شود. پایگاه های دیگری هم در این زمینه وجود دارد. طلاب عادتاً به این پایگاه ها مراجعه نمی کنند. می توان از تولید و نشر کتاب های نامناسب و سخیف جلوگیری کرد.

برای این امر، دو سلسله کار باید انجام داد؛ یک سلسله کارهایی ایجابی و یک سلسله کارهایی سلبی. در سلسله کارهای ایجابی، کارهای خوب باید ارزش گذاری شود. در درجه نخست این کتابها به درستی به جامعه، به خصوص بازار خرید معرفی شوند. وقتی کتابهای خوب به درستی معرفی نشود، جا برای عرضه کتاب های سخیف باز می ماند. پس باید این بخش را تقویت کرد. متاسفانه حوزه های علمی در گذشته برای توده مردم کتاب تولید نمی کردند و تنها به اهل حوزه اختصاص داشت. پس از انقلاب اسلامی این روند گسترش یافت و تولید برای مردم و با زبان مردم سخن گفتن بیشتر شده است؛ ولی هنوز با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم. تولیدات حوزوی را باید به دو دسته تقسیم کنیم: یک بخش تخصصی است که در کارهای علمی و آکادمیک به کار می رود بخش مهم و گسترده ای هم باید برای عموم مردم باشد. نهادهایی که متولی امور دینی مردم اند، باید به این امرتوجه داشته باشند. متأسفانه به طور کلی برای کتاب برنامه درستی نداریم. تبلیغات خوبی صورت نمی گیرد کتاب خوب معرفی نمی شود. بدین ترتیب مردم هم تنها به کتاب های دم دستی مراجعه می کنند. ولی اگر یک شناخت پیشینی داشته باشند، منابع خوب را سراغ می گیرند. اگر ما این شناخت را در جامعه ایجاد کنیم طبیعی است که کتاب خوب بیشتر استفاده می شود و جلوی کتاب های سخیف گرفته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم حسینی: در این زمینه هم سه پیشنهاد مشخص داریم: نخست اینکه کتاب نامه های مناسب حال حوزویان در موضوع کتاب های چاپ شد تدوین شود به طور کلی، در باب کتاب نامه در حوزه، کمی ضعف داریم؛ یعنی به صورت مشخص، در موضوعات معین و تخصص یا اختصاصی کتاب نامه های فراوانی تدوین شود.

برای مثال اگر اکنون به ما بگویند که کتابنامه ای تخصصی در باب انتظار از ما بخواهند، نمی توانیم کتابی معرفی کنیم.

برخی مراکز خود، در اثر دل مشغولی های خود، کتاب نامه هایی تنظیم کرده اند؛ اما مقدمات این کار باید فراهم شود. حوزه باید بیاید وجود بخش مخصوصی را برای تدوین کتابنامه در موضوعات تخصصی حوزویان این کتابنامه های موضوعی یا کتابنامه های الفبایی باید به صورت تخصصی تنظیم شود؛ یعنی کسانی که واقعاً ویبلوگرافیست هستند، به این کار بپردازند. ما می توانیم با نیروی کتاب نامه نگار خوب هزینه ای خیلی معقول و متعادل، ماهانه کتابنامه های تخصصی به دست طلاب برسانیم تا با تازه ترین دست آوردهای فرهنگی و مکتوب ایران و جهان آشنا شویم.

پیشنهاد دوم اینکه ما در حوزه، مجله یا نشریه ای مخصوص کتاب،تا آنجا که من می دانم در اختیار نداریم ؛ البته در سطح کشور هم چنین نشریاتی وجود ندارد؛ در حالی که اتفاقاً اگر بنا است، نشریه خاص کتاب و مسائل قلم و کتاب داشته باشیم، نخستین جایی که باید برای آن کوشید، حوزه است. برای مثال نشریه ای داشته باشیم و تازه ترین های کتاب را در آن معرفی کنیم؛ نقدهای علمی خوب در کتاب های مرتبط با حوزه و حوزویان را معرفی کنیم و اخباری را که می تواند در انگیزش و چالش ذهنی حوزویان مفید باشد، پوشش بدهیم ماه به ماه حوزویان منتظر باشند که چنین چیزی شبیه بدستشان برسد.

مسئله سوم، ایجاد حلقه های منظم نقد، بحث، بررسی و رو نمایی کتاب در حوزه است. متاسفانه این کار بسیار کم انجام می شود؛ حتی باز خوانی کتاب، در حوزه تقریباً نزدیک به صفر است. این تلاش ها اکنون، مخصوصاً در تهران، مشهد، تبریز و اصفهان انجام می شود. در این یکی و دو سال اخیر، حتی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.