پاورپوینت کامل ویروس جدایی و نهضت تقریب ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ویروس جدایی و نهضت تقریب ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ویروس جدایی و نهضت تقریب ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ویروس جدایی و نهضت تقریب ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
۵۰
در آموزه های دینی مسلمین، کمتر موضوعی به اندازه کسب علم و دانش مورد تأکید قرار گرفته است. اسلام از همان آغازین روزهای ظهور خود پیروان خویش را به آموختن و دانستن دعوت کرد. همین رویکرد بزودی موجب پیدایش تمدنی شد که نمونه بی بدیل هم زیستی علم و دین بود به گونه ای که مراکز دینی همان مراکز علمی و شخصیت های بزرگ دینی، برجسته ترین چهره های علمی بودند.
اما کمی آنسوتر از مرزهای اسلامی در جغرافیای مغرب زمین واقعیت دیگری در جریان بود؛ درست در زمانی که نهادهای دینی مسلمین بزرگ ترین حرکت و جنبش علمی تاریخ آن روز بشر را رقم می زد و نهاد دین و علم در وحدتی تام در کنار یکدیگر قرار داشتند، اروپا دوران تاریک قرون وسطا و تسلط اهریمنی کلیسای کاتولیک را می گذراند. کلیسای قرون وسطی به عنوان مرکز دینی غرب با جمودی وحشتناک، چنان نظام پلیسی سر سختانه ای را بر فعالیت های انسانی اروپا حاکم کرد که هر گونه آزادی عمل، نبوغ و ابتکار و پیشرفت علمی را از آن سلب می کرد. کلیسا با نظارت دینی خود نه تنها جریان تفتیش عقاید را در به عنوان زشت ترین حرکت های اجتماعی خویش به راه انداخت، بلکه با نگاهی خاص به آموزه های دینی مسیحیت به ویژه کتاب مقدس، فرصت هر گونه نوآوری علمی را تنها به این دلیل که این نوآوری مورد تأیید در کتاب مقدس نیست، به شدت محکوم می کرد؛ گالیله، کپلر و بسیاری دیگر از دانشمندان آنروز اروپا در راستای همین سیاست و تفکر به دلیل اظهار نظرهای علمی خود مورد باز جویی و حتی شکنجه قرار گرفته و مجبور به توبه از عقاید کفرآمیز و شیطانی خود شدند!!
دوران تسلط کلیسای متحجر و بی رحم قرون وسطایی با اعمال ضد بشری و وحشیانه خود در واقع سنگ بنای جدایی علم را بود، امری که آموزه های تحریف شده کتاب مقدس نیز آنرا تقویت می کرد.(۱)
بعدها نهضتی در اروپا به وقوع پیوست که به سلطه کلیسا پایان داد و توانست علم را از یوغ تحجر کلیسا یعنی نهاد دینی مسیحیان نجات دهد این نهضت همان رنسانس علمی اروپا بود که بعدها به تمام بخش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تسری پیدا کرد. رنسانس را باید واکنشی قهری به صدها سال فشار نهاد دین مسیحیت تحریف شده و منسوخ بر تمام بخش های حیات اروپا به ویژه نهاد علم دانست. از این رو بسیار طبیعی است که جنبش رنسانس بر مبنای جدایی علم و
دین شکل یابد. اروپا توانسته بود با انزوای کلیسا و جدا سازی علم از دین مسیر پیشرفت و ترقی را برای خود هموار کند و به مثابه پرنده ای که از قفس آزاد شده باشد آسمان علم را در نوردد و اینچنین بود که تمدنی علم محور و دین ستیز در مغرب زمین شکل گرفت.
تاریخ معاصر و طرح نظریه تضاد دین و علم در ایران
قرن ۱۲ و ۱۳ هجری شمسی مصادف با حکومت قاجارها بر این، صدها سال از دوران پرشکوه تمدن اسلامی گذشته بود، همانطور که سالها بود که حرکتهای استعماری غرب و تهاجمات همه جانبه به شرق اسلامی آغاز شده بود. تمدن اسلامی که نمونه کامل وحدت علم و دین بود، نابود شده و تمدن غرب که نمونه کامل جدایی علم و دین بود دوران شکوه خود را می گذراند. فشار استعمار غرب بر کشورهای اسلامی با بی هویتی تاریخی مسلمین نیز همراه بود. هیمنه تمدن غرب کار خودش را کرده بود و بسیاری از مسلمین به ویژه ایرانیان گیج و مبهوت این قدرت نو و تمدن پر زرق و برق بودند.
مجموعه عوامل اجتماعی سیاسی زمان قاجار، فلاکت و بدبختی و نکبت شکست های مفتضحانه نظامی و تحمیل عهد نامه های خائنانه ترکمانچای و گلستان، حلقه محاصره سیاسی و فرهنگی غرب را در ایران کامل و هویت ایرانی مسلمان را به طور کامل در هم شکست.
این ضربه های هولناک بر وجدان جامعه ایران در بخشی از آن عکس العملی را رقم زد که نطفه جریان روشنفکری و سر آغاز حاکمیت جوهره تمدن غرب یعنی جدایی علم و دین بر ساختار اجتماعی سیاسی ایران را شکل داد.
امیر کبیر وزیر با کفایت ناصر الدین شاه برای بازسازی زیر ساخت های علمی، فرهنگی و اقتصادی ایران مدرسه دار الفنون را تأسیس کرد تا در آن علوم جدیده برای تأمین نیروهای انسانی متخصص جهت پیشرفت کشور تدریس شود. متعاقب این حرکت کاروان دانشجویان ایرانی برای تحصیل در فرنگ نیز به راه افتاد همه این حرکت ها عکس العملی در برابر تهاجم توفنده غرب و تخریب زیر ساخت های تمدنی ایران بود تا بتواند شکاف میان ایران و غرب را پر کند و غرور ملی ایرانیان را بازسازی نماید، اما جریان امور به شکل دیگری رقم خورد. تخم فتنه کاشته شد و ویروس جدایی علم و دین توسط همین سربازان باز سازی هویت به ایران و به نهادهای تصمیم گیری نظام حاکم بر ایران سرایت کرد و به زودی به تمام لایه های اجتماعی نفوذ کرد.
جریان روشنفکری شکل گرفته بود، جریانی که در بدو پیدایش خود کورکورانه به تمام نهادهای سنتی به ویژه حوزه های علمیه حمله کرد، تا نشان دهد که مصمم است تمام موانع پیشرفت و تمام اشکال واپس گرایی را درهم شکند و راه ترقی ایران، ایران عزیز را هموار نماید. اینگونه بود که جنگ بین علم و دین صدها سال پس از رنسانس در ایران آغاز شد. در این میان حوزه های علمیه رنجور و نحیف از تبعات استعمار غرب و فساد و بی کفایتی پادشاهان قاجار حالا رقیبی بسیار قدرتمند و تازه نفس نیز در عرصه علمی پیش روی خود می دیدند که به شدت به مشروعیت علمی و فلسفه وجودی آن حمله می کرد امری که در طول قرن ها از ابتدای تأسیس حوزه علمیه نجف تا آن زمان بی سابقه بود.
تأسیس دانشگاه و نهادینه شدن واگراییها
سال ۱۲۹۹ با ظهور رضا شاه حلقه دین ستیزی روشنفکرانه کامل شد. قزاق بی سواد کورکورانه نسخه های ترقی تمدن غرب را در سخیف ترین و سطحی ترین شکل خود برای ایران می پیچید. رضا خان با این تز که رمز پیشرفت ما آن است که از فرق سر تا نوک ناخن غربی شویم با تمام مظاهر کهنگی و واپس گرایی! از جمله دین! به مبارزه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 