پاورپوینت کامل ظرفیت ها و مشکلات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه قم;در گفت و گو با سیدموسی میرمدرس، نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ۴۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ظرفیت ها و مشکلات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه قم;در گفت و گو با سیدموسی میرمدرس، نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ظرفیت ها و مشکلات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه قم;در گفت و گو با سیدموسی میرمدرس، نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ظرفیت ها و مشکلات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه قم;در گفت و گو با سیدموسی میرمدرس، نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ۴۲ اسلاید در PowerPoint :
۱۹
مجمع نمایندگان طلاب دارای چه جایگاهی در حوزه می باشد و چه مسؤولیت هایی را عهده دار گردیده است؟
مجمع نمایندگان، نماینده و نماد مطالبات و آمال بدنه حوزه علمیه است که با برگزاری انتخابات اولین دوره آن در فروردین ماه ۱۳۶۸ سامان یافته و به تعبیر مقام معظم رهبری مدظله العالی «از برکات وجود سرشار و با برکت حضرت امام خمینی است.»
این مجمع، بی بدیل ترین نهاد حوزوی است که بسان نظام مقدس جمهوری اسلامی از دو پشتوانه آسمانی و زمینی توأمان برخوردار است. یعنی از سویی مشروعیتش وامدار ولی فقیه است زیرا اساس آن، مورد تأیید حضرت امام بوده و بقای آن مورد تقدیر و عنایت مقام معظم رهبری است. به گونه ای که در دیدار آذر ماه ۱۳۷۹ نمایندگان مجمع با حضرت ایشان، مجمع را «تحقق یکی از آرزوهای خود در حوزه های علمیه» خواندند. از جانب دیگر، مجمع با آرای مستقیم بدنه حوزه، مقبولیت یافته و هم اکنون با ظرفیت ۱۹۲ نفر از ۱۳۵ حوزه انتخابیه نه تنها با مجموعه طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در تعامل و همکاری است بلکه با روحانیت و حوزه های سراسر کشور در ارتباط است. از این رو از ظرفیت کم نظیری برای مشارکت در بالندگی و ارتقای حوزه های علمیه و کمک به نهادهای معتبر حوزوی و تقویت و فرازمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی برخوردار است. با این حال متأسفانه تاکنون از همه ظرفیت و قابلیت آن استفاده نشده است.
طبق اساسنامه فعلی، مجمع دارای وظایف و اختیاراتی است از جمله:
۱ تصویب طرح ها و پیشنهادهای لازم در جهت بهبود نظم و امور حوزه؛
۲ تلاش جهت رشد و تقویت مبانی علمی و اخلاقی حوزه ها؛
۳ تقویت روح اتحاد بین طلاب و فضلا با نهادهای معتبر و رسمی حوزوی؛
۴ برقراری ارتباط با مراجع ذی صلاح در جهت نیل به اهداف مجمع؛
۵ اقدام به برگزاری جلسات عمومی در سطح حوزه و نیز کنفرانس ها و سمینارهای علمی و تحقیقی.
تاکنون چه برنامه هایی را اجرای نموده اید و برای آینده چه طرح هایی را در پیش دارید؟
مجمع، هم اکنون در نیمه دوم دوره پنجم قرار دارد و نوزدهمین سال فعالیت خود را تجربه می کند. البته این جانب نماینده دوره پنجم هستم ولی براساس اسناد موجود، مصوبات خوبی در دوره های گذشته صورت گرفته که برخی اجرا شده و پاره ای هم در حال اجراست. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ طرح هجرت، ۲ طرح ملبس شدن به لباس روحانیت، ۳ طرح تشکیل معاونت تحقیقات علمی در حوزه علمیه قم، ۴ طرح آموزش غیر حضوری در حوزه علمیه قم، ۵ طرح پرداخت شهریه و غیره.
اما در دوره پنجم نیز طرح هایی در مجمع عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده از جمله سه طرح مهم تصویب شده یا در حال بررسی است که گزارشی از آنها به اجمال تقدیم می شود.
۱ طرح بررسی عناوین حوزوی
عناوینی چون ثقه الاسلام، حجه الاسلام، حجه الاسلام و المسلمین، آیه اللّه و آیه اللّه العظمی. به نوعی معرّف موقعیت علمی، اخلاقی و اجتماعی صاحبان آنها هستند. از آن جا که این عنوان ها هم در حوزه های علمیه و هم در بیرون از حوزه ها به دانش آموختگان حوزوی اطلاق می شوند، می بایست به کارگیری آنها ضابطه مند و سامان یافته باشد تا هم جایگاه واقعی افراد صاحب صلاحیت مشخص شود و هم افراد غیر شایسته نتوانند از این عناوین مورد احترام، سوء استفاده کنند. بنابراین هدف از این طرح، سامان دهی و ضابطه مند ساختن استفاده از عناوین حوزوی است. کلیات این طرح و دو ماده آن به تصویب رسیده و ادامه طرح در دست بررسی است.
۲ طرح آشنایی با اندیشه های امام خمینی قدس سره
امام خمینی(ره) که خود تربیت یافته آموزه های عالی دین مبین اسلام است، با تألیفات، سخنان و سیره عملی خود، راه رشد و کمال را به پیروانش نمایانده است. برای بهره مندی از این چشمه سار زاینده معنوی، طرح آشنایی با اندیشه های حضرت امام، توسط کمیسیون پی گیری فرامین امام(ره) و مقام معظم رهبری، تهیه شد و کلیات آن در مجمع عمومی به تصویب رسید و هم اکنون بررسی مواد آخر آن در دستور کار است.
۳ طرح اصلاح اساسنامه
اساسنامه کنونی مجمع که در تاریخ ۲۱/۲/۱۳۶۹ به تصویب مجمع عمومی رسیده، در دوران نوپایی مجمع و حساسیت های شدید ۱۹ سال پیش تدوین گردیده و امروز نارسایی و کاستی های آن آشکار شده. در دوره چهارم هم دو سال آخر به بررسی این موضوع اختصاص یافته است تا این که در دوره پنجم رسما کمیسیون اصلاح اساسنامه تشکیل شد و سپس کمیسیون تلفیق و در نتیجه اصلاحیه نهایی تقدیم مجمع عمومی شد و کلیات آن به تصویب رسید، ولی چون طبق ماده ۳۸ اساسنامه، تجدید نظر در مواد و تبصره های اساسنامه مستلزم رأی ۴۳ نمایندگان است. در تاریخ ۷/۹/۸۶ عده ای از نمایندگان با طرح دو فوریتی درخواست نمودند که ۴۳ به ۳۲ رأی تغییر یابد. این پیشنهاد با ۱۲۴ رأی موافق در مقابل ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع یعنی با رأی بیش از ۵۴ حاضرین به طور بی سابقه ای به تصویب رسید و جهت اعلام نظر جامعه محترم مدرسین، برای آنها ارسال شد و از قرار اطلاع ۲۰/۲/۸۷ در جامعه محترم مدرسین بررسی شده ولی مصوبه مجمع تأیید نشده است، بنابراین مجددا اصلاح اساسنامه در دستور کار قرار می گیرد و باید با رأی۴۳ ، تغییر در مواد و تبصره های آن صورت گیرد.
رابطه مجمع با طلاب در چه حدی می باشد و تاکنون به چند درصد از پیشنهادات طلاب توجه عملی شده است؟
در واقع نمایندگان محترم مجمع، هر کدام رابطین طلاب و فضلای حوزه انتخابیه خود با مجمع هستند و معمولاً هر دو هفته یا هر ماه، یک بار با آنها جلسه برگزار می کنند و علی القاعده دیدگاه های آنها را به کمیسیون های مربوط یا به حسب مورد به هیأت رئیسه انعکاس می دهند. البته طلاب و فضلای محترم، انتظارات به حقی از مجمع دارند، که به دلایل متعدد از جمله ساختار مجمع، پاسخگویی به همه آنها مقدور نیست، مگر آن که با تغییر اساسنامه، مجمع خود دچار تحول شود. امیدواریم یکی از نهادهایی که به استقبال رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره مدیریت تحولات در حوزه می شتابد، مجمع نمایندگان باشد و به نظر می رسد غیر از این هم راهی به سوی بالندگی مجمع وجود ندارد.
مشکلاتی که مانع پویایی و بالندگی مجمع شده چیست و چه راه حل هایی برای برون رفت از مشکلات دارید؟
بنده شخصا ساعت ها برای آسیب شناسی مجمع و بخش های مهم آن (چون مجمع عمومی، هیأت رئیسه، کمیسیون ها و دبیرخانه) وقت صرف کرده ام و برای برون رفت از مشکلات، طرح ها و پیشنهادهای متعددی دارم که امیدوارم به مرور زمان زمینه تحقق آنها فراهم ش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 