پاورپوینت کامل با نهایت احترام شما لطفا کنار بایستید!تاملی در نقشه جامع علمی کشور ۴۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل با نهایت احترام شما لطفا کنار بایستید!تاملی در نقشه جامع علمی کشور ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل با نهایت احترام شما لطفا کنار بایستید!تاملی در نقشه جامع علمی کشور ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل با نهایت احترام شما لطفا کنار بایستید!تاملی در نقشه جامع علمی کشور ۴۱ اسلاید در PowerPoint :
۴۶
شاید به عقیده عده ای این مهم نباشد که یک طلبه تا چه اندازه باید از اخبار روز آگاه باشد طلبه حق دارد تا حلقوم درس بخواند اما این خیلی اهمیت ندارد که بفهمد و بداند که باید بخواند تا چه بشود. طلبه خوب طلبه ای است که سرش نجنبد . به او چه ربطی دارد که یک بار هم که شده در طول زندگی طلبگی اش چشم انداز بیست ساله نظام رابخواند. وبفهمد قرار است جامعه دینی او بیست سال دیگر در چه نقطه ای و در چه جهتی از رشد و توسعه باشد . برای او خیلی مهم نیست که نقشه جامع علمی کشور چیست و چرا تدوین شده و چه می گوید و قرار است چه کند ؟ حتما اساتید او فرصت کافی دارند و انها وقت می گذارند. به هر حال هستند کسانی که اعتراضی اگر لازم باشد بنمایند . الحمدلله مجریان و برنامه ریزان درشان آخوند هم پیدا می شود و انها به این چیزها فکر می کنند . طلبه باید طلبگی اش را کند و طلبگی یعنی صاف کردن متن سیوطی و درگیری با فراز و نشیب ها و حواشی رسائل و مکاسب و همین . طلبه باید هلو باشد . طلبه باید آقا باشد و درگیری او را از حالت طلبگی خارج میکند . چرا باید بخواند ؟ ماموریت او چیست ؟ در دستگاه و نظام اسلامی جغرافیای او کجاست ؟ چه نقشی برای حوزه باید ایفا کند ؟ اینها پرداختن به حاشیه است . متن این است که درس بخواند . او حق ندارد بپرسد حوزه مرده ای داریم یا حوزه نیمه جان و یا زنده ؟ به او ربطی ندارد که نسبت به هشدار رهبری درباره مرگ حوزه بی توجه به آینده نگری و مدیریت آینده حساس باشد . او حق ندارد بپرسد از حرکت انقلاب عقب تریم یا مدیریت ان بر عهده ماست ؟ او حق ندارد بپرسد نقش من در حرکت علمی و مدیریت ان چیست ؟ مرا به چه سمتی مدیریت می کنند و چه کسانی ؟
بررسیپیش نویس نقشه جامع علمی کشورقبل از این که وظیفه هر نهاد دیگری باشد وظیفه حوزه است . نظام ارزشها و حساسیت های حوزه باید به نحوی باشد که گارد رهبری و مدیریت داشته باشد. طلاب انقلاب اسلامی باید با همه وجود حس کنند نقش مهمی در رشد کشور و بلکه در نظام عالم بازی میکنند این طلبه است که باید یاد بگیرد قرار است تمدن اسلامی را انقلاب ما شکل دهد و همه این حرفهای بزرگ و شعارها اولا باید در نظام ارزشی حوزه علمیه و مدل زندگی طلاب آن خود را نشان دهد و ثانیا باید بر اساس ان برنامه ریزی نمود . بعد از این درد دل کوتاه خوب است به بررسی پیش نویس سوم نقشه جامع علمی کشور بپردازیم .
به عنوان یک طلبه حق داریم با دغدغه طلبگی از این پیش نویس چند سوال بدیهی و روشن را بپرسیم :
اولا نسبت دین با این نقشه علمی چیست ؟
ثانیا جایگاه و جغرافیای حوزه بمثابه اصلی ترین نهاد درگیر با متن دین در این نقشه کجاست ؟
بر این اساس سعی می کنیم به صورت اجمالی به تحلیل محتوای این پیش نویس بپردازیم .
بررسی روش تولید این نقشه:
تولید این نقشه اولا بوسیله کمیته های تخصصی در یک سری موضوعات و سپس تلفیق نتایج کار آنها بدست آمده موضوعات مورد نظر این موارد می باشند:
۱-آموزش ۲-پژوهش ۳-فن آموری ۴-بین رشته ای ۵-علوم کاربردی۶-سلامت و علوم زیستی ۷-علوم پایه ۸-علوم انسانی و معارف اسلامی و هنر ۹-اولویت های ملی
چند نکته در این باره :
۱-اگر یکی از شاخصهای میزان توجه به علوم حوزوی میزان موضوعیت در بررسی های صاحب نظران باشد نقش معارف اسلامی به فرض آنکه منظور متصدیان از آن علوم حوزوی باشد نه صرفا علوم دانشگاهی مانند الاهیات در این مجموعه یک از ۲۷ است یعنی از نه کمیسیون یک کمیسیون انهم نه به صورت مستقل بلکه در کنار علوم انسانی و هنر
۲- بررسی این موضوعات به نحو مستقل و بعد تلفیق و تدوین ناشی از نوعی نگاه انتزاعی به این موضوعات است اراده جامعیت و ترابط علوم در این نحوه برنامه ریزی وجود ندارد به نظر می رسد که تدوین چنین نقشه ای احتیاج به یک روش بینا رشته ای با سازو کارهای خود دارد بعلاوه اگر قرار باشد جهت اصلی و روح کلی حاکم بر ان توحیدی و دینی باشد.
۳- ساختار طراحی این نقشه متناسب با دغدغه های ارزشی و دینی نیست موضوع دین و و اولویت های دینی ظاهرا دور از ماجرا تشخیص داده شده است . البته شاید کمیسیون ملی مسوول بررسی اولویت های دین و مراجع دینی و مخصوصا رهبر معظم انقلاب به عنوان مدیر جامعه اسلامی می باشد.
بررسی مبانی نظری:
یکی از موضوعاتی که درشکل گیری نقشه جامع علمی کشور باید مبنا باشد نقشه ارتباط میان علوم مختلف و فرآیند توسعه آنها در ترابط با یکدیگر می باشد اصولی که در این زمینه بیان شده در بخش مبانی چنین است:
۱- تعامل عقل و وحی برای حرکت در جهت غایت خلقت که خداست
۲- اشراف فلسفه الهی و جهان بینی توحیدی بر علوم
۳- لزوم جهت گیری الهی علم
۴- لزوم محتوای الهی علوم
۵- استفاده از متون و منابع وحیانی در طبیعت شناسی و انسان شناسی
این اصول بسیار مهم و اساسی است اما برای طراحی نقشه توسعه علوم کفایت نمی کند . باید جایگاه علوم مختلف نسبت به هم مشخص شود نحوه ارتباط بین انها شفاف شود فلسفه اسلامی چه ارتباطی با علوم انسانی و علوم تجربی دارد چه ارتباطی با متون دینی پیدا می کند چگونه باید تعامل برقرار شود اصول و سیاستها این ترابط چیست این علوم چگونه خود را در فن اوری نشان می دهند . آیا علوم انسانی و علوم تجربی به یک نحوه از فلسفه و از دین اشراب می شوند ؟ نحوه استکمال علوم درگیر با متون دینی و فلسفه اسلامی چگونه باید باشد ؟ . نقشه روابط و جهت گیری علوم باید دقیقتر از این باشد این اتفاق تا انتهای این پیش نویس هم نیفتاده و در ادامه توضیح داده خواهد شد که اساسا در مقام برنامه ریزی و سیاست گذاری هم حتی همین اصول بیان شده خود را نشان نداده است تا چه برسد که به دقت برسد .
اما به هر حال نباید از نظر دور داشت که این مبانی کلیدی و با اهمیت هستند و توجه به انها می تواند در شفافیت وضعیت علوم بسیار کمک کننده باشد .
در کنار این اصول بعضی مبانی هم مرتبط با نظام اهداف در توسعه علوم است :
۱-چون علوم و فن آوری در دنیای امروز ابزار تفوق ملل می باشند باید در این زمینه به رشد برسیم
۲-باز افرینی میراث فرهنگی و تمدنی ایرانی -اسلامی
اما مساله این است که آشفتگی اهداف و ابهام در این زمینه به شدت مشهود است اولا اگر هدف تفوق علمی است آیا این لزوم حرکت علمی متناسب با جهت گیری علوم غربی را منجر نمی شود ؟ این با جهت گیری الهی ما چه تناسبی دارد ؟ این دو هدف که هر دو به حق و درست هستند چه ن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 