پاورپوینت کامل بهره وری از اوقات فراغت«قسمت اول» ۵۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بهره وری از اوقات فراغت«قسمت اول» ۵۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بهره وری از اوقات فراغت«قسمت اول» ۵۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بهره وری از اوقات فراغت«قسمت اول» ۵۹ اسلاید در PowerPoint :

۱۲

اوقات فراغت(۱) یک مفهوم میان رشته ای(۲) است که نظر مربیان تعلیم و تربیت و دانشمندان روان شناس و جامعه شناس و علمای اخلاق را به خود معطوف داشته است و هر یک به گونه ای خاص و از زاویه ای، بدان نگریسته، آن را مورد بررسی قرار داده اند. به یقین، این گستره بحث و بررسی، ما را از نگاه محدود و گذرا به این موضوع بر حذر می دارد و به بررسی گسترده تر رهنمون می گردد. از این رو، با بررسی «کلیات بحث»، به تعریف اوقات فراغت و مشخصات، فلسفه، تاریخچه و تبیین حدود معنای آن می پردازیم و در پرتو آموزش و پرورش به اهمیت و نقش آن در تعلیم و تربیت پرداخته آنگاه با بیان کلیات برنامه های اوقات فراغت به سوی طرح جامعی از اوقات فراغت گام بر می داریم و فعالیت های متنوع اوقات فراغت را در یک نظام آموزشی و تربیتی برمی شمریم و در نهایت به مکتب اسلام مراجعه می کنیم و از این زاویه بدان می پردازیم و دیدگاه اسلام را در مورد تأثیر اوقات فراغت و کیفیت بهره برداری از آن و… جویا می شویم.

۱. کلیات

۱۱. مفهوم اوقات فراغت

گرچه واژه «فراغت»(۳) در لغت عرب، به معنای ناشکیبایی و اضطراب است و «فراغ» به آسایش معنا شده است، فصحای فارسی زبان، فراغت را به معنای آسودگی، استراحت و آرامش آورده اند که منظور آسوده شدن از فعالیت های روزانه و اعمال حیاتی و ضروری است؛ همان طور که گاه آن را به فرصت و مجال هم معنا می کنند. در لغت نامه فرانسوی «لیتره»(۴) فراغت را به فرصت و زمانی که پس از انجام کار روزانه (شغلی، تحصیلی و…) باقی می ماند، تعریف می کند و یا «اوژه»(۵)، پایه گذار فرهنگ لاروس، برای آن مفهومی محدودتر ارائه کرده، چنین تعریف می نماید که: «فراغت آن سرگرمی ها، تفریحات و فعالیت هایی است که به هنگام آسودگی از کار عادی، با شوق و رغبت به آنها روی می آوریم.»(۶)

بنابراین، اوقات فراغت شامل آن فواصل زمانی می شود که از انجام کارهای ضروری فارغ هستیم و به اعمال دلخواه دست می زنیم و وقت فراغت، فرصت آزادی است که برای انجام کاری خاص مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.

در کنار این مفهوم عرفی و لغوی، این واژه معای اصطلاحی گسترده ای را در بطن خود دارد که اینک به آن می پردازیم:

«دو مازیه»(۷) همانند گروه بین المللی جامعه شناسی در تعریف اوقات فراغت می گوید: اوقات فراغت مجموعه فعالیت های است که شخص پس از ارزیابی از تعهدات و تکالیف شغلی، خانوادگی و اجتماعی (و تحصیلی) با میل و اشتیاق به آن می پردازد و غرضش استراحت و تفریح و توسعه دانش و یا به کمال رساندن شخصیت خویش و به ظهور رساندن استعدادهای بالقوه(۸) و خلاقیت(۹) و بسط مشارکت آزادانه در اجتماع است.(۱۰) در مجموعه اهداف موردنظر از فعالیت های اوقات فراغت، می توان آگاهی ها، توسعه مهارت های شناختی ارضای تمایلات نهفته، تقویت مهارت های حسی، حرکتی(۱۱)، اصلاح رفتارها، لذت بردن، سرگرم بودن و نهایت مطاف تفکر(۱۲) را برشمرد.

با این بیان، روشن می شود که در فرصت فراغت هرگز بی فعالیتی مدّنظر نیست، بلکه چه بسا فرد پرکارتر و فعال تر باشد ولی باید توجه داشت که فعالیت های اوقات فراغت(۱۳) همراه با میل و اشتیاق انجام می پذیرد و به دلخواه دنبال می گردد و لذت و ارضای تمایلات در پرتو آن حاصل می گردد. از این رو فراغت و اوقات فراغت، کاملاً با بیکاری(۱۴) متفاوت است. از سوی دیگر، فعالیت های اوقات فراغت (اعم از کار، تحصیل و…) با دیگر فعالیت ها از نظر مسئولیت پذیری(۱۵) نیز تفاوت آشکار دارد؛ چون در اوقات فراغت احساس مسئولیت پذیری فرد در پائین ترین سطح خود قرار می گیرد.(۱۶) از این رو مشاهده می کنیم که روان شناسان هرگز اوقات فراغت را به عنوان یک قطعه از زمان نمی شناسند و تعریف نمی کنند، بلکه آن را به اعمال خاص معرفی می کنند و می گویند: اوقات فراغت فعالیتی است که شخص به میل خود در زمانی که از کار و تعهدات اجتماعی فارغ شده است، انجام می دهد تا بتواند خود را سرگرم سازد و استراحت نماید و یا مشغول آموختن گردد. البته، شکل بهره گیری از اوقات فراغت به حسب سنّ، محیط اجتماعی و فرهنگی، و طبقه اجتماعی تفاوت می کند؛ کودک بازی می کند، پیرمرد استراحت؛ ولی یک جوان و نوجوان به مقتضای خلق و خو و محیط و طبقه اجتماعی خود به فعالیت آزاد روی می آورد و کار دستی می سازد، نقاشی می کشد، سیر و سیاحت می کند و…(۱۷)

۱۲. تبیین حدود معنائی اوقات فراغت

با عنایت به آنچه گذشت، در اوقات فراغت حداقل پنج عنصر معنا قابل توجه است؛

۱. از تعهدات و الزامات تحصیلی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی… (به حسب مورد) است، نه از کمی فعالیت؛ بلکه چه بسا فعالیت او بیشتر نیز می شود.

۲. سطح مسئولیت پذیری در این زمان به شدت افت می کند.

۳. فعالیت های اوقات فراغت اعمالی ملائم طبع و چه بسا لذّت آور و ارضاء کننده تمایلات می باشد و به هر میزان که لذت بخش تر باشند، دل زدگی و احساس خستگی کمتری را به جا می گذارند.

۴. نفس فعالیت های اوقات فراغت، خود مقصود هستند، نه نتیجه (اقتصادی، اجتماعی،..) آنها و لذا ره گشائی و فرح بخش بودن، خصیصه برجسته این نوع فعالیت ها است. البته، با توجه به مثبت یا منفی بودن هدف در این اعمال، ره گشای آنها مشخص می شود توضیح بیشتر در آینده خواهد آمد انشاءالله.

۵. با توجه به مدخلیّت سن، طبقه اجتماعی و سطح فرهنگ در نوع فعالیت های اوقات فراغت، هر سن و طبقه ای فعالیتی خاص را می طلبد و چه بسا در جامعه یا طبقه ای خاص، اوقات فراغت آن قدر کوتاه باشد که حتی گنجایش تحصیل استراحت را نداشته باشد.

نیک پیداست که هر گونه برنامه ریزی برای اوقات فراغت، بدون در نظر گرفتن نکات فوق الذکر، نه تنها اعتبار و ارزش علمی آن برنامه را زیر سؤال می برد، بلکه از کارآیی و مفید بودن آن بشدت می کاهد و به جای آنکه زمینه ساز خلاقیت و نوآوری باشد، راه بروز اندک نبوغ را نیز سد می سازد و قوای موجود را سرکوب و یا منجمد می سازد.(۱۸)

۱۳. فلسفه تربیتی و آموزشی اوقات فراغت

دنیای امروز، با سلطه ماشین و ماشین گرایی بر جزء جزء پیکره آن، کار و حتی تحصیل را از روح انسانی تهی ساخته است و خلاقیت و شادی و شادابی را از آن سلب نموده است. در واقع انسان مواظب است که ماشین کارش را درست انجام دهد و تمرکز او بر ماشین استوار است نه بر خود و این حالت شرایطی یکسان، پیش بینی شده و یکنواخت را به وی تحمیل می سازد و چه بسا با گم شدن هدف و نقش او در اعمال و رفتاری که انجام می دهد، خود را از ماشین نیز ناتوان تر ببیند. هر چند که اعمالش تکراری نباشد، پرواضح است که این کیفیت عملکرد باعث انجماد قدرت خلاقیت و عدم ظهور توان و استعدادهای نهفته و جلوه گر شدن هنر و ذوق انسان می گردد. در چنین ساحت و موقعیتی، تنها زمان آزاد و فرصت فراغ است که زمینه طرح توانایی ها و بروز خلاقیت ها را فراهم می آورد؛ چرا که خلاقیت (هنری، ادبی، علمی و عملی و…) جز در میدان وسیع زمان و فضای آزاد از هر مشغله و مستقل از هر برخورد و اصطحکاک بروز نخواهد کرد که در آن نه الزامی در کار است و نه فشاری، و نه برنامه خشک و غیرقابل انعطافی. عقل فعال آنگاه جلوه گاه حقیقت می گردد که از هر برنامه تحمیلی و دستور دیکته شده هر چند در مسیر دریافت حقیقت و تحصیل علم به دور باشد.(۱۹) بنابراین با این بیان به نخستین نظریه در فلسفه اوقات فراغت دست می یابیم که می گوید: اوقات فراغت مولود زندگی پیچیده امروز انسان و طرزکار و فعالیت اوست. در حالی که گروهی دیگر، در فلسفه اوقات فراغت بر باورند که فرصت فراغ ریشه در رسوم مذهبی آدمی دارد، آن گونه که از آداب و رسوم دینی تفکیک پذیر نیست؛ همان طور که در جوامع اولیه باستانی پرداختن به اوقات فراغت جزیی از آئین مذهبی آنها بوده است. در نقطه مقابل این طرز تفکر، عقیده برخی از شعب مسیحیت قرار می گیرد که تفریح و اوقات فراغت داشتن یک نوع معصیت تلقی می گردد؛ به گونه ای که حتی آن را در خور مطالعه و بررسی نمی دیدند. در این دیدگاه، آدمی یک لحظه نباید از آن راهی که باید برود، باز ایستد وگرنه گناهکار محسوب می گردد.(۲۰)

از سه نظریه فوق که بگذریم، نظریه چهارم رخ می نماید که قائل به غریزی و ذاتی بودن تفریح و فعالیت های نشاط آور و فراغت است و آن را به عنوان یک نیاز غریزی برای انسان مطرح می سازد: گویا همان گونه که تأمین غذا برای رفع گرسنگی از یک ضرورت نهفته در نهاد آدمی ناشی می شود، روی آوردن به اوقات فراغت که از هر نوع فعالیت الزام آور خالی است، در نهاد آدمی ریشه دارد.(۲۱)

از این اختلاف در ساحت عقیده یک نقطه اشتراک به دست می آید که همان تأکید بر استفاده مطلوب از اوقات فراغت در جهت آموزش مناسب و مفید و سرگرم کننده و فعالیت های مثبت می باشد که منجر به شکوفا شدن استعدادها می گردد؛ چون تنها اوقات فراغت است که زمینه ساز تعادل روحی و شکوفای روحیه مسئولیت پذیری و قانون مندی رفتار و روابط اجتماعی و همکاری با همسالان و بزرگسالان می باشد. آن گونه که در یکی از اسفار عهد قدیم، حکمت یسوع پسر سیراخ، آمده است، حکمت و فرزانگی کاتب حاصل فرصتی است که در ایام فراغت نصیب او می شود. هنر، فن آوری، معرفت، ادبیات و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.