پاورپوینت کامل پیش نیازهای تخصصی شدن رشته ها در حوزه ۲۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل پیش نیازهای تخصصی شدن رشته ها در حوزه ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیش نیازهای تخصصی شدن رشته ها در حوزه ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل پیش نیازهای تخصصی شدن رشته ها در حوزه ۲۶ اسلاید در PowerPoint :
۱۵
تخصصی شدن رشته های تحصیلی در حوزه های علمیه، یکی از ضرورت ها و الویت های نظام آموزشی حوزه به شمار می آید. این نیاز از دوره های گذشته و حتی در دامنه محدودتر، یعنی در قلمرو برخی دانش های اسلامی، مانند فقه مطرح شده بود. موسس بزرگوار حوزه علمیه قم، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، با نگاه صائب خود در آن دوره، مسئله تخصصی شدن و ایجاد گرایش های گوناگون در فقه را پیشنهاد داده بود.
گسترش مسایل، تحول محتوایی بسیاری از موضوعات، سیل پرسش ها به سوی حوزه های علمیه، تشکیل حکومت دینی، نیازهای جدید پژوهشی، افزایش تعداد طلاب علوم دینی و ضرورت ساماندهی آنان متناسب با نیازهای روز، درخواست مبلغ از سراسر جهان و…، همه و همه عواملی هستند که ضرورت تخصصی شدن را بیشتر نمایان می کنند.
اما در کنار این احساس ضرورت ها، نکات دیگری نیز مطرح است که در کارآمدی این حرکت مشکلاتی ایجاد کرده اند. اصولاً هر نوع تغییر روش و گذار از روش های سنتی، دقیقاً باید براساس لحاظ کردن بستر تحول انجام شود. آماده نشدن زمینه ها و در نظر گرفته نشدن مسایل جانبی و مرتبط با بستر تغییر، تحول را گرفتار آفاتی می کند و از کارآمدی آن می کاهد. مسئله تخصصی شدن رشته های درسی در حوزه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
تخصصی شدن رشته ها در حوزه، دارای پیش نیازهایی است که در روند اجرایی، کمتر به آن توجه شده است. این پیش نیازها بیشتر در زمینه های علمی و بهسازی نظام آموزشی مطرح می شوند. اکنون به پیش نیازهای این حرکت، آفات پدید آمده در این مسئله، بسترهای پدید آورنده این آفات و همچنین راه حل های درمان این مشکلات اشاره می کنیم:
کارآمد سازی و تکمیل مواد آموزشی دوره های عمومی و تخصصی
پیش از ورود به دوره تخصصی، نیاز است طلبه دوره چند ساله عمومی را بگذارند. در روند آموزشی حوزه، دوره شش ساله ابتدایی، می تواند جایگزین این روند عمومی شود. (۱) اهداف دوره عمومی را می توان پیش از ورود به مرحله گزینش تخصصی، در چند مورد خلاصه کرد:
الف. به دست آوردن پیش نیازهای علمی دوره تخصصی؛ مثال، برای ورود به دوره تخصصی تفسیر، نیازمند به بهره ای بالا از ادبیات عرب، به ویژه علوم بلاغی هستیم و..
ب. هدف دیگر، آشنایی طلاب با دانش های گوناگون اسلامی و دانش های مرتبط با علوم اسلامی است. در دوره عمومی فضا باید به گونه ای طراحی گردد که طلبه در طول دوره شش ساله، به شکل طبیعی با اهداف و رئوس کلی و موضوعات مهم چنین دانش هایی آشنا شده باشد و با لحاظ ملاک های لازم، به آسانی گزینش صحیح را انجام دهد. این امکان باید فراهم شود که دوره عمومی با توجه به گرایش تخصصی خود، محتوای درسی دوره عمومی را بگذارند. به این معنا که دانش های گوناگون اسلامی، اهداف این رشته ها، موضوعات مهم و… به طلبه معرفی شود و همچنین با مشاوره های تخصصی و در نظر گرفتن توانایی های فردی و نیازهای جامعه و ملاک های دیگر، امکان گزینش برای طلبه فراهم شود.
مبنای این پیشنهاد، بر این پایه استوار است که گزینش رشته در همان دوره عمومی و نه پس از پایان دوره شش ساله انجام شود. در این پیشنهاد سیر حاکم بر روند آموزشی در دوره عمومی، به ترتیب در سه مرحله زیر ترسیم می شود:
۱. آشنایی با دانش های اسلامی.
۲. آموزش عمومی دانش های آلی.
۳. آموزش تخصصی کاربردی دانش آلی.
برای رسیدن به اهداف بالا، لازم است تدابیری اندیشیده شود:
دانش ها هم، مانند انسان ها، روشی برای زندگی علمی خود دارند، تاریخی دارند و اهدافی و… . امروزه این نگاه های درجه دوم، دانش ها و شناخت آن ها از نگاهی بیرونی را در فلسفه های مضاف پی گیری می کنند.
یکی از نیازهای بسیار ضروری در فضای پژوهشی حوزه، تدوین چنین فلسفه هایی برای دانش های اسلامی است. فلسفه فقه، فلسفه اصول، فلسفه تفسیر و…؛ این نوع فلسفه های مضاف، تأثیر شگرفی در فضای آموزشی دارند.
تدوین و پرداختن به چنین دانش هایی در فضای حوزه سابقه دار است.(۲) به تازگی تحقیقات جدیدی درباره فلسفه فقه و فلسفه اصول انجام شده است. در کنار این
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 