پاورپوینت کامل امتحانات شفاهی نمودار جوهره تحصیلی مصاحبه با حجت الاسلام زمانی«قسمت اول» ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل امتحانات شفاهی نمودار جوهره تحصیلی مصاحبه با حجت الاسلام زمانی«قسمت اول» ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل امتحانات شفاهی نمودار جوهره تحصیلی مصاحبه با حجت الاسلام زمانی«قسمت اول» ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل امتحانات شفاهی نمودار جوهره تحصیلی مصاحبه با حجت الاسلام زمانی«قسمت اول» ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
۱۱
از حضرتعالی که قبول زحمت فرمودید و در این مصاحبه شرکت نمودید، بسیار متشکریم، از آنجا که حضرتعالی از اساتید ممتحن حوزه علمیه قم هستید، مقداری در مورد امتحانات شفاهی صحبت بفرمائید.
در زمان سرپرستی شورای مدیریت توسط حضرت آیت الله مؤمن، اینجانب برای خدمت به حوزه علمیه آمدم و در بخش امتحانات شفاهی مشغول فعالیت شدم. البته پیش از آن، در دو دوره درس خارج اصول شرکت کرده بودم و تقریرات را نیز نوشته بودم؛ یک دوره درس خارج اصول آیت الله آقا میرزا هاشم آملی(ره) که ۸ سال طول کشید و یک دوره درس خارج حضرت آیت الله وحید که ۱۶ سال طول کشید. در کنار اصول در محضر اساتید، به فقه نیز اشتغال داشتم و تقریراتی هم نوشته ام. زمانی که من محصل بودم، در مدرسه هر هفته یکبار امتحانات شفاهی داشتیم و درس هایی هم که در طول هفته می خواندیم، به صورت جزوه می نوشتیم که من هنوز جزوه های آن زمان را دارم، ولی امروز حوزه این ملاک را صلاح ندیده و امتحانات شفاهی را پایه ای کرده است.
این مسئله برای طلبه دلهره ایجاد می کند، چون وقتی امتحانات شفاهی دیر به دیر انجام شود، خودبخود اضطراب و استرس به وجود می آید. علت آن نیز این است که نسبت به امتحانات شفاهی خو نگرفته است. امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: کسی که در یک مرحله ای کم وارد شود، ممکن است که بترسد، اما کسی که مرتب آن کار انجام دهد، مثلا هر هفته امتحانات شفاهی بدهد، دیگر امتحانات شفاهی برایش چیزی نیست و مشکلی ندارد. در امتحانات شفاهی جوهره انسان نمودار می شود که چه مقدار کار کرده و چقدر زحمت کشیده است. وقتی ببیند در امتحانات شفاهی پیروز بود، خود به خود شوق تحصیل در او زیاد می شود و در امتحانات بعدی رشد بهتری از خود نشان می دهد. هر چه امتحانات شفاهی بیشتر می شود می بینید که آن جاهایی که شکست خورده مقدمه ای بر این پیروزی بوده است. بنابراین پیروزی برای او بسیار شیرین است و دیگر برای امتحانات شفاهی دلهره ندارد و پیش خود می گوید: به آنجا می رویم و خود را محک می زنیم، اما از نظر کیفیت باید عرض کنم که در گذشته در هر درس، در مدارس ابتدایی امتحانات شفاهی برگزار می شد که بنده خودم از ۷ سالگی که به مدرسه رفتم هر ثلثی ۲ یا ۳ نوبت امتحانات شفاهی داشتیم و امتحانات شفاهی برای ما عادت شده است، زیرا از کودکی مشغول امتحانات شفاهی بودیم. متأسفانه الان در مدارس امتحانات شفاهی وجود ندارد. به نظر من این یک نقیصه است. امتحانات شفاهی باید باشد و از همان ابتدا که انسان مشغول تحصیل می شود تا هر پایه ای که ادامه دارد، باید یکسری ارزیابی برایش وجود داشته باشد.
همه ما می دانیم که کیفیت امتحانات شفاهی چیزی نیست که مدرس یا ممتحن فوق درس یا فوق کلاس یا فوق مقطعی که خوانده امتحان بگیرد، سوالاتی که مطرح می شود، نوعا در همان مقطع و چهارچوب کتاب است. ما همینک که امتحان می گیریم و سعی می کنیم که سؤالاتمان در رابطه با همان مقطع باشد؛ مثلاً اگر از کتاب الارث امتحان بگیریم، هیچ گاه از نکاح یا لقطه سوال نمی پرسیم، یا اگر در کنایه تنبیه های استصحاب را سؤال می کنیم، وقتی درس گسترده می شود، جمع و جور کردن یک سوال با خارج از محدوده معین دشوار است، لذا ما کیفیت را طوری تنظیم می کنیم که با مقطعی که معین شده مرتبط باشد.
به نظر شما، آیا این کمیت و کیفیت هدف بنیانگذاران این امتحانات را تأمین می کند؟
اگر هدف تحصیل علم، بالا رفتن بر فراز قله علم و معرفت باشد و مقدمه ای باشد برای همان چیزی که اول مباحث طلبگی می خوانند: «اول العلم معرفه الجبار»، این راه خوبی است که انسان با همین سبک و سیاق، و با همان شیوه ای که سنت است و سنت نیکویی نیز است، پیش برود. از زمان حضرت آیت الله العظمی بروجردی(ره) که امتحانات شفاهی را برای حوزه های دینی پایه گذاری کردند، این شیوه برقرار بوده که بسیار موفق هم بوده است. چون اولاً هدف، رسیدن به قله های والای دانش است و ثانیا این شکوه و عظمت را در مسیر الله طی کردن. دانشمندان اهل معقول می گویند، منطق مقدمه ای است برای فلسفه و فلسفه مقدمه ای است برای معارف که همه اینها در خدمت قرآن باشد، تا انسان بتواند از قرآن استفاده کند.
بنابراین سبک و سیاق و شیوه برای رسیدن به یک هدف عالی و متعالی است و راه هم راه درستی است. در حوزه های دینی و در فنون اسلامی کسی بالاتر از خواجه نصیرالدین طوسی نیست. البته افراد بسیار برجسته ای وجود دارند، ولی از نظر ابعاد گوناگون و متون مختلف، مثل ایشان بسیار کم هستند. این مرد بزرگ شیوه تحصیل طلبه را بیان کرده است. در گذشته طلبه ها در حاشیه کتاب های خود این شیوه را توسط استاد می خواندند. آدابی که مرحوم خواجه ارائه داده بود تا سال های زیادی ادامه داشت و تا پیش از انقلاب، استادها بر آن تکیه داشتند. حدود ۷۰۰ سال همه معتقد بودند که شیوه و آدابی که مرحوم خواجه برای تحصیل بیان کرده، یک شیوه بسیار خوب است؛ یعنی نتیجه فکر دانشمند بزرگی که هر چه تجربه اندوخته بود، در کتاب آداب المتعلمین برای مطلق دانش آموز «من المهد الی اللحد»، جمع کرده بود. او حتی چگونگی حاضر شدن در کلاس درس و نشستن در برابر استاد را نیز توضیح داده است. چگونه گوش بدهد، چگونه مطالعه کند، چگونه مباحثه کند و… . اگر انسان به آنچه م
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 