پاورپوینت کامل آفت دانش اندوزی در مصاحبه با آیت الله فیض گیلانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آفت دانش اندوزی در مصاحبه با آیت الله فیض گیلانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آفت دانش اندوزی در مصاحبه با آیت الله فیض گیلانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آفت دانش اندوزی در مصاحبه با آیت الله فیض گیلانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint :

۳

در ابتدا از اینکه وقت شریفتان را در اختیار ما نهادید سپاسگزاریم. برای شروع از حضرت عالی درخواست می کنیم که توصیه هایی را برای طلاب بیان بفرمائید.

من فکر می کنم، مسئولیتی که روحانیت پس از انقلاب دارند، بسیار سنگین است؛ یعنی پیش از انقلاب ما در شرایطی بودیم که شناخت حوزه علمیه محدود بود؛ یعنی فقط مردم ایران آن را می شناختند، ولی حالا در دنیایی قرار گرفتیم که در تمام جهان، چه شیعه و چه سایر فرق، به این حوزه چشم دوخته اند. از این جهت توان گفت که مسئولیت حوزه فوق العاده سنگین شده که در گذشته این گونه نبود. همچنین احساس نیاز دنیا ایجاب می کند که ما برای فراگیری علوم و برطرف کردن نیاز جهان تشیع در تمام کشورها تلاش بیشتری داشته باشیم.

با توجه به این ضرورت و نیازی که در جامعه وجود دارد، آیا ما نباید سبک خاصی در تحصیلات داشته باشیم و مباحث خاصی را مد نظر قرار دهیم؟

در مرحله اول، یک سلسله مطالب و آگاهی هایی را باید داشته باشیم، خواه دنیای روز به ما نیاز داشته باشد، خواه نداشته باشد. ما برای فراگیری علوم آل محمد(ص)، باید یک سری درس ها را بخوانیم؛ یعنی وقتی ما خود را آماده کردیم که طلبه شویم و علوم اهل بیت را یاد بگیریم، باید یکسری مقدمات را، صرف نظر از احتیاج دنیای روز پشت سر بگذاریم؛ یعنی برای فراگیری ادبیات، فقه و اصول طلاب کوتاهی هایی دارند که نتیجه آن در امتحانات ظاهر می شود. باید کاری کرد که این کمبودها در حوزه برطرف شود؛ مثلاً طلاب تا سطح کفایه که می رسند، به استاد نیاز دارند؛ یعنی درس را باید از زبان استاد فرابگیرد؛ اما اینکه یک جزوه بخوانند و سپس در امتحان شرکت کنند یا نوار گوش دهند و بروند امتحان بدهند، نتیجه ای جز این ندارد؛ سطح نمره ها پایین آمده است. به این دلیل همه بزرگان و دست اندرکاران باید تلاش کنند که جلسات درس با کمیت و کیفیت بالا برقرار شود؛ یعنی یک استاد به چهار شاگرد بسنده نکند تا ۴۰ نفر دیگر با جزوه امتحان بدهند. تمام آن شاگردان هم باید در درس استاد حاضر شوند، مطالب را از دهان استاد بشنوند و اشکالات، اعتراضات و جزواتی که می خواهند از استاد بگیرند؛ این جزوه ها سطح معلومات را بسیار پایین آورده است. این نکته ای است که به تحصیلات طلاب ضربه وارد می کند.

به اعتقاد من، صرف نظر از آن علوم فوق العاده ای که ما در دنیای امروز به آن نیاز داریم، برای اینکه به فقه، اصول، حدیث و تفسیر برسیم باید مقدماتی را طی کنیم که در همین مقدمات کمبود داریم. من می خواهم به عزیزانی که دست اندرکار هستند بگویم که ما زمینه را برای فراگیری علوم اهل بیت پیامبر فراهم کردیم و سپس در جریان گسترش این علوم و در جریان ارائه این علوم به دنیای دیگر، به یکسری مقدماتی نیاز داریم.

در فراگیری این علوم ما کمبودهایی را در این حوزه مشاهده می کنیم؛ یعنی از ۲۰ هزار روحانی که اینجا هستند، یا اینجا درس می خوانند، ۱۹ هزار نفر آنها از نظر فراگیری، علوم جدی و کوشا نیستند، زیرا یا کمبود از ناحیه استاد دارند که باید تأمین شود، یا از ناحیه شرکت نکردن در جلسات درس است که باید در این مورد دقت شود و یا مشکلاتی در زندگی دارند که باید برطرف شود. ما باید این شاگردان را وادار کنیم که پای درس استاد بنشینند و این مقدمات فراگیری علوم را طی کنند.

به نظر حضرت عالی آفاتی که موجب می شود، طلاب به صورت مستمر و منظم و با دقت و جدیت، پیگیر دروس نباشند چیست؟

یکی از مشکلات و آفات این است که مسئولین طلاب را رها کردند؛ مثلاً اگر طلبه ای در درس شرکت نکند باز هم جزء شاگردان به حساب می آید و در امتحان شرکت می کند و مسائل دیگر. شرکت در درس ها باید مقرراتی داشته باشند که خواهی نخواهی اجرا شود. من حدود ۴-۵ سال مدیر مدارس حوزه بودم؛ در تمام مدارسی که زیر نظر ما بود، مقررات به طور کامل اجرا می شد. شاگرد نباید غیبت داشته باشد. اگر در هفته ۴ دقیقه غیبت داشت، این را به ما گزارش می دادند و ما شاگرد را می خواستیم که چرا شما در فلان روز دیر آمدید و باید توضیح دهید و یک تعهدی بگیریم که این دیگر تکرار نشود. یک یا دو روز خواب مانده، اگر بناست که خواب بماند، نباید این کاره شود.

می خواهم عرض کنم که ما این مسئله را تجربه کردیم که طلبه باید پای درس منظم باشد. حتی استاد هم باید منظم باشد؛ یعنی اگر استاد هم دو دقیقه دیر می کرد، باز از مدرسه به ما گزارش می دادند که در این هفته استاد در ۲ یا ۳ روز، هر دفعه ۲ یا ۳ دقیقه دیر کرده است. ما هم با او تماس می گرفتیم که مشکل شما چه بوده، وقتی ۳۰ نفر شاگرد در کلاس حاضر هستند، شما باید همراه اینها به کلاس بیایید تا وقت اینها تلف نشود. ما تجربه کردیم که منظم بودن در پای درس، چه استاد و چه شاگرد، موجب بالا رفتن توان شاگرد می شود؛ اما اگر شاگرد برود و بخوابد و نوار گوش کند، نمی تواند رشد زیادی داشته باشد. پیشنهادات من این است که مسئولین کاری کنند تا این درس ها تحت یک نظم، برنامه و مقررات برگزار شود تا شاگرد مطلب را از دهان استاد بگیرد و دل به نوار و جزوه خوش نکند.

در کنار تحصیل، در رابطه با تهذیب نفس و خودسازی، چه توصیه ای دارید؟

البته در رابطه با تهذیب نفس کار زیادی انجام نمی شود؛ ما در آن زمان، اگر در محله های قم هم ملایی می دیدیم، می رفتیم و از جلسات وی استفاده می کردیم. در مورد تهذیب نفس، باید بیش از یادگیری درس ها برنامه های منظمی وجود داشته باشد. باید بیش از این کوشش شود یا کلاس هایی داشته باشد که آن هم روی حساب باشد، یا به اساتید دستور داده شود. که پیش از درس یا بعد از آن، چند دقیقه تهذیب نفس صحبت کنند و به رشد اخلاقی و فکری طلاب کمک کنند.

جدا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.