پاورپوینت کامل خاتمیت و ارتباط غیر پیامبر با فرشتگان از منظر آیات و روایات ۵۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خاتمیت و ارتباط غیر پیامبر با فرشتگان از منظر آیات و روایات ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خاتمیت و ارتباط غیر پیامبر با فرشتگان از منظر آیات و روایات ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خاتمیت و ارتباط غیر پیامبر با فرشتگان از منظر آیات و روایات ۵۵ اسلاید در PowerPoint :
۱
حجه الاسلام و المسلمین حق پرست
شیعه معتقد است امامان اهل بیت علیهم السلا م‚ پاره ای از حقایق و معارف دینی را از طریق وحی یا الهام دریافت می کردند. آنان‚ حضرت زهرا سلا م اللّه علیها را محدّثه و امامان اهل بیت علیهم السلا م را محدّث می دانند.
حال در این جا این سوœال مطرح می شود که این اعتقاد‚ با اختصاص داشتن وحی به پیامبران منافاتی ندارد آیا چنین اعتقادی ناقض خاتمیت و انقطاع وحی نمی باشد به ویژه آن که در برخی از روایات آمده است که جبرئیل‚ در آخرین نزول خود بر پیامبر صلی اللّه علیه وآله اعلا م کرد که پس از آن حضرت‚ به زمین فرود نخواهد آمد.
باید گفت: آن چه با خاتمیت پایان یافته‚ وحی نبوت و شریعت است. قطعاً پس از پیامبر گرامی صلی اللّه علیه وآله‚ جبرئیل یا فرشته ای دیگر‚ بر کسی به عنوان پیامبر الهی و برای آوردن شریعتی جدید نازل نخواهد شد; زیرا ارتباط غیر پیامبر با فرشتگان الهی و دریافت حقایق غیبی از آنان‚ از عقاید مخصوص شیعه نیست‚ بلکه اهل سنت نیز به آن اعتقاد دارند; چنان که در کتاب های حدیث و کلا م آنان بیان شده است. اختلا ف شیعه و اهل سنت در این باره‚ مربوط به مصداق است. بدین جهت‚ عالمان شیعه و اهل سنت‚ به تفسیر و تا›ویل حدیث یاد شده‚ پرداخته و گفته اند مقصود از عدم نزول جبرئیل به زمین پس از پیامبر صلی اللّه علیه وآله‚ نزول او بر فردی به عنوان پیامبر الهی و برای آوردن شریعت جدید می باشد.
علا مه برهان الدین حلبی شافعی (متوفای ۱۰۴۴ ه .ق) گفته است: این حدیث با آن چه مورد اتفاق مسلمانان است منافات دارد‚ زیرا به اعتقاد مسلمانان‚ وحی جبرئیل پس از پیامبر صلی اللّه علیه وآله به کلی قطع نخواهد شد. ; السیره الحلبیه / ۳ / ۳۵۳. پس نه تنها از نظر عقل و شرع‚ دلیلی بر امتناع وحی به غیر پیامبران در دست نیست‚ بلکه شواهد قرآنی بیانگر امکان و وقوع آن است; قرآن کریم از وحی خداوند به مادر موسی سخن گفته است; و اوحینا الی امّ موسی ان ارضعیه; قصص / ۷; چنان که از وحی الهی به حواریون حضرت عیسی علیه السلا م نیز گزارش داده است; و اذ اوحیت الی الحواریّین ان امنوا بی و برسولی; مائده/ ۱۱۱.
باید گفت بدون شک وحی در موارد یاد شده‚ وحی نبوت و شریعت نبوده است. بنابراین‚ وحی به پیامبران اختصاص ندارد و هر گاه دلیل معتبری بر آن درباره غیر پیامبران در دست باشد‚ هیچ گونه منع عقلی و شرعی‚ برای التزام به آن وجود نخواهد داشت.
البته‚ برای آن که وحی به غیر پیامبران با وحی نبوت و شریعت اشتباه نشود‚ اصطلا ح وحی در مورد غیر پیامبران به کار نمی رود و اصطلا ح الهام یا تحدیث و مانند آن به کار می رود. بنابراین‚ حل مشکل به این است که کاربردهای مختلف واژه وحی را در قرآن و روایات بررسی کنیم.
در قرآن کریم وحی دو گونه است: رحمانی و شیطانی; وحی شیطانی عبارت است از القائات و وسوسه های شیاطین به یکدیگر و به اولیای خود. از آن جا که وحی‚ در لغت به معنای القاء و افهام سریع و پنهانی است‚ القائات شیطانی‚ وحی نامیده می شود و هم چنین وحی رحمانی و الهی در موارد ذیل به کار رفته است;
الف – وحی به آسمان و زمین
خداوند‚ قوانین حاکم بر آسمان ها و زمین را که موجب نظم دقیق عالمانه و گردش منظم و بهره وری شایسته از آنهاست‚ با واژه وحی در آیاتی چند خاطرنشان می کند; مانند و اوحی فی کلّ سماء امرها; فصلت/ ۱۲‚ یا یومئذ تحدّث اخبارها بانّ ربّک اوحی لها. بر این اساس‚ قلمرو وحی خداوند‚ همه آسمان ها و زمین از آغاز تا انجام است و همه گوش شنوا دارند و از وحی وی فرمان می پذیرند و از چهارچوب قوانین حاکم بر خویش خارج نمی شوند.
ب – وحی به زنبور عسل
قرآن کریم از ادراک غریزی حیوانات با نام وحی یاد می کند; و اوحی ربّک الی النحل ان اتخذی من الجبال بیوتاً; نحل / ۶۸ – ۶۹.
ج – وحی یا الهام به عمل
گاهی متعلق یا محتوای وحی‚ نوعی انگیزه یا عزم و تصمیم بر انجام کاری است; مانند جریان ساختن کشتی حضرت نوح; فاوحینا الیه ان اصنع الفلک باعیننا و وحینا; موœمنون / ۲۷ یا داستان خروج مخفیانه موسی کلیم; و اوحینا الی موسی ان اسر بعبادی; شعراء / ۵۲ و یا تصمیم مادر موسی علیه السلا م به این که با همه خطرهایی که احتمال داده می شود‚ او را شیر دهد; و اوحینا الی امّ موسی ان ارضعیه; قصص / ۷; این ها همگی‚ نوعی عزم و تصمیم عملی است که قرآن از آن به وحی تعبیر فرموده است.
د – وحی به پیامبران
آیاتی مانند: کذلک یوحی الیک و الی الذین من قبلک اللّه العزیز الحکیم; شوری / ۳ و و ما کان لبشر ان یکلّمه اللّه الا وحیاً او من ورای حجاب او یرسل رسولا ً فیوحی باذنه ما یشاء انّه علیّ حکیم; شوری/ ۵۱ و و کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا ما کنت تدری ما الکتاب و لا الا یمان و لکن جعلناه نوراً نهدی به من نشاء من عبادنا; شوری / ۵۲‚ به وحی نبوت و شریعت مربوط است.
مولا ی متقیان علی علیه السلا م در تفسیر و ما کان لبشر ان یکلّمه اللّه الا ّ وحیاً او من ورای حجاب او یرسل رسولا فیوحی باذنه; شوری / ۵۱ فرمود: و کلا م اللّه لیس بنحو واحد‚ منه ما کلّم اللّه به الرسل و منه ما قذفه فی قلوبهم و منه روœیا یراها الرسل و منه وحی و تنزیل یتلی و یقرا› فهو کلا م اللّه …; تفسیر نورالثقلین / /۴ ۵۸۸ ذیل آیه ۵۲‚ سوره شوری. وحی و کلا م خداوند‚ یک نوع نیست‚ بلکه برخی به صورت کلا م و سخن است که خداوند به وسیله آن با پیامبرانش تکلم می کند و پاره ای از آن‚ در قلوب پیامبران القا می شود و بعضی نیز به صورت روœیاست که پیامبران می بینند و برخی هم وحی و تنزیلی است که تلا وت و قرائت می شود و به شکل کلا م اللّه در می آید.
اقسام وحی به پیامبران
از مطالعه آیات و احادیث اسلا می به دست می آید که وحی الهی به پیامبران‚ گونه هایی داشته است و همه آنها از نوع وحی تشریعی نبوده است.
۱- وحی تشریعی:
مقصود از وحی تشریعی این است که شریعت الهی‚ به پیامبر وحی می شود و او ما›مور ابلا غ آن می گردد.
قرآن می فرماید: انّا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و النبیّین من بعده و اوحینا الی ابراهیم و اسماعیل و…; نساء / ۱۶۳; همان گونه که به نوح و پیامبران پس از او و به ابراهیم و اسماعیل و… وحی کردیم‚ به تو نیز وحی نمودیم.
و جامع همه این موارد‚ این است که رسولا نی بودند که بشارت به ثواب خدا می دادند و از عذاب خدا انذار می کردند و خدا آنان را به منظور اتمام حجت فرستاد تا آن چه در دنیا و آخرت برای ایشان مفید و یا مضرّ است‚ بیان دارند تا بعد از این رسولا ن‚ برای مردم دلیلی در برابر خدا نماند; تفسیر المیزان /۵ ۱۴۰‚ ذیل آیه ۱۶۳ سوره نساء. روشن است که وحی در این آیه‚ وحی تشریعی است; چنان که امیرموœمنان علی علیه السلا م فرموده است: و اما تفسیر وحی النبوه و الرساله فهو قوله تعالی انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و …; بحارالا نوار۲۵۴/۱۸‚ باب کیفیه صدور الوحی.
۲- وحی انبایی:
وحی انبایی بدین مفهوم است که فردی از طریق وحی مطلع شود که در جهان چه می گذرد آینده جهان چیست و آینده خودش را ببیند و از آینده دیگران نیز باخبر شود. تمامی آن چه پیامبر گرامی اسلا م صلی اللّه علیه وآله درباره آینده امت خود خبر داده است‚ وحی انبایی است. داستان پیروزی مسلمین بر سپاه روم‚ مسئله حکومت بنی امیه و آیه شجره ملعونه نیز از این قبیل است.
۳- وحی تسدیدی:
مراد از وحی تسدیدی وحی ای است که برای بیان احکام شریعت نیست‚ بلکه دل گرمی‚ اطمینان خاطر و استقامت و پایداری پیامبر در انجام وظایف سنگین نبوت می باشد.
ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه السلا م درباره این آیه پرسیدم که خدا می فرماید: و کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا… آن حضرت فرمود: روح‚ خلقی است که در بین خلا یق از جبرئیل و میکائیل هم بزرگ تر است و همواره با رسول خدا صلی اللّه علیه وآله پس از آن جناب و نیز با ائمه اطهار علیهم السلا م است و کار او‚ تسدید‚ استوار داری و تا›یید حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله است. ; اصول کافی‚ ۱ / ۲۷۳.
۴ وحی رمزی و کنایی;
مانند آن چه خداوند به حضرت زکریا علیه السلا م نازل فرمود که وحی به معنای اشاره و رمز است; فخرج علی قومه من المحراب فاوحی الیهم ان سبّحوا بکره و عشیّاً; مریم / ۱۱.
از گونه های یاد شده آن چه به پیامبران اختصاص داشته‚ وحی تشریعی بوده است. بنابراین‚ کاربرد وحی در مورد غیر پیامبران‚ به معانی دیگر آن‚ هر گاه دلیل استواری بر آن وجود داشته باشد‚ منع شرعی و عقلی ندارد.
خاتمیت و انقطاع وح
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 