پاورپوینت کامل پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سخنان عبدالکریم سروش ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سخنان عبدالکریم سروش ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سخنان عبدالکریم سروش ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سخنان عبدالکریم سروش ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

۱

در پی انتشار سخنانی از دکتر عبدالکریم سروش پیرامون مباحث قرآنی، مرکز پژوهشگاه قرآنی امیرالمؤمنین علیه السلام قم در پرسشی از محضر حضرت ایه اللّه مکارم شیرازی، نظر معظم له را پیرامون این مسئله جویا شده است.

متن سئوال این مرکز و پاسخ حضرت ایه اللّه مکارم شیرازی که در اختیار مرکز خبر حوزه قرار گرفته به این شرح است:

سؤال: چه می فرمایید درباره کسی که خود را مسلمان و معتقد به قرآن می داند ولی جسورانه معتقدات عمومی مسلمین را درباره قرآن مورد حمله قرار داده و می گوید: قرآن مجید مستقیماً از سوی خدا نیست بلکه خداوند حضرت محمد صلی اللّه وعلیه وآله را با آن روح متعالی آفریده و قرآن تراوش روح اوست خداوند همچون باغبانی است که درخت میوه ای می کارد و آن درخت میوه می دهد، قرآن میوه شجره وجود پیامبر است.

و در جای دیگر می گوید: محمدی بودن قرآن سخنی است کاملاً معقول و مبرهن و اضافه می کند: چه فرقی می کند که بگوییم وحی خدا از تلاطم و جوششی در شخصیت پیامبر رخ می دهد و خودِ برتر پیامبر ب خودِ فروتراو سخن می گوید البته همه اینها باذن اللَّه صورت می گیرد.

و در جای دیگر می گوید: آن وحی از خدایی است که در میان آدمیان نشسته و از آدمی است پر از خدا شده و لایه هایی برای وجود پیامبر قائل می شود و می گوید که لایه ای در گوشِ لایه دیگر راز می گوید

سپس جسارت را به اینجا رسانده که می گوید: خدا بحر وجود خود را در کوزه کوچک شخصیتی به نام محمد بن عبداللَّه صلی اللّه وعلیه وآله می ریزد و لذا همه چیز یکسره محمدی می شود محمد عرب است لذا قرآن هم عربی می شود و در حجاز و در میان قبایل چادرنشین زندگی می کند لذا بهشت هم گاه چهره عربی و چادرنشینی پیدا می کند حور مقصورات فی الخیام. الرحمن/

و نیز می گوید: قرآن هم به تبع احوال پیامبر پستی و بلندی می گیرد آنگاه که پیامبر حال بهتری دارد فصاحت اوج می گیرد و آنگاه که در حال دیگری است فرو می نشیند. و در همه جا از اشعار عارفی صوفی مشرب یعنی مولوی برای توجیه سخنان خود کمک می گیرد.

سرانجام جسارت را به حدّ اعلی رسانده و می گویدما قصه ورود خطا در قرآن و علم پیامبر، غرض از خطا مطالبی است که از دیدگاه بشری خطا محسوب می شوند یعنی ناسازگار است با یافته های علمی بشر!

سپس به زعم خویش به سه مورد از این خطاها اشاره می کند: مسئله هفت آسمان در قرآن، و شهاب ثاقب (رجوم الشیاطین) و جنون بر اثر تماس شیاطین، و نتیجه می گیرد که علم و دانش پیامبر، در غیر دانش دینی، هم طراز دانش مردمان روزگار وی بوده است (والعیاذ باللَّه خطاهای او از اینجا ناشی شده است.)

درباره چنین اعتقاد و گوینده اش چه می فرمایید؟

بسم اللّه الرحمن الرحیم

جواب: به یقین این گونه سخنان هیچ گونه سازگاری با متون اسلامی به خصوص قرآن مجید ندارد و دانسته یا ندانسته جسارت عظیمی به قرآن مجید و پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی اللّه وعلیه وآله است و قداست قرآن را زیر سؤال می برد. در اینجا توجه شما عزیزان را به چند نکته، ضروری می دانم:

۱– سرچشمه این تفکّر انحرافی – که تازگی هم ندارد – دو چیز است:

الف) فرورفتن در افکار صوفیانه افراطی و تأثّرپذیری از مسئله حلول و اتحاد صوفیان، آن گونه که در عبارات بالا و تعبیرات فوق نیز نمایان است که وجود پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله را پر از خدا می پندارند و مانند آن.

ب) ناتوانی در برابر تفسیر بعضی از ایات قرآن مجید مانند ایات مربوط به هفت آسمان و رجوم الشیاطین و امثال آن و پنداشتن ناسازگاری آن با علوم روز، و این به آن می ماند که انسانی که بر اثر نقص اطلاعاتش گوشه دیوار قصر باشکوهی را ناموزون می بیند، برخیزد و بخواهد آن قصر را از بیخ و بن ویران کند.

۲– مفهوم این سخن که قرآن مجید مستقیماً از سوی خدا نیست – العیاذ باللَّه – تکذیب پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله است زیرا:

الف) در ۱۰ ایه از قرآن مجید می خوانیم: تنزیل من ربّ العالمین واقعه™۸۰ تنزیل الکتاب من الله العزیز الحکیم زمر/ ۱ و… .

اگر قرآن جوشیده از درون روح پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله است چگونه آن را با این صراحت به خداوند متعال نسبت می دهد. ایا این تکذیب پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله نیست؟ !

ایا همین که خداوند آفریننده اوست مجوز تعبیر تنزیل من رب العالمین می شود؟ اگر این گونه است پس چه مانعی دارد که بگوییم تمام اشعار حافظ و سعدی از سوی خداست زیرا خداوند، آفریننده آنهاست اضافه بر این ایا خدا قادر نیست که مستقیماً وحی خود را به پیامبرش نازل کند و حتماً باید از این راه وارد شود؟

ب) در ده ها ایه از قرآن مجید آمده است ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، یا قرآن را برای این نازل کردیم که مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کنی ابراهیم، ایه ۱ یا با صراحت دستور می دهد آنچه را بر تو نازل کردیم ابلاغ کن که اگر نکنی رسالت خدا را انجام نداده ای مائده، ایه ۶۷. ایا این ایات هرگز با جوشیدن قرآن از درون پیامبر سازگار است؟ ایا پیامبر خودش به خودش مأموریت می دهد و خودش را تهدید می کند؟ !

ج) در بیش از ۳۰۰ ایه قرآن مجید خطاب به پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله آمده است: قل (بگو) ایا پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله خودش به خودش می گوید بگو؟ و مأموریت می دهد؟ یا همه اینها کلام خدا و مأموریت الهی است. مختصر تأمّلی در ایات قرآن جای تردید نمی گذارد که قرآن می فرماید که همه این ایات مستقیماً از سوی خداوند بر پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله نازل شده، نه از فکر او جوشیده و نه پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله به منزله یک بلندگوست، بلکه روح عظیم او قادر به تحمّل دریافت وحی از سوی خداوند بزرگ بوده است.

د) بارها می شد که نزول وحی تأخیر می افتاد و پیامبر صلی اللّه وعلیه وآله در فشار دشمنان قرار می گرفت و در انتظار نزول وحی می نشست، از جمله در داستان تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه که قرآن می ف

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.