پاورپوینت کامل روشنفکری حوزوی با تمجید از بنی امیه و عدم جمود بر اهلبیت(ع)؟نقدی بر مصاحبه آیهاللّه واعظ زاده خراسانی در مجلّه حوزه بخش دوم;; ) ۷۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل روشنفکری حوزوی با تمجید از بنی امیه و عدم جمود بر اهلبیت(ع)؟نقدی بر مصاحبه آیهاللّه واعظ زاده خراسانی در مجلّه حوزه بخش دوم;; ) ۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل روشنفکری حوزوی با تمجید از بنی امیه و عدم جمود بر اهلبیت(ع)؟نقدی بر مصاحبه آیهاللّه واعظ زاده خراسانی در مجلّه حوزه بخش دوم;; ) ۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل روشنفکری حوزوی با تمجید از بنی امیه و عدم جمود بر اهلبیت(ع)؟نقدی بر مصاحبه آیهاللّه واعظ زاده خراسانی در مجلّه حوزه بخش دوم;; ) ۷۴ اسلاید در PowerPoint :
۱
حجهالاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی
فتوحات بنی امیه مساوی است با اسلام
جناب آقای واعظ زاده خراسانی در تمجید از بنی امیه می گوید: همین بنی امیه از آخر سده اول و اول سده دوم هجری رفتند و آن جا را فتح کردند و بالاترین تمدّن اسلامی را در آن جا به وجود آوردند … اینها جلوه های تمدن اسلامی و مفاخر برای تمامی مسلمانان است۱… آنان با چنان تدبیرها و ازجان گذشتگی ها و با چنین عقیده های محکم و استواری این فتوحات را به دست آوردند، کسانی که این فتوحات را نادیده می گیرند، به نظر آنان اگر اینها اسلام نیست، پس اسلام چه چیزی است؟۲
این سخن که فتوحات بنی امیه را مساوی با اسلام بدانیم، از چند جهت اشکال دارد:
۱. مخالفت با اهداف پیامبران و فرهنگ اهل بیت (ع)
الف: پیامبران برای کشورگشایی مبعوث نشدند:
سیره پیامبران الهی گواهی می دهد که آنان برای رهانیدن انسانها از ظلمت ضلالت و گمراهی و احیای مظاهر الهی و انسانی مبعوث شده اند
و تمام تلاش آنان در راستای نابودی آثار شیطانی و دمیدن روح خدایی بر کالبد مرده و بی رمق جامعه بوده است،
در هیچ یک از آیات قرآنی در توصیف پیامبران بویژه پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله سخن از کشورگشایی آنان نیست و در هیچ روایت و حدیثی، کشورگشایی را از فضایل رسول خدا شمرده نشده است بلکه جامعترین عبارت قرآن در بیان وظیفه و مقصد دعوت آن حضرت این است: یا ایها النّبی انّا ارسلناک شاهدا ومبشّرا ونذیرا وداعیا الی اللّه باذنه وسراجا منیر۳؛ ای پیامبر ما تو را گواه، بشارت دهنده و انذارکننده فرستادیم و تو را دعوت کننده بسوی خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغی فروزان و روشن بخش
و نفرمود: انا ارسلناک فاتحا للبلدان باذنه ما تو را کشورگشایی فرستادیم تا سرزمین ها فتح کرده و به کشور اسلامی ضمیمه سازی۴
پس هدف بعثت پیامبران گسترش عدالت اجتماعی و تربیت معنوی مردم بود، نه تأسیس امپراطوری و ساختن کاخ های سبز.
ب: دعوت پیامبر گرامی صلی اللّه علیه وآله بر اساس اخلاق خوش و منطق بود:
روش رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله در دعوت مردم به اسلامی بر مبنای اخلاق خوش و رفت و محبت، استوار بود: ادع الی سبیل ربّک بالحکمه والموعظه الحسنه۵
و هیچ گاه برای دعوت عمومی مردم به سوی دین از منطق زور استفاده نکرد: لا اکراه فی الدّین۶
و وظیفه خود را تنها ابلاغ رسالت می دید و بس: فان اعرضوا فما ارسلناک علیهم حفیظا ان علیک الّا البلاغ۷ و اگر روی گردان شوند غمگین مباش، ما تو را حافظ آنان و مأمور اجبارشان قرار نداده ایم؛ وظیفه تو تنها ابلاغ رسالت است.
و اگر آن حضرت، در مواردی دست به حمله نظامی زد، عمدتاً جنبه دفاعی داشت و از سوی خداوند متعال مأمور بود که تنها با کسانی بجنگد که تصمیم داشتند به سرزمین های اسلامی حمله کنند و مسلمانان را از پای در آورند: و قاتلوا فی سبیل اللّه الّذین یقاتلونکم و لا تعتدوا انّ اللّه لا یحبّ المعتدین۸؛ درراه خدا با کسانی که با شما پیکار می کنند، پیکار کنید و هرگز از حدود مقررات خدا تجاوز نکنید که خدا تجاوزگران را هرگز دوست نمی دارد.
و این روش رسول خدا صلی اللّه علیه وآله نتیجه داد؛ تا جایی که مردم دسته دسته به اسلام می گرویدند؛ بدون این که جنگی میان مسلمانان و آنان رخ داده باشد. و رایت النّاس یدخلون فی دین اللّه افواج۹؛ و مردمان را ببینی که گروه گروه در دین خدا در آیند.
این روی آوری گروهی به دین، نه به خاطر جنگ های پیامبر صلی اللّه علیه وآله بلکه به دلیل اخلاق نیکو و عدالت محوری آن حضرت بود که مردم خسته از بی عدالتی و جنگ های چند صد ساله، به طرف دین مقدس اسلام روی آوردند و دینِ سراسر مهر عاطفه را پذیرفتند.
ج: آمار کشته شده های جنگ های زمان پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله:
شکی نیست که روش جنگهای زمان پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله با کشورگشایی که صورت گرفت کاملا متفاوت بود زیرا تمام این هشتاد جنگ دوران حضرت جنبه دفاعی داشت و اگر هم به ظاهر ابتدایی بود، خیزش نظامی و توطئه در طرف مقابل بود و علاوه بر این، کشته شده های این غزوات به قدری اندک بود که حتی با کوچکترین تلفات حمله فاتحان به شهرها و روستاها قابل مقایسه نیست.
طبق تحقیقاتی آقای دکتر محمد عماره عضو مجمع بررسی های اسلامی مصر، در باره کشته شده ها و شهدای جنگهای صدر اسلام در عصر پیامبر گرامی صلی اللّه علیه وآله انجام داده است در جمع، ۱۸۱ شهید از مسلمانان و ۲۰۲ کشته از مشرکان بوده است. و در جنگ بنی قریظه، بدون آن که جنگی صورت بگیرد به سبب خیانت یهودیان طبق حکم سعد بن معاذ داور انتخاب شده آنان ۷۰۰ نفر از یهودیان کشته شدند یعنی همه کشته شدگان از طرفین با تلفات بنی قریظه ۱۰۸۳ نفر می شود و بدون بنی قریظه ۳۸۳ نفر می باشد.۱۰
۲ مخالفت ائمه معصومین (ع) با فتوحات
کلینی می نویسد: بشیر الدهان عن بی عبداللّه علیه السلام، قال: قلت له إ؛نی ریت فی المنام إ؛نی قلت لک ن القتال مع غیر الإ؛مام المفروض طاعته حرام مثل المیته والدم ولحم الخنزیر، فقلت لی هو کذلک، فقال بو عبداللّه علیه السلام هو کذلک هو کذلک۱۱؛ بشیر دهان می گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: در عالم روِیا دیدم که به شما می گویم جنگ بدون امام مفترض الطاعه، حرام است همانند گوشت مردار، خون و گوشت خوک، و شما فرمودید: آری این چنین است. حضرت صادق علیه السلام فرمود آری این چنین است، آری این چنین است.
امیرمؤمنان علیه السلام می فرمایند: لا یخرج المسلم فی الجهاد مع من لا یؤمن فی الحکم ولا ینفذ فی الف، مر اللّه عز وجل، فإ؛نه إ؛ن مات فی ذلک المکان کان معینا لعدونا فی حبس حقنا، والاشاطه بدمائنا ومیتته میته جاهلیه۱۲؛ مسلمان نباید در رکاب کسی که به حکم خدا ایمان ندارد و دستور خداوند را درباره غنایم جنگی اجرا نمی کند، جهاد کند. اگر در این چنین جهادی کشته شود، دشمن ما را در حبس حقوق ما و ریختن خون ما یاری نموده است و مرگ او همانند مرگ دوران جاهلیت است.
امام جواد علیه السلام می فرماید: ولا علم فی هذا الزمان جهادا إ؛لا الحجّ والعمره والجوار۱۳؛ در این عصر، من جهادی جز زیارت خانه خدا و حسن هم جواری نمی شناسم.
چقدر ناپسند است که انسان با همه این روایات بگوید: امام سجاد علیه السلام هم چنان که در صحیفه سجادیه آمده است، برای مجاهدان دعا می کند، مجاهدان چه کسانی بودند؟ همان مجاهدانی بودند که به فرمان خلفا برای فتوحات اسلامی به جهاد می ر فتند۱۴
۳. مخالفت با نظر فقهای شیعه در گذر زمان
با توجه به آن چه که از امامان معصوم نقل گردید، نظر فقهای شیعه در گذر زمان بر این استوار بود که جهاد باید به اذن امام معصوم علیه السلام صورت پذیرد وگرنه مشروعیتی ندارد؛ مرحوم صاحب جواهر می نویسد: فلا خلاف بیننا بل الاجماع بقسمیه علیه فی نّه إ؛نّما یجب علی الوجه المزبور بشرط وجود الإ؛مام علیه السلام وبسط یده و من نصبه للجهاد ولو بتعمیم ولایته له ولغیره فی قطر من القطار؛ بل صل مشروعیته مشروط بذلک فضلا عن وجوبه.
همین نظریه را مرحوم شیخ طوسی در مبسوط ۲/ ۸ ، ابن ادریس در سرائر ۲ / ۳ محقق حّلی در شرایع ۲ / ۲۳۵ علامه حلّی در تذکره الفقهاء ۹ / ۱۹ شهید ثانی در مسالک ۳ / ۹ محقق اردبیلی در مجمع الفائده ۷ /۴۴۰ ، خوئی در مصباح الفقاهه ۱ / ۸۴۰ و… دارند.
۴. نقش تخریبی کشورگشایی ها و فتوحات
الف: اسلام را دین خون و شمشیر معرفی کردند:
در اثر جنگها، فتوحات و کشورگشایی های در دوران خلفا و بنی امیه صورت گرفت، چهره دیگری از این دین حنیف به نمایش گذاشته شد و اسلام را دین خون و شمشیر معرّفی کردند. آنان نه تنها برای مسلمان کردن دیگران، بلکه حتی به دلیل تأخیر در پرداخت زکات، بسیاری از مسلمانان نه کفّار را از دم تیغ گذراندند. بنا به نقل بخاری، خلیفه اول گفت: فقال واللّه لاقاتلنّ من فرّق بین الصّلاه والزّکاه، فانّ الزّکاه حقّ المال، واللّه لو منعونی عناقا کانوا یؤدونها الی رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلم لقاتلتهم علی منعه۱۵؛ به خدا سوگند، با کسانی که نماز بخوانند ولی زکات نپردازند، جنگ خواهم کرد، به خدا سوگند، اگر بزغاله ای را که به پیامبر می دادند، از من خودداری کنند، با آنان خواهم جنگید.
استاد محمود عقاد، دانشمند بلند آوازه و نویسنده توانمند مصری می نویسد: وناس منهم آمنوا بالزکاه ولم یؤمنوا بمن یؤدّونها إ؛لیه۱۶؛ از میان کسانی که خلیفه به اتهام ارتداد با آنان جنگید، جمعیتی بودند که به زکات عقیده داشتند ولی ابوبکر را که به عنوان خلیفه، زکات را مطالبه می کرد، قبول نداشتند.
کشتن مالک بن نویره و هم بستر شدن خالد بن ولید با همسر وی در همان شب، نمونه بارز این گونه برخوردهای خشن و زشت غیراسلامی با مخالفان بود.۱۷
هم چنین نصب ولید بن عقبه، فرمانده شراب خوار۱۸ در فتح روم و در فتح آفریقا عبداللّه بن سعد ابن بی سرح، فرمانده مرتد۱۹، معاویه بن حُدَیج، فرمانده منافق۲۰، عقبه بن نافع بن عبد القیس فهری، فرمانده ریاست طلب۲۱، عبد العزیز بن موسی که پس از فتح اندلس حاضر می شود با ازدواج با زن نصرانی مسیحی شود۲۲، حسّان بن نعمان برای به دست آوردن کنیزان زیبای بربر۲۳ و مصالحه عبداللّه بن سعد در غرب آفریقابه شرط تحویل کنیزان و زنان شیرده۲۴ و ده ها و صدها موارد مشابه باعث شد که چهره زیبا و نورانی و سراسر رفت اسلامی به صورت یک دین خشن و متکی به شمشیر معرفی شود و امروز مخالفان اسلام از همین زاویه در تبلیغ ضد اسلامی خود بهره برداری می کنند.
ب: عدم پایبندی فاتحان به اصول اخلاق اسلامی:
تمام همّ و غم خلفا و فاتحان در کشورگشایی خلاصه می شد، شتاب و عجله برای گشودن دروازه های کشورهای همسایه، هنگامی صورت گرفت که تازه مسلمان شده ها، هنوز چیزی از حقیقت اسلام، جز چند آیه ای از قرآن کریم را فرا نگرفته بودند، سنّت ها و سرشت های جاهلی هنوز در نهان آنان ریشه داشت، تعصّب ها و کینه های جاهلی در وجود آنه ا زبانه می کشید و ارزش های اعتقادی اسلام در عمق وجودشان نفوذ نکرده بود؛ چنان که مسلم در کتاب صحیح خود در روایتی از رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله، به این نکته اشاره کرده است:
عن عبداللّه بن عمر عن عائشه، زوج النّبی صلی اللّه علیه وآله انّها قالت: سمعت رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله یقول: لولا انّ قومک حدیثو عهد بجاهلیه، او قال بکفر، لانفقت کنز الکعبه فی سبیل اللّه ولجعلت بابها بالرض ولادخلت فیها من الحجر؛۲۵ پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله به عایشه فرمود: اگر نه این بود که قوم تو۲۶ تازه از جاهلیت و یا کفر خلاصی یافته اند هنوز آثار جاهلی و یا کفر از نهان آنان رخت نبسته است من گنجینه های مکه را در راه خدا انفاق می کردم و درب کعبه را با زمین یک سان و حجر إ؛سماعیل را داخل کعبه قرار می دادم.
عدم پای بندی فرماندهان به قوانین اسلامی، آن گاه که با پیروزی چشم گیر مادّی درآمیخت و طعم غنیمت و لذّت را به آنان چشاند، همان معنویت اندک را هم از جنگ جویان تازه مسلمان زدود و آنها را چنان در خوش گذرانی غرق کرد که فراموش کردند برای چه هدفی می جنگند. تمام آروزیشان در جمع آوری غنیمت خلاصه می شد و حقیقت معنای جهاد را از دیدگاه اسلام درک نکرده بودند؛ از این رو، برای رسیدن به این هدف از هیچ عملی دریغ نکردند و هر آن چه آنها را به این هدف نزدیک می کرد، انجام می دادند.
نمونه هایی از رفتار ضدانسانی فرماندهان فتوحات
از آن جایی که فتوحات و کشورگشایی ها بر اساس مبانی اسلامی استوار نبود، و فاتحان موازین اسلامی را رعایت نک
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 