پاورپوینت کامل هوای نفس و درازی آرزو ۵۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هوای نفس و درازی آرزو ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هوای نفس و درازی آرزو ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل هوای نفس و درازی آرزو ۵۵ اسلاید در PowerPoint :
۱
قال امیرالمؤمنین علی (ع)لیه السلام : انما اخاف علیکم اثنتین، اتباع الهوی، و طول الامل، اما اتباع الهوی فانّه یصد عن الحق و اما طول الامل فینسی الا~خره. ۱
مقام اول: ذم اتباع هوای نفس.
فصل اول: انسان در ابتداء امر، حیوان بالفعل است.
نفس انسانی گرچه به یک معنی، که اکنون ذکر آن از مقصود ما خارج است، مفطور بر توحید بلکه جمیع عقاید حقه است، ولی از اول ولادت آن در این نشئه و قدم گذاشتن در این عالم، با تمایلات نفسانیه و شهوات حیوانیه نشو و نما می کند؛ مگر کسی که مؤید من عنداللّه باشد و حافظ قدسی داشته باشد. و آن چون از نوادر وجود است، جزو حساب ما نیاید؛ ما معترض حال نوع هستیم .
و در مقام خود مبرهن است که انسان در اول پیدایش، پس از طی منازلی، حیوان ضعیفی است که جز به قابلیت انسانیت، امتیازی از سایر حیوانات ندارد. و آن قابلیت میزان انسانیت فعلیه نیست. پس، انسان حیوانی بالفعل است در ابتدای ورود در این عالم؛ و تحت هیچ میزان جز شریعت حیوانات، که اداره شهوت و غضب است، نیست. و چون این اعجوبه دهر، ذات جامع یا قابل جمعی است، از این جهت برای اداره آن دو قوه صفات شیطانی را از قبیل کذب و خدیعه و نفاق و نمیمه و سایر شیطنت های دیگر نیز به کار می برد؛ و با همین سه قوه، که اصول مفسدات و مهلکات است، ترقی کند؛ و اینها نیز در او نمو و ترقی روز افزون نمایند. و اگر در تحت تأثیر مربی و معلمی واقع نشود، پس از رسیدن به حد رشد و بلوغ یک حیوان عجیب و غریبی شود که در هر یک از شؤون مذکوره گوی سبقت از سایر حیوانات و شیاطین ببرد، و از همه قوی تر و کامل تر در مقام حیوانیت و شیطنت شود. و اگر بر همین حال روزگار بر او بگذرد، و جز تبعیت هوای نفس در شؤون ثلاثه نکند، هیچ یک از معارف الهیه و اخلاق فاضله و اعمال صالحه در او بروز نکند؛ بلکه جمیع انوار فطریه او نیز خاموش گردد. پس، تمام مراتب حق که از این سه مقام که ذکر شد، یعنی معارف الهیه و اخلاق و ملکات فاضله و اعمال صالحه، خارج نیست، زیر پای هواهای نفسانیه پایمال گردد، و متابعت از تمایلات نفسانیه و ملایمات حیوانیه نگذارد در او حق به هیچ یک از مراتب جلوه کند، و ظلمت هوای نفس تمام انوار عقل و ایمان را خاموش کند، و ولادت ثانویه، که ولادت انسانیه است، برای او رخ ندهد؛ و در همان حال بماند و ممنوع و مصدود از حق و حقیقت شود تا آنکه از این عالم با همین حال رحلت کند. و در آن عالم، که کشف سریره شود، خود را جز حیوان یا شیطانی نیابد، و انسانیت اصلا یادی نکند؛ و در آن حال در ظلمت ها و وحشت های بی پایان بماند تا خدای تعالی چه خواهد .
پس، این حال تبعیت کامل است از هوای نفس، که منع کامل کند از حق. و از اینجا می توان فهمید که میزان بازماندن از حق متابعت هوای نفس است؛ و مقدار بازماندن نیز متقدر شود به مقدار تبعیت. مثلا اگر به واسطه تعلیم انبیا و تربیت علما و مربیان، مملکت انسانیت این انسان کذایی، که در اول ولادت با آن سه قوه هم آغوش بود و با ترقی و تکامل او آنها نیز ترقی و تکامل می کردند، تحت تأثیر تربیت واقع شد، و کم کم تسلیم قوه مربیه انبیا و اولیاء علیهم السلام گردید، ممکن است چیزی بر او نگذرد جز آنکه قوه کامله انسانیه، که در او به طریق استعداد و قابلیت ودیعه گذاشته شده بود، فعلیت پیدا کند و ظهور نماید و تمام شؤون و قوای مملکت برگردد به شأن انسانیت. شیطان ایمان آورد به دستش؛ چنان که در دست رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله ایمان آورد، فرمود: ان شیطانی آمن بیدی. ( ۲ من به دست من ایمان آورد. و مقام حیوانیت او تسلیم مقام انسانیتش شود، به طوری که مرکب مرتاض راهوار عالم کمال و ترقی و براق آسمان پیمای راه آخرت شود و ابدا سرخودی نکند و چموشی ننماید. و بعد از تسلیم شدن شهوت و غضب به مقام عدل و شرع، عدالت در مملکت بروز کند و حکومت عادله حقه تشکیل شود که کارکن در آن و حکمفرمای در آن حق و قوانین حقه باشد، و قدمی بر خلاف حق در آن گذاشته نشود و بکلی از باطل عاری و بری گردد.
پس، همان طور که میزان در منع حق و سد آن اتباع هوای نفس است، میزان در جلب حق و پیدایش آن متابعت مطلقه کامله عقل است، منازل غیر متناهیه است، به طوری که هر قدمی که به تبعیت هوای نفس برداشته شود، به همان اندازه منع از حق کند و حجاب از حقیقت شود و از انوار کمال انسانیت و اسرار وجود آدمیت محجوب گردد؛ و به عکس، هر قدمی که بر خلاف میل نفس و هوای آن بردارد، به همان اندازه رفع حجاب شود و نور حق در مملکت جلوه کند.
فصل دوم: ذم اتباع هوی
خداوند تبارک و تعالی در ذم اتباع نفس و هوای آن فرماید: و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل اللّه. و من اضل ممن اتبع هواه بغیر هدی من اللّه ( ۳ .
و در کافی شریف سند به حضرت امام محمد باقر علیه السلام رساند: قال: قال رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله یقول اللّه عزوجل: و عزتی و جلالی و عظمتی و کبریائی و نوری و علوی و ارتفاع مکانی لا یؤثر عبد هواه علی هوای الا شتتت علیه امره و لبست علیه دنیاه و شغلت قلبه بها، و لم اوته منها الا ما قدرت له. و عزتی و جلالی و عظمتی و نوری و علوی و ارتفاع مکانی لا یؤثر عبد هوای علی هواه الا ستحفظته ملائکتی و کفلت السموات و الارضین رزقه، و کنت له من وراء تجاره کل تاجر و اتته الدنیا و هی راغمه. ( ۴
این حدیث شریف از محکمات احادیث است که مضمونش شهادت می دهد که از سرچشمه زلال علم خدای تبارک و تعالی است، گو که به حسب سند مروی به ضعف باشد. ما اکنون درصدد شرح آن نیستیم.
و از حضرت مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام جز این حدیث که ما به شرح آن پرداختیم، منقول است که فرمود: ان اخوف ما اخاف علیکم اثنتان: اتباع الهوی … ( ۵ و از جانب صادق سلام اللّه علیه، حدیث شده که فرمود: احذروا اهواء کم کما تحذرون اعداءکم؛ فلیس شیء اعدی للرجال من اتباع اهوائهم و حصائد السنتهم . ( ۶
ای عزیز، بدان که خواهش و تمنای نفس منتهی نشود به جایی و به آخر نرسد اشتهای آن؛ اگر انسان یک قدم دنبال آن بردارد، مجبور شود پس از آن چند قدم بردارد؛ و اگر با یکی از هواهای آن همراهی کند، ناچار شود با چندین تمنای آن همراهی کند. اگر یک در به روی خواهش نفس باز کنی. لابدی که درهای بسیاری به روی آن باز کنی. یک وقت به واسطه یک متابعت نفس به چندین مفاسد و از آن به هزاران مهالک مبتلا شوی، تا آنکه خدای نخواسته در دم آخر جمیع راه حق را بر تو منسد کند؛ چنانکه خدای تعالی در نص کتاب کریم از آن خبر داده است. ( ۷
و البته امیرمؤمنان و ولی امر و مولا و مرشد و متکفل هدایت و راهنمای عایله انسانیت از این خوف دارد و ترسنک است. بلکه روح مکرّم و رسول اکرم و ائمه هدی صلی اللّه علیه وآله و علیهم اجمعین در اضطراب و وحشت است که مبادا برگهای درخت نبوت و ولایت ریخته شود و خزان گردد.
پس، اگر با رسول خدا آشنایی داری و اگر محبت مولا امیرالمؤمنین را داری و دوست اولاد طاهرین آنها هستی، قلب مبارک آنها را از ترس و اضطراب بیرون بیاور .
در ایه شریفه در سوره هود وارد است: فاستقم کما امرت و من تاب معلک ( ۸ و در حدیث وارد است که جناب رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله فرمودند: شیبتنی سوره هود لمکان هذه الا~یه ( ۹
شیخ عارف کامل شاه آبادی روحی فداه فرمود: با این که این ایه شریفه در سوره شوری ( ۱۰ نیز وارد است، ولی بدون و من تاب معک ( ۱۱ جهت این که حضرت، سوره هود را اختصاص به ذکر دادند، برای آن است که خدای تعالی استقامت امت را نیز از آن بزرگوار خواسته است و حضرت بیم آن داشت که ماموریت انجام نگیرد، و الا خود آن بزرگوار استقامت داشت، بلکه آن حضرت مظهر اسم حکیم عدل است.
پس ای برادر من، اگر تو خود را از متابعان آن حضرت می دانی و مورد ماموریت آن ذات مقدس، بیا و نگذار آن بزرگوار در این ماموریت خجل و شرمسار شود به واسطه کار زشت و عمل ناهنجار تو. تو خود ملاحظه کن اگر اولاد یا سایر بستگان تو کارهای زشت و نامناسب کنند که با شؤون تو مخالف باشد، چه قدر پیش مردم خجل و سرشکسته می شوی؛ بدان که رسول اکرم و امیرالمؤمنین علی (ع)لیهما السلام پدر حقیقی امت اند به نص خود آن بزرگوار که فرمود: انا و علی ابوا هذه الامه. ( ۱۲ یعنی من و علی دو پدر این امتیم؛ و اگر ما را در محضر ربوبیت حاضر کنند و حساب کشند در مقابل روی آن بزرگواران و از ما جز زشتی و بدی در نامه عمل نباشد، به آن بزرگوارها سخت می گذرد و آنها در محضر حق تعالی و ملائکه و انبیا شرمسار شوند. پس، ما چه ظلمی بزرگ کردیم به آنها، و به چه مصیبتی مبتلا شدیم و خدای تعالی با ما چه معامله خواهد کرد؟
پس، ای انسا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 