پاورپوینت کامل سخنی در باب انکار صدور فتوای شیخ محمود شلتوت از سوی قرضاوی ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سخنی در باب انکار صدور فتوای شیخ محمود شلتوت از سوی قرضاوی ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سخنی در باب انکار صدور فتوای شیخ محمود شلتوت از سوی قرضاوی ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سخنی در باب انکار صدور فتوای شیخ محمود شلتوت از سوی قرضاوی ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

۹

آنگاه که شیخ یوسف قرضاوی، فتوای شیخ محمود شلتوت نسبت به جواز عبادت بر اساس مذهب اهل بیت علیهم السلام را انکار کرد، پرسش های بسیاری از سوی فرهیختگان مطرح شد. آنچه در پی می آید، پاسخ مدیر مرکز پژوهش های اعتقادی، شیخ محمدالحسون به این پرسش ها است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و اکمل الصلوات و اتمها علی نبینا و مقتدانا و حبیب قلوبنا النبی محمد و اهل بیته الطیبین الطاهرین علیهم سلام اللّه اجمعین.

درست است، شیخ یوسف قرضاوی صدور این فتوا از جناب شیخ محمد شلتوت را انکار کرد، و این انکار در دیدار ایشان با برخی از جوانان در نشست علمای آینده که آن را اتحاد العلما فی القاهره برگزار می کند، در تاریخ سه شنبه ۷/۴/۲۰۰۹ میلادی صورت گرفت و این اطلاعات در پایگاه خبری قرضاوی در تاریخ ۹/۴/۲۰۰۹ میلادی درج شده است.

قرضاوی دلیل انکار این فتوا را عدم مشاهده آن اعلام کرده، اعتقاد دارد هر کس این فتوا را بیابد باید آن را برای ایشان ارسال کند، و خود قرضاوی از بقیه مردم نسبت به میراث شیخ شلتوت آشناتر است، و او خود و شیخ احمدالعسال کتاب های شیخ شلتوت را آماده چاپ کردند، و این فتوا در این کتب وجود ندارد.

در جواب ایشان می گوییم: ما شیعیان اهل بیت علیهم السلام نیاز به فتوا از این عالم الازهر یا شخص دیگری نداریم تا عبادت براساس مذهب اهل بیت علیهم السلام را تجویز کند، ما بحمداللّه دلایل کافی در کتاب و سنت بر لزوم تبعیت از این مذهب حق داریم، مذهبی که در آن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام امام و جانشین بعد از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله، و بعد از او امامان، از فرزندان معصوم اویند.

پاسخ ما به شیخ یوسف قرضاوی به این دلیل صورت می گیرد که ایشان یک قضیه مسلم تاریخی را انکار می کند، و از جهتی این انکار نمایانگر حمله وری غیرموجه او بر مذهب اهل بیت علیهم السلام است.

شیخ گذشته الازهر، شیخ محمود شلتوت، این فتوا را صادر کرده است و پس از صدور در بسیاری از مجلات منتشر و در بعضی کتب به چاپ رسیده است، و در اینجا نسخه ای از فتوا را به نمایش می گذاریم.

بسم اللّه الر حمن الرحیم

نص الفتوی

التی أصدرها السید صاحب الفضیله الاستاذ الاکبر الشیخ محمود شلتوت شیخ الجامع الازهر فی شأن جواز التعبد بمذهب الشیعه الا؛مامیه

قیل لفضیلته:

إن بعض الناس یری أنه یجب علی المسلم لکی تقع عباداته و معاملاته علی وجه صحیح أن یقلد أحد المذاهب الاربعه المعروفه و لیس من بینها مذهب الشیعه الا؛مامیه و لاالشیعه الزیدیه، فهل توافقون فضیلتکم علی هذا الرأی علی إطلاقه فتمنعون تقلید مذهب الشیعه الا؛مامیه الاثنا عشریه مثلا؟

فأجاب فضیلته:

۱ إن الا؛سلام لایوجب علی أحد من أتباعه اتباع مذهب معین بل نقول: إن لکل مسلم الحق فی أن یقلد باد¢ ذی بدء أی مذهب من المذاهب المنقوله نقلا صحیحا و المدونه أحکامها فی کتبها الخاصه و لمن قلد مذهبا من هذه المذاهب أن ینتقل إلی غیره أی مذهب کان و لاحرج علیه فی ش، من ذلک.

۲ إن مذهب الجعفریه المعروف بمذهب الشیعه الا؛مامیه الاثناعشریه مذهب یجوز التعبد به شرعا کسائر مذاهب أهل السنه.

فینبغی للمسلمین أن یعرفوا ذلک، و أن یتخلصوا من العصبیه بغیر الحق لمذاهب معینه، فما کان دین اللّه و ما کانت شریعته بتابعه لمذهب، أو مقصوره علی مذهب، فالکل مجتهدون مقبولون عنداللّه تعالی یجوز لمن لیس أهلا للنظر و الاجتهاد تقلیدهم و العمل بما یقررونهم فی فقههم، و لافرق فی ذلک بین العبادات و المعاملات.

السید صاحب السماحه العلامه الجلیل الاستاذ محمد تقی القمی السکرتیر العام لجماعه التقریب بین المذاهب الا؛سلامیه سلام علیکم و رحمه اللّه.

أما بعد… فیسرنی أن أبعث الی سماحتکم بصوره موقع علیها با؛مضائی من الفتوی التی أصدرتها فی شأن جواز التعبد بمذهب الشیعه الا؛مامیه، راجیا أن تحفظوها فی سجلات دار التقریب بین المذاهب الا؛سلامیه التی أسهمنا معکم فی تأسیسها ووفقنا اللّه لتحقیق رسالتها.

و السلام علیکم و رحمه اللّه.

شیخ الجامع الازهر محمود شلتوت

به علت احتمال عدم وضوح این نسخه و دشواری خواندن آن برای برخی افراد ترجمه کامل آن را در زیر می آوریم.

بسم اللّه الرحمن الرحیم

دارالتقریب بین المذاهب الا؛سلامیه

دفتر شیخ جامع الازهر

متن فتوایی که سید با فضیلت استاد بزرگ شیخ محمود شلتوت، شیخ جامع الازهر در بیان جواز عبادت بر طبق مذهب شیعه امامی صادر کردند:

از ایشان پرسیده شد: برخی از مردم معتقدند انسان مسلمان برای این که عبادات و معاملات او صحیح باشد، لازم است از یکی از مذاهب چهارگانه معروف تبعیت کند، در حالی که مذهب شیعه امامی در میان این مذاهب دیده نمی شوند، هم چنین شیعه زیدی.

آیا شما این نظر را با توجه به اطلاق آن تأیید می کنید؟ و تبعیت از مذهب شیعه دوازده امامی را مثلا منع می کنید؟

پس ایشان فرمودند:

۱ دین اسلام، تبعیت از مذهب معینی را بر هیچ یک از پیروانش واجب نمی کند بلکه می گوییم: هر یک از مسلمانان حق دارد به هر یک از مذاهبی که به صورت صحیح به ما رسیده و احکام آن در کتاب های مخصوصی نوشته شده ابتدأ تعبد کند، و هر کس مذهبی را انتخاب کرده، می تواند آن را عوض کند و به مذهب اسلامی دیگری هر مذهبی باشد بگراید، و هیچ اشکالی بر او وارد نیست.

۲ عبادت کردن بر طبق مذهب جعفری، که به مذهب شیعه دوازده امامی معروف است، جایز می باشد همانند بقیه مذاهب اهل سنت، پس باید مسلمانان آن را بدانند و از تعصب بیجا نسبت به مذهب معینی خود را رهایی دهند. دین و شریعت خداوند تابع مذهب خاصی نیست و مختص به یک مذهب نمی باشد، پس علمای همه مذاهب مجتهد و نزد خداوند متعال مورد قبول اند، و هر کس به مرحله اجتهاد و فتوا نرسیده باید از آنها تقلید کرده، به آنچه در فقهشان تقریر می کنند عمل کند، و در عمل به فتوا هیچ فرقی میان عبادات و معاملات نیست.

علامه بزرگوار جناب استاد محمد تقی قمی سردبیر جماعه التقریب بین المذاهب الا؛سلامیه

سلام علیکم و رحمته.

اما بعد… موجب سرور و شادمانی این جانب است که نسخه ای از فتوایی که عبادت بر طبق مذهب شیعه را جایز می داند با امضای خود برای جنابعالی ارسال کنم، امیدوارم آن را در پرونده های دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه، که ما در تأسیس آن با شما سهیم بودیم، حفظ و نگهداری کنید، خداوند ما را در انجام رسالت آن توفیق دهد.

و السلام علکیم و رحمهاللّه.

شیخ شلتوت در این فتوا به دو نکته مهم اشاره می کند:

۱ اسلام تبعیت از مذهب معینی را بر مسلمانان واجب نمی کند، بلکه هر مسلمان حق دارد ابتدأ از هر یک از مذاهب اسلامی تبعیت کند.

۲ هر مسلمان حق انتقال از مذهب به مذهب دیگری را دارد، و این همان تحول مذهبی است.

و شایسته است اینجا به چند نکته اشاره کنیم:

اولا: در اوایل سال ۱۹۵۹ میلادی، شیخ الازهر، شیخ محمود شلتوت، به روزنامه الحیاه تصریح کرده که مصمم است بر تقریب بین مذاهب اسلامی؛ و در صدد برآمده تا در برنامه های جدید درسی دانشکده شریعت، تدریس فقه شیعه را جای دهد. این تصمیم شیخ شلتوت، خبرنگار روزنامه الشعب سید محمود سلیم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.