پاورپوینت کامل حضرت آیهاللّه جوادی آملی تأکید کردند؛حضرت آیهاللّه العظمی بهجت(ره) جوامع الکلم و جامع معقول و منقول و مشهود بود ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حضرت آیهاللّه جوادی آملی تأکید کردند؛حضرت آیهاللّه العظمی بهجت(ره) جوامع الکلم و جامع معقول و منقول و مشهود بود ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حضرت آیهاللّه جوادی آملی تأکید کردند؛حضرت آیهاللّه العظمی بهجت(ره) جوامع الکلم و جامع معقول و منقول و مشهود بود ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حضرت آیهاللّه جوادی آملی تأکید کردند؛حضرت آیهاللّه العظمی بهجت(ره) جوامع الکلم و جامع معقول و منقول و مشهود بود ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

۱۲

حکیم متأله، حضرت علامه، آیهاللّه جوادی آملی، درآستانه اربعین ارتحال جانگداز مرجع عالی قدر جهان تشیع، حضرت آیهاللّه العظمی بهجت قدس سره در پیامی ضمن تبیین شخصیت والای این مرجع فقید تصریح کردند: حضرت آیهاللّه العظمی بهجت که عمری قریب به یک قرن را با طهارت و صداقت پشت سر گذاشت، جزو جوامع الکلم عصر ما بود. کسی جزو کلمه جامعه است که نه تنها بین معقول و منقول جمع کند، بلکه جامع بین معقول و منقول و مشهود باشد.

متن کامل پیام معظم له بدین شرح است:

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم اللّه الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال غم بار حضرت آیهاللّه العظمی بهجت را به پیشگاه ولی عصر ارواحنافداه تعزیت عرض می کنیم. از ذات اقدس اله مسئلت می کنیم روح متعالی این بزرگوار را با انبیا و اولیا علیهم السلام محشور بفرماید و به همه علاقه مندان آن بزرگوار اجر صابران را عطا کند.

بحث در شخصیت بزرگواری مثل آیهاللّه العظمی بهجت کار دشواری است، زیرا این بزرگوار جزو جوامع الکلم عصر ما بود.

هر انسان صالحی کلمه الهی است و کلمات الهی یکسان نیستند، هر کدام مظهر نامی از نام های پربرکت خدایی هستند، ولی جوامع الکلم مظهر نام های برترند.

آنکه جوامع الکلم اصیل و کامل هست، آن انسان معصوم است، ولی شاگردان انسان معصوم در سایه علم صائب و عمل صالح، سهمی از این جوامع الکلم دارند.

اگر خدای سبحان از عیسی مسیح سلام اللّه علیه به عنوان کلمه یاد کرده است، آن جزو جوامع الکلم است، چه این که وجود پیغمبر و امیرمومنان علیهماآلاف التحیهوالثناء از کامل ترین مصادیق جوامع الکلم است.

آن حضرت به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: لقد اوتیتم جوامع الکلم و لقد اوتیت یا علی جوامع الکلم.

حضرت آیهاللّه العظمی بهجت که عمری قریب به یک قرن را با طهارت و صداقت پشت سر گذاشت، جزو جوامع الکلم عصر ما بود.

کسی جزو کلمه جامعه است که نه تنها بین معقول و منقول جمع کند، بلکه جامع بین معقول و منقول و مشهود باشد.

این بزرگوار هم علوم عقلی را فراگرفت، هم علوم نقلی را فراگرفت و هم علوم وارستگی را که طهارت روح را به همراه دارد، فراگرفت.

آن علم شهودی را که به طهارت روح و نزاهت خود برمی گردد فراگرفت.

او جامع بین معقول و منقول و مشهود بود.

کسانی که در معقول کار می کنند، سفرشان یک بعدی است، از جهل به علم حرکت می کنند، از علم به مراحل بالاتر علم حرکت می کنند و بالاخره در مدار مفهوم و علوم حصولی، سیر را ادامه می دهند.

کسانی که در منقول مثل فقه و اصول و سایر رشته های نقلی کوشش می کنند، اینها هم از جهل به علم حرکت می کنند، از بدیهی به نظری حرکت می کنند.

از بین به مبین می رسند و همین راه را ادامه می دهند، در رشته خودشان عالم و اعلم می شوند؛ و کسانی که جامع بین معقول و منقول اند، در مدار علم حصولی به آن مفهوم ذهنی و تلاش ها و کوشش های درونی به مقصد می رسند، اما هیچ کدام از علم به معلوم نمی رسند، ولی کسانی که در علم شهودی تلاش و کوشش می کنند، عنصر محوری سعی اینها شهود است و علم حضوری، نه حصول است و مفهوم ذهنی، شهود خارج از قلمرو ذهن است، با متن خارج همراه است آنچه اثر دارد وجود خارجی است؛ آنچه اثر دارد معلوم است و نه علم.

آن بزرگواری که می گوید: یک حمله مردانه و مستانه نمودی از علم رهیدیم و به معلوم رسیدیم

این هجرت از علم حصولی به حضوری را به همراه دارد، هجرت از عقل و نقل را به شهود همراه دارد.

جمع معقول و منقول و مشهود را به همراه دارد و طهارت روح، نتیجه قطعی چنین هجرت وسطی است که مراتب برتر از هجرت صغری است.

مرحوم آیهاللّه العظمی بهجت قدس سره در اثر وارستگی ای که داشتند، تعلم شان برای رضای خدا و عمل به آن علم هم برای رضای خدا بود، تعلیم سالیان متمادی هم برای رضای خدا بود، برابر این حدیث نورانی که مرحوم کلینی نقل کرده است، که اگر کسی برای رضای خدا علم بیاموزد، برای رضای خدا به علمش عمل کند و برای رضای خدا، علمی را که آموخت و عمل کرد، به دیگران منتقل بکند، دعی فی ملکوت السماوات عظیما؛ کافی ۱/۳۵ چنین انسانی را در ملکوت، عالم با عظمت یاد می کند که در حقیقت این گونه از افراد شاخص، آیهاللّه العظمای عالم ملکوتند.

لذا این بزرگوار، آیهاللّه العظمی است از منظر برکات و راز اتصاف این بزرگوار به این وصف عظیم، همان هجرت از علم به معلوم است.

اگر کسی هجرت از علم به معلوم کرد و علوم عقلی و نقلی را سکوی پرش قرار داد، به علم شهودی بار یافت، چنین شخصی به نوبه خود و در حد خویش جزو جوامع الکلم است.

مطلب بعدی آن است که این بزرگواران که هجرتی دارند، خواه از جهل به علم، خواه از علم به معلوم، چون خود را مسافر می دانند، دو شهود را به همراه دارند.

یکی این که می دانند همراه چه کسی هستند و یکی این که می دانند چه کسی همراه آنهاست.

خدای سبحان به هر دو مطلب اشاره کرد و فرمود: هر جا شما باشدی، خدا با شماست، هو معکم اینما کنتم یک سالک شاهد به جامع بین عقل و نقل و شهود، این معیت الهی را هم می فهمد، هم می یابد که خدا با اوست هو معکم این ما کنتم؛ حدید/۴ و از طرفی خود را در هجر پرورش پروردگار می باید و با او هست و غیبتی ندارد و او را حاضر می یابد، چه این که در دعای نورانی امیرمؤمنان علی بن ابی طالب سلام اللّه علیه آمده است: اللهم انت الصاحب فی السفر و انت الخلیفه فی لامل پروردگارا من که مسافرم، تو همسفر منی.

وقتی از محل خود دور شدم، تو جانشین منی.

هم انسان خلیفهاللّه هست، هم خدا خلیفه انسان سالک واصل.

انسان سالک خلیفهاللّه است؛ براساس انی جاعل فی الارض خلیفه، بقره/۳۰ که مصداق کامل آن، انسان کامل معصوم علیهم السلام است و مصادیق نازلش شاگردان تربیت شده مکتب قرآن و عترت که اینها خلیفه خدایند.

خدا خلیفه اینهاست؛ برابر دعای نورانی امیرمومنان علیه السلام که در نهج البلاغه خطبه ۴۶ آمده است: اللهم انت الصاحب فی السفر و الخلیفه فی لامل و لایجمعهما غیرک لان المستخلف لایکون مستصحبا و المستصحب لایکون مستخلف خدایا من که دارم سفر می کنم، همسفر من تویی و حافظ فرزندان من و خانه من و زندگی من، در غیاب من تویی، تو خلیفه هستی نسبت به فرزندان من و همسفری نسبت به خود من یک سالک واصل خدا را همسفر می یابد و خود را در حجر تربیت او می داند.

پس هو مع اللّه است.

حاضر در اوست و او را می بیند.

این شهود متقابل که هم خدا بنده اش را می بیند و هم بنده خدا را می بیند، هم خدا با بنده سالک هست و هم بنده سالک با خدا، باعث می شود که انسان در هر لحظه به نام الهی و یاد الهی باشد و از او غفلت نکند.

آیهاللّه العظمی بهجت قدس سره از این نعمت برخوردار بود، هم مشاه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.