پاورپوینت کامل نشست علمی «تبیین اندیشه های سیاسی امام خمینی » قدس سره ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نشست علمی «تبیین اندیشه های سیاسی امام خمینی » قدس سره ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نشست علمی «تبیین اندیشه های سیاسی امام خمینی » قدس سره ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نشست علمی «تبیین اندیشه های سیاسی امام خمینی » قدس سره ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
در ادامه نشست های نظریه پردازی در مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی فهیم، نشستی با موضوع «تبیین اندیشه های سیاسی امام خمینی قدس سره» برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده در این نشست با بیان این که هر برداشتی از اندیشه امام مورد تأیید نیست گفت: امام خمینی قدس سره شخصیتی مقبول جامعه بود و به همین دلیل حتی کسانی که عقایدشان با افکار امام تفاوت داشت نیز برای تأیید افکار خود به سخنان ایشان استناد می کردند؛ اما باید توجه داشت که هر برداشتی از نظرات امام قدس سره و با هر روشی مورد تأیید نیست، بلکه باید روش شناسی صحیحی درباره اندیشه امام خمینی قدس سره اتخاذ شود. وی تشخیص و تمییز قضایای خارجیه از قضایای حقیقیه را در فهم سخنان امام خمینی قدس سره مهم خواند و افزود: گاهی حضرت امام مطالبی را به صورت قضیه خارجیه در مواردی خاص مطرح کرده اند، مثل سخنانی که در تأیید افراد مختلف یا درباره مسائل خاص بیان کرده اند. این سخنان قضیه خارجیه ای است که نمی توان آن ها را به همه موارد توسعه و تعمیم داد، بلکه باید به خصوصیات آن مورد توجه کرد. اما برخی دیگر از سخنان امام قدس سره این گونه نیست و به صورت قضیه حقیقیه بیان شده اند که این ها قابل توسعه به همه موارد است. حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده عامل دیگر در فهم اندیشه امام را توجه به امکان تحول در گذر زمان برشمرد و یادآور شد: امام مجتهد بود و یکی از ویژگی های مجتهد نظردادن بر اساس مبانی و مقدمات است. یعنی اگر مجتهدی تمام آرای مجتهد قبلی را تأیید کرد، به اجتهادش خدشه وارد می شود. یا اگر آرای مجتهدی تا آخر عمر ثابت ماند پسندیده نیست، چرا که تحول در نظر، اقتضای اجتهاد است. این ویژگی در افکار امام نمود خاصی دارد چون امام در دو مقطع زمانی قبل و بعد از انقلاب اظهار نظر کرده اند، در اولی به عنوان یک فرد خارج از حکومت و در دومی به عنوان رهبر انقلاب اظهار نظر کرده اند و در بعضی موارد خودشان تصریح کرده اند که از دیدگاه های قبل از انقلاب عدول کرده اند. مثلا درباره مالکیت نفت، نظر امام قبل از انقلاب این بود که هر کس نفت در زمین او پیدا شود مالک آن است، اما بعد از انقلاب در پاسخ به استفتای شورای نگهبان نوشتند: «نفت سرمایه ملی است و محیی ارض در حدود عرفی مالک زمین است نه اینکه ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر زیرزمین را نیز مالک باشد». یا مواردی بوده که امام می دیدند فتوای گذشته شان مشکل را حل نمی کند، چون خودشان فرصت بازبینی نداشتند به یکی از فقهای معاصر ارجاع می دادند که در جلد ۲۰ صحیفه امام صفحات ۱۱۰ و ۳۹۷ این موارد آمده است. حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده ضمن رد سخن عده ای که می گویند آرای امام که در متون فقهی ایشان آمده بر سخنرانی های عمومی ایشان ترجیح دارد، خاطر نشان کرد: برخی گفته اند آرای امام که در متون فقهی ایشان آمده را باید بر نظرات ایشان که در سخنرانی های عمومی بیان شده، ترجیح داد؛ در حالی که این ها توجه ندارند که متون فقهی امام قدس سره مربوط به نظرات قبل از انقلاب ایشان است که برخی از آنها بعد از انقلاب تغییر کرد. به عنوان نمونه امام در متون فقهی ولایت، افتا و قضا را مختص مجتهد اعلم می دانستند ولی در نامه ای قبل از رحلت شان به رئیس وقت مجلس خبرگان نوشتند: «من از اول انقلاب معتقد نبودم که ولی امر باید أعلم و أفقه باشد بلکه مجتهد عادل کافی است.» سخنران این نشست علمی، در ادامه، اصلی ترین دیدگاه های سیاسی امام خمینی قدس سره را رابطه دین و سیاست و بحث مشروعیت نظام ذکر نمود و خاطرنشان کرد: امام با سیاست گریزی دیندارانه و سیاست بازی بی دینانه مخالف بودند و بیش از آن که با شاه درگیر باشند با سیاست گریزان دین دار مقابله می کردند. متأسفانه برخی افراد که از سیاست سرخورده می شوند، کم کم به این نتیجه می رسند که باید سیاست را کنار گذاشت! شخصیتی مثل شیخ محمدعبده در اواخر عمر خود کارش به جایی می رسد که می گوید: «از سیاست به خدا پناه می برم!» امام خمینی قدس سره مخالف این نظر بودند و می گفتند: « در اوایل نهضت اگر کسی از حکومت اسلامی سخن می گفت، گویی بزرگ ترین معصیت را مرتکب شده است و آخوند سیاسی در نظر آنها آخوند بی دین بود.» امام دنبال این بودند که در مقابل این دو گروه سیاست گریز و سیاست باز، جبهه سیاست ورزی را مطرح کنند و أدله گوناگون بر جدا نبودن دین از سیاست را مطرح کردند، مثل این که بیشتر مباحث قرآن اجتماعی و اکثر ابواب فقه مسائل غیرعبادی است. یا اهتمام شارع به اجرای احکام الهی از مواردی بود که امام در اثبات عدم جدایی دین از سیاست به آن استناد می کردند. حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده درباره مشروعیت نظام سیاسی اظهار داشت: معمولا نظام های سیاسی با دو پرسش مواجه اند: ۱. چه کسی باید حکومت کند؟ ۲. چگونه باید حکومت کند؟
پرسش اول بیشتر در دوران قدیم مطرح بوده و سؤال دوم در دوران جدید به ویژه بعد از رنسانس مورد توجه قرار گرفته است. در اندیشه دین
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 