پاورپوینت کامل «حی علی خیرالعمل» چگونه از اذان اهل سنت حذف شد؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل «حی علی خیرالعمل» چگونه از اذان اهل سنت حذف شد؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل «حی علی خیرالعمل» چگونه از اذان اهل سنت حذف شد؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل «حی علی خیرالعمل» چگونه از اذان اهل سنت حذف شد؟ ۲۴ اسلاید در PowerPoint :

پاسخ آیت اللّه العظمی سبحانی به یک سؤال

«حی علی خیرالعمل» چگونه از اذان اهل سنت حذف شد؟

بررسی تاریخ اذان و اقامه به روشنی ثابت می کند که جمله «حی علی خیرالعمل» از فصول قطعی اذان بوده است و مؤذنان در عصر پیامبر صلی الله علیه وآله و مدتی پس از آن حضرت، این جمله را ضمن فصول دیگر می گفتند؛ سپس به علت و یا عللی از اذان حذف گردید.

حضرت آیت اللّه سبحانی به این سؤال که چرا اهل سنت «حی علی خیر العمل» را از اذان خود حذف کرده اند؟ پاسخ عالمانه ای داده اند، که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معظم له، تقدیم خوانندگان ارجمند می شود.

در اذان شیعه، پس از «حی علی الفلاح»، دوبار «حی علی خیرالعمل» گفته می شود. در روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام این جمله جزو اذان معرفی شده است، در حالی که در اذان کنونی اهل سنت چنین جمله ای نیست. اکنون باید دید ریشه این اختلاف کجاست و چگونه این جمله از اذان حذف شده است؟

یادآور می شویم که در عصر خلیفه دوم، «مصلحت اندیشی» رواج بیشتری داشت، چه بسا مصلحت اندیشی، بر حکم خدا در قرآن و سنت مقدم شمرده می شد. از باب نمونه، در عصر پیامبر صلی الله علیه وآله و عصر خلیفه نخست و حتی بخشی از خلافت خلیفه دوم، سه طلاق در یک مجلس، تنها یک طلاق محسوب می شد، امّا در نیمه دوم خلافت خلیفه دوم این حکم دگرگون گشت و سه طلاقه کردن زن در یک مجلس، سه طلاق واقعی تلقی گردید و هر نوع حق رجوع از شوهر سلب شد. (تفسیر این بخش را در کتاب «الاعتصام بالکتاب والسنت «۱۷۵ تا ۲۱۰ قرائت بفرمایید)، و در این مطلب میان مورخان و محدثان اتفاق نظر هست؛ (به صحیح مسلم:۴، باب الطلاق الثلاث، حدیث۱/۳؛ سنن بیهقی:۷/۳۳۹؛ الدر المنثور:۱/۲۷۹ مراجعه شود.)

در ادامه ثابت خواهیم کرد که حذف «حی علی خیرالعمل» از فصول اذان، در عصر خلیفه دوم رخ داده است.

بررسی تاریخ اذان و اقامه به روشنی ثابت می کند که جمله «حی علی خیرالعمل» از فصول قطعی اذان بوده است و مؤذنان در عصر پیامبر صلی الله علیه وآله و مدتی پس از آن حضرت، این جمله را ضمن فصول دیگر می گفتند. سپس به علت و یا عللی از اذان حذف گردید.

الف. سید مرتضی می گوید: علمای اهل سنت نقل کرده اند که در برخی سال های رسالت، جمله «حی علی خیرالعمل» گفته می شد، ولی بعداً نسخ شده است. (الانتصار:۱۳۷، باب وجوب قول «حی علی خیرالعمل»)

ب. ابن عربی در فتوحات می گوید: در جنگ خندق، آنگاه که صحابه پیامبر صلی الله علیه وآله خندق می کندند، چون وقت نماز فرا رسید، یک نفر از آنان ندا سر داد: «حی علی خیرالعمل» و از آن زمان سنت حسنه شد.

(الفتوحات المکیه:۱/۴۰۰)

ج. شرف الدین معروف به سیاغی (متوفای ۱۲۲۱) در کتاب «الروض النضیر» می گوید: صحیح آن است که اذان با «حی علی خیرالعمل» تشریع شده است. گذشته بر این، همگان اتفاق نظر دارند بر این که در روز خندق، این جمله جزو اذان بوده است. (الروض النضر:۱/۵۴۲)

د. سه طایفه بزرگ امامیه، زیدیه و اسماعیلیه که پیرو مکتب اهل بیت هستند، آن را جزو اذان می دانند. (حافظ علوی در کتاب «الاذان بحی علی خیرالعمل»:۹۱)

اکنون به برخی از روایات در این مورد اشاره می کنیم:

۱. متقی هندی در کنزالعمال از معجم طبرانی نقل می کند: کان بلال یؤذن بالصبح فیقول: «حی علی خیرالعمل» (کنزالعمال:۳۴۲، ح۲۳۱۷۴:) بلال در اذان صبح «حی علی خیرالعمل» می گفت.

۲. حافظ علوی زیدی (۳۶۷-۴۴۵) در رساله خاص خود به نام «الأذان بحی علی خیرالعمل» به طور مسند از «ابی محذوره» صحابی رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه وآله به وی اذان آموخت و یکی از فصول آن «حی علی خیرالعمل» بود. (الأذان بحی علی خیرالعمل: ۲۶، ۲۷، ۲۹ و الاعتصام بحبل اللّه تألیف الإمام قاسم بن محمد الزیدی المتوفی عام ۱۰۲۹، نشر مطابع الجمع

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.