پاورپوینت کامل چرا فقیهان شیعه خمس را توسعه داده اند؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چرا فقیهان شیعه خمس را توسعه داده اند؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چرا فقیهان شیعه خمس را توسعه داده اند؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چرا فقیهان شیعه خمس را توسعه داده اند؟ ۳۰ اسلاید در PowerPoint :

پرداخت یک پنجم درآمدها را ضروری و واجب دانسته اند. کسانی که بر حدیث ثقلین مهر صحّت نهاده اند، باید پیروی از سخن آنان را لازم و واجب بدانند.

خمس، همان گونه که در غنایم جنگی واجب است، در دیگر درآمدهای مشروع نیز، با شرایطی که فقها در کتاب خمس گفته اند، واجب و لازم است. اکنون مسئله را بر قرآن و سنت پیامبر صلی اللّه علیه وآله عرضه می کنیم.

قرآن کریم می فرماید:«واعلموا أنّما غنمتم من شی ء فأنّ للّه خمسه وللرّسول ولذی القربی والیتامی والمساکین و ابن السّبیل …ن کنتم آمنتم باللّه وما أنزلنا علی عبدنا یوم الفرقان یوم التقی الجمعان واللّه علی کلّ شی ءٍ قدیر». انفال / ۴۱

«بدانید هرگونه غنیمتی که به دست آوردید، یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است، اگر به خدا و آن چه که بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل و روز درگیری دو گروه نازل کرده، ایمان دارید، خداوند بر هر کاری تواناست.»

آیا آیه مبارکه تنها ناظر به غنایم جنگی است، یا مدلول وسیع و گسترده دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، باید مادّه «غنم» از نظر لغت مورد بررسی قرار گیرد. در کتاب های فقهی هرگاه که لفظ غنیمت به کار رود، معمولاً مورد آن، غنایم جنگی است، ولی این سبب نمی شود که ما دلالت آیه را محدود به درآمدهای جنگی کنیم، بلکه اطلاق آیه که هر درآمدی را شامل است، برای ما حجت می باشد. لغت نویسان عرب برای لفظ غنیمت معنی وسیعی ذکر می کنند که اختصاص به غنایم جنگی ندارد. برخی را یادآور می شویم:

۱. خلیل بن احمد فراهیدی (م۱۷۰ه؟) می گوید: «هر چه را که انسان بدون رنج به دست آورد، غنیمت است». کتاب العین، ۴/۴۲۶، ماده غنم.

۲. ازهری می گوید: «غنم به دست آوردن چیزی است و اغتنام، بهره برداری از غنیمت است». تهذیب اللغه، ماده غنم.

۳. ابن فارس می نویسد: «غنم یک ریشه بیش نیست که حاکی از به دست آوردن چیزی است که پیش تر دارای آن نبوده است و بعد، در مورد غنایم جنگی به کار می رود». مقاییس اللغه، ماده غنم.

در این جا به همین مقدار از گفتار بزرگان ادب اکتفا می کنیم، با ذکر این نکته که تفسیر غنیمت به مطلق «درآمد»، در اغلب لغتنامه های عربی وارد شده است. به نهایه ابن اثیر، و قاموس فیروزآبادی و تاج العروس زبیدی، ماده غنم مراجعه فرمایید.

اتفاقاً قرآن این واژه را در مطلق «سود بردن» به کار می برد، آن جا که می فرماید: «یا أیها الّذین آمنوا …ذا ضربتم فی سبیل اللّه فتبینوا ولا تقولوا لمن ألقی …لیکم السّلام لست مؤمناً تبتغون عرض الحیات الدّنیا فعند اللّه مغانم کثیرت ». نساء/۹۴.

«ای افراد با ایمان، هنگامی که در راه خدا گام می زنید و برای جهاد سفر می کنید تحقیق کنید. و به کسی که بر شما سلام می کند نگویید مؤمن نیستی، تا بخواهید از این راه به کالاهای دنیوی دست یابید، زیرا نزد خداوند بهره های فراوانی است». جمله «فعند اللّه مغانم» در این آیه، پاداش های دنیوی و اخروی را شامل می شود، هر چند مربوط به درآمدهای جنگی نباشد، بلکه می توان گفت مراد از آن، پاداش اخروی است، در مقابل «عرض الحیات الدّنیا»، «کالاهای زندگی دنیوی».

ابن ماجه در سنن خود، از رسول خدا صلی اللّه علیه وآله نقل می کند که پیامبر صلی اللّه علیه وآله به هنگام دریافت زکات می فرمود: «خداوندا! این زکات را برای پردازنده آن سود و پاداش قرار ده و آن را ضرر و زیان قرار مده». سنن ابن ماجه، کتاب زکات، باب ما یقال عند اخراج الزکات ، حدیث ۱۷۹۷.احمد بن حنبل از رسول خدا صلی اللّه علیه وآله نقل می کند: «سود مجالس یاد خدا، بهشت است». مسند احمد، ۲/۳۳۰ و ۳۷۴ و ۵۲۴. حضرتش ماه رمضان را چنین توصیف می کند: «غنم للجنّت » مسند احمد، ۲/۳۷۷. «سودی برای بهشت است.»

روشن ترین گواه بر این که آیه هر چند در مورد غنایم جنگی نازل شده است، ولی حکم آن اختصاص به مورد نزول ندارد، این است که فقهای چهار مذهب اهل سنّت، در مواردی که مال به دست آمده از غنایم جنگی نبوده است، پرداخت خمس را لازم دانسته و با آیه شریفه استدلال نموده اند. خمس در معادن یکی از مالیات های اسلامی است که اسلام آن را واجب کرده است و فقیهان حنفی به هنگام استدلال بر وجوب خمس در معادن با دو چیز استدلال کرده اند:

۱. آیه غنیمت (که پیش تر آن را ذکر کردیم.)

۲. حدیث پیامبر صلی اللّه علیه وآله: «وفی الرّکاز الخمس» الفقه الاسلامی و أدلته، ۲/۷۷۶؛ مسند احمد، ۱/۳۱۴؛ سنن ابن ماجه، ۲/۸۳۹، چاپ ۱۳۷۳.

«در چیزهای زیر خاکی؟ معدن و گنج؟ خمس واجب است.»

بررسی کتب حدیث بیانگر آن است که در روایات متعددی جمله یاد شده از پیامبر صلی اللّه علیه وآله وارد شده است. از نظر شیعه به کلیه درآمدهای کسبی یک فرد، پس از کسر هزینه سال، خمس تعلق می گیرد. البته در این م

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.