پاورپوینت کامل نقش حوزه های علمیه در تحول و بازسازی علوم انسانی ۶۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نقش حوزه های علمیه در تحول و بازسازی علوم انسانی ۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقش حوزه های علمیه در تحول و بازسازی علوم انسانی ۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نقش حوزه های علمیه در تحول و بازسازی علوم انسانی ۶۶ اسلاید در PowerPoint :

امام خمینی قدس سره

علما و روحانیون ان شاء اللَّه به همه ابعاد و جوانب مسئولیت خود آشنا هستند، ولی از باب تذکر و تأکید عرض می کنم، امروز که بسیاری از جوانان و اندیشمندان در فضای آزاد کشور اسلامی مان احساس می کنند که می توانند اندیشه های خود را در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی بیان دارند، با روی گشاده و آغوش باز حرف های آنان را بشنوند. و اگر بیراهه می روند، با بیانی آکنده از محبت و دوستی، راه راست اسلامی را نشان آنها دهید. و باید به این نکته توجه کنید که نمی شود عواطف و احساسات معنوی و عرفانی آنان را نادیده گرفت و فوراً انگِ التقاط و انحراف بر نوشته هاشان زد و همه را یکباره به وادی تردید و شک انداخت. اینها که امروز این گونه مسائل را عنوان می کنند، مسلماً دلشان برای اسلام و هدایت مسلمانان می تپد، و الّا داعی ندارند که خود را با طرح این مسائل به دردسر بیندازند.

اینها معتقدند که مواضع اسلام در موارد گوناگون، همان گونه ای است که خود فکر می کنند. به جای پرخاش و کنار زدن آن ها، با پدری و الفت با آنان برخورد کنید. اگر قبول هم نکردند، مأیوس نشوید.

در غیر این صورت خدای ناکرده به دام لیبرال ها و ملی گراها و یا چپ و منافقین می افتند؛ و گناه این، کمتر از التقاط نیست.

صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۷۴

مقام معظم رهبری

اگر امروز بخواهیم برای علمای دین و کسانی که در بین مردم نفوذ کلمه دارند، تکالیف عمده سیاسی را مشخص کنیم، بلاشک یکی از آن تکالیف، این خواهد بود که به اعتماد و اطمینانی که مردم به حرکت اسلامی نظام دارند، روزبه روز افزوده بشود. در حقیقت اعتماد مردم است که پشتیبانی آن ها را به وجود می آورد؛ و پشتیبانی و اتصال مردم به دست اندرکاران نظام است که توفیق این حرکت اسلامی را با اهداف اسلامی تضمین می کند؛ و اگر این باشد – که بحمداللَّه تا امروز بوده و ان شاءاللَّه بعد از این هم همیشه خواهد بود- دشمن هیچ کاری نمی تواند بکند.

یقیناً پنجه فولادین ابرقدرت ها و صاحبان سلاح و دانش در جهت ضد مردم، نخواهند توانست با همه قدرت و قوّتی که دارند، این ملت را از این راه منصرف کنند و ما را از پیگیری اهداف اسلامی باز بدارند؛ اما شرطش همین نکته ای است که عرض کردم؛ باید وحدت کلمه بماند؛ باید اعتماد متقابل دستگاه و مردم بماند.

مسؤولان باید به مردم اعتماد کنند؛ کمااین که بحمداللَّه تاکنون این اعتماد بوده است. مردم هستند که پشتیبان واقعی نظام اند؛ این پشتیبانی، متوقف به اعتماد است و این اعتماد هم باید باقی بماند. ان شاءاللَّه بایستی وحدت کلمه از بین نرود. وحدت کلمه ملت، رمز پیشرفت و آسیب ناپذیری است.

حوزه و روحانیت /۳۱۵

در گفت وگو با آیت اللّه ممدوحی بررسی شد؛

پاورپوینت کامل نقش حوزه های علمیه در تحول و بازسازی علوم انسانی ۶۶ اسلاید در PowerPoint

حوزه های علوم دینی از دیرباز متولی تبیین مفاهیم علوم انسانی در جامعه بوده اند و بزرگانی چون شیخ مفید، شیخ طوسی و. .. زحمات بسیاری در این راستا متحمل شدند. در حقیقت، علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی، با فطرت و ذات انسان، هماهنگی و هم سویی دارد و به ابعاد مادی و معنوی او توجه می کند؛ این در حالی است که علوم انسانی مبتنی بر یافته های غربی، فقط بعد دنیوی انسان را مدّ نظر قرار می دهد؛ به همین دلیل، کارآیی خود را در رشد و تعالی فرد و جامعه از دست می دهد.

آن چه در پی می خوانید، گفت وگوی سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبر حوزه، با آیت اللّه حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری و از اساتید سطح عالی حوزه، در خصوص پاورپوینت کامل نقش حوزه های علمیه در تحول و بازسازی علوم انسانی ۶۶ اسلاید در PowerPoint و ضرورت حضور آن در فرایند تحول و بازیابی علوم انسانی است.

تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم اسلامی سازی علوم انسانی، محتوای منابع و کتب علوم انسانی در جامعه کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر به کتاب های علوم انسانی در رشته های مختلف، مانند جامعه شناسی، روان شناسی، حقوقی و… نگاهی بیندازید، متوجه انحراف آن ها می شوید.

برای مثال، در کتب جامعه شناسی که مبتنی بر آموزه های غیر دینی است، این گونه مطرح شده است: هر اتفاق و پدیده ای که در اجتماع اتفاق می افتد، معلول فعل و انفعال های نظام اجتماعی است؛ حتی متدین شدن یا بی دین شدن مردم نیز معلول این نظام است.

با این نگاه انحرافی، حتی پیدا شدن شخصیت های بزرگی مانند پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلم نیز معلول نظام اجتماعی می باشد!

در روان شناسی نیز «روان» را به کنار گذاشته و به سراغ «رفتار» رفته اند و هیچ بحثی درباره نفس مجرد انسان و حقیقت انسان در آن به چشم نمی خورد.

در امور حقوقی نیز مباحثی مطرح می شود که فقط مربوط به نظام طبیعی و اقتصادی عالم دنیوی است، و بسیاری از حقوق الهی و حقوقی که مربوط به بعد روحی مردم هست و برای حرکت به آن مقصد متعالی ضروری است، نادیده گرفته می شود و انحراف صد در صد که نتیجه اش سکولاریزه کردن اجتماع است، ایجاد می گردد.

اسلامی کردن علوم چه ضرورتی دارد و چه زمینه هایی را شامل می شود؟

اسلامی شدن مبانی علوم انسانی، نیاز جامعه علمی امروز ماست؛ حتی کتاب های نگاشته شده امروزی با روح معنویت سازگار نیستند، و اسلامی شدن به ویژه در کتب آموزشی زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه و دیگر زبان ها ضروری است، زیرا متونی که در آن کتاب ها نگاشته شده، با معنویت هماهنگی ندارند.

در این کتاب ها، مثال های بسیار رکیک و بد و حکایت های زشتی برای تعلیم زبان آمده است؛ این ها همه نشان از ضرورت اصلاح در این زمینه است. مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله و لزوم تحول تأکید دارند. این مسئله از مسائلی است که از سال های اولیه انقلاب روی آن حساس بودیم و همه جا هم تذکر می دادیم؛ مخصوصاً راجع به کلاس های آموزشی زبان و دروسی چون جامعه شناسی و روان شناسی، که بسیار حساس هستند و حرف های زشت و کفر آمیزی در آن ها تدریس می شود و به جوانان ما القا می گردد.

حوزه در تکامل و تعالی تمدن اسلامی که مبتنی بر آموزه ها و تعالیم ناب اسلامی است، چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟

از عصر غیبت امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف هر تعالی و ترقی ای که در جامعه اسلامی به وجود آمده، همه از برکات حوزه های علمیه بوده است؛ به ویژه در مباحث علوم انسانی، نهاد علمی دیگری متولی این کار نبوده و نیست.

بزرگانی مانند شیخ مفید که از عجایب روزگار بوده اند و همینطور بعد از ایشان، شیخ طوسی و افرادی مانند محقق حلی و علامه حلی، دیگر شخصیت های ارزشمند، زحمات بسیاری در نشر صحیح معارف انسانی مبتنی بر آموزه های دینی در بین مردم و جامعه آن روزگار متحمل شده اند؛ هم چنان که فلاسفه و متکلمین جهان اسلام در رشد و تعالی ارزش های انسانی، اخلاق و معنویت در جامعه بشری بسیار مؤثر بودند. به هر حال، نقش حوزه در تعالی و تکامل نظام اجتماعی اسلامی، بسیار چشمگیر بوده و در طول تاریخ گذشته این کار فقط بر دوش حوزویان استوار بوده است، نه دیگران.

بنابراین کوتاهی حوزه در این زمینه باعث می شود، افراد و تفکرات انحرافی وارد این میدان شوند و معارف دروغین خود را به جوانان القا نمایند.

اگر حوزه علمیه بخواهد در علوم انسانی تحول ایجاد کند، چه راه کاری را پیشنهاد می کنید؟

حوزه باید متحول شود و شیوه های آموزشی و پژوهشی خود را ارتقا دهد؛ البته باید همان وضعیت سنتی سابق را نیز حفظ کند؛ اگر غیر از این راه دیگری برود، نتیجه نخواهد گرفت و مسایلی مانند واحدی و ترمی کردن دروس و تشبّه به دانشگاه و مدرک گرایی، که متأسفانه در حوزه در حال اتفاق افتادن است، حوزه را از ریشه خشک، و آن را از ماهیت اصلی خود دور می کند.

اگر بخواهیم شاهد ایجاد این تحولات در حوزه علوم انسانی باشیم، باید به همان حوزه سنتی سابق پایبند باشیم؛ همان حوزه ای که امام خمینی و علامه طباطبایی رحمت اللّه علیهما و… را تحویل جامعه داده است. بهترین دلیل کار آمدی روش سنتی حوزه، تجربه است.

تجربه ثابت کرده است که شیوه سنتی تدریس در حوزه، موفق و کارآمد است و اگر حوزه علمیه بخواهد به مدرک گرایی رو بیاورد، نتایج خوبی نخواهد گرفت و از مبانی و اصول خود نیز دور خواهد شد.

پیامدهای منفی بهره گیری از علوم انسانی غربی در جامعه اسلامی چه مسایلی را ایجاد می کند؟

بسیاری از مسایلی که امروزه در سطح جامعه اسلامی وجود دارد، ناشی از همین مسئله است. در اوایل انقلاب، مدیرانی روی کار آمدند که می خواستند بر اساس مفاهیم غربی جامعه را اداره کنند، ولی با توجه به هویت اسلامی جامعه، نتوانستند موفق شوند و بعد از مدتی کنار گذاشته شدند؛ بنابراین، توجه به هویت اسلامی جامعه و نیز آگاهی بخشی به جوانان در خصوص ظاهر فریبنده آموزه های غربی در حیطه علوم انسانی، ضروری است.

از چه طریقی می توان به نهضت نقد و ارزیابی علوم انسانی سرعت بخشید؟

این امر باید بعد از تصحیح علوم انسانی بر مبنای جهان بینی اسلامی صورت گیرد؛ به این معنا که نخست باید علوم انسانی با ماهیت اسلامی، تدوین و ارائه شود. در این راستا لازم است عده ای از نخبگان حوزوی و دانشگاهی به این مسئله همت بگمارند.

در سال های اول انقلاب، آیت اللّه مصباح یزدی اهتمام خوبی نسبت به بعضی از مسایل اقتصادی و روان شناسی داشت، ولی متأسفانه در سالیان اخیر توجه به این امر از سوی فرهیختگان جامعه کمرنگ شد. این مباحث باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

معاون اداری – مالی حوزه های علمیه

تعامل حوزه و نظام از تبلیغات و تشریفات به دور باشد

پیگیری جدی مطالبات رهبری درباره تعامل حوزه و نظام از مسایل مهمی است که نباید در پیچ و خم ها، مشکلات و مسایل پیش روی حوزه به فراموشی سپرده شود.

آنچه در پی می آید، گفت وگوی مرکز خبر حوزه، با حجت الاسلام والمسلمین محمودی، معاون اداری،مالی حوزه های علمیه است که ضرورت توجه به تعامل حوزه و نظام براساس بیانات رهبری را تشریح نموده است.

تعامل علمی، پژوهشی

و تبلیغی حوزه با نظام در آغاز راه است

ارتباط و تعامل میان حوزه و نظام، کاملاً وسیع و فراگیر است، ولی ارتباطی که کارشناسانه و برخاسته از تعاملات عمیق علمی، پژوهشی و تبلیغی باشد، بسیار کم رنگ و در آغاز راه است، اما در این زمینه کار بسیار وسیع وجود دارد و نیازمند برنامه ریزی و تلاش بیشتر مسئولین نظام و متولیان حوزه در بخش ها و معاونت های مختلف است.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.