پاورپوینت کامل دلیل قرآنی بر وجود امام زمان(عج) از نگاه علامه جوادی آملی ۴۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دلیل قرآنی بر وجود امام زمان(عج) از نگاه علامه جوادی آملی ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دلیل قرآنی بر وجود امام زمان(عج) از نگاه علامه جوادی آملی ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دلیل قرآنی بر وجود امام زمان(عج) از نگاه علامه جوادی آملی ۴۷ اسلاید در PowerPoint :

وقتی فرشتگان احکام و امور را به زمین می آورند، باید آن را به کسی بسپارند. چون افراد عادی نمی توانند میزبان فرشتگان باشند و احکام صادره را تحویل بگیرند، پس تنها کسی که در روی زمین مهمان دار فرشتگان و تحویل گیرنده این امور و مقدّرات است، وجود مبارک ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف است. به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت اللّه جوادی آملی در آستانه فرارسیدن میلاد حضرت بقیت اللّه الاعظم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به چهار پرسش مهدوی پاسخ گفتند. متن سؤالات و پاسخ معظم له تقدیم خوانندگان ارجمند افق حوزه می گردد.

۱. چگونه می توان امام زمان (عج) را شناخت؟

شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاریخی» و «شناخت واقعی»، که از قسم نخست مهم تر است. مسئله مهم این است که ما آن حضرت را به حقیقت بشناسیم و ایشان نیز ما را ببینند؛ نه این که ما حضرت را ببینیم. در زمان پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلم (که مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زیادی آن وجود مبارک را می دیدند، اما خدای سبحان درباره آن ها فرمود: «و تراهم ینظرون الیک و هم لایبصرون» اعراف/۱۹۸؛ آن ها را می بینی که به تو می نگرند، ولی تو را نمی بینند. اهل نظر هستند، اما اهل بصیرت نیستند.

هنر این است که به گونه ای باشیم که وجود مبارک امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف ما را ببینند. در قرآن کریم آمده است: خدا که بر همه چیز بصیر است، در روز قیامت به عده ای نگاه نمی کند: «ولایکلّمهم اللّه و لاینظر الیهم یوم القیامت و لایزکیهم»، آل عمران/۷۷ و نگاه تشریفی خود را نسبت به عده ای اعمال نمی کند. اگر ما در مسیر صحیح حرکت کنیم، آن حضرت ما را می بیند.

۲. دلیل قرآنی وجود حضرت حجت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف چیست؟

مرحوم کلینی رضوان اللّه علیه در کتاب شریف کافی طی بابی از ائمه علیهم السلام نقل کرده است: به سوره قدر احتجاج کنید، زیرا در سوره قدر آمده است، هر سال لیلت القدری دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهی روح (جبرئیل سلام اللّه علیه)، همه احکام و امور را به زمین نازل می کنند. وقتی فرشتگان، احکام و امور را به زمین می آورند، باید آن را به کسی بسپارند. چون افراد عادی نمی توانند میزبان فرشتگان باشند و احکام صادره را تحویل بگیرند، پس تنها کسی که در روی زمین مهمان دار فرشتگان و تحویل گیرنده این امور و مقدّرات است، وجود مبارک ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف است؛ بنابراین با توجه به روایاتی که مرحوم کلینی نقل کرد، از نظر قرآن، در شب قدر که همه فرشتگان به همراهی جبرئیل سلام اللّه علیه یا روح، مقدّرات امور را نازل می کنند، باید آن را به کسی بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گیرنده این امور وجود مبارک ولی عصر ارواحنا فداه است.

۳. حیات حضرت ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف از نظر علمی چگونه توجیه می شود؟

حیات طولانی امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف برخلاف عادت است، نه بر خلاف علّیت؛ یعنی به طور عادی کسی نمی تواند، هزار یا ده هزار سال زندگی کند، اما به صورت غیر عادی (خرق عادت) این کار ممکن است.

دوم. اگر بدانیم انسان چیست و چه کسی بدن او را اداره می کند، اصلاً این پرسش برای ما مطرح نمی شود؛ برای مثال، برای عرفا و حکمای بزرگ، اصلاً چنین پرسش هایی مطرح نمی شود. بنده زمانی به دندانپزشک محترمی مراجعه کردم. او می گفت: دندان های بعضی صد سال سالم می ماند و نمی پوسد، ولی اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده می شود، چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، دیگر چیزی جایگزین آن نمی شود، اما دندان انسان هر روز عوض می شود و هر روز سلول های جدیدی جای سلول های مرده و قدیمی را می گیرد. با این توضیح، همه ذرات بدن در حرکت و تعویض است و روح آدمی همه حرکات این ذرات را تحت کنترل دارد. حال اگر روح انسان کاملی، بر خلاف عادت (نظم عادی)، بهترین سلول ها را جایگزین کند و دقیق ترین کنترلها را روی قسمت های مختلف بدن داشته باشد، یک انسان کامل می تواند، میلیون ها سال زنده بماند (این مطلبی است که در علم پزشکی امروز به اثبات رسیده است.) ملای رومی طی مثالی می گوید: اگر شما روز یا شبی در کنار نهر روانی که آب آن به آرامی در حرکت است، بنشینید و تصویر خورشید یا ماه را در آن ببینید، متوجه می شوید که صدها عکس می آید و می رود و شما هم چنان خیال می کنید که ساعت ها با عکس نخست روبه رو بوده اید، در حالی که آینه ها و عکس های متعدد، هر لحظه می آمدند و می رفتند.

آب مبدل شد در این جو چندبار

عکس ماه و عکس اختر برقرار

مثنوی معنوی، دفتر ششم، بیت ۳۱۷۸

این بزرگوار در جای دیگر می گوید:

ای برادر تو همان اندیشه ای

ما بقی تو استخوان و ریشه ای

همان، دفتر دوم، بیت ۲۷۷

بنابراین، اگر کسی روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سیلان، حرکات و تعویض ذرات بدن را تحت کنترل روح بداند و نیز کمی با حکمت و عرفان آشنا شود، این اشکال که چگونه یک انسان می تواند یک یا دو میلیون سال یا بیشتر بماند، برای او مطرح نمی شود. اگر پیوند روح با خالق جهان هستی به اندازه ای بود که قدرت خاصی ما فوق قدرت افراد عادی یافت، می تواند همان طور که بدن خود را می گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند، زیرا خارج از روح او هم حکم بدن او را دارد.

وجود مبارک امیرمؤمنان سلام اللّه علیه در خطبه قاصعه نهج البلاغه می فرماید: من در حضور پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم بودم که مشرکان حجاز به پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم گفتند: اگر تو پیامبری معجزه ای (حسّی) بیاور تا تو را بپذیریم. آن گاه گفتند: دستور بده نیمی از درختی که روبه روی توست، از نیمه دیگر جدا شود و به حضور تو بیاید. حضرت فرمود: اگر این کار را انجام بدهم، ایمان می آورید؟ گفتند: بلی. حضرت علی علیه السلام در ادامه می فرماید: من دیدم که این درخت دو نیم شد و نیمی از آن در جای خود ایستاد و نیم دیگر حرکت کرد و جلو آمد، به طوری که شاخه های آن روی دوش ما قرار گرفت. مشرکان گفتند: دستور بده نیمه دیگر آن هم از جای خود حرکت کند و نزد تو بیاید. پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم این کار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده دو نیمه درخت به هم متصل شود و در جای اول قرار گیرد؛ با این همه، مشرکین باز هم ایمان نیاوردند. ر.ک: نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ (قاصعه.) همه کرامات محال عادی هستند، نه محال عقلی که محال عقلی (مانند ۲*۲=۵) کرامت یا اعجازبردار نیست؛ به هر حال، حیات حضرت ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف محال عادی است، نه محال عقلی.

۴. مسئله وجود مقدس امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف از نظر فلسفی چگونه توجیه می شود؟ آیا دلیل فلسفی بر اثبات وجود آن حضرت وجود دارد؟

درباره وجود مبارک حضرت حجت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف «برهان عقلی بر امکان» اقامه می شود؛ یعنی بر اساس حکم عقل، ممکن است انسان کاملی عمر طولانی داشته باشد. ما به دیدن عمرهای کوتاه عادت کردیم، اما اگر شخصی، از همه علل و عوامل طبیعی آگاه باشد و آن چه برای او سودمند است، فراهم کند و از آن چه برای او زیانبار است بپرهیزد، می تواند عمر طولانی داشته باشد. این مسئله خارق عادت است، نه خارق عقل.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.