پاورپوینت کامل چشم انداز تحول گرایانه نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران ۸۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چشم انداز تحول گرایانه نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران ۸۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چشم انداز تحول گرایانه نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران ۸۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چشم انداز تحول گرایانه نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران ۸۲ اسلاید در PowerPoint :

حوزه علمیه خواهران در سال ۱۳۷۵ به عنوان یک معاونت در مرکز مدیریت حوزه های علمیه ایجاد شد و از سال ۷۶ به عنوان مرکزی مستقل زیر نظر شورای عالی حوزه های علمیه فعالیت خود را آغاز کرد و امروز با بیش از ۳۰۰ مدرسه در مناطق مختلف کشور در دو مقطع سطح۲ و ۳ مشغول فعالیت می باشد. آن چه پیش روست، حاصل گفت وگوی خبرنگار مرکز خبر حوزه با حجت الاسلام والمسلمین حسینی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران است که در آن به مباحثی مانند ضرورت راه اندازی مدیریت های استانی، تحول در روش های آموزشی، راه اندازی رشته های تخصصی و. .. پرداخته شده است. معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران به بخش ها و ادارات این معاونت اشاره کرد و گفت: معاونت آموزش چندین قسمت دارد که بخش ستادی آن در مرکز مدیریت قم مستقر است و مدارس علمیه نیز به عنوان نهاد های صفی مشغول فعالیت هستند. در این میان مدیریت های استانی نیز عهده دار بخشی از امور آموزشی می باشند. حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: معاونت آموزش حوزه های علمیه از ادارات مختلف برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی، تهیه و تدوین متون و منابع آموزشی، اساتید، آموزش عمومی، تحصیلات تکمیلی و سنجش و پذیرش تشکیل شده است که امور محوله به این معاونت را انجام می دهند. هم چنین در کنار این ادارات، مرکز تربیت مدرس و مرکز آموزش های غیر حضوری نیز در حال فعالیت می باشد. وی به راه اندازی مدیریت های استانی اشاره و تصریح کرد: در گذشته، در میان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و مدارس علمیه سراسر کشور، مراکز نُه گانه نمایندگی های حوزه خواهران فعالیت داشتند، ولی با توجه به ضرورت حضور بیشتر مرکز مدیریت در مدارس علمیه در راستای نظارت و خدمات رسانی بهتر به مدارس شهرستان ها، مدیریت های استانی راه اندازی شد. وی گفت: در این طرح، با توجه به این که مراکز استان ها با نیازها و شرایط استان به صورت دقیق تری آشنا هستند، می توانند در ارائه خدمات آموزشی، علمی و پژوهشی، بهتر و دقیق تر عمل نمایند؛ تا کنون نیز نمایندگی حوزه های علمیه خواهران در ۲۶ استان راه اندازی شده است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، در آینده ای نزدیک شاهد فعالیت مدیریت های استانی در سراسر کشور خواهیم بود.

وی با بیان این که نظام آموزشی حوزه خواهران بازنویسی می شود، اظهار داشت: هم اکنون در معاونت آموزش چند فعالیت مهم در حال انجام است که در آینده ای نزدیک شاهد تأثیرات مثبت آن در حوزه علمیه خواهران خواهیم بود. یکی از این کارها که از سوی اداره برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی از یک سال گذشته آغاز شده و در آینده نهایی می شود، بازطراحی نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران است. پس از تدوین نظام آموزش حوزه علمیه خواهران از سوی شورای عالی حوزه، تا کنون غیر از برخی تغییرات جزئی در راستای برنامه های ابلاغ شده، تغییری رخ نداده است.

با توجه به این که نیازهای هر نظام آموزشی، بر اساس اقتضائات و شرایط داوطلبان و نیازهای جامعه تغییر می کند، لازم است هر چند سال یک بار در برنامه آموزشی بازنگری هایی صورت گیرد؛ لذا امید است تا پایان سال آینده نظام جدید آموزشی حوزه علمیه خواهران تدوین و پس از تصویب شورای عالی حوزه در سال ۹۲-۹۱ اجرایی گردد. معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای طرح جدید آموزشی، کاستی هایی که در نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران وجود دارد، با آسیب شناسی های دقیقی که صورت گرفته است، رفع شود و بتوانیم با اشکالات کمتری برای برطرف ساختن نیازهای جامعه گام برداریم. وی با بیان این که کار دیگری که در اداره برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی انجام می شود، بررسی دقیق برنامه های آموزشی ابلاغ شده از سوی شورای عالی است، تأکید کرد: برای این کار، نظرخواهی از اساتید، طلاب، مدیران و کارشناسان و صاحب نظران به صورت مستمر در حال انجام می باشد، تا در صورت وجود هرگونه مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه، به ویژگی های نظام آموزشی حوزه های خواهران اشاره کرد و ابراز داشت: نظام آموزشی حوزه علمیه برادران بر اساس نیازها و اهداف در نظر گرفته شده تدوین و با هدف اجتهاد طراحی شده است، اما نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران به دنبال کاربردی نمودن آموزه های حوزوی است؛ یعنی طلاب خواهر با ۵ سال تحصیل وارد رشته ها و گرایش های تخصصی می شوند تا بتوانند خدمات علمی و تبلیغی مناسبی را به جامعه ارائه نمایند.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران به وظایف اداره تهیه و تدوین متون و منابع آموزشی اشاره کرد و گفت: این اداره کارهای مختلفی از جمله تدوین و بازنگری متون آموزشی را عهده دار است که در این فرآیند، به شناسایی بازخورد گیری اشکالات شناسایی پرداخته و در ادامه به اصلاح و تکمیل آن می پردازد؛ البته در هر دو کار، متون درسی باید بر اساس سیستم آموزشی تدوین شود، چون برخی متون تدوین شده از لحاظ علمی غنی هستند، ولی جنبه آموزشی و تعلیمی ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کارها و فعالیت های اداره امور اساتید را فعالیت های خوبی در جهت ساماندهی اساتید عنوان کرد و اظهار داشت: امروز ادعا می کنیم حتی در دورترین مناطق کشور، تمامی اساتید حوزه علمیه خواهران ارزیابی شده و دارای حکم تدریس می باشند. وی تصریح کرد: طرح ساماندهی و ارزیابی اساتید به صورت گسترده در حوزه علمیه خواهران به وجود آمد، که برای این کار بیش از ۶ هزار جلسه ارزیابی برای اساتید برگزار شده است و در حال حاضر نیز به صورت مستمر انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان این که فعالیت دیگر اداره امور اساتید، پشتیبانی از اساتید است، گفت: اساتید در مناطق مختلف، همواره با مسایل جدیدی روبه رو می شوند که باید آن ها را در این عرصه تقویت نمود، تا بتوانند در انجام وظیفه دینی خود موفق شوند. معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران، برای این کار چند روش را به کار می گیرد که ارسال منابع کمک آموزشی ای چون: لوح های فشرده، کتاب های جدید و جزوات آموزشی و نیز پاسخ گویی تلفنی اساتید و فضلای حوزه علمیه قم به نیازها و پرسش های اساتید در سراسر کشور، از این اقدامات است. در کنار این کارها، برگزاری دوره های آموزشی به صورت کارگاه های دانش افزایی و مهارت افزایی از سال های گذشته از سوی اداره امور اساتید در حال اجرا می باشد، به طوری که در سال گذشته ۲۵ کارگاه آموزشی ویژه اساتید راهنمای تحقیق پایانی حوزه علمیه خواهران برگزار شد و در سال ۸۷ و ۸۸ نیز بیش از یک هزار و ۴۰۰ استاد حوزه علمیه خواهران در کارگاه های مهارت های تدریس، شرکت کردند. معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران با بیان این که برخی از اساتید، در گذشته با مدرک سطح۲ وارد نظام آموزشی شده اند، که باید سطح علمی خود را ارتقا دهند، تصریح کرد: در کنار برگزاری دوره های عمومی و ارسال بسته های علمی مورد نیاز در سال گذشته، دو آزمون آزمایشی برگزار شد تا آن ها برای قبولی در آزمون سطح۳ حوزه های علمیه خواهران آماده شوند. وی افزود: یکی دیگر از برنامه هایی که در معاونت آموزش دنبال می شود، اجرای طرح اساتید ثابت حوزه های علمیه خواهران می باشد؛ به طوری که درحال حاضر به دلیل ثابت نبودن اساتید، اساتید متعددی وارد نظام آموزشی و یا از آن خارج می شوند که این کار باعث ارزیابی های مکرر، دوره های متعدد دانش افزایی و… می شود. با اجرای این طرح، علاوه بر برطرف شدن این مشکلات، اساتید با دلگرمی و امید بیشتری به تدریس می پردازند. حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: ادارات آموزش عمومی و تحصیلات تکمیلی، به گونه ای دارای فعالیت های مشترکی هستند، با این تفاوت که اداره آموزش عمومی، برنامه ریزی آموزشی، برگزاری امتحانات، اعطای مدارک علمی و سایر خدمات آموزشی را برای سطح۲ انجام می دهد و اداره تحصیلات تکمیلی، خدمات آموزشی و نظارت بر مدارس علمیه سطح۳ را عهده دار است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به این که در گذشته انجام امور آموزشی در حوزه علمیه خواهران به صورت دستی صورت می گرفت، گفت: این کار علاوه بر صرف زمان زیاد، نیازمند نیروی انسانی فراوانی نیز بود؛ هم چنین اشتباهات انسانی مشکلاتی را برای حوزه و طلاب به وجود می آورد. در راستای رفع این مشکلات، سیستم مکانیزه آموزشی از سال ۸۷ نهایی شد و در کل کشور راه اندازی گردید و هم اکنون برنامه های آموزشی در شبکه سراسری، تحت مدیریتی واحد به صورت آنلاین ارائه می شود. وی ادامه داد: امروز طلبه در اولین زمانی که تحصیلاتش تمام می شود، پس از دفاع از تحقیق پایانی خود و کسب نمره، در همان روز گواهی موقت پایان تحصیلی خود را دریافت می کند؛ هم چنین مدرکی که در گذشته پس از چند سال به دست طلبه می رسید، امروز پس از طی برخی فرآیند های اداری، دو یا سه ماهه به او اعطا می شود که امید است، با تلاش هایی که در این عرصه می شود، این مدت زمان نیز به حداقل برسد. حجت الاسلام والمسلمین حسینی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت های اداره سنجش و پذیرش معاونت آموزش را مهم ارزیابی کرد و گفت: کار این اداره از مهر ماه هر سال تحصیلی با انجام مقدماتی چون اعطای مجوز پذیرش، بررسی توانایی های مدارس برای پذیرش و جذب طلبه آغاز شده و تا اطلاع رسانی، نام نویسی، برگزاری آزمون، مصاحبه حضوری، اعلام نتیجه اصلی، معرفی طلبه به مدارس و… که تا مهر ماه سال بعدی نیز ادامه دارد، پایان می یابد؛ در این بخش نیز همه امور به صورت مکانیزه صورت می گیرد. وی به نام نویسی بیش از ۲۶هزار نفر برای ورود به سطح۲ در امسال اشاره کرد و گفت: از این تعداد بیش از یک هزار و ۲۰۰ داوطلب دارای مدرک کارشناسی، ۶۰ نفر کارشناسی ارشد و چند نفر نیز دارای مدرک دکتری می باشند. وی افزود: از آن جایی که ظرفیت مدارس حدود ۱۰هزار نفر است، لذا با محدودیت هایی مواجه هستیم و تنها می توانیم تعداد محدودی را جذب کنیم. حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه گفت: برای سطح۳ نیز حدود پنج هزار نفر شرکت کردند که بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر در مرحله کتبی پذیرفته شدند و پس از قبولی در مصاحبه حضوری، می توانند در رشته های تخصصی مربوطه شرکت نمایند.

وی با اشاره به این که مرکز آموزش های غیر حضوری، برای ایجاد امکان تحصیل علوم حوزوی برای علاقه مندانی که نمی توانند به صورت حضوری تحصیل کنند، دوره های نیمه حضوری برای سطح۲ و غیر حضوری برای سطح۳ برگزار می کند، گفت: در دوره نیمه حضوری سطح۲، طلبه پس از گذراندن ۷۶ واحد درسی می تواند دروس دیگر را به صورت غیر حضوری بگذراند. خدمات علمی و آموزشی این مرکز نیز به صورت غیر حضوری، مکاتبه ای و یا مجازی ارائه می گردد. وی ادامه داد: برای طلاب سطح۳، هم به صورت کاملاً غیر حضوری و نیمه حضوری خدمات علمی و آموزشی به طلاب ارائه می شود. معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران با بیان این که حوزه خواهران، پیشتاز در عرصه آموزش مجازی است، ابراز کرد: نظام آموزش مجازی و الکترونیکی چند سالی است به صورت رسمی در حوزه علمیه خواهران فعال می باشد و یکی از مراکز پیشتاز در عرصه آموزش مجازی به شمار می آید. تمامی روند آموزشی طلاب از نام نویسی و حتی ارائه دروس، مراحل ارزشیابی، آزمون ها و امتحانات میان ترم به صورت اینترنتی است و تنها امتحانات پایان ترم به دلیل اهمیت و دقت بالا، به صورت کتبی برگزار می گردد. حجت الاسلام والمسلمین حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به مرکز تربیت مدرس، یکی دیگر از مراکز وابسته به معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران، یعنی مرکز تربیت مدرس اشاره و خاطرنشان کرد: بانوان طلبه پس از اتمام سطح ۲ از سراسر کشور به قم آمده و در این مرکز مشغول تحصیل می شوند؛ فارغ التحصیلان این مرکز پس از گذراندن این دوره، برای تدریس به شهرستان های خود باز گشته و مشغول تدریس می شوند.

وی یکی از اقدامات معاونت آموزش را تمرکز زدایی امور آموزشی عنوان کرد و گفت: در گذشته بسیاری از کارها چون تصحیح اوراق، ورود اطلاعات، صدور کارنامه و… که در مدارس علمیه خواهران قابل انجام بود، در ستاد معاونت آموزش صورت می گرفت، ولی امروز این کارها به مدارس واگذار شده و این امر، زمان بیشتری برای برنامه ریزی، هدایت، پشتیبانی و نظارت را در اختیار مرکز مدیریت قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی از افزایش تعداد رشته های تحصیلی به ۱۴ رشته تخصصی خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر در سطح۲ حوزه علمیه خواهران دروس عمومی حوزه و در سطح۳ رشته های فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی و مطالعات اسلامی زنان به طلاب ارائه می شود که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، با تصویب شورای عالی حوزه های علمیه، تعداد ر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.