پاورپوینت کامل جهانی شدن اسلام؛ روش ها و بایسته ها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جهانی شدن اسلام؛ روش ها و بایسته ها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جهانی شدن اسلام؛ روش ها و بایسته ها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جهانی شدن اسلام؛ روش ها و بایسته ها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint :
گفتوگویی متفاوت با حجهالاسلام والمسلمین انصاریان
حجهالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان، در بین اقشار مختلف مردم با خطابهها و مواعظ دلنشینش، شناختهشدهتر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. این خطیب و محقق فرزانه در کنار فعالیتهای علمی و تبلیغیاش، سفرهای متعددی نیز به اقصینقاط عالم داشته و ضمن دیدار با شخصیتهای دینی و فرهنگی، از مراکز مهم علمی کشورهای دیگر نیز دیدن کرده است. تجارب سفرهای تبلیغی ایشان، بهانه گفتوگوی خبرگزاری حوزه با این استاد ارجمند شده است که در ذیل، تقدیم خوانندگان افقحوزه میشود.
* چه دغدغهای باعث تلاشهای شما برای تبلیغ دین در کشورهای مختلف جهان شده است؟
فرهنگ الهی از زمان حضرت آدم علیهالسلام تا روز قیامت، همین یک دین و همین یک فرهنگ بوده است؛ منتها دوره به دوره در زمان پیغمبران، برابر با نیازهای جوامع کاملتر شده تا به پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم رسیده و نبوت به ایشان ختم شده است و برای جهانی کردنش وظیفه داریم. اگر بنشینیم که خودش جهانی شود، چنین اتفاقی نمیافتد.
* این وظیفه بر دوش چه کسانی بوده؟
این مسئولیت بسیار عظیم، در درجه اول به دوش پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و بعد ائمه اطهار علیهمالسلام قرار گرفته که اگر به تاریخ اسلام و به روایات بسیار مهم رجوع کنید، میبینید که رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در زمان حیات خودشان جرقه جهانیکردن اسلام را زدند و مبلغین را به خارج از مدینه و حوزه اسلام میفرستادند.
* مثلاً کجا؟
مثلاً یمن که خیلی نسبت به مدینه دور بوده است؛ ایشان وجود مبارک امیرالمومنین علی علیهالسلام را در ایام جوانیشان به یمن فرستادند. این کار پیامبر به این معناست که مبلغ باید جوان و با نشاط باشد و زود خسته نشود، تا بتواند وظیفه تبلیغی خودش را انجام دهد. لذا پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم، جوان را انتخاب میکند اما جوان آگاه را، که این یک درس است برای حوزههای ما. یا زمانیکه در مکه بودند و اسلام بسیار محدود و دچار انواع حملات مشرکین مکه بود، یک جوان ۱۸ ساله آگاه به قرآن را به مدینه میفرستند و انصافاً همین یک نفر اسلام را وارد مدینه کرد و به مدینه آمادگی داد که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و مهاجرین را با کمال اشتیاق قبول کند. حتی گاهی افرادی که به هر دلیلی به منطقهای دور از حوزه اسلام تبعید شدند، کار تبلیغیشان را داشتند. مثل ابوذر که در همان سهماه تبعید در منطقه شامات، تمام همت خود را بر تبلیغ فرهنگ صحیح اسلام گذاشت. لذا تعدادی متدین به دین واقعی اسلام شدند، نه دین سقیفه و نه دین معاویه؛ ابوذر تبعیدش تمام شد و بعد او را به ربذه فرستادند، ولی ۱۴۰۰سال است درختی که ابوذر کاشت در حال ثمردادن است؛ یعنی تمام شیعیان حوزه جبل عامل و منطقه شامات بزرگ، نتیجه کار تبلیغی ابوذر است که به آنجا تبعید شد.
برای اینکه ثمرات کار این مرد مجاهد در عرصه اندیشه را بدانیم، یک گوشهاش را بگویم. همین شرح لمعهای که کتاب درسی حوزه است و توسط شهید اول -از علمای جبل عامل- تألیف شده است، نتیجه ارشادات ابوذر است. برای اینکه بیشتر به این ثمرات پی ببریم، بهترین راه این است که اعیانالشیعه مرحوم آیهالله سیدمحسن جبلعاملی را مطالعه کنید. آنجا مشاهده میکنید که از کار ابوذر، هزاران فقیه، اصولی، مؤلف، خطیب و دانشمند به وجود آمده است.
البته جهانیشدن و انجام رسالت بینالمللی اسلام خود به خود انجام نمیگرفته، باید جهانیاش میکردند و جهانیشدن اسلام به نیروهای صالح است. شما ببینید، پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم شکنجههای مکه را میپذیرند؛ تبعیدشدن یاران بسیار با کرامتشان را میپذیرند که جعفربن ابیطالب به آفریقا تبعید شود و اسلام را به حبشه ببرد. ریشه اسلام در آفریقا مربوط به تبعیدیهای دوره اول پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم است، یعنی اسلام ناب را جعفربن ابیطالب به آفریقا میبرد و درختش را آنجا میکارد و آن درخت کمکم ثمر میدهد.
* آیا نامههای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به پادشاهان را هم میتوان در راستای تبلیغ بینالمللی اسلام تفسیر کرد؟
بله، پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم برای جهانیکردن اسلام، به سلاطین آن روزگار مانند ایران و روم شرقی (ترکیه فعلی) نامه نوشتند، که این هم در راستای جهانیکردن اسلام بود.
* تبلیغ بینالمللیِ اسلام در زمان ائمه علیهمالسلام چگونه بوده است؟
ائمه طاهرین علیهمالسلام افرادی را در آفریقا داشتند که اینها گاهی از آفریقا به مدینه میآمدند و محضر ائمه طاهرین علیهمالسلام میرسیدند؛ اینها نشان میدهد که ائمه علیهمالسلام بر جهانیکردن اسلام بسیار تأکید داشتند.
حتی در محدودیتها هم نماینده داشتند که به صورت سرّی باهم در ارتباط بودند.
* یعنی رسماً موکلین ائمه معصومین علیهمالسلام در مناطق مختلف دنیا بودند؟
بله، موکلین باسواد که ما برخی را جزو رجال روایات میبینیم. اینجا میخواهم نکتهای را عرض کنم. من ۲۰ سال پیش در یک نسخه قدیمی خطبه غدیر دیدم که پیغمبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم در آخر خطبه غدیر میفرمایند: خدا رحمت کند کسی را که خطبه امروز من را به تمام زبانهای دنیا ترجمه و در دنیا پخش کند. خوب این نشاندهنده مسئولیت عظیم بر عهده متخصصین فن و دلسوزان است و این برای ما و برای حوزه باید یک شعار شود. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم، اسلام را در آن خطبه خلاصه کردند؛ چکیده ۲۳ سال زحمتشان و زبده بعثت همه انبیاء صلواتاللهعلیهماجمعین و خلاصه قرآن را در این خطبه آوردند که هر شیعهای به نظر من امروز واجب است این خطبه را حفظ باشد. مخصوصاً روی این مسئلهاش خیلی باید متمرکز بشویم که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند، «علی کل لغات»؛ آیا برای تحقق فرمایش پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم نباید هزینه کنیم؟! من اینجا با کمال تأسف این خبر را باید به شما بدهم که وقتی رفتم واتیکان و با شخصیتهای مختلف از جمله رئیس دانشگاه گریگوریان که یک دانشگاه پاپی است، ملاقات کردم، ایشان میگفت: این دانشگاه ما در تمام ۵ قاره، پنجاه میلیون دانشجو دارد که خرجش را واتیکان میدهد تا اینها مبشر و مسیحی شوند و درصدی از آنها هم در کشورهای اسلامی هستند.
یعنی کاری که ما باید برای اسلام انجام دهیم، او دارد برای مسیحیت تحریف شده انجام میدهد؛ بنابراین این فرمایش «علی کل لغات» پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم باید شعار ما شود، در حوزه آرم شده و در همهجا نوشته، به همهجا ارائه و در تمام دفاتر زده شود. به نظرم باید لجنهای بنشینند و درباره مسئولیت جهانیکردن سیره پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و ائمه طاهرین علیهمالسلام، کار پژوهشی کنند.
* ما به وضوح میبینیم که حداقل در دوره اخیر، مراجع در زمینه تبلیغ بینالملل اقداماتی داشتهاند، این اهتمام به طور کلی در عصر غیبت چگونه بوده است؟
آنقدر این اهتمام سنگین بوده که علمای بزرگ شیعه، گاهی رسالههایی را نوشتهاند برای مناطق مختلف به اسم آن منطقه، یعنی شما برخی از کتابهای شیخ مفید را مثلاً میبینید نوشته است ناصریات، یعنی کلیه پرسشهای مردم آن منطقه از مبلغین را همراه پاسخها در یک کتاب آورده و اسم کتاب را به اسم آن ناحیه گذاشته است. یا اینها بهترین شاگردانی که تربیت میکردند، نمیگذاشتند در آن حوزه متمرکز شوند و بمانند و همهاش بخوانند و بمیرند! بلکه اینها را تشویق میکردند و به بیرون میفرستادند. خوب فرهنگ اهلبیت علیهمالسلام چگونه از هند سر درآورد؟ چگونه از کشورهای دیگر سر درآورد؟ پس اسلام بدون نیرو جهانی نمیشود. چرا حضرت امام رحمهاللهعلیه با آن سنش در فرانسه حاضر بود گاهی در شبانهروز ۵ بار با تلویزیونهای بیگانه مصاحبه کند؟ چه چیزی را میخواست آشکار کند، آیا جز اسلام را؟ جز اینکه میدید خداوند لطف کرده و بلندگوی رایگان در اختیارش قرارداده که میتواند با این بلندگو حرف اسلام را به تمام جهان پخش کند؟ این بسیار اثر داشت و خیلیها در اثر همین مصاحبهها و سخنرانیها مسلمان شدند. در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم، شیخ صدوق رحمهاللهعلیه از آن جادههای خاکی پرخطر و پر از راهزن و داغ، دو بار از قم تا ماوراءالنهر و سمرقند و بخارا میرود و بر میگردد. اینها زن و بچه داشتند، استراحت میخواستند، خوشی میخواستند، اما همه خوشیها را برای خاطر خدا میگذارند و جانشان را به خطر میاندازند میروند و برمیگردند؛ محصول این دو سفر میشود ۳۰۰ جلد کتاب. ما خبر نداریم، ولی خدا میداند که ایشان در این سفرها چه اثراتی بیرون از حوزه اسلام گذاشتهاند.
* قطعاً مؤثر بوده است چون طبق فرمایش خودتان کار مخلصانه، اثر ماندگار خواهد گذاشت. در این زمینه اگر خاطرهای از سفرهای خود دارید، بفرمایید.
در سفری که در آفریقای جنوبی بودم، ۳ روز ما را به شهر «کیپتاون» که یکی از مهمترین شهرهای آفریقای جنوبی است، بردند. از جمله جاهایی که ما را برای بازدید بردند، یک جنگل بود، که در منتهاالیه بلندی آن، روی تپه، یک حرم با چهار گلدسته و یک ضریح و یک محوطه بزرگ داشت. صاحب قبر، شیخ محمدحسین غیبشاه یا غریبشاه بود. ایشان همانگونه که از اسمش (شیخ محمدحسین غیبشاه) هم پیداست، شیعه بوده، و ۷ قرن قبل، از هند با کشتیهای بادی ۹هزار کیلومتر مسیر را طی میکند و به شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی که شهر مهم آن زمان بوده، میرود و بدون اینکه اعلام کند شیعه است، بهعنوان یک عالم اسلامی شروع به تبلیغ اسلام میکند. شما فکر کنید او قبلاً در هند، زبان را کاملاً یاد گرفته، چون هندیها خیلی سال است که با آفریقای جنوبی رفتوآمد دارند؛ بعد با تخصص در زبان آفریقایی به ژوهانسبورگ میرود برای تبلیغ اسلام.
ایشان شروع میکند حقایق اسلام را به سیاهپوستان آفریقایی ارائه میدهد و آنها قبول میکنند. از سوی دیگر انگلیسیها که آن دوران بر آفریقای جنوبی تسلط داشتند، میفهمند که یک مبلغ اسلامی آمده و دارد اسلام را تبلیغ میکند؛ لذا او را میگیرند، دست و پایش را با طناب میبندند. دو هزار کیلومتر ایشان را با دست و پای بسته به کیپتاون میآورند و در همین جنگلی که دفن است، میاندازند که حیوانات جنگلی او را بخورند! ۳ سال بعد همانهایی که اینکار را کرده بودند، برای بازدید از کارهایشان به کیپتاون میآیند، اما متحیرانه میبینند که شیخ محمدحسین غیبشاه، مدرسه و حوزه علمیه ساخته، مسجد ساخته و دیگر کار از کار گذشته و گروه زیادی در کیپ تاون به مکتب اهلبیت علیهمالسلام گرایش پیدا کردهاند و بعد هم رحلت میکند. الان این منطقه، شیعیان باصفایی دارد، که نتایج همان مسئولیت جهانیکردن اسلام است. البته یک نفر که نمیتواند اسلام را جهانی کند، بلکه حوزه باید بهترین نیروها را پرورش دهد و در عالم پخش کند.
* از مرحوم قمی هم یاد کنیم که به تایلند رفتند.
بله، ایشان پدرش بازرگان و خودش طلبه بوده است. وقتی با پدرش به تایلند میرود، به پدرش میگوید من به قم برنمیگردم چون احساس میکنم باید اینجا بمانم و اسلام را تبلیغ کنم؛ اتفاقاً همینطور هم میشود و آنقدر آنجا محبوب میشود که تا پست نخستوزیری شاه هم بالا میرود؛ قبرش هم که الان زیارتگاه است و تاسوعاً و عاشوراً دستهها میروند و در صحنش عزاداری میکنند. ما باید تحقیقات وسیعی داشته باشیم و اشخاص را شناسایی کنیم که اسلام چگونه به اندونزی رفت؟ چگونه به هند رفت؟ چگونه به مصر، فلسطین و جاهای دیگر رفت؟
* اینگونه تلاشها در قرن اخیر چگونه بوده است؟
مرحوم آیهاللهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی قدسسره، که یک تحصیلکرده نجف بود و آن وقتها میگفتند فکر نجفیها بسته است! در حالیکه اینگونه نبود. حاج شیخ وقتی میآید و حوزه قم را تشکیل میدهد و حوزه قم جان میگیرد، بنا میگذارد که یک تعداد طلبه را انتخاب کند که زبان خارجی یاد بگیرند، متأسفانه تاجرانی که سهم امام میدادند، حرف ایشان را نمیفهمند و میگویند ما پول نمیدهیم که زبان کفر را در این حوزه یاد اینوآن بدهید! خوب حاج شیخ اهم و مهم میکند و میگوید اگر اینها قهر کنند و سهم امام را به حوزه قم ندهند، این حوزه پا نمیگیرد. لذا با یک دنیا تأثر و تأسف، این فکر را رها میکند!
* گویا فضا در زمان مرحوم آیهاللهالعظمی بروجردی قدسسره بهتر میشود.
بله، بعد از حاج شیخ که یک مقدار بهتر و روشنتر شد، اولین کسیکه در میان مراجع ما در حوزه قم به فکر جهانیکردن دین اسلام افتاد، مرحوم آیهاللهالعظمی بروجردی قدسسره بود و ایشان این کار را از دو طریق دنبال میکرد. یکی از راه تقریب که بنیانگذار تفکر تقریب هم بود و مرحوم قمی را به مصر فرستاد. سیسال مرحوم قمی در مصر بود و دارالتقریب را اداره میکرد که کار آقای بروجردی به وسیله نماینده خود در مصر منتهی به این شد که بزرگترین مرجع تقلید باسواد آنروز اهل تسنن یعنی شیخ شلتوت، فتوا داد که هر اهلسنتی میتواند در تمام عبادات و معاملاتش به مکتب اهلبیت علیهمالسلام عمل کند. و سند این فتوا اکنون در موزه آستان قدس رضوی موجود است. آیا جهانیشدن و جهانیکردن غیر از این است؟! یعنی اگر به این فتوا نگاه دقیقی بیندازیم، میبینیم که شیخ شلتوت واقعاً به وسیله افکار آیهاللهالعظمی بروجردی زمینهساز آزادشدن تشیع از اسارت تعصبات جاهلی مخالفین شد.
* راه دومی که مرحوم آیهاللهالعظمی بروجردی قدسسره دنبال کردند، چه بود؟
کار دوم ایشان، احداث مسجد هامبورگ بود که من دوبار آلمان رفتم و در این مسجد سخنرانی کردم؛ پارسال ایام اعتکاف ماه رجب در این مسجد بودم و عجیب است که مسجد به آن عظمت، از زن و مردِ معتکف پر بود. مرحوم آیهاللهالعظمی بروجردی دستور دادند در بهترین نقطه هامبورگ که مسلمانان بیشتری از جاهای دیگر آلمان در آنجا حضور داشتند، یک زمین به هر قیمتی که داشت بخرند؛ کنار دریاچه هالستر، زیباترین نقطه، زمین خریدند، سنگ بنای مسجد را گذاشتند و انصافاً تا زنده بودند افراد متخصص به آنجا میفرستادند. البته بعد از انقلاب هم افرادی که رفتند آدمهای موثری بودند. این ماجرا را که میخواهم بگویم، حاج میرزا حسن نوری تعریف کرد و من در یادداشتهایم نوشتهام.
حاج میرزا حسن نوری از علمای قم و از اطرافیان مرحوم آیهاللهالعظمی بروجردی بود که میگفت، در دفتر مسجد هامبورگ، عکس آقای بروجردی را قاب کرده و به دیوار زده بودند؛ ایشان میگفت تا جاییکه من یادم میآید، ۲۵ مرد و زن مسیحی آلمانی که آمده بودند ببینند اینجا چه خبر است، وقتی آنها را به دفتر بردند که چایی یا قهوه به ایشان بدهند، اینها فقط با دیدن عکس آقای بروجردی شیعه شدند. یعنی وقتی این چهره و جمال نورانی را دیدند، شیعه شدند. یعنی آخوند شیعه باید یک آخوندی باشد که عکسش هم مسیحی، یهودی و زرتشتی را مسلمان کند، چه برسد به خودش.
* و این اتفاق یعنی جهانیکردن اسلام بعد از پیروزی انقلاب چگونه دنبال شده و چه ظرفیتهایی ایجاد شده است؟
پذیرش طلاب خارجی و آموزش زبانهای خارجی به برخی از طلبهها کار بسیار عالی بوده است. اینکه ملتهای دیگر و نیروهای خوب را بیاوریم و تربیتشان کنیم که اینها سفیر جهانیکردن اسلام در دیگر کشورها بشوند، این از برکات بعد از انقلاب است. از سوی دیگر آراستهشدن طلاب ایرانی به زبانهای خارجی هم کار خوبی بوده است، اما آیا این دو کار در برابر صدها ماهواره ضد اسلام، در برابر دو هزار سایت بهائیت، در برابر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 