پاورپوینت کامل همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

حجه‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدعلی ایازی، هم در این نشست، با بیان این‌که کرامت انسانی از دیدگاه اسلام محدود به مسلمانان نیست، اظهار داشت: در بحث کرامت انسانی، اصل اولیه این است که ما در صورتی می‌توانیم به این بحث ملتزم شویم که منظور آن کرامت ذاتی انسان باشد. وی افزود: کرامت انسانی خصوصیتی خاص ندارد که مختص به دسته‌ای از انسان‌ها باشد، از این رو باید گفت که کرامت انسان ذاتی است. این استاد حوزه گفت: در قرآن، آیات زیادی در خصوص عدالت و کرامت انسانی آمده، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها تعریف و تحدید نشده است؛ از این‌رو می‌توان گفت که معنای عام آن مدنظر خداوند متعال بوده است. یعنی وقتی بحث از کرامت انسانی می‌شود منظور همان کرامت و بزرگی و شرافتی است که انسان‌ها آن را فهمیده و برای آن ارزش قائل‌اند. حجه‌الاسلام و‌المسلمین ایازی با اشاره به آیه ۷۳ از سوره مبارکه احزاب، گفت: این‌که قرآن کریم، به شکل ویژه‌ای انسان را مطرح می‌کند، به این دلیل است که امانتی را که موجودات دیگر نتوانستند آن را به عهده بگیرند و حتی از آن فرار کردند، خداوند به انسان‌ها عطا کرده است و این کرامت ذاتی انسان را می‌ساند. وی خاطرنشان کرد: این‌که آیاتی از قرآن کریم انسان را مسجود ملائکه معرفی کرده و از سوی دیگر به او اسماء الهی تعلیم کرده «… و علم آدم ‌الاسماء کلها…»، نشان می‌دهد یک وجه از وجوه هندسه‌ای که از کرامت انسانی می‌فهمیم، همین موضوع است. این پژوهشگر حوزوی به مسئله حق حیات انسان در دین اسلام اشاره کرد و گفت: وقتی کشتن یک انسان همانند کشتن یک جامعه قلمداد شده و مجازات قاتل، قصاص نفس است، مفهوم کرامت انسانی را از وجهی دیگر برای انسان روشن می‌کند. وی ادامه داد: قلمرو بحث از کرامت انسانی از دیدگاه اسلام، محدود به مسلمانان نیست و این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت. حجه‌الاسلام والمسلمین ایازی با تأکید بر این‌که از لوازم حتمی کرامت انسان، پذیرش آزادی او است، گفت: اگر ما انسانی را مجبور کنیم مطابق خواسته ما حرف بزند، صرف‌نظر از بداخلاقی که در این قضیه صورت گرفته است، ما آزادی را نیز از آن انسان سلب کرده و او را مجبور به نفاق و ریاکاری خواهیم کرد و این موارد چیزهایی است که با اصل کرامت انسانی سازگار نیست.

کرامت انسانی به‌عنوان اصلی بنیادین مطرح شود

معاون پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم در این نشست علمی، کرامت انسانی را اصلی بنیادین دانست که باید نسبت به آن توجه ویژه‌‌ای شود. دکتر محمود حکمت‌نیا، طی سخنانی با موضوع جایگاه کرامت در نظام حقوقی اسلام از منظر روش‌شناسی، اظهار داشت: برای بحث از کرامت در نظام حقوقی به لحاظ روش‌شناسی، باید دیدگاه انتقادی به روش پژوهش در حوزه‌های حقوقی، مورد ارزیابی قرار گیرد. اولین سؤال در این زمینه این است که مسئله چیست و می‌خواهیم چه‌کار کنیم؟ چراکه کرامت در نظام‌های حقوقی، هم مسئله است و هم روش حل مسئله. معاون پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: دومین مسئله‌ای که در این زمینه باید مدنظر داشت، این است که حوزه‌های روش‌شناسی، واسطه‌ای میان معرفت‌شناسی و روش تحقیق است. منظور از روش تحقیق در این مسئله، آن روشی است که محقق بر اساس آن می‌خواهد سنخ مسئله را انتخاب کند. وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در اصول قانون اساسی بسیاری از کشورها، اصل کرامت انسانی، اصلی پذیرفته شده است، گفت: کرامت در اصول قانون اساسی دو سطح مخاطب دارد که یکی از آن‌ها، خود قانون‌گذار است و دیگری قضات. قانون‌گذار در حوزه تشریع، باید اصل کرامت را رعایت کند که این منطق را منطق تشریع می‌گویند. برای مثال در حوزه شبیه‌سازی انسان، آلمانی‌ها شبیه‌سازی انسان را، براساس اصل کرامت می‌پذیرند و بر اساس همین اصل کرامت، آن را بر اساس حقوق پزشکی تأیید می‌کنند و می‌پذیرند. وی اضافه کرد: در حوزه‌های قضایی بر این اساس که این‌کار با کرامت انسانی مخالف است یا خیر، قضات تصمیم‌گیری می‌کنند؛ مثلاً در حوزه تزاحمات، اگر پرونده‌ای مطرح بود که در آن سؤال پیش آمد که کرامت عده‌ای نسبت به بقیه برتر است یا خیر، قضات در چارچوب اختیارات خود دست‌شان باز است که تصمیم مورد نظر را اتخاذ کنند. وی با ذکر مثالی از قانون

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.