پاورپوینت کامل چه رابطه ای بین حدیث غدیر با آیه اکمال دین وجود دارد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چه رابطه ای بین حدیث غدیر با آیه اکمال دین وجود دارد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چه رابطه ای بین حدیث غدیر با آیه اکمال دین وجود دارد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چه رابطه ای بین حدیث غدیر با آیه اکمال دین وجود دارد؟ ۴۳ اسلاید در PowerPoint :
در ابتدا لازم است توضیحی درباره آیه اکمال دین بیان نماییم:
۱ ـ مفهوم و معنای آیه: «الیوم یئسالذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکمالاسلام دیناً»؛[۱] امروز کافران (از زوال) آیین شما مأیوس شدند؛ بنابراین از آنها نترسید، و از (مخالفت با) من بترسید! امروز دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.
۲ ـ این بخشی از آیه «الیوم یئسالذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم و اخشون» با «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکمالاسلام دینا» که هردو به دنبال هم در یک آیه ذکر شده، ارتباط نزدیک و پیوند محکمی با هم دارد و غرض واحدی را بیان میکند، که عبارت باشد از نومیدی کفار از شکست اسلام. اکمال دین، تمامکردن نعمت و پذیرفتن اسلام به عنوان دین برای مردم، و نومیدی کفار در یک روز بوده است.
۳ ـ آیه «الیوم یئسالذین کفروا… الیوم اکملت لکم دینکم» در روزی نازل شد که در آن روز کفار نومید شدند و دین کامل گشت. پس این روز عظیم در اسلام چه روز بوده است؟ فرضیههایی طرح و تصور شده، که هیچیک از آنها با مفهوم آیه سازگاری ندارند، و از جمله آن فرضیهها، فرضیهای است که در پرسش طرح شده است، و آن اینکه آیه در نهم ذیحجه در روز عرفه نازل شده است.
ولی این فرضیه صحیح نیست، چون آن وقت این پرسش مطرح است که در روز نهم ذیحجه چه قضیه مهمی اتفاق افتاد که کفار از پیروزی بر دین نومید شدند، و دین اسلام کامل گردید؟
نهایت چیزی که ممکن است گفته شود، این است که منظور از اکمال دین، تعلیم عملی مناسک حج به وسیله رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم بود که مسلمانان را به حج تمتع دستور داد تا متروک نماند، ولی این توجیه صحیح نیست، چون اکمال دین، به تعلیم چیزی از واجبات دینی اطلاق نمیشود. تا چه رسد که دین به وسیله آن کامل شده باشد، و افزون بر آن، این احتمال با این بخش از آیه «الیوم یئسالذین کفروا من دینکم» هیچگونه ارتباطی پیدا نمیکند؛ چون بین «یأس و نومیدی کفار از پیروزی بر دین» و بین «تعلیم حج تمتع توسط رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم به مسلمانان»، هیچگونه ارتباط عقلایی وجود ندارد. نومیدی کفار زمانی عقلایی است که قضیه عظیم، و تحول شگرفی در اسلام رخ داده باشد که باعث نومیدی کفار از غلبه بر دین بشود[۲].
۴ ـ کفار دائماً نقشه غلبه بر دین اسلام را در سر میپروراندند، و پیروزی بر دین برای آنها به عنوان یک ایده و آرزو مطرح بود[۳]، و از اینکه آنها در جنگهای پیاپی شکست خورده بودند، تمام امیدشان به دوره پس از رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم، بود که با انتصاب حضرت علی علیهالسلام به خلافت مسلمین توسط رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم آخرین نقطههای امید کفار تبدیل به یأس شد، و دین خدا با نصب جانشین رسولخدا و معین شدن رهبری مسلمانان، به اکمال رسید، و بدینسان نعمت خداوند بر امت تمام شد. آیه با چنین واقعه عظیم و مهم تاریخی اسلام، که در هجدهم ذیحجه در روز «غدیر» نازل شد، معنا پیدا میکند، و ارتباط و پیوند هردو بخش آیه روشن میگردد. و دیگر جای خوف و نگرانی از دشمن وجود ندارد[۴]، و مردم از خدا بترسند و عمل و رفتارشان طوری نباشند که موجب خشم خدا بر آنها بشود.
۵ ـ واقعه غدیر خم، واقعیتی است که تمام مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند و بسیاری از مورخین آن را به رشته تحریر درآوردهاند[۵]، و همچنین همه مفسران و دانشمندان شیعه و نیز جماعت زیادی از علما و مفسران و محدثان معروف اهلسنت معتقدند که آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» در روز ۱۸ ذیالحجه در غدیر خم نازل شده است. در اینجا به برخی از کلمات علما و مفسران اهلسنت پیرامون آیه فوق و سبب نزول آن اشاره میکنیم:
جلالالدین سیوطی در تفسیر معروف خود، الدرالمنثور، در ذیل آیه مورد بحث در ضمن حدیثی نقل میکند: هنگامیکه پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم در روز غدیر علی علیهالسلام را به امامت نصب نمود و آوای ولایت او را سر داد، پیک وحی جبرئیل امین آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» را آورد[۶].
خطیب بغدادی در تاریخ خود نقل میکند:
هرکس روز ۱۸ ماه ذیالحجه را روزه بگیرد، برای او روزه شصت ماه نوشته میشود و آن روز، روز غدیر خم است. وقتی که پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم دست علیبن ابیطالب را گرفت و فرمود: آیا من ولی و سرپرست مؤمنین نیستم؟ پاسخ دادند: چرا تو ولی مؤمنان هستی ای پیامبرخدا، آنگاه فرمود: هرکس من مولای او هستم، علی مولای او است. عمربنالخطاب گفت: به به، آفرین بر تو ای پسر ابوطالب، از هماکنون تو مولای من و مولای هر مسلمان هستی! پس خدا آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» را نازل کرد[۷].
ابن مغازلی، از بزرگان فقها و حفاظ اهلسنت، در کتاب معروف خود به نام «مناقب علیبن ابیطالب علیهالسلام» که در میان کتب مناقب امام علی علیهالسلام بینظیر و یا کمنظیر است، حدیثی را نقل میکند که شبیه حدیث سابق است با مختصر تفاوت و اضافات، و با صراحت میگوید: آیه مورد نظر در روز ۱۸ ذیالحجه روز غدیر خم نازل شده است.
حموینی، یکی دیگر از علما و دانشمندان اهلسنت، در کتاب معروف خود «فرائدالسمطین» با اسناد خود نقل میکند:
رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در روز غدیر خم مردم را برای معرفی علی علیهالسلام فراخواند و دستور داد زیر درختی که در آنجا بود، از خار و علف پاک نمایند و مردم امر آن حضرت را بهجا آوردند، و آن روز مصادف با روز پنجشنبه بود. سپس مردم را فراخواند دست علی علیهالسلام را گرفت، بالا برد، تا جایی که مردم سفیدی زیر بغل او را دیدند، هنوز رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم و علی علیهالسلام از همدیگر جدا نشده بودند، این آیه نازل شد: «الیوم اکملت لکم دینکم…»، پیامبر فرمود: خداوند بزرگ است، همان خدایی که آیین خود را کامل و نعمت خود را بر ما تمام کرد و از نبوت و رسالت من و ولایت علی علیهالسلام راضی و خشنود گشت و سپس فرمود: خداوندا! دوستان او را دوست بدار، و دشمنان او را دشمن بدار، یارانش را یاری کن و آنها را که یاریش نکردند، از یاری خویش محروم بدار[۸].
از ابوهریره نقل شده: «کسیکه روز هجده ذیحجه روزه بگیرد، بر او ثواب ۶۰ ماه روزه نوشته میشود و این روز، روز غدیر خم است که رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم دست علیبن ابیطالب را گرفت و فرمود: آیا من سزاوارتر به مؤمنین نیستم؟ گفتند: بله ای رسولخدا، فرمود: کسی که من تاکنون مولی و پیشوای او بودهام، بعد از من علی مولی و پیشوای اوست، در این هنگام عمر جلو آمد، به علی علیهالسلام تبریک گفت (بخ بخ)، ای علی تو مولای من
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 