پاورپوینت کامل ویژگیهای علمی و اخلاقی آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ویژگیهای علمی و اخلاقی آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ویژگیهای علمی و اخلاقی آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ویژگیهای علمی و اخلاقی آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

اشاره: حدود ۷۰ سال اجتهاد و دهها سال مرجعیت مرحوم آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی قدس‌سره بی‌شک توأم با برکات و دستاوردهای بسیاری به‌ویژه در عرصه تربیت شاگردان ممتاز و تراز اول که امروز هر کدام آنان افتخاری برای حوزه‌های علمیه محسوب می‌شوند، بوده است.

آیت ‌الله ابراهیم امینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و امام جمعه قم که از شاگردان برجسته مرحوم آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی رحمت الله‌علیه است، به مناسبت برگزاری کنگره فقیه آگاه ویژگی‌ها و شاخصه‌های برجسته اخلاقی، علمی و معنوی استاد خود را تشریح کرد. آنچه در پی می‌آید، مشروح این گفت‌وگوست.

* سابقه آشنایی شما با مرحوم آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی قدس‌سره به چه سالی برمی‌گردد و ارتباطتان با معظم‌له در چه حدی بود؟

من از سال ۱۳۲۶ از اصفهان به قم آمدم و تقریباً بقایای سطحی را که در اصفهان خوانده بودم این‌جا تکمیل کردم. جلد دوم کفایت الاصول را در سال‌های ۲۸ یا ۲۹ نزد مرحوم حضرت آیت ‌الله گلپایگانی خواندم که آن‌وقت ایشان در مدرسه دارالشفا تدریس می‌کردند، و حدود ۲۰ نفر بودیم و از درس ایشان بهره بردیم.

در همان زمان، به پیشنهاد برخی از شاگردان، تدریس کفایه ایشان متوقف و اولین درس خارج ایشان از همان ایام آغاز شد و ایشان تعادل و تراجیح را به‌عنوان درس خارج حوزه ارائه نمودند. در همان دوران، خارج جلد دوم کفایه را خدمت امام شروع کردیم و بعد از آن هم توفیق شد که در زمره شاگردان معروف امام باشیم، تا این‌که حضرت امام رحمت الله‌علیه تبعید شدند؛ بعد از تبعید امام، در درس خارج حج مرحوم آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی قدس‌سره شرکت کردم و اصول را هم خدمت مرحوم آیت ‌الله‌العظمی بروجردی قدس‌سره خواندم.

* گویا بعد از ارتحال آیت ‌الله‌العظمی بروجردی قدس‌سره به خاطر مبارزاتی که امام رحمت الله‌علیه داشتند و بعد که بحث تبعید ایشان پیش آمد، حوزه و امور مربوط به حوزه به دست آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی بوده است؟

البته همه آقایان تدریس داشتند و به بقای حوزه عنایت ویژه‌ای داشتند، ولی مرحوم آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی حقیقتاً عنایت بیشتری به امور حوزه داشتند، همان‌طوری که آیت ‌الله‌العظمی بروجردی قدس‌سره نیز این‌گونه بودند. به‌طور خاص بر شروع و پایان دروس در زمان معین تأکید داشتند و مسئله نظم درسی در حوزه را دنبال می‌کردند.

* خط‌مشی ایشان در مباحث فقهی معطوف به کدام یک از مکاتب فقهی بود؟

البته بنده قائل به چیزی به‌عنوان مکتب نیستم، مثل مکتب حاج شیخ عبدالکریم یا مکتب قم. من ‌چنین مکتبی را سراغ ندارم و نه آن‌وقت‌ها می‌شنیدیم و نه حالا، ولی به هر حال بعد از ارتحال آیت ‌الله‌العظمی بروجردی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، علمایی که در آن زمان بودند، همه این بزرگواران شاگردان مرحوم آیت ‌الله‌العظمی حائری بودند.

* گفته می‌شود که آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی ادامه‌دهنده شیوه تدریسی آیت ‌الله‌العظمی حائری یزدی قدس‌سره‌الشریف بودند؛ یعنی روند درسی ایشان و نوع درس‌شان به مرحوم حاج شیخ بسیار نزدیک بود. همین‌طور است؟

هرچه که باشد، همه این بزرگواران در حفظ و نگهداری از میراث حوزه تلاش می‌کردند. و همان‌طور که آیت ‌الله‌العظمی بروجردی قدس‌سره عنایت بسیاری به نگهداری حوزه داشتند و از کارهای مزاحم حوزه انتقاد و آن‌را رد می‌کردند، حضرت آیت ‌الله گلپایگانی نیز این‌گونه بودند.

* رویکرد مرحوم آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی رحمت الله‌علیه به مباحث اخلاقی چگونه بود و چه توصیه‌ها و رهنمودهایی در این باره خطاب به طلاب و فضلای حوزه داشتند؟

آیت ‌الله‌العظمی بروجردی به مسئله رشد و تعالی اخلاقی حوزویان تأکید داشتند و به مدرسین توصیه می‌کردند که هفته‌ای یک جلسه حدیثی اخلاقی را برای طلاب بیان کنید، که معمولاً چهارشنبه‌ها این کار می‌شد. حضرت آیت ‌الله گلپایگانی و امام راحل و دیگران نیز همین کار را می‌کردند و عنایت به رشد اخلاقی داشتند. حتی در زمان حضرت آیت ‌الله بروجردی قدس‌سره یک مقداری بداخلاقی در بین طلبه‌ها مشاهده می‌شد که حضرت امام و حضرات آیات گلپایگانی و محقق‌داماد و… خدمت آیت ‌الله‌العظمی بروجردی رفتند برای اتخاذ تصمیماتی برای اصلاح حوزه. به هرحال همان‌طور که دیگر آقایان بودند، حضرت آیت ‌الله گلپایگانی هم عنایت ویژه به ارتقای اخلاقی طلبه‌ها داشتند و در درسشان یک حدیث اخلاقی می‌خواندند و خیلی ساده هم صحبت می‌کردند و جالب هم بود.

* رفتار ایشان با طلابی که در مباحث علمی مدام سؤال می‌کردند، چطور بود؟ مثلاً می‌شد طلبه‌ای سؤالی بپرسد و ایشان ناراحت شوند؟

این طبیعی است که در درس‌های طلبگی سئوالاتی را می‌پرسند، بعضی‌ها هم مصّر هستند. در درس آیت ‌الله‌العظمی گلپایگانی هم اشکال می‌شد، ولی ایشان گاهی یک شوخی می‌کرد و ردش می‌کرد و کمتر عص

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.