پاورپوینت کامل نشست علمی آزادی بیان در عرصههای دین، اخلاق و حقوق ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نشست علمی آزادی بیان در عرصههای دین، اخلاق و حقوق ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نشست علمی آزادی بیان در عرصههای دین، اخلاق و حقوق ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نشست علمی آزادی بیان در عرصههای دین، اخلاق و حقوق ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

نشست گفت‌وگوی مشترک بین نمایندگان کلیسای کاتولیک اتریش و جمعی از اندیشمندان حوزه علمیه قم با عنوان «آزادی بیان در عرصه‌های دین، اخلاق و حقوق» ۳۰ بهمن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجه‌الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، در این نشست خطاب به اساتید اتریشی گفت: غرب و نهادهای بین‌المللی غرب‌ساخته با انتقاد به محتوای برخی احکام اسلام و محدودیت‌هایی که اسلام برای برخی جلوه‌های آزادی فردی برقرار کرده است، عقلانی بودن تلقی اسلام از آزادی را مورد پرسش قرار داده و چنین وانمود می‌کنند که وجود چنین احکام و محدودیت‌هایی، خلاف حقوق بشر است.

وی افزود: این‌گونه داوری‌ها که از جنس چالش در سطح عقلانیت است، مشتمل بر یک پیش‌فرض و پیش‌داوری آشکار است و چنین تصور می‌کنند که عقلانیت معاصر غربی، که نهفته در پس تلقی لیبرالی از ارزش‌های حیات اجتماعی و سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است، یگانه عقلانیت مقبول و متصور است و این عقلانیت می‌تواند مبنای داوری انتقادی نسبت به درون‌مایه همه فرهنگ‌ها و مکاتب دیگر قرار گیرد. در حالی‌که عقلانیت، منحصر و محدود در عقلانیت معاصر غربی نیست و باید پیش از هرگونه داوری و یا پیش‌داوری راجع به دیگر تلقی‌ها درباره آزادی و مانند آن، لازم است جانب هرمنوتیکی بحث مورد توجه قرار گیرد و گام نخست، به فهم عقلانیت نهفته در پس هر یک از تلقی‌های موجود اختصاص یابد. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که لازم است مدافعین تلقی غربی از آزادی در مواجهه با تلقی اسلامی از آزادی، درک عقلانیت اسلامی را که قوام بخش تصور اسلامی از آزادی است، در اولویت قرار دهند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که عقلانی بودن یا نامعقول‌بودن یک نظریه یا تلقی و یا باور، غیر از موجه بودن آن است، تصریح کرد: ممکن است باور یا عمل یا تصوری معقول باشد، اما مدافعان آن نتوانند به نحو قابل قبولی، آن را برای دیگران موجه کنند تا پذیرش دیگران را به دنبال داشته باشد، هم‌چنان که باور و عملی که موجه شده، ممکن است در واقع حق و صحیح نباشد.

حجه‌الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه گفت: صرف تفاوت در عقلانیت هرگز مایه سرزنش و طرد را فراهم نمی‌آورد؛ به تعبیر دیگر اگر بپذیریم که نظام‌های عقلانیت متکثری وجود دارد، به صرف تفاوت در عقلانیت خویش با دیگر نظام‌های عقلانیت، حق آن را نداریم که دیگر رهاوردهای عقلانی سایر نظامات را نامعقول و غیرانسانی بشماریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که ورود در سطح توجیه، مجال چالش انتقادی را برای اندیشه‌ها و اعمال معقول فراهم می‌آورد، اظهار داشت: سطح توجیه عرصه دلیل آوری و استدلال بر درستی و اعتبار یک باور و نظریه و عمل است و مجال واکاوی و بررسی موجه بودن یا نبودن نظریه‌ها و تصورات رقیب را فراهم می‌آورد.

زیست فضیلت‌مندانه، مهم‌ترین ارزش اجتماعی

دکتر محسن جوادی عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران هم گفت: اسلام مهم‌ترین ارزش اجتماعی را زیست فضیلت‌مندانه و رعایت برخی الزامات اخلاقی مانند احترام به انسان‌های دیگر می‌داند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محسن جوادی، در این نشست با اشاره به گستره آزادی بیان در دنیای کنونی، تصریح کرد: محدودیت‌های آزادی بیان در اخلاق اسلامی از دو جهت قابل بررسی است، یکی از جهت گوینده و دیگری از جهت شنونده که متأثر از آن است.

وی با اشاره به این‌که زبان به‌عنوان کلید اصلی بیان در اخلاق اسلامی مورد توجه فراوان است، خاطرنشان کرد: با ملاحظه آیات و روایات می‌توان دریافت که سخن‌گفتن، ارزش ذاتی اخلاقی ندارد و گاهی سکوت و کم‌گویی نشانه عقل و خردمندی و دارای ارزش اخلاقی است. مثلاً گاهی از آدمی خواسته شده تا دامنه سخن را بچیند و از دروغ، از تهمت، خودستایی و به انحراف و انحطاط‌کشاندن دیگران اجتناب کند، گاهی هم از او خواسته شده که برای مبارزه با حاکمان ستمگر از زبان خود بهره بگیرد و از عدالت سخن بگوید و یا حقیقت را آشکارا اظهار دارد و آن را از روی ترس یا طمع کتمان نکند. دکتر جوادی با تأکید بر این‌که آسیب‌شناسی عمیقی که عالمان اخلاق از آفات زبان دارند، گستره محدودیت‌های آن را نشان می‌دهد، عنوان کرد: مبنای اصلی این محدودیت‌ها دو چیز است، یکی تخریب ارزش‌های اجتماعی مانند نظم و امنیت و آنچه که اسلام مهم‌ترین منافع و مزایای اجتماعی می‌داند یعنی زیست فضیلت‌مندانه و دیگری برخی الزامات اخلاقی که صرف‌نظر از فواید و نتایج آن‌ها باید رعایت شود؛ مانند احترام به انسان‌های دیگر.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با شنوندگان و جامعه متأثر از بیان گوینده هم ملاحظات اخلاقی وجود دارد که این ملاحظات گاهی به ایجاد محدودیت برای گوینده هم منتهی می‌شود و گاهی فقط از شنوندگان خواسته می‌شود به برخی بیان‌ها گوش ندهند، ولی گاهی محدودیت‌ها پیش‌تر می‌رود و به منع فرد از سخن گفتن و حتی مجازات او می‌انجامد.

تعامل و مشارکت، نیازمند ارتباط کلامی

در ادامه این نشست، حجه‌الاسلام والمسلمین محمدسروش محلاتی عضو هیئت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که انسان‌ها در زندگی اجتماعی نیازمند تعامل‌اند، اظهار داشت: تعامل و مشارکت، نیازمند ارتباط کلامی است که نمونه آن در امر به

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.