پاورپوینت کامل چه عوامل و پیامدهایی موجب مهجوریت قرآن می شود؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چه عوامل و پیامدهایی موجب مهجوریت قرآن می شود؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چه عوامل و پیامدهایی موجب مهجوریت قرآن می شود؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چه عوامل و پیامدهایی موجب مهجوریت قرآن می شود؟ ۵۰ اسلاید در PowerPoint :

مهجوریت قرآن، دغدغه‌های فراوانی در میان قرآن‌پژوهان به وجود آورده است، به طوری‌که بسیاری کوشیده‌اند با بررسی و تبیین ابعاد مهجوریت، قدمی در جهت مهجوریت‌زدایی از قرآن بردارند. قرآن مقدس‌ترین و با ارزش‌ترین کتاب در میان مسلمانان به‌شمار می‌رود. با وجود اهتمام به تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن و نوشتن آن به زیباترین خط‌ها و نیز استفاده از آیات قرآن در هنر معماری و انتشار این کتاب مقدس در شمارگان میلیونی و اقدامات دیگری از این دست، آیا باز هم قرآن مهجور است؟ آن‌چه مسلم است، مهجوریت قرآن در سوره فرقان بیان شده است و پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) از امت خویش به درگاه خداوند شکوه می‌نمایند. اما آن‌چه در ابتدا ذکر شد، مواردی از توجه ظاهری مردم به قرآن است و قبل از هر چیز باید بدانیم هدف از نزول این کتاب آسمانی چیست؟ و خدای متعال با فروفرستادن آن به دنبال کدام مقصد است؟

عوامل مهجوریت

مهجوریت قرآن در میان مسلمانان دارای عوامل و زمینه‌های فراوانی است که به اهم آن‌ها می‌پردازیم:

۱. تلاش برای جداکردن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از قرآن

مطابق حدیث شریف ثقلین، قرآن و عترت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) دو ودیعه الهی و دو گوهر گران‌بهای به جای مانده از رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هستند که مایه سعادت انسان‌ها و جوامع بشری به حساب می‌آیند.

«انّی قد ترکت فیکم‌الثقلین ما ان تمسّکتم بهما لن‌تضلّوا بعدی و احدهما اکبر من‌الاخر: کتاب‌الله حبلٌ ممدود من‌السماء الی‌الارض و عترتی اهل‌بیتی. الا و انّهما لن یفترقا حتّی یردا علی‌الحوض».۱

جدایی‌ناپذیری ثقلین، بدین معنا نیست که امام (ره) همواره مصحفی را به همراه خود داشته باشد؛ بلکه به معنای عدم انفکاک امامت و وحی قرآنی از یکدیگر است؛ امامان(علیهم‌السلام) مبین و مفسر قرآن کریم و شارح جزئیات و تفاصیل و نحوه اجرای کلیات آن هستند و قرآن نیز انسان‌ها را به عنوان معصومین(علیهم‌السلام) ارجاع و به سنت آن‌ها بها می‌دهد.

اگر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در حدیث ثقلین از جدایی‌ناپذیری ثقلین سخن نمی‌گفتند. جای توهم بود که تمسک به هر یک، به تنهایی برای هدایت بشر کافی است؛ اما بخش پایانی حدیث برخلاف این پندار باطل، قرآن و عترت را به عنوان دو حجت مستقل که در مدار تبیین دین کامل، ‌یعنی دین قابل اعتماد و عمل به هم بستگی دارند و هیچ کدام از دیگری مستغنی نیستند، مطرح می‌کند.

قرآن و عترت برای ارائه دین کامل و صالح برای اعتقاد و عمل دو ثقل متحدند و بر اساس حدیث ثقلین، عترت منهای قرآن، «عترت منهای عترت» خواهد بود و هم‌چنین قرآن منهای عترت به منزله «قرآن منهای قرآن» خواهد بود. پس قرآن و عترت در ارائه دین جامع، به منزله یک حجت الهی هستند.۲

قرآن کتابی است که باطل در آن راه ندارد؛۳ اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) نیز با توجه به بهره‌مندی از مقام عصمت، در سخن و اعمال آن‌ها باطل راه نمی‌یابد و خدای متعال آنان را از هر نوع پلیدی پاک و پاکیزه گردانیده است.۴

بدین جهت، قرآن و عترت در حق‌بودن یکی هستند و میان حق و حق، جدایی معنا ندارد. بنابراین تلاش شیطان و شیطان‌صفتان در جدایی میان قرآن و عترت، ناکام بوده و خواهند بود. نتیجه این تلاش آن است که خود آن‌ها، از قرآن و عترت جدا شوند، و آن‌که از حق جدا شود بی‌شک در دام باطل خواهد افتاد، چراکه هر آنچه حق نباشد، ‌باطل است.

بنابراین، آنان‌که به دنبال سعادت و هدایت هستند، بی‌تردید گمشده خویش را باید در این دو جست‌وجو کنند، آن‌هم نه به صورت مجزا و جدا از هم؛ زیرا قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن، علاوه بر مهجوریت آن دو، موجب گمراهی مردم نیز خواهد شد.

۲. عدم آشنایی نسبت به نقش قرآن در زندگی انسان

هر قدر انسان نسبت به عظمت و منزلت قرآن و نقش آن در زندگی خویش جاهل باشد، به همان میزان شوق و ذوق او در اطاعت از آن کمتر خواهد شد؛ وقتی انسان نداند که این کتاب چه فایده و برکاتی برای او دارد، به یقین رغبتی در توجه و پیروی از آن نشان نمی‌دهد.

متأسفانه برخی با نگرش تک‌بعدی به قرآن، گمان کرده‌اند، قرآن مجموعه‌ای از احکام فردی و توصیه‌های اخلاقی است که پیروانش را به یک سری توصیه‌های اخلاقی، عبادی و فردی دعوت نموده است. غافل از آن‌که قرآن در زمینه‌های گوناگون از جمله مباحث اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، حکومتی ـ تربیتی، جامعه‌شناسی، فقهی، اقتصادی و… دستور‌العمل لازم به پیروان خود ارائه نموده است.

امام خمینی (ره) با موضع‌گیری شدید در برابر جریانی که قرآن و اسلام را از احکام سیاسی ـ اجتماعی تهی می‌داند، می‌فرماید:

«باید به این نادانان گفت که: قرآن کریم و سنت رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آن‌قدر که در حکومت و سیاست، احکام دارند، در سایر چیزها ندارند، بلکه بسیاری از احکام عبادی اسلام، عبادی سیاسی است که غفلت از آن‌ها این مصیبت‌ها را به بار آورده است.

پیغمبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) تشکیل حکومت داد، مثل سایر حکومت‌های جهان».۵

۳. فرهنگ و آداب و رسوم

قرآن در بین ما حضور دارد و محبوب است؛ اگرچه مهجور است. مردم قرآن را تلاوت می‌کنند و تا اندازه‌ای با آن آشنا هستند، اما بیشتر برای قصد ثواب و اموات خوانده می‌شود و این در فرهنگ ما رواج دارد.

خارج از وقت اذان، صدای تلاوت قرآن بشنود تصور می‌کند، کسی از دنیا رفته! در حقیقت بسیاری از موارد خواندن قرآن در نزد عموم یادآور مرگ است! چراکه وقتی مردم عزیزی از دست می‌دهند با تدارک حجله و گذاشتن نوار قرآن از طریق بلندگو، حزن و اندوه خود را ابراز می‌دارند. قرآن کریم کتاب زندگی، قانون و عمل است؛ در صورتی که بیشتر برای مردگان خوانده می‌شود و از زنده‌ها غافلیم؛ امام خمینی (ره) می‌گوید: «ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن، مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به‌عنوان بزرگ‌ترین نسخه نجات‌دهنده بشر از جمیع قیودی که برپای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند، نجات دهد».۶

۴. غفلت

از جمله اموری که موجب مهجوریت قرآن می‌شود، غفلت است. اهمیت غفلت نسبت به اطاعت و پیروی از قرآن، کمتر از غفلت از یاد خدا نیست، زیرا قرآن کتابی است که سرنوشت خوب و بد پیشینیان را جهت بهره‌مندی از جنبه‌های مختلف تاریخ برای هر نسل و هر عصری بیان داشته است، تا انسان از این گنجینه الهی در جهت خودسازی استفاده نماید، عوامل پیروزی و شکست، اسباب سعادت و بدبختی همه و همه در این تحفه الهی نهفته است. به‌طور یقین، غفلت از چنین نعمت بزرگی، وزر و وبال سنگینی را در پی خواهد داشت؛ لذا قرآن خطر آن‌را به همگان گوشزد کرده و می‌فرماید: و این‌گونه بخشی از اخبار پیشین را برای تو بازگو می‌کنیم، و ما از نزد خود، ذکر (و قرآنی) به تو دادیم! ‌هرکس از آن روی‌گردان شود، روز قیامت بار سنگینی (از گناه و مسئولیت) بر دوش خواهد داشت، در حالی‌که جاودانه در آن خواهد ماند؛ و بدباری است برای آن‌ها در روز قیامت.۷

۵. حجاب‌های بین انسان و قرآن

از جمله عواملی که زمینه مهجوریت قرآن را فراهم می‌سازد، حجاب‌هایی است که انسان میان خود و قرآن ایجاد می‌نماید؛ به گونه‌ای که در عین ارتباط با قرآن، از درک معارف و حقایق آن، محروم می‌شود؛ بدین صورت از فیض گسترده قرآن بی‌بهره می‌ماند. به برخی از این حجاب‌ها اشاره می‌کنیم:

الف. آلودگی به گناه: در متون دینی برای گناه به جز کیفر اخروی، آثار و پیامدهای زیان‌بار بسیاری برشمرده شده است، از جمله آن‌که گناه سبب می‌شود از فهم قرآن و استفاده از معارف معنوی وحی محروم بماند و نتواند از تلاوت آیات به حقایق آن‌ها برسد؛ زیرا با انجام گناه، آمادگی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.