پاورپوینت کامل گرامی داشت مقام والای مفسر کبیر قرآن کریم علامه طباطبایی(قدس سره) ۴۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل گرامی داشت مقام والای مفسر کبیر قرآن کریم علامه طباطبایی(قدس سره) ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گرامی داشت مقام والای مفسر کبیر قرآن کریم علامه طباطبایی(قدس سره) ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل گرامی داشت مقام والای مفسر کبیر قرآن کریم علامه طباطبایی(قدس سره) ۴۷ اسلاید در PowerPoint :
با حضور مراجع عظام در همایش بزرگ اساتید تفسیر قرآن حوزه صورت گرفت
به مناسبت بزرگ داشت سی وسومین سالگرد ارتحال حکیم متأله و مفسر کبیر قرآن کریم، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی قدس الله نفسه الزکیه، صاحب تفسیر شریف المیزان، نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی مراجع عظام، طی روزهای ۱۳و۱۴آذر در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، در این مراسم که با همکاری دارالقرآن علامه طباطبایی(قدس سره) و مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم برگزار شد، آیات عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و جوادی آملی، علما و ۳۰۰ تن از اساتید تفسیر قرآن حضور داشتند.
هرکس در سایه قرآن باشد، عظمت می گیرد
حضرت آیه الله مکارم شیرازی با تأکید بر ضرورت شناسایی روش های قرآن در عرصه های مختلف، گفتند: هر کس در سایه قرآن قرار گیرد، قرآن نیز به او عظمت می دهد. به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم له ۱۳آذر در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی، تبدیل شدن بیت مرحوم علامه طباطبایی(قدس سره) به محل آمد و رفت اساتید تفسیر قرآن را ارزشمند دانستند و اظهار داشتند: این نشان می دهد که هر کس در سایه قرآن قرار گیرد، قرآن نیز به او عظمت می دهد. ایشان آب و نور را مایه حیات در عالم ماده دانستند و افزودند: خداوند قرآن را نیز با این دو تعبیر معرفی کرده است؛ به این معنی که اگر آب و نور نباشند اثری از حیات نخواهد بود و این نور قرآن است که به جامعه، نور معنوی می دهد. معظم له با اشاره به استفاده اساتید تفسیر قرآن از دو روش ترتیبی و موضوعی در تفسیر قرآن، اظهار داشتند: باید توجه داشت که این دو را نمی توان از هم جدا کرد. در بسیاری از موارد در تفسیر ترتیبی دست به دامان تفسیر موضوعی می شویم؛ چرا که لازم است در موضوعاتی برای روشن شدن مفهوم آیه به آیات دیگر مراجعه نمود. این مرجع تقلید در ادامه به تبیین روش های تبلیغی در قرآن اشاره کردند و بیان نمودند: سه نوع، روش تبلیغی در قرآن مطرح شده که عبارت اند از؛ روش مماشات، روش تشویق و روش احتمال ضرر و دفع ضرر محتمل این سه روش در شرایط و زمان های متفاوت اتخاذ می شود. حضرت ابراهیم(علیه السلام) برای این که مردم را تبلیغ کنند به شیوه خود مردم (مماشات) عمل کرده و خدایانی از ستارگان و غیره اتخاذ کرده اند و با مردود دانستن اینها، بسیاری را به توحید دعوت کردند، حضرت نوح(علیه السلام) نیز بر اساس شرایط آن روز، روش تشویق و تبلیغ چهره به چهره و بشارت دادن را در پیش گرفتند. زمانی هم که حضرت نوح(علیه السلام) مردم را به سوی خدا دعوت می کردند، با مردم در مورد دفع ضرر محتمل سخن گفتند و مردم را به بخشش گناهان، آسمان پرباران، ثروت و فرزندان، باغ های سرسبز، و نهرهای پرآب، بشارت می دادند. معظم له در پایان با بیان این که قرآن روش های متنوعی را در عرصه ها و ساحت های مختلف زندگی تبیین کرده، اظهار داشتند: یکی از اصولی که باید در تفسیر موضوعی دنبال کنیم، شناسایی روش های قرآن در عرصه های مختلف است، قرآن در عرصه های روش اداره خانواده، روش اداره کشور، روش اداره اقتصاد روش تبلیغ و…. دریچه های وسیعی را در پیش روی ما گشوده است که باید آن ها را بیابیم.
علامه طباطبایی با آیه الله العظمی بروجردی هم سو بودند
حضرت آیه الله سبحانی نیز، در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم به تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن پرداختند و با تأکید بر این که روش تفسیر قرآن به قرآن که توسط علامه طباطبایی(قدس سره) اتخاذ شده، منهجی است که قرآن و سنت بر آن تأکید می کنند، افزودند: روش تفسیر قرآن به قرآن روش درستی است که در عین حال، نافی روش های دیگر هم نیست. ایشان با بیان این که علامه طباطبایی(قدس سره) در این روش تفسیری به آیه شریف «…تبیان لکل شی…» استناد کرده اند، اظهار داشتند: قرآنی که سراسر آن نور است و این نور می تواند اطراف خود را روش سازد، چه طور می شود سیمای خودش خاموش باشد؟! حضرت آیه الله سبحانی افزودند: آیه ای از سوره آل عمران که بیان می دارد برخی از آیات قرآن از محکمات و برخی از متشابهات است، قطعاً متشابه به وسیله محکم تفسیر می شود؛ از این رو اگر آیات قرآن را به صورت کلی در نظر بگیریم، موید این نوع از تفسیر است. این مرجع تقلید با استناد به روایات موید روش تفسیر قرآن به قرآن، اظهار داشتند: بر اساس آن چه در نهج البلاغه آمده، آیاتی از قرآن می تواند آیات دیگر را تبیین و تفسیر کند، هر چند در برخی از آیات مانند آیات الاحکام پیرامون نماز، زکات و غیره این منهج به تنهایی کافی نیست. معظم له با بیان این که در جاهای مختلفی از قرآن کریم، ابتدای آیات، انتهای آیه و انتهای آیات، ابتدای آن را تفسیر می کند، به مثال هایی در این باره اشاره کردند و ادامه دادند: ممکن است گفته شود، تفسیر قرآن به قرآن عملاً مصدق روش کسی است که گفته است «حسبنا کتاب الله»؛ در حالی بیان این سخن نشان از شناخت اشتباه شخص درباره این روش تفسیری است، چرا که کسی که «حسبنا کتاب الله» را مطرح کرده، تماماً سنت را رها کرده بود که این مسئله با این روش تفسیری، هیچ تشابهی ندارد. حضرت آیهالله سبحانی خاطرنشان کردند: این روش تفسیری در کنار منهج های دیگر به دنبال کشف ابهام آیات قرآن است و دیگر مناهج هم جای خود را دارند. معظم له با اشاره به این که برخی اشکالات، مبنی بر این که مسیر علامه طباطبایی با آیه الله العظمی بروجردی همراه و همسو نبوده است، گفتند: چنین ادعایی نسبت به علامه، بی مهری است، چراکه حضرت آیه الله بروجردی ایشان را از علمای اسلام معرفی کرده اند. ایشان با بیان خاطره ای از دوران جوانی خود خاطرنشان کردند: روزی آیه الله العظمی بروجردی به دیدار پدرم آمد و در محضر ایشان بودیم که پزشکی سوئدی وارد شد و از ایشان درخواست کرد پاسخ سئوالش در مورد دلیل حرام دانستن الکل در شریعت اسلام را توضیح بدهد. حضرت آیه الله بروجردی نیز با بیان این که امتیاز انسان به عقل اوست و شراب عقل را زایل می کند، گفتند: بر همین اساس، چیزی که امتیاز انسانی را از بین ببرد حرام است و در ادامه نیز در پاسخ به این که، چرا مقدار قلیل الکل که مست کننده نیست، حرام شمرده شده؛ عنوان داشتند چون انسان به ذات خویش زیاده خواه است اگر مقدار کم را حلال کنند به آن راضی نمی شود. حضرت آیه الله سبحانی ادامه دادند: پزشک سوئدی از آیه الله العظمی بروجردی خواست، پیامی به کنگره علمی در آنکارا بدهند و ایشان نیز گفتند، علامه طباطبایی از علمای اسلام است و تفسیری دارد و می تواند در این مورد مطلبی بنویسند و به من نشان بدهد و سپس از سوی من در کنگره ارائه شود. علامه طباطبایی نیز چند برگ مطلب درباره علت حرمت الکل در اسلام نوشت که برخی روزنامه های آن زمان نیز آن را منتشر کردند.
تفسیر المیزان محصول فکر و قلب پاک علامه طباطبایی(قدس سره) است
حضرت آیهالله جوادی آملی نیز پنج شنبه ۱۴ آذر در مراسم اختتامیه نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، در سخنانی با تقدیر از اقدامات انجام شده در این دارالقرآن ابراز داشتند: انس علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه با قرآن آن طوری بود که قرآن را مظهر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 