پاورپوینت کامل نشست علمی پیرامون «چیستی انسان مدرن» ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نشست علمی پیرامون «چیستی انسان مدرن» ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نشست علمی پیرامون «چیستی انسان مدرن» ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نشست علمی پیرامون «چیستی انسان مدرن» ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

بخش خبر افق حوزه ـ به همت مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی، نشست علمی «چیستی انسان مدرن» با حضور و سخنرانی پروفسور محمد لگن هاوزن روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

نظر به پیوستگی مباحث مطروحه سخنران این نشست گزارش تفصیلی آن در پی می آید.

من می خواهم بحث کنم در مورد چیستی انسان مدرن و نیازهای مدرن و ارتباط آن ها و نقش دین در آن.

آن چه که ما هستیم تا حدودی وابسته به آن چیزی است که فکر می کنیم زندگی ما برای آن است و این خیلی نقش دارد در آن چه که ما هستیم. به عبارت دیگر آن کارهایی که می کنیم، انعکاسی است از دید ما از وجود انسانی، به خاطر این که با توجه به آن دید است که ما تصمیم می گیریم چه چیز ارزش دارد و چه چیز بی ارزش است.

در زمان ها و مکان های مختلف، مردم خودشان را به طور متفاوت می بینند. مثلاً ایران امروز که ۱۳۸۲ است همان ایران ۷۹۱ قمری سال مرگ حافظ نیست و همین طور ایرانی های امروز و ایران زمان حافظ تفاوت دارند. ارزش ها عوض می شوند و تغییر پیدا می کنند گاهی اوقات بهتر و غالباً بدتر می شوند! ولی اکثریت این نیروها که اثر دارد در رشد و شخصیت انسان، نیروهای انسان هستند یعنی تجربه هایی که یک فرد دارد به وسیله ارتباطات اجتماعی گسترده اثر عمیقی در رشد شخصیت افراد دارد و انسان هم خودش آگاهانه و گاهی غیرآگاهانه الگو می گیرد و به واسطه این الگو سعی می کند خو را عوض کند. این دیدگاه شخص از وجود خود با دیدگاه هم وطنان و هم زبانانش هم تفاوت هایی پیدا می کند به همین علت تفاوت های فرهنگی پیدا می شود.

به این فهمی که یک انسان از خود دارد می گویند هویت. یک بحث منطقی و فلسفی داریم درباره هویت که باقی ماندن شخص، وابسته به حافظه، بدن، روح یا چیز دیگری است. اما منظور ما از هویت همان است که هر کس از خود متوجه می شود و می داند. یعنی وقتی از کسی می پرسیم شما کی هستید؟ می گوید: من جمهوری خواه یا خیرخواه یا مسلمان هستم و مانند آن که به آن فهمی که از خود دارد، شکل می دهد.

مسئله دیگر این است که همه کارهای یک فرد هدفی دارد و تمام کارها را برای آن هدف انجام می دهد مثلاً شخصی که سعی می کند وقت های آزاد خود را صرف ایتام کند هدف او همین است. هدف می تواند سیاسی، دینی، اخلاقی و غیره باشد و حتی شامل نهضت ها بشود. زیرا تمام کسانی که یک آرمان دارند می توانند متحد گردند و تحت یک عنوان، هم گروه شوند.

در یک مقاله خواندم شخصی که رنگ پوست او سفید بوده اما خود را سیاه پوست می دانست آزمایش خون داده بود جهت تعیین نژاد و از نتیجه آزمایش تعجب کرده بود چون در جواب نوشته شده بود که او درصدی اروپایی، درصدی سرخ پوست و درصدی آسیایی است. اما او هم چنان در میان سیاه پوستان زندگی می کرد و این آزمایش نتوانست هویت او را تغییر دهد. پس پندار شخص از هویت خود می تواند عضویت او در یک گروه را مشخص سازد. این احساسی که شخص از هویت دارد تا اندازه ای سرایت هم می کند؛ وقتی مردم برای کارهای مختلف با یکدیگر ارتباط دارند مثلاً کار اقتصادی یا تعلیم و تربیت یا حتی تفریح، هویت می تواند در دیگران اثرگذار باشد. این جا بحث بنده درباره چیستی انسان یا هویت انسان با معانی منطقی و فلسفی نیست بلکه منظور همان فهم انسان از خود است.

عامل دیگر ایجاد تفاوت در فهم از خود، هنر می باشد؛ شعر حماسی همیشه نقش بسیار مهمی دارد در شکل دادن به هویت های ملی. رمان ها و فیلم های سینمایی نیز الگو می دهند و در رشد شخصیت و احساس هویت تأثیرگذارند.

وقتی درباره انسان معاصر بحث می کنیم، به مسئله نیازها می رسیم. یعنی انسان مدرن برای باقی ماندن به چیزی نیاز دارد البته منظور ما آب و هوا و غذا نیست بلکه نیازهای انسانی هر چیزی است که لازم است برای رسیدن به یک خط حداقلی رفاه. خود رفاه هم به گونه هایی مختلف تعریف شده است اول تعریف شد به خواست های انسان ولی بعد انتقاد شد به این که این خودخواهی است و گفتند رفاه چیزهایی است که کمک می کند به رسیدن به هدف که شکوفا شدن است. یک فیلسوف هندی هم اصرار کرد که ما نمی توانیم رفاه را در جایی که مجموعه خواست ها و نیازهای مختلف وجود دارند تعریف کنیم. در افکار ارسطویی هم هدف، سعادت و خوش ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.