پاورپوینت کامل بررسی متون روایی صحیح بخاری در یک نشست علمی ۴۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بررسی متون روایی صحیح بخاری در یک نشست علمی ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی متون روایی صحیح بخاری در یک نشست علمی ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بررسی متون روایی صحیح بخاری در یک نشست علمی ۴۲ اسلاید در PowerPoint :
آشنایی با منابع و متون مذاهب دیگر در هر زمان، جهت گفت وگو و مناظره و آشنایی با مذاهب دیگر ضرورت داشته است و این مسئله امروزه به ویژه که دنیا، دنیای ارتباطات است و ما مردم دنیا و مسلمانان جهان را به ارتباط و وحدت دعوت می کنیم، از ضروریات است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجه الاسلام والمسلمین توحیدی از اساتید حوزه علمیه قم در سلسله نشست های آشنایی با متون و منابع حدیثی اهل سنت با موضوع «آشنایی با کتاب حدیثی صحیح بخاری» که از سوی مرکز تخصصی مذاهب اسلامی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت فوق، گفت: وقتی می خواهیم با مذاهب دیگر ارتباط داشته باشیم و موقعی که مورد سئوال و انتقاد قرار می گیریم و می خواهیم از مذهب خود دفاع کنیم، استناد به منابع حدیثی طرف مقابل که مؤید مبانی اعتقادی ما باشد، ضرورت این آشنایی با مبانی طرف مقابل را نشان می دهد.
سخنران این نشست علمی، درباره جایگاه صحیح بخاری در میان اهل سنت، گفت: بسیاری از علمای اهل سنت بیان داشته اند که صحیح ترین کتابی که بعد از قرآن کریم وجود دارد، صحیح بخاری است؛ در این کتاب حدوداً ۷۵۶۳ حدیث وجود دارد که از میان ۶۰۰ هزار حدیث جمع آوری شده است. بسیاری از بزرگان و مؤلفان و محدثان اهل سنت در کتاب های خود نوشته اند که اول کتابی که در علم حدیث نوشته شده و کاملاً صحیح است، صحیح بخاری است.
حجهالاسلام والمسلمین توحیدی به دیدگاه علمای اهل سنت در مورد صحیح بخاری اشاره کرد و گفت: اول کسی که در جامعه اهل سنت قلم به دست گرفت تا تنها احادیث صحیحه را بنویسد، بخاری بود. محی الدین نبوی، معروف به امام نووی شافعی در کتاب «التقریب و التیسیر» و جلال الدین سیوطی در «تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی»، در این باره بیان داشته اند، که اولین کتابی که در حدیث صحیح تصنیف شده کتاب صحیح بخاری است. «ابن حجر عسقلانی» نیز در مقدمه «فتح الباری فی شرح صحیح بخاری» و امام قسطلانی در مقدمه «ارشاد الساری فی شرح صحیح البخاری» آورده اند که این دو کتاب صحیح است و غلطی در آن وجود ندارد.
وی به دیدگاه خود بخاری در مورد کتابش، یعنی صحیح بخاری اشاره کرد و گفت: مؤلف این کتاب گفته است: «من در این کتاب جز حدیث صحیح وارد نکردم، اما نه این که هرچه صحیح بوده، بلکه آن چه که آورده شده است، صحیح است، احادیث صحیح دیگری نیز بوده است که می ترسیدم اگر همه را بیاورم، طولانی شود».
استاد حوزه علمیه قم با طرح این پرسش که آیا این کتاب همان کتابی است که «محمدبن اسماعیل بخاری» تدوین کرده است یا این کتاب نیز مورد تحریف و کاستی قرار گرفته است؟ گفت: در این باره، فی الجمله یک سری افراد در تاریخ گویا به یک سری نکته هایی برخورد کردند که با مسایل مورد قبول اهل سنت هم سو است ولی با عقایدی که امروزه مطرح می کنند، سازگار نیست؛ از این رو ترجیح دادند که اندکی تغییرات در این کتاب ها ایجاد کنند.
حجه الاسلام والمسلمین توحیدی به نمونه هایی از تحریف صحیح بخاری اشاره کرد و گفت: حدیثی در صحیح مسلم درباره ازدواج موقت نقل شده است که «مالک بن اوس» نقل می کند، در یکی از جنگ ها در رکاب پیامبر رضی الله عنه که همسرانمان نبودند، از پیامبر راهکار خواستیم، گفتند که شما می توانید ازدواج موقت انجام دهید. این حدیث در منابع مختلف است. همین حدیث در صحیح بخاری از همین راوی وجود دارد که مالک بن اوس از «ابن مسعود» نقل می کند، ولی امروزه در صحیح بخاری کلمه «الی أجل» که به معنی موقت است، حذف شده است و همین امر باعث شده که بر ازدواج دائم تأکید دارد.
وی با تأکید بر این که حدیث درست همان است که در صحیح مسلم بوده و امروزه این مطلب حذف شده است، تصریح نمود: چندین عالم اهل سنت که بعد از بخاری آمده اند، این حدیث را با کلمه «الی أجل» نقل کرده اند و آدرس به صحیح بخاری داده اند. «بیهقی» در کتاب «سنن»، «عبدالسلام بن تیمیه» در بخش «کتاب النکاح» در کتاب «متعه» همین حدیث را با «أجل» مطرح کرده و به آدرس بخاری ارجاع داده است؛ شاگرد ابن تیمیه نیز آدرس داده است، ولی امروزه این کلمه در این کتاب حذف شده است.
سخنران این نشست علمی با بیان این که علمای اهل سنت در قرون اخیر، این مسئله را دلیل بر تأیید نظر شیعه در اجازه این گونه ازدواج می دانند، افزود: در چنین شرایطی علمای اهل سنت، صلاح دیده اند این را از این کتاب حذف کنند؛ در حالی که کسانی که این نظریه را بیان داشته اند، از بزرگ ترین علمای اهل سنت بوده اند.
استاد حوزه علمیه قم در همین مورد خاطرنشان ساخت: در پاکستان، صحیح بخاری به صورت دو جلدی چاپ شد؛ در حاشیه آن آمده است که شرح برخی از کلمات حدیث را از شروح صحیح بخاری آورده است. وقتی به این حدیث می رسد، در متن حدیث، «الی أجل» حذف شده است اما در حاشیه نوشته که «قوله الی أجل، ای فی نکاح المتعه». معلوم می شود در همین چاپ این کلمه اول وجود داشته است، ولی برای چاپ مجدد آن وقتی دیدند که این عبارت با عقاید آن ها سازگار نیست، آن را حذف کرده اند؛ ولی بر حسب اشتباه، فراموش کرده اند که این کلمه را که از متن کتاب حذف کرده اند، از حاشیه نیز حذف نمایند.
حجه الاسلام والمسلمین توحیدی به شبهه ای در این عرصه که از سوی برخی اهل سنت ایراد می شود اشاره کرد و گفت: گاهی برخی از اهل سنت می گویند که ما کتاب «صحیح» داریم، ولی شیعیان چنین کتابی ندارند. در پاسخ به این پرسش باید گفت که افتخار ما شیعیان این است که برخوردی که علمای ما با کتب حدیثی دارند، نشانه آزاد اندیشی آن هاست. مؤلفی مانند بخاری و مسلم می گوید که این احادیثی که آورده ام، به نظرم صحیح است؛ عالم شیعی مانند شیخ صدوق نیز بیان می دارد که حدیثی که نوشته ام، این ها را صحیح می دانم و بر اساس آن فتوا می دهم. منتها برخورد علمای شیعه با این کتاب، با برخورد علمای اهل سنت با بخاری و مسلم متفاوت است. آقایان اهل سنت گفته اند که چون مؤلف کتاب، صحیح بخاری گفته است که در این کتاب جز حدیث صحیح نیاورده ام، ما هم می گوییم که صحیح است اگر هم کسی در گوشه و کنار حرفی علیه این بزند، محاکمه می کنند. در برخورد با چنین دیدگاهی این پرسش مطرح می شود که مگر اهل سنت بخاری را معصوم می دانند که او را از هر اشتباهی مبرا بدانند؟! علمای شیعه می گویند که مرحوم صدوق جایگاه بسیار بالایی دارد و رئیس المحدثین است و در مورد وثوق و مورد اعتماد بودن و علمیت او جای شک و تردید نیست، ولی ایشان را معصوم نمی دانند. اگر ایشان گفت روایتی درست است، به این معنا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 