پاورپوینت کامل اسوه های اخلاق و عرفان الگوهای عملی تشیع در طول تاریخ ۶۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اسوه های اخلاق و عرفان الگوهای عملی تشیع در طول تاریخ ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اسوه های اخلاق و عرفان الگوهای عملی تشیع در طول تاریخ ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اسوه های اخلاق و عرفان الگوهای عملی تشیع در طول تاریخ ۶۲ اسلاید در PowerPoint :
۲۲
اشاره
مطالعه و سیر کردن در زندگی علمای ربانی و شناخت زندگی و ویژگی های علمی و اخلاقی عالمان سالک و راه رفته، تاثیر فراوانی در اخلاق و حالات طالبان و سالکان دارد.
اگر کسی شرح حال و زوایای مختلف این بزرگان را مطالعه نماید و یا از دیگران بشنود، می تواند تأثیرات آن را در وجود خود به طور محسوس و ملموس در می یابد.
این نشریه به دلیل اهمیت و جایگاه این بحث و تأثیر آن در مخاطبان، معرفی این بزرگان عرصه علم و اخلاق و عرفان را از وظایف مهم خود می داند و به آن اهتمام ویژه ای دارد. در شماره قبل به معرفی یکی از درخشانترین چهره های اخلاق و عرفان، یعنی مرحوم آسیدعلی قاضیرحمه الله پرداخته شد و اینک در این شماره به شرح حال و ویژگی های علمی و اخلاقی چندتن علمای برجسته جبل عامل می پردازیم.
ویژگی های عمی ، اخلاقی برخی از علمای لبنان
علمای جبل عامل
در طول زمان غیبت کبرای حضرت بقیت اللهعجل الله تعالی فرجه الشریف و تاریخ پر فراز و نشیب آن، راد مردان دانشمندی وجود داشته اند که توانسته اند با پشتکار فراوان و زحمت های طاقت فرسا به دور از هرگونه تجمل و امکانات ظاهری و با تقوا و خلوصی وصف ناپذیر و به دور از هرگونه اغراض شخصی و جمود فکری، منشأ ثمرات زیادی باشند و میراث شیعه را نسل به نس، به ما برسانند که تا این زمان، مراکز علمی شیعه از این خدمات بزرگ، استفاده ها کرده و می کنند. بررسی و شناخت زوایای مختلف حیات این عالمان می تواند بهترین منش و الگوی رفتاری برای طالبان علم و حقیقت باشد. میان این مردان بزرگ، علمای جبل عامل از موفق ترین و مؤثر ترین و پر فایده ترین آن ها بوده اند؛ عالمانی که آثار آن ها نه فقط به دلیل همت بلندشان بوده، بلکه اساس ماندگاری آن، تقوا و خلوصی است که یاریگر آنان بوده است.
شیخ حر عاملی در مقدمه نهم از کتاب امل الآمل می نویسد:
« زمانی که در مشهد مقدس ساکن بودم، در خواب، مردی را دیدم که نشانه های صلاح و خیرخواهی بر او نمودار بود. آن مرد، به من گفت: : «چرا کتابی تألیف نمی کنی که نامش را امل الآمل فی علماء جبل عامل بگذاری؟ به او گفتم: «من همه علمای جبل عامل و مؤلفات آن ها را نمی شناسم». آن مرد گفت: تو می توانی با تتبع و تحقیق، علمای جبل عامل و کتب آن ها را جمع آوری کنی»؛ سپس از خواب بیدار شدم. از این خواب تعجب کردم و بعید دانستم که این خواب، از وسوسه های شیطانی و خیال های نفسانی باشد و حال آن که در گذشته، فکر تألیف کتاب به ذهن من خطور نکرده بود. به این خواب اهمیتی ندادم؛ چرا که خواب، حجت شرعی نیست. سپس به مدت ۲۴ سال به این خواب عمل نکردم، هم به دلیل عدم اهمیت به خوابم و هم به علت اشتغالات دیگری که داشتم. پس از مدتی، به دلایلی که در مقدمه کتاب به آن دلایل اشاره کرده ام، به ذهنم خطور کرد این کتاب را تألیف کنم».
جبل عامل، یکی از مهم ترین مراکز علمی شیعه و محل ظهور و پرورش بسیاری از عالمان جهان تشیع بوده و فصل هایی از تاریخ بزرگان این مذهب حقه را به خود اختصاص داده است، عالمانی که نقش بسیار مهمی در احیا و گسترش فرهنگ اهل بیتعلیهم السلام داشته اند و اثرات آن را امروزه در مقاومت جانانه فرزندانی از نسل جبل عامل که با ایمانی راسخ و محبتی صادق به خاندان عصمت و طهارتعلیهم السلام همراه است، مشاهده می کنیم.
منطقه جبل عامل کجاست؟
جبل عامل، منطقه ای کوهستانی، در جنوب کشور لبنان است که شهر های نبطیه، مرجعیون، بنت جبل و روستا های حومه را شامل می شود. قاضی نورالله مرعشی در مجالس المؤمنین چنین می نویسد:
«جبل عامل سرزمینی است از توابع شام؛ سرزمینی آباد و مشهور که شهرها و روستاهایی دارد که نشانه محدود بودن آن سرزمین است. تجلی نور رحمت الهی، شامل اهل جبل عامل شده و نور محبت از پیشانی هایشان آشکار است. هیچ روستایی از روستاهای آن نیست که جماعتی از فقها و فضلای شیعه را تحویل نداده باشد. همه اهل جبل عامل از خواص و عوام و کوچک و بزرگ، در تعلیم و تعلم مسائل اعتقادی و احکام فرعی طبق مذهب امامیه، جدیت و تلاش می کنند؛ آنها در تقوا و مروت و فقر و قناعت، به راه و روش موالیان خود اقتدا کرده اند».
بالندگی تشیع
زمان به وجود آمدن تشیع در این منطقه، به قرن اول باز می گردد؛ به زمانی که معاویه، جناب ابوذر را به شام تبعید کرد. مرحوم سید محسن امین در این باره می نویسد: «معاویه ابوذر را به روستاهای جبل عامل تبعید کرد. ابوذر در آنجا به ارشاد مردم پرداخت؛ لذا مردم تشیع اختیار کردند. در دو روستای صرفند و میس جبل عامل دو مسجد به جناب ابوذر منسوب است. حتی در زمان امیرالمؤمنینعلیه السلام روستایی به نام اسعار، شیعه مذهب بودند».(۳)
به شهادت تاریخ، هیچ شهر و روستایی در نواحی جبل عامل، یافت نمی شود که عالم، فقیه یا نویسنده ای بزرگ از آن برنخاسته باشد. بسیاری از کتاب های معتبر شیعه، در همین سرزمین دانش پرور نگارش یافته است. به سبب همین گذشته شکوهمند و افتخارآفرین است که تاریخ جبل عامل را قبل از هر چیز، تاریخ اندیشه و قلم خوانده اند.
وجود کتابخانه های غنی و در اختیار داشتن بسیاری از منابعی که امروزه در اختیار ما نیست، از ویژگی های حوزه جبل عامل بوده است. از برای نمونه، شهید اول از منابع متعددی، مطالبی را نقل می کند که حتی علامه و محقق هم در آثار خود از آن منابع، مطلبی نقل نکرده اند و چون آن منابع، امروزه در اختیار ما نیست، تنها از آثار شهید بدان ها پی می بریم و از درونمایه آن ها باخبر می شویم.
فرزانگانی از جبل عامل
از قرن های پیش تاکنون، دانشمندان و فرزانگان زیادی از سرزمین مقدس جبل عامل برخاسته اند که هر یک، افتخاری بس بزرگ برای اسلام و مسلمین بوده اند. فقهای نامدار و سرشناسی همچون: محقق ثانی، شیخ لطف الله میسی، شیخ بهایی، شهید اول، شهید ثانی، علامه سید محسن امین و سید عبد الحسین شرف الدین عاملی-رضوان الله علیهم اجمعین- از آن دیارند.
شیخ حر عاملی که خود از مفاخر بنام جبل عامل است، می نویسد: «از بعضی استادان بزرگ شنیدم که در یکی از روستاهای جبل عامل، در زمان شهید اول، هفتاد مجتهد در تشییع جنازه ای شرکت داشتند. شمار دانشمندان و نویسندگان این منطقه تقریباً یک پنجم دانشمندان و نویسندگان سایر مناطق اسلامی است؛ در صورتی که این منطقه از نظر وسعت، یک صدم دیگر کشور ها را تشکیل داده است».(۴)
ما در این مختصر، سعی داریم به طور خلاصه به زندگی بعضی از این بزرگان و زوایای مختلف اخلاقی، معنوی و علمی آ نها اشاره کنیم.
۱. شهید اول
این عالم بزرگوار در سال ۷۳۴ ق دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در زادگاهش، جزین، در محیطی آکنده از معنویت و روحانیت، سپری کرد. از همان آغاز از هوش و استعدادی فراوان، در راه رسیدن به علم و فضایل اخلاقی برخوردار بود. وی از فقهای ناموری است که پدر و اجدادش، همه از دانشمندان بنام بوده اند. جسمی نحیف و لاغر داشت ولی، دارای روحی بزرگ و اندیشه ای بلند بود. او بحق از پارسایان و شب زنده داران بود که به قدرت و نیروی خدایی که سرچشمه همه کرامت ها و قدرت هاست، تکیه و اعتماد داشت. در سختی ها و حوادث روزگار، لطف و رحمت خدا شامل حالش می شد و مصائب و ناراحتی روزگار را به سادگی پشت سر می گذاشت. از او نقل شده که گفته است: «مجلس من در دمشق، از دانشمندان اهل سنت به موجب نزدیکی و رابطه ای که با آن ها داشتم، خالی نبود؛ ولی وقتی نوشتن کتاب لمعه را آغاز کردم، بیم آن داشتم که فردی از متعصبان وارد شود و ببیند؛ اما از لحظه شروع تا پایان کتاب، هیچ یک از آنان بر من وارد نشدند و این، از لطائف غیبی الهی بود». بدون اینکه بیگانگان متوجه شوند، این کتاب ارزشمند را طی هفت روز به پایان رساند.(۵)
تا به حال حدود ۲۷ اثر از او به ثبت رسیده است که همه آن ها، میراث بزرگی برای محققان و اساتید است. بالاخره وی در سال ۷۸۶ق در ۵۲ سالگی با تؤطئه ای از سوی اهل سنت آن زمان، به ارتداد متهم شده و به دستور قاضی وقت، نخست با شمشیر به شهادت رسید، سپس آن بدن مقدس را به دار آویخته، سنگ باران کردند و آن گاه آن را سوزاندند.
۲. شهید ثانی
زین الدین بن علی بن احمد عاملی، معروف به شهید ثانی در سال ۹۱۱ ق در شهرک جبع در جنوب لبنان دیده به جهان گشود. وی در اخلاق اسلامی ، زهد و تقوا، طهارت و تعالی روح، دانش و حکمت و اخلاص و پاکی نیت، به درجه ای رسیده بود که به گفته بعضی از بزرگان، تا مرز عصمت پیش رفته بود. آن یگانه عصر، فردی بسیار فروتن، خوش اخلاق و خوش برخورد بود؛ به گونه ای که دیگران در اولین ملاقات، شیفته اخلاق پیامبرگونه او می شدند و مهر و محبت او در دل های پاک و باصفا جای می گرفت.
شهید در مجلس و جمع یاران، همانند پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله در هر جای ممکن می نشست. وی کارهای شخصی و بسیاری از امور مربوط به اداره منزل را خود آن جام می داد و این، زمانی بود که آن شهید بزرگوار، در اوج شهرت علمی و موقعیت اجتماعی قرار داشت.
شهید ثانی در مدت عمر ۵۵ ساله خویش، بیش از هفتاد کتاب و رساله در موضوعات گوناگون نوشته است که دو کتاب شرح لمعه و مسالک وی در فقه و منیه المرید در اخلاق و تعلیم و تربیت از جمله مهم ترین آن هاست.
سرانجام این رادمرد الهی را در سال ۹۶۶ ق در راه مکه دستگیر کردند و پس از فراغت از اعمال حج، به شهادت رساندند.
۳. شیخ بهایی
محمد بن عزالدین معروف به شیخ بهایی، در سال ۹۵۳ ق، در روستای جبع دیده به جهان گشود. نسب خاندان او به حارث همدانی، یار وفادار امیرالمؤمنانعلیه السلام می رسد.
شیخ بهایی از اندیشورانی است که برای حفظ و گسترش فرهنگ تشیع به دربار شاهان رفت؛ ولی به شدت از آنان متنفر بود. آن بزرگوار، زاهدانه می زیست. خانه اش پناهگاه فقیران و نیازمندان بود و از قدرتی که در در
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 