پاورپوینت کامل الگوهای قرآنی ;حضرت یونس (علیه السلام) ۴ ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الگوهای قرآنی ;حضرت یونس (علیه السلام) ۴ ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الگوهای قرآنی ;حضرت یونس (علیه السلام) ۴ ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الگوهای قرآنی ;حضرت یونس (علیه السلام) ۴ ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

۲۲

اشاره

در شماره پیش گذشت که حضرت یونس(ع)در کشتی هنگامی که با آن شرایط روبرو شد دل به تقدیر الهی سپرد و خواسته حق را اجابت کرد و تن به دل ماهی داد. ولی آن فضای نامناسب را چنان تحت تأثیر خود قرار داد که گویی او مالک ماهی (و ذالنون اذ ذهب) است نه این که ماهی زندان اوست. او بر شرایط حکومت کرد نه این که محکوم و مقهور شرایط شود. چطور ممکن است یک زندان با آن شرایط سخت عبادت گاه و محل راز و نیاز با حضرت حق شود؟ در این نوشتار برآنیم تا شرایط و حالات حضرت یونس(ع) را به تحلیل بنشینیم:

خلوت

برای انسان در مسیر زندگی روابط چهار گانه ای قابل تصور است: رابطه انسان با خود، با خدا، با طبیعت و با دیگران.

هریک از این روابط، برای رشد و کمال انسان لازم است؛ ولی گاهی انسان، دچار افراط و تفریط می شود و برخی از این روابط، جای برخی دیگر را می گیرد. گاهی دچار برون گرایی افراطی شده و از ارتباط با خود غافل می شود و گاهی ارتباط با خلق، آن قدر زیاد می شود که جای ارتباط با خالق را می گیرد و… .

رابطه انسان با خود و خدا، نقش ویژه ای در کمال انسان داشته و خطرات متعددی آن را تهدید می کند؛ برای مثال: ساختار وجودی انسان، به گونه ای است که هنگام ارتباط با دیگران، از نظر روحی، روانی، رفتاری و اخلاقی تأثیرپذیر است و گاهی ارتباط های مکرر، آرامش را از انسان می گیرد و مانع ارتباط با خود و خدا می شود. برای حفظ و تحکیم این رابطه، در قرآن کریم و روآیت اهل بیت:با مفهومی به نام خلوت گزینی و عزلت رو به رو می شویم.

گاهی مفهوم خلوت گزینی و عزلت به سبب عدم درک صحیح، مورد افراط و تفریط و گاهی مورد بی مهری واقع شده است. به علت حساسیت موضوع، تحلیل این آموزه، دقت ویژه و مجالی دیگر می طلبد؛ از این رو به مروری اجمالی اکتفا می کنیم.

قرآن کریم درباه حضرت ابراهیم۷می فرماید:

فَلَمَّا اعتزلهم و مایعبدون من دون الله وهبنا له اسحاق و یعقوب و کلا جعلنا نبیاً؛۱

هنگامی که از آنان و آنچه غیر خدا می پرستیدند، کناره گیری کرد، اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هر یک را پیامبری قرار دادیم.

و درباره اصحاب کهف می فرماید:

و إذ اعتزلتموهم و مایعبدون إلا الله فأووا إلی الکهف ینشُر لکم ربکم من رحمه و یهَیئ لکم من أمرکم مرفقا؛۲

و [به آن ها گفتیم:] هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می پرستند کناره گیری کردید، به غار پناه برید؛ تا پروردگارتان رحمتش را بر شما بگستراند و در کارتان، آرامشی برای شما فراهم سازد.

نکات

۱- در آیت مذکور، نکته ای مهم مورد توجه قرار گرفته است و آن، این که اعتزال ممدوح، هم از جسم مردم است و هم از فکر مردم. با این توضیح که گاهی ما خلوت گزینی می کنیم؛ ولی فقط از جسم مردم و جامعه فاصله گرفته ایم و فکر و عقاید ما، همان فکر و عقاید جامعه و مردم است.

۲- اگر فساد جامعه به اندازه­ ای رو به فزونی گذاشت که حفظ دین ناممکن بود، مسأله مهاجرت یا کناره گیری از مردم یا خلوت گزینی مطرح می شود.

۳- اگر انسان، خود ساخته نباشد و فقط از نظر مکانی عزلت داشته باشد، ولی افکار و عقاید او با مردم یکسان باشد، این عزلت، تأثیر و نورانیت لازم را ندارد.

یادآوری

الف. دین اسلام، عزلت را به عنوان یک رویه همیشگی برای پیروان خود نمی پسندد؛ ولی از آیتی که گذشت و همچنین از سیره پیامبر اعظم(ص)به دست می اید که خلوت گزینی و عزلت، همراه شرایط، مورد توجه اسلام می باشد که گاهی برای دوری از ظلم و فساد است و گاهی برای تقویت بعد معنوی در وجود انسان و گاهی برای از بین بردن برخی رذایل اخلاقی.

ب. به نظر می رسد عزلت و خلوت گزینی دارای مراتب است؛ گاهی ضرورت پیدا می کند انسان از جامعه و جسم و فکر افراد، فاصله بگیرد. گاهی نیز انسان در جامعه حضور دارد؛ ولی از فکر، عقاید و آداب و رسوم مذموم و دست و پا گیر آن ها فاصله می گیرد. گاهی این فاصله گرفتن لازم نیست تا به خلوت و عزلت محض بینجامد؛ بلکه محدود کردن روابط با برخی افراد، می تواند از مصادیق و مراتب عزلت باشد که بسیار مهم است.

نتیجه

از آنچه گذشت، به دست می اید خلوت گزینی و عزلت، فرصتی است برای دوری از هیاهو و زرق و برق زندگی و جامعه تا انسان در آن خلوت، عقاید، اخلاق و اعمال و رفتار خود را ارزیابی کرده، به خود شناسی برسد و در پرتو خودشناسی، به خداشناسی دست یابد. همچنین رابطه خود با خدای خود را مستحکم کند و روح تشنه خود را با عبادات سیراب نموده، ظرفیت تحمل، پذیرش و درک معارف عالی را نیز بیابد.

عزلت و خلوت، گاهی با اختیار انسان ایجاد می شود؛ مانند حضور حضرت رسول۹در غار حراء و اقامت اصحاب کهف در غار. گاهی نیز عزلت و خلوت، از روی اختیار نیست؛ مانند زندان رفتن حضرت یوسف۷یا امام موسی کاظم۷و خلوتی که حضرت یونس(ع)در شکم ماهی پیدا کرد. آنچه مهم است، چگونگی استفاده انسان، از این خلوتگاه است. همان گونه که در شماره پیش بیان شد، ممکن است این خلوتگاه، محل توقف، غم و غصه شود و در نهآیت به افسردگی و عدم رضآیت بینجامد یا این که ممکن است به محل حرکت و تکاپو، عبادت و همچنین محل ظهور و بروز صفات قلبی مانند صبر، توکل و رضا شود که در ادامه به آن می پردازیم.

صبر و شکیبایی

در روآیت اهل بیت:صبر، به سه قسم تقسیم شده است: صبر بر طاعت، صبر بر مصیبت و صبر بر معصیت.۳

وجه مشترک این سه قسم، شکیبایی انسان بر خواست و اراده خداوند است. گاهی خواست خداوند، در قالب طاعت تجلی می یابد؛ گاهی اراده و خواست خداوند در ترک معصیت و گاهی خواست و اراده الهی به تحمل بلا و گرفتاری ها تعلق می گیرد. سربلندی انسان در بلاها و گرفتاری ها و رسیدن به رشد و کمال، در گرو همین صبر بر بلا است.

صبر نه تنها ریشه در ایمان دارد؛ بلکه در ایمان، نقش کلیدی دارد. از

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.