پاورپوینت کامل آثار و مراتب معرفت اهل بیت علیهم السلام (۲) ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آثار و مراتب معرفت اهل بیت علیهم السلام (۲) ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آثار و مراتب معرفت اهل بیت علیهم السلام (۲) ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آثار و مراتب معرفت اهل بیت علیهم السلام (۲) ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
اشاره
در شماره پیشین، درباره ضرورت معرفت امام و آثار آن سخن گفتیم و بیان شد که این معرفت که طریق معرفت الله است، مراتبی دارد؛ مرتبه مطلوب آن «معرفه بالنورانیه» است. اینک می پردازیم به این که «معرفه بالنورانیه» چه معرفتی است و این معرفت چگونه حاصل می شود؟
مقام نورانیت ائمه:
بر اساس روایات، باطن امامان، حقیقتی نورانی است که خدای متعال در آغاز خلقت آفریده و آن گاه این حقیقت نورانی را به تناسب، در عوالم مختلف تنزل داده است؛ از این رو در عوالم مختلف حضور داشته اند و این حقیقت در عالم دنیا تنزل پیدا کرده است. خداوند می فرماید:
فی بُیوتٍ أذِنَ اللهُ أنْ تُرْفَعَ وَ یذْکرَ فیهَا اسْمُهُ یسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛۱
(این چراغ پر فروغ) در خانه هایی قرار دارد که خداوند اذن فرموده آن را بالا برند و در آن ها نام خدا برده شود و صبح و شام در آن ها تسبیح او گویند.
«معرفه بالنورانیه»، یعنی درک حقیقت های نورانی ای که خداوند در باطن ائمه، قرار داده و این حقیقت را نازل کرده است. این، نور تنزل یافته ای است که در عوالم مختلف تنزل یافته و طبیعتاً متناسب با تنزلش، درجاتی دارد؛ از این رو، سیر معرفتی و صعودی ما هم در مقام معرفت، سیری نسبت به درجات و مراتب آن ها است که در این بخش به آن اشاره می کنیم.۲
قرآن کریم می فرماید:
زَعَمَ الَّذینَ کفَرُوا أنْ لَنْ یبْعَثُوا قُلْ بَلی وَ رَبِّی لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِما عَمِلْتُمْ وَ ذلِک عَلَی اللهِ یسیرٌ * فَآمِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذی أَنْزَلْنا؛۳
کافران پنداشتند که هرگز برانگیخته نمی شوند، بگو: «آری به پروردگارم سوگند که همه شما (در قیامت) برانگیخته خواهید شد، پس به آنچه عمل می کردید خبر داده می شوید، و این برای خدا آسان است.» * حال که چنین است، به خدا و پیامبرش و نوری که نازل کرده ایم ایمان بیاورید.
کفار، گمان دارند که بعثی در کار نیست و زندگی آن ها به همین دنیا ختم می شود؛ از این رو خداوند می فرماید: «بَلی وَ رَبِّی لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِما عَمِلْتُمْ». هم بعث است و هم شما با اعمال خودتان رو به رو خواهید شد؛ بنابراین شما ادامه وجود خودتان را انکار نکنید؛ بلکه خودتان را اصلاح کنید. راه خودتان را بیابید و به خدا و رسول و این نوری که نازل کردیم، ایمان بیاورید.
به نظر می رسد آیه، مراتب سیر انسان را توضیح می دهد و می گوید شما به جای انکار خودتان، به سوی این نور رو بیاورید تا مراتب راه را ببینید و بتوانید سالک باشید. آن نور حقیقی که از عوالم بالا تنزل دادیم، مسیر شما را روشن کرده است.
از حضرت سؤال کردند: یابن رسول الله! مقصود از نور در آیه شریف «وَالنُّورِ الَّذِی أنْزَلْنَا» چیست؟ حضرت با چند قسم مؤکد بیان فرمود: «نور، ائمه: هستند».۴
این حقیقت های نورانی، در عالم بالا بوده و خدای متعال این نور را تنزل داده است. تعبیر دوم این است:
وَ هُمْ وَ اللهِ نُورُ اللهِ الَّذِی أَنْزَل؛۵
نور در آیه شریف، الف و لام تعریف دارد. الف و لام را برداشته و جایش مضاف الیه گذاشته اند. «النور»، به «نور الله» بدل شده است.
وَ هُمْ وَ اللهِ نُورُ اللهِ فِی السَّمَاوَاتِ وَ فِی الْأرْض؛۶
ائمه: نور الله در همه عوالم هستند. اگر عالم، نورانی و روشن به نور حضرت حق است، این نور الهی که تنزل یافته و همه عوالم منور به این نور هستند، نور امامان معصوم: است. حتی انبیای الهی: هم انواری بودند که به جوامع و امت ها، نورانیت می دادند. آن ها مرتبه ای از نورانیت امامان معصوم: بودند.
رفع حجاب ها در شعاع نور امام علیه السلام
حضرت فرمود:
وَ اللهِ یا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ الْإِمَامِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ أنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِیئَه بِالنَّهَارِ؛۷
به خدا قسم ای ابا خالد! اگر کسی به مقام ایمان رسید، نور امام در قلب او از خورشید در روز روشن تر است.
کسی که به مشاهده ملکوت عالم می رسد، می تواند عوالم را ببیند و به یقین می رسد. این نور است که تجلی می یابد و حجاب ها را برمی دارد. حتی حجاب های نورانی هم با این نور برداشته می شود. این نورانیت باید در قلب تجلی کند که به میزان تجلی آن، حُجُب نور برداشته می شود.
در سوره انعام آمده است:
وَ کذلِک نُری إِبْراهیمَ مَلَکوتَ السَّماواتِ وَ الْأرْضِ وَ لِیکونَ مِنَ الْمُوقِنین؛۸
و این گونه، ملکوت آسمان ها و زمین (و حاکمیت مطلق خداوند بر آن ها) را به ابراهیم نشان دادیم؛ تا (به آن استدلال کند؛ و) اهل یقین گردد.
جابر بن یزید جعفی می گوید: «به امام صادق علیه السلام عرض کردم: این آیه یعنی چه؟» حضرت به طرف بالا اشاره کرد و فرمود:
یعنی این؛ یعنی حجاب را از او برداشتند و در قلبش نورانیت ایجاد کردند؛ به طوری که در پرتو این نور، حجاب ملکوت را هم کنار زد.
البته باید توجه داشت که درک نور، مراتب مختلفی دارد. مرتبه نازلش، نورانیت ظاهری است. وقتی انسان کلمات معصومان: را می خواند، نورانی می شود، مگر این که انسان کاملاً بیگانه باشد و مانند اهل عناد، نتواند با مراتب ظاهری ارتباط برقرار کند که در این صورت، هیچ بهره ای نخواهد برد. قرآن، نور است. از عالم بالا تا پایین نیز نور است. جلوه های ظاهری اش هم نور است؛ از این رو روایت داریم در خانه ای که قرآن تلاوت می شود، برای ملکوتی ها، مانند ستاره می درخشد. آن هایی که اهل این انوار هستند، آن را می بینند. در عالم دنیا هم آن هایی که اهل سیر معنوی اند، نورانیت قرآن را می بینند؛ ولی کسی که دنبال بازی گری با قرآن است، به وسیله همین قرآن گمراه می شود. خداوند متعال می فرماید:
یضِلُّ بِهِ کثیراً وَ یهْدی بِهِ کثیراً؛۹
(آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می کند.
البته فرموده است:
وَ ما یضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقینَ؛۱۰
فقط کسانی که فاسق هستند و [از ولایت خارج شده اند] با قرآن گمراه می شوند. چون آن ها می خواهند با قرآن بازی کنند و قرآن به کسی اجازه نمی دهد با او بازی کند؛ از این رو با قرآن، تاریک تر می شود.
معنای حجب نور
با توجه به روایت «وَ هُمْ وَ اللهِ ینَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِین؛ به خدا قسم! ائمه، قلوب مؤمنان را نورانی می کنند»، منبع نورانیت قلب، فعل ما نیست؛ بلکه فعل ولی الله و فعل امام علیه السلام است. به میزانی هم که نورانی می شود، حجاب ها از او برداشته می شود.
گاهی در تلقی انوار و حقایق میان ما و نبی مکرم اسلام و میان ما و حجت خدا، واسطه های فراوانی است؛ یعنی با واسطه های فراوانی، ارزاق و خیرات به ما می رسد؛ اعم از رزق علم و غیر آن. حال این واسطه هایی که واسطه جریان و نزول رحمت خداوند هستند، حجب نورند. به میزانی که حجب ن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 