پاورپوینت کامل وظایف و کارکردهای مربی اخلاق(۳) ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل وظایف و کارکردهای مربی اخلاق(۳) ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وظایف و کارکردهای مربی اخلاق(۳) ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل وظایف و کارکردهای مربی اخلاق(۳) ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

اشاره

در شماره پیشین برای تحقق اهداف طولی سه گانه «پیشگیری»، «اصلاح» و «رشد» وظایف و کارکردهای عامی را برای مربی بدین ترتیب برشمردیم:

۱. تعلیم ۲. تشخیص بالینی ۳. برنامه دهی ۴. انگیزه بخشی ۵. مراقبت و همراهی؛ و اینک ادامه بحث:

۶. توانمند سازی و ایجاد مهارت

از مهم ترین کارهای مربی، توانا ساختن متربی در زندگی اخلاقی است؛ یعنی متربی بتواند به تنهایی در رویارویی با حوادث و مشکلات مختلف زندگی، اخلاقی عمل کند؛ به این معنا که از یک سو به وظایف اخلاقی خود پی ببرد و از سوی دیگر آنچه را که وظیفه تشخیص داده است، جامه عمل بپوشاند. مربی در این نقش، به جای دخالت مستقیم و حل مشکل، به متربی روش برخورد با مشکل و حل آن را می آموزد و او را از خود، بی نیاز می کند. برای تحقق این مهم، لازم است کارهای زیر توسط مربی انجام گیرد.

تدبیر و درگیری

مربی می تواند شرایطی را فراهم کند که عرصه برای آزمایش تجربه های کنترل شده برای متربی فراهم شود، تا هم تجربیات مفیدی برای او حاصل شود و هم سطح توانایی های او افزایش یابد.

پرورش اراده

اراده، نیرو و قدرتی است که انسان را در تحقق همه خواسته هایش یاری می رساند. قوت و شدت اراده، باعث می شود شخص، سستی و تنبلی را کنار گذاشته، از سختی و بزرگی کار نهراسد و با استقامت و پشت کار تا تحقق نتیجه دلخواه پیش رود.

بُعد دیگر اراده، عمل کردن بر اساس عقل و تشخیص، و نه براساس خواسته ها و تمایلات است. این بُعد از اراده که در اینجا از آن به اراده اخلاقی یاد کردیم، در آموزه های دینی مورد تأکید واقع شده۱ و حتی در بیان بزرگان، وجه تفاوت انسان و حیوان نیز شمرده شده است.

امام خمینی قدس سره در کتاب چهل حدیث می فرماید:

ای عزیز! بکوش تا صاحب عزم و دارای اراده شوی که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی مغز هستی که در آن عالم به صورت انسان، محشور نشوی؛ زیرا که آن عالم، محل کشف باطن و ظهور سریره است.۲

ضعف اراده اخلاقی از موانع بسیار مهم در تربیت ما انسان هاست. در احادیث از تلاش در جهت تقویت اراده در مقابل هواهای نفسانی به جهاد اکبر تعبیر شده است؛ لذا از مهم ترین اقدامات مربی در اخلاقی کردن متربی، تقویت اراده اوست.

پرورش قوه شناخت برای پی بردن به وظایف اخلاقی

وقتی می خواهیم خوبی و بدی امور را به دست آوریم،۳میان درست و نادرست تمییز دهیم،۴وظیفه خود را مشخص۵و به آن عمل کنیم،۶ نیازمند یاری نیروی تعقل هستیم. در احادیث فراوانی بر تأثیر مستقیم عقل بر فضایل و رذایل اخلاقی تأکید شده است.

انسان با آموختن شیوه های تفکر و افزایش قدرت شناختی خود، خواهد توانست وظایف اخلاقی اش را در موقعیت های مختلف زندگی به درستی به دست آورده، خود را از کمند تعارضات اخلاقی برهاند. بر این اساس، مربی نیز باید به این امر به طور ویژه توجه کند و نیروی عقلی و شناختی متربی را به شیوه های مختلف شکوفا سازد.

پرورش قوه عاطفی و احساسی

یک فرد اخلاقی باید اولاً هیجانات و احساسات خود را تحت اشراف عقل درآورد و ثانیاً با پرورش قوه عاطفی بتواند در موقعیت های مناسب و با شکل مطلوب، هیجانات و احساساتش را بروز دهد و این امر، نیازمند آموزش، تمرین و مهارت آموزی است. وقتی عصبانی شدیم یا از حادثه ای خوشحال شدیم، چگونه خود را کنترل کرده، خشم و شادی خود را بروز دهیم؟ مربی اخلاق می تواند در تحقق این امر، نقشی سازنده ایفا کند.

۷. نقش الگویی

در آموزه های اسلامی، علاوه بر بیان معارف والای اخلاقی، بر نقش و جایگاه تربیتی الگوها نیز تأکید فراوان شده است؛ به گونه ای که در قرآن، شاهد معرفی اعمال و خصال نیک تعدادی از انسان های وارسته برای الگوگیری و تأسی از آن ها هستیم؛ برای مثال در قرآن پس از ذکر نام گروهی از پیامبران (نوح، ابراهیم، یعقوب، داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسی، هارون، زکریا، یحیی، عیسی، الیاس، اسماعیل، یونس و…) علیه السلام اسوه بودن آنان خاطرنشان، و اقتدای به آنان توصیه شده است:

اُولئِک الَّذینَ هَدَی اللهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِه؛۷

در این میان، خاتم انبیا، رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با رسالت جهانی خود، ویژگی و برتری خاصی دارد. قرآن او را به عظمت اخلاق، ستوده۸و مردم را به پیروی از آن حضرت و اسوه قرار دادن وی فرا خوانده است:

لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ؛۹

امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه برخی از صفات برجسته رسول اکرم اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را برمی شمرد و می فرماید:

فَتَأسَّ بِنَبیک الأَطیبِ الاَطْهَرِ اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فَاِنَّ فِیهِ اُسْوَهً لِمَنْ تَأَسَّی و عَزاءً لِمَنْ تَعَزَّی و اَحَبُّ العِبادِ اِلَی اللهِ المُتَاَسِّی بِنَبِیهِ وَ المُقْتَصُّ لاَثَرِهِ؛۱۰

پس به پیامبر پاک و پاکیزه خود اقتدا کن که در رفتار او الگویی است برای آن که بدو تأسی جوید، و مایه شکیبایی است برای آن کس که شکیبایی طلبد. محبوب ترین بندگان نزد خدا کسی است که رفتار پیامبر را سرمشق خود بداند و به دنبال آن رود.

مربی علاوه بر معرفی الگوهای مناسب برای متربیان، خود نیز در جایگاهی است که خواسته یا ناخواسته گفتار و اعمالش در مرئی و منظر متربی قرار دارد. هر چه محبت و ارادت متربی به او بیشتر باشد، الگو برداری از رفتار و شخصیت او بیشتر و تأثیرات او در جان متربی عمیق تر است. مربی در اینجا در مقام «کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم»۱۱بوده و با عمل خود، هم به متربی می آموزد که چگونه باید بود و چگونه عمل کرد، و هم او را به آن گونه بودن و آن گونه عمل کردن مشتاق و انگیزه مند می سازد؛ از این رو باید حد نصاب های یک الگوی کامل را برای متربی دارا باشد. از آنجا که الگو در تربیت، نقشی بسیار کلیدی و سازنده دارد، مناسب است در اینجا کمی بیشتر به آن بپردازیم:

نقش و کارکرد الگو

انگیزه بخشی

یکی از کارسازترین عوامل انگیزه بخش، دیدن الگوهایی است که کمر همت بسته و مجدانه پا در عرصه عمل نهاده اند. دیدن الگوها، ابهت و سختی عمل را در نظر متربی می شکند و اقدام را برای او سهل تر می کند. انبیا و اولیا در جایگاه انسان های کامل، برای انسان ها نقش الگویی داشته، انگیزه لازم برای تحول، خودسازی و حرکت به سوی کمال اخلاقی را در افراد به وجود می آورند.

تعیین حد وسط و تعادل

تعداد قابل توجهی از فضایل اخلاقی حد وسط یک صفت نفسانی هستند که میان دو حالت افراط و تفریط در محدوده تعادل قرار گرفته اند؛ مانند این که فضیلت جود و بخشش میان رذیله افراطی «اسراف» و رذیله تفریطی «خساست» قرار دارد. تعیین حد وسط صفات نفسانی به راحتی صورت نمی گیرد و مرز بسیار ظریف و لغزنده ای دارد که نمی توان مرز کاملاً مشخص و شفاف آن را ارائه کرد. ارائه دستورالعمل های کلی، به روشن شدن فضا کمک می کند؛ ولی مشکل را حل نمی نماید.

اگر مربی اخلاق در جایگاه یک الگو، مقابل دیدگان متربی، دستورالعمل های کلی را در زندگی خود به اجرا گذاشته باشد، متربی می تواند با دیدن او به صورت عملی، شیوه تعیین حد وسط

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.